Hur tar man själv kontakt med det?
Jag utövar Shamanismen och mitt råd till dig är att söka upp en duktig Shaman ,delta i en trumresa och vår första resa är den som oftast visar oss våra Kraftdjur eller guider.Väl du mött ditt djur så finns denna alltid vid din sida.
Jag brukar inte tala om för folk vilka guider eller vilka Kraftdjur dom har med sig men däremot kan jag genom trummresan hjälpa dom att finna sitt djur för vi vet redan inom oss vilka vi har med både guider och djur. Bästa sättet är att upptäcka dom själv.Vi vet redan svaret inom oss och kan med guidning både genom trumresa eller en mediation ta reda på vilka som finns vid vår sida 
Jag har alltid undrat vad Kraftdjur gör för en. Om man nu kommer på vad man har för Kraftdjur, vad har man för nytta av den, vad berättar den?
Hur går en trumresa till? Jag är jättenyfiken, kan du inte berätta lite WB?
Jag drömmer ofta om vargar och björnar. Vargarna är jag oftast en del i flocken, men björnarna jagar mig och jag är rädd.
#2 Meditera. Be kraftdjuret komma till en genom en dröm (det finns nämligen flera sätt att möta sitt Kraftdjur än bara genom en trumresa).
#4 Kraftdjuren är andar som valt att gå med dig genom livet, vissa hela livet, andra under perioder av olika anledningar. Du väljer inte ditt/dina Kraftdjur, de/det väljer dig.
Dessa andar ger kraft och hjälp genom livet och ska man arbeta shamanskt så är det en förutsättning att man har en god kontakt med dem.
De är dock andeväsen som man har en relation med. De är inte till för att bara ge mig en massa och vara till nytta för mig. Det är väldigt viktigt att understryka att det handlar om en relation.
Kraftdjur som man ignorerar eller inte visar tillbördig respekt, kan välja att lämna en. De har alltså en egen vilja och intention, och styrs inte av mig.
Vill man veta vad kraftdjuren kan hjälpa en med, eller vad de vill visa en, så ska man förstås prata med dem själv. :-)
Jag sökte lite på internet angående Kraftdjur och hittade denna lista på vad djuren betyder. Kan det vara nåt?
Om STRUTS är ditt kraftdjur:
Du är kapabel till att komma i kontakt med andra dimensioner av den spirituella typen och samtidigt hålla dig jordad.Du tolererar inte hot eller att någon försöker skrämma dig och kommer antingen att gå din väg eller försvara dig med näbbar och klor.Du är en mycket praktisk person och så snart du har samlat ihop tillräckligt med intellektuell och intuitiv information så fattar du de {logiska, typ} besluten.Du vet när du ska hålla huvudet högt och låta dig själv bli sedd och känd… och när det är dags att ligga lågt och vara mindre synlig.Du har ett starkt matsmältningssystem och kan äta i stort sett allt.
Om BUFFEL/BISONOXE är ditt kraftdjur:
Du är säker på att du alltid kommer att ha allt det du behöver och kommer inte att behöva oroa dig över dina förråd.Du är mycket generös och delar gärna med dig av det du har.Du är mycket accepterande och dömer inte på förhand med andra, försöker alltid att se det goda i dem.Du har en hel del styrka och uthållighet.Du kan vara oberäknelig.När du en gång har bestämt dig för något, så kan ingenting stoppa dig ifrån att uppnå det.
Om DELFIN är ditt kraftdjur:
Du är en mästarkommunikatör, huvudsakligen för att du kan lyssna på flera olika nivåer samtidigt.Du är känslig och mycket medveten om folks känslor, även sådana som andra föredrar att hålla hemliga.Du lever väldigt mycket i nutiden.Du är en vattnets beskyddare, vilket betyder att din själs uppdrag är att göra vadhelst du kan för att skydda och rensa upp/rena hav, floder, sjöar och bäckar.På grund av din empati och medkänsla så kommer folk till dig för att söka råd och någon att prata med.Du är mycket intuitiv, medial och till och med telepatisk, med både människor och djur.Du tar sällan saker alltför allvarligt, vänder allting till en lek istället, ibland så mycket att det irriterar folk.Du är lite flirtig på ett lekfullt och oskyldigt sätt.
