Annons:
Etikettlänkar
Läst 19504 ggr
Fjäril
4/20/13, 11:53 PM

Kraftdjur

Det skapas ofta trådar i kraft-totemdjur-frågan så jag sökte runt lite på internet. Det finns lite allt möjligt men här är ett par sidor som tar upp ämnet (det är upp till var och en att ta till sig det som är skrivet, eller inte ta det till sig):

"Man kan använda totemdjuren till hjälp att lära känna sig själv bättre och få vägledning i olika situationer i sitt vardagliga liv. Man tycker ibland att man ska ta itu med mycket saker, egentligen vet vi orsaken till problemet men gör vi något åt det. Varje sak som vi burit innebär lärdom, varför reagerar jag på det viset, varför känner jag obehag i den situationen, är viktiga funderingar och säkerheten och kunskapen om det är av stor betydelse"

http://spiritlightart.dinstudio.se/empty_10.html

Vilket är ditt kraftdjur?

http://www.youtube.com/watch?v=0Xkbj8MDZXo

Finn ditt kraftdjur

http://www.spadom.se/kraftdjur.htm

Hitta ditt kraftdjur

http://magiskafton.dinstudio.se/gallery_154.html

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Nicollan
4/21/13, 12:54 AM
#1

Intressant :) Vilket är ditt kraftdjur Fjäril?🙂

På denna länk http://magiskafton.dinstudio.se/gallery_154.html , så tycker jag nog att jag passar in bäst på beskrivningen av antingen räv eller delfin..

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

[KidaAnyaNedak]
4/21/13, 1:12 AM
#2

jag är varg faktiskt :)

[Ravenna]
4/21/13, 1:30 AM
#3

Bra tänkt Fjäril, det blir många trådar om kraftdjur. :-)

Men många såna sidor tar det ur sitt sammanhang och det blir bara väldigt ytligt och kraftlöst. Tyvärr. För kraftdjur tillhör en animistisk syn på livet, vilket jag undrar om alla som söker ett kraftdjur ens vet om?

Den som vill lära sig om kraftdjur bör sluta googla och bege sig ut i naturen istället. Lär om och förstå den animistiska synen för det är ur den som kraftdjuren kommer.

Den har inget med personlig utveckling att göra som det blir med många av dessa sidor där du kan få reda på "vilket som är ditt kraftdjur" och kolla på en lista med "betydelser".

Det där är bara så..fel…och känns som ett andligt McDonald's för den ego-centriska människan av idag. Leder ingenstans. Lite