Om GIRAFF är ditt kraftdjur:
Du har gåvan att förutse saker, att du kan se in i framtiden genom drömmar, visioner, idéer eller Tecken i miljön omkring dig.Du tycker om avslappnade träffar med vänner snarare än formella tillställningar.Du är en mycket effektiv kommunikatör, huvudsakligen för att du är så bra på att lyssna.Du har en bra balans mellan det spirituella och det faktum att vi lever i en materiell värld.Du är villig att sticka ut hakan om det är något som du dras till, trots eventuella risker.
Om BJÖRN är ditt kraftdjur:
Du är säker och bestämd, med en stark närvaro.Du är en kraftfull helare, oavsett om ditt fokus är fysisk, emotionell eller spirituell healing.Din kreativa gnista gör ibland att du behöver perioder där du drar dig undan, och du brukar komma ur dessa perioder med nya idéer och projekt.Vinter är definitivt en tid att ära ditt behov av tystnad, ensamhet och tid åt dig själv, medan våren är en tid att agera enligt de tillfällen som finns utlagda framför dig.Du är mycket självständig, föredrar att göra saker själv hellre än att be om hjälp.Du är en överlevare.
Om MYRA är ditt kraftdjur:
Du är mycket noggrann och brukar fingranska allting mycket noga.Du gör ditt bästa jobb när du deltar i ett grupparbete.Du tenderar att fatta beslut baserat på din uppfattning av vad som är det bästa för alla hellre än att bara se till vad du kan få ut av det själv.Du litar på att universum tillhandahåller [saker] åt dig, och har en fast tro att vad du än behöver kommer att komma till dig när du behöver det.
Om APA är ditt kraftdjur:
Du kan röra dig genom livet med grace och följsamhet, sällan fastnar du i gamla vanor och rutiner.Du är intelligent, smart och anpassningsbar, och du använder dessa talanger genom kreativt problemlösande.Du är en utmärkt kommunikatör, okomplicerad och koncis i både ord och handling.Du är mycket social och du blir uppladdad när du har en chans att vara runt andra.Du är mycket nyfiken och frågvis, ivrig att lära dig mer om vad som än korsar din väg.
Om RÄV är ditt kraftdjur:
Du är en nattmänniska och är oftast mest produktiv och kreativ på natten när andra sover.Du är en duktig observatör, har alltid ögonen på andra, noterar det som sägs precis som det som inte sägs, och på grund av detta kan du vanligtvis känna på dig vad som är på gång att hända.Du är en utmärkt förälder eller föräldrafigur - mycket vårdande, beskyddande och samvetsgrann.Du är kapabel att smälta in i miljön så att du nästan är osynlig; och genom att anpassa ditt kroppsspråk, vokal karaktäristik och det du hör, så kan andra som känner dig kanske inte alltid känna igen dig först.Du överraskar alla ibland genom att komma på obskyra men kreativa lösningar på problem.
Om SPÄCKHUGGARE är ditt kraftdjur:
Du är mycket social och sällskaplig och banden du formar kommer hålla livet ut.Du är mycket bra på att kamouflera dig, väljer ifall du vill bli sedd eller inte i alla situationer.Du är välorganiserad och systematisk, och tycker om att samarbeta med andra, oavsett om det är lek eller jobb/allvar.Du är ganska kreativ; fast du tenderar till att hålla den där kreativiteten tillbaka eller ha något annat i vägen.
Om UGGLA är ditt kraftdjur:
Du brukar se sådant andra inte ser, höra sådant andra inte hör och kan urskilja sanningen bakom falskhet.Du är en gammal själ och har en inneboende visdom som fortsätter expandera allt eftersom du mognar.Du har en mycket fininställd medvetenhet och känslighet inför andra.En av dina största gåvor är att kunna se in i framtiden.Du kan kontakta andevärlden genom din klarsyn (clairvoyance) och klarhörsel (clairaudience).
Om ORM är ditt kraftdjur:
Du är en helare, oavsett om ditt primära fokus är på växter, djur, människor eller jorden.Du har gått igenom en serie av initieringar, inklusive döds- och återfödelseupplevelser och som ett resultat har du fått medkänsla, visdom och en kraftfull kapacitet för helande.Du har fått ett djupare intresse för uråldriga och inhemska kulturer och spirituella utövanden och känner dig ganska hemma med dessa, tillsammans med andra esoteriska och metafysiska intressen och utövanden.Du är mycket känslig, kan uppfatta subtila energier som strålar ut ifrån andra och tolka dem genom att lita på din intuition.När du först träffar folk, tenderar du att vara kylig och avståndstagande, men när du väl värmt upp, slappnar du av och blir ganska vänlig.
Om VARG är ditt kraftdjur:
Du har ett starkt sinne för familj och församling, en intuitiv känsla för social ordning, och är mycket tillgiven dina vänner och din familj.Du skulle mycket hellre vilja undvika konfrontationer, men kan vildsint försvara dig och dina närmaste när det behövs.Du är mycket uttrycksfull både verbalt och icke-verbalt och kan berätta en historia med en stor portion passion, uppriktighet och livlighet.Du är en naturbegåvning till lärare, delar med dig av kunskap baserad på upplevelser mer än från formell utbildning.Även om du är bekväm med dina närmaste vänner och familj, så är du faktiskt ganska blyg i de flesta andra situationer.
Om MUS är ditt kraftdjur:
Du är mycket detaljorienterad, så mycket att du ibland tappar räkningen av det stora hela. ("lose track of the big picture")Du är mycket organiserad, ställer alltid var sak på sin plats och kan hålla reda på saker enkelt.Du är en paradox på så sätt att du är ren och prydlig i många områden av ditt liv, men försummar andra.Du tycker om att lagra förråd, ha tillräckligt mycket omkring dig så att du inte behöver oroa dig.
Om ENHÖRNING är ditt kraftdjur:
Du är en högst artistisk och kreativ person och måste uttrycka dig själv på detta sätt, annars minskar din livskraft.Du har en oskuldsfullhet och renhet över dig, behåller det barnlika sinne för under och förundran.Du kommer att arbeta med barn, i synnerhet högt känsliga barn som har mediala eller intuitiva gåvor.Du är i harmoni med Moder Jord och bryr dig djupt och passionerat om miljön.Du arbetar med älvornas rike och Naturandarna.
Aerosol: Går efter att "Stag" är kronhjort… för det har jag för mig att det är.
Om KRONHJORT är ditt kraftdjur:
Du är äventyrlig och tycker om att resa, oavsett om det är till andra länder eller till dina inre dimensioner.Du är en utmärkt manifesterare, som kan ta dina drömmar och visioner och föra in dem i fysisk verklighet.Du är försiktig (gentle) men mycket kraftfull, respekterad av andra för din grace och din karaktärsstyrka.Du är en mycket stabil och välbalanserad individ, med en gnutta maskulin energi som är proportionerlig till ditt kön och dina personliga preferenser.Du är mycket kompetent och tycker om att guida andra, oavsett om det är över fysisk eller intern terräng.
#6 Nja, jag skulle nog ta såna däringa listor med en stor näve salt. ;-) Bättre att själv ta reda på vad ens Kraftdjur vill berätta, än tro på någon lista som någon annan skrivit.
Inom shamanska traditioner så är just den empiriska kunskapen i centrum, egen direkt upplevelse och erfarenhet av något. I detta fall då av Kraftdjur.
okej tack ska nog försöka hitta en trummresa nära till där jag bor :D
Lycka till yuukisama. :-)

Ja detta med Kraftdjur och att finna sitt Kraftdjur är olika från shaman till shaman finns inget sätt som är lika för alla.
När jag gjorde min underjords resa för att söka upp mitt Kraftdjur så var det två av djuren på den listan som visades i tråden här ovan som jag inte fick ta emot som mitt kraft djur.
Myran o Ormen För den Shamanen som ledde resan sa att vi inte fick ta emot insekter, kräldjur eller djur som visade tänderna.
Jag vet andra Shamener som tillåter dessa djur så beror nog vilken kultur shamanen kommer i från.
När vi gjorde denna underjords resa så fick vi be våran andlige vägledare visa sig som ett djur.
Vilket jag tyckte var märkligt varför be en guide visa sig som ett djur.
Jag frågade Shamanen om detta och han sa igentligen ingen skillnad beror på vår kultur och på vad vi tror på eftersom han i sin tro ser guiden som ett djur ber han guiden visa sig som ett djur och jag i min kultur kan se en mänisko gestalt eller ängel beroende på min tro och hur mitt logiska tänkande tolkar det jag ser.
Så shamanen sa oavsett hur jag ser det är det samma sak men under underjords resan och den shamanska kulturen ber jag alltså guiden visa sig som ett djur.
När vi gjorde denna resa så dök det upp massor av olika djur så inte lätt att veta vem som är just mitt Kraftdjur. Så Shamanen berättade för oss att när såg ett djur så skulle vi stanna upp och iakta detta djur och hände inget så var det bara att gå vidare till nästa djur. Det var först när man stötte på ett djur som visade sig från alla sidor uppifrån nedifrån från sidorna framifrån och bakifrån ja då hade man funnit sitt Kraftdjur för det är det djur som visar alla sidor hos sig.
Men det var så jag fann mitt Kraftdjur och jag varit på andra trumresor ja där har man tagit första bästa djur som dykt upp så väldigt olika från shaman till shaman hur man gör denna ritual för att finns sitt kraft djur.
Men jag har även frågat min guide om detta o han bara skrattar gott åt mig han säger att det är han oavsett hur min hjärna skapar honom som ett djur när jag gör trumresan eller om jag ser honom som en mänskligt gestalt.
Så jag själv och mitt logiska tänklande som skapar bilden av honom och vad jag förväntar mig att se beroende på vilket sätt jag mediterar.
Så spelar igentligen ingen roll för samma vägledare vilket som.
Lasse
Hmm vad komplicerat alla gör det? eller är det bara jag? Jag har fått se mina kraft djur första gången jag djupmediterade och ville träffa mina guider, istället fick jag syn på mina kraft djur, späckhuggare och örn :) Jag trodde aldrig att jag skulle ha sån tur, kör Meditation bara och be om att få träffa dina Kraftdjur?
☮ and ❤ among each other ✿
#13 Vem gör det komplicerat, menar du? Och på vilket sätt?
Jag menar trumresa… det låter komplicerat. Men jag förstår att det kan behövas om man inte kan se själv. Förlåt om jag förvirrar med mina ord. Jag förstår inte själv vissa saker jag skriver. Det låter bra i huvudet men inte när man läser det ha ha :P
#15 Okej, ingen fara och tack för förtydligandet. :-)
Fast när det kommer till det här med trumresor är det ju definitivt något som hör ihop med Kraftdjur. Kraftdjur kommer ur en shamansk-animistisk livssyn där trummandet, dansandet, sjungandet av sina Kraftdjur är en viktig aspekt av kontakten med sina Kraftdjur.
Komplicerat är det inte, det är ett av de äldsta sätten som finns att möta andevärlden på: att använda trumman, sången, dansen för att göra anderesor. Och det finns en anledning till att dessa sätt har överlevt in i våra dagar. För att det fungerar. ;-)
Men det kan verka svårt för den som inte kan släppa taget om sig själv och gärna vill styra och kontrollera saker och ting och har svårt att släppa sina förutfattade meningar. Men det har ju inte med själva trumresandet att göra, utan med personen själv. :-)
Ja jo jag menade mera att det är komplicerat att hitta en person som kan hjälpa en med det, betala dyra pengar, dansa en dans man inte vet hur den går och trumma en låt man inte kan.. Det låter komplicerat hehe

Det finns trumresor på cd skivor för 100 - 200 kr som du kan använda gång på gång är det för dyrt så har du nog helt andra allvraligare problem en att du kan prata med din guide.
Men att i grupp göra en trumresa ger så oerhört mycket och att få dela varandras erfarenheter ger enormt mycket.
Jag har faktiskt inte betalat ett enda öre för de trumresor jag gjort.
Men för jag själv varit med o lärt ut på samma evenemang.
Men för övriga deltagare som varit med på dessa trumresor så har det varit frivilliga gåvor så allt från 0 - några hundra kronor som betalats vid dessa trumresor så det behöver inte kosta så mycket att göra en trumresa.
Lasse
Mitt Kraftdjur verkar vara bison, och alla beskrivningar jag hittar om bisonen passar så väl in på mig, och jag känner mig hemma med den här stora lurviga och mysiga oxe!
Det var en healer som fick det till sig under en behandling på mig!:) Och hon visste att den tillhörde mig!
Jag hade aldrig tänkt på det där med Kraftdjur innan, så det var ett positivt tillskott!:)
Jag hoppas att du TS också kommer att få träffa dina Kraftdjur!:)
Sajtvärd på Neofinetia Ifokus
Japanska och Asiatiska orkidéer
#19 Vad tror du själv det beror på, att kraftdjuren inte talar med dig? Kan det vara så att de vill kommunicera med dig, men att du av någon anledning inte lyssnar? Eller kan det vara så att de vill att du ska lära dig att lita på dig själv? :-)
Jag tror att du gör det lite svårt för dig själv, i onödan. Krångla inte till det, se lösningar och möjligheter istället för svårigheter och hinder.
Pengar är inget hinder, för som Lasse säger, så kan man hitta billiga cd-skivor eller för den delen också ladda ner gratis trummande på sajter som trolltrumman.net. Där finns kunnigt och erfaret folk också som du kan fråga.
Tips som inte kostar något:
Om du vill skapa en relation med kraftdjuren så börja intressera dig för själva djuret.
Läs om det, lär dig om var och hur det lever på jorden, sätt upp bilder på djuren hemma.
Lyssna på inspelade ljud från djuren, det finns att hitta på nätet.
Be kraftdjuren att komma till dig i dina drömmar. Lita på att de hör dig och att de kommer visa sig för dig. Men de gör det på sitt sätt, de bestämmer själva hur och när. Du bestämmer inte över dem.
Gå ut i naturen och vistas där. Prata med kraftdjuren när du sitter eller går i naturen. Och glöm inte att lyssna… Kraftdjur är förknippat med naturen. Ju närmare du känner naturen, desto lättare är det att kommunicera med kraftdjuren.
Dansa som en späckhuggare. Dansa som en örn. Med dansa menar jag att röra sig som. Gör ljuden du lyssnat på, låt som en örn, låt som en späckhuggare.
Som du ser, det finns massor med sätt som inte kostar ett dugg. :-)
Framför allt. Var uppmärksam på din egen attityd. Ha tålamod. Släpp alla förutfattade tankar och idéer och om du tar till dig av tipsen: se till att GÖRA dem också. Kom ihåg att du har en relation med kraftdjuren. Du kan därför också fråga dem vad de vill att DU ska göra för DEM. :-)
#22 mklt bra tips där och det bästa tipset av alla är att GÖRA och inte tänka sig fram =)
Den biten missas lätt.
De allmänna populära betydelserna av Kraftdjur på internet är värdelösa, relationen är personlig och unik - den är helt olik en annans även om kraftdjuret kan vara av samma art.
Tusen tack för denna tråd. Då förstår jag varför mitt Kraftdjur byttes ut. Jag hade ett Kraftdjur som jag visste om, men sen kom mitt liv i ett annat skede och då bytte jag också Kraftdjur. Det gick lugnt tillväga när mitt första djur lämnade, men jag kände sorg så klart.
Sen dröjde det en stund innan nästa djur visade sig för mig, men jag var nog aldrig utan det tror jag inte, men jag var nog inte medveten alls först…! ❤️
Kram❤️
Många Goa Kramar
Annisangel
Tack tarotlasse och ravenna :-) jätte bra tips och Ravenna nu gav du mig allt nått att bita i! Jag vet inte varför mina Kraftdjur inte har pratat med mig, jag fick se min örn första gången jag mediterade och jag visste inte ens om att vi hade Kraftdjur då.. Jag frågade härinne varför det kom en stor örn, alltså den var gigantisk! Varför kom den och satte sig? Jag hade ingen aning!! Haha jag blev så chockad när jag såg hen, jag visste inte att man kunde prata med dom ens förens du sa det nu. Jag bara antog att man inte kunde prata med djur ens i fantasin fast jag vet att man kan göra det med bilder. Men jag har så himla svårt att visualisera med. Det är nått jag övar på.. Andra gången jag mediterade fick jag se späckhuggaren i vattnet men jag visualiserade att jag stod på en klippa med vattnet jätte långt ner.. Jag har kass fantasi med så jag tänkte inte på att jag bara kan flyga ner och säga hej.. Inte konstigt att dom inte pratar med mig xD tack så hemskt mycket för tipsen underbara människa
#23 Tack stass. :-) Ja, det är ju genom att utöva, praktisera och göra som man lär sig och utvecklas. Jag vet själv hur lätt det är att missa den biten. Särskilt om man är mycket sittande på nätet och diskuterar och filosoferar. :-)
Men man kan ju inte utveckla en relation genom tankar eller förhoppningar. Det fina är ju också, att när man väl får tummen ur *hosthost* så blir det lättare och framför allt roligare.
"De allmänna populära betydelserna av Kraftdjur på internet är värdelösa, relationen är personlig och unik - den är helt olik en annans även om kraftdjuret kan vara av samma art."
Precis. Det är en väldigt unik relation och jag tycker att många missar att det är det: en relation. Och en ömsesidig sådan, som alla relationer är (eller borde vara). Det är därför jag ofta vill påpeka vikten av kommunikation, att fråga kraftdjuret självt, istället för att läsa vad någon annan har sagt.
#25 🙂🌺
Ja jag kan ju bli så ivrig i mina frågor.. Så när jag väl ska ställa dom så glömmer jag bort allt, så det är nog så att det är ett bättre alternativ för min del att fråga han vad han vill att jag ska göra istället för att direkt hoppa på och fråga alla mina frågor första gången man pratar.. Jag tänkte göra en djup Meditation nu innan jag somnar och se vilka jag kan möta men nu vet jag inte alls vad jag ska säga till dom.. Har ni nått tips om jag möter nån?
Hmmmmm, Jag tror jag vet vilket Kraftdjur som jag har. Det är så svårt för det är så många djur som kommer till mig och byts ut under kortare perioder. Men när jag tänker efter så har ett djur aldrig bytts ut och även nummer två har funnits hos mig ganska länge nu.
Illusion, Du kan väl fråga vad djuret vill hjälpa dig med och glöm inte att tacka efteråt. Jag leker med dem i fantasin och de hjälper mig på olika sätt. Ja, fantasin har inga gränser… 😃(Ibland undrar man ju hur mycket som är sin egna fantasi egentligen när tvivlet kommer.) Har också upptäckt att en av de i alla fall gillar musik. Men jag vågar tyvärr inte dansa som de ännu. Har svårt att släppa på kontrollen.🎧 Fast jag har köpt lite saker och kläder som är/har bilder på djuren.
Man kanske skulle satsa lite mer tid på att prata med dem ändå i sin meditation… Man vill ju också prata med sina guider och då är mina Kraftdjur med förstås. ❤️
Ditt Kraftdjur speglar dig själv, hurdan du är i ditt sätt att vara och så vidare…Sök inom dig efter ditt Kraftdjur, ni bär på samma energier. Du bär på samma styrka som ditt Kraftdjur, och du kan hämta kraft hos det då du behöver energi.
Kraftdjuret visar dig hur du på bästa sätt hanterar olika situationer i ditt liv, och det hjälper dig framåt mot nya utmaningar, och finns med dig i dem.
Jag tycker inte att man helt ska förkasta det man läser om Kraftdjur på internet, för det ligger alltid en sanning i det som står, det är ju på så sätt energierna visar oss vägen till just vårt Kraftdjur, att söka oss fram så vi finner vårt inre ursprung, för det är vad kraftdjuret står för egentligen, det är ju så att vi alla kommer från naturen, vårt ursprungliga arv, men vi glömmer lätt bort det.
Genom ditt Kraftdjur samarbetar och involverar du världen omkring dig, och världarna omkring kraftdjuret.🙂
U R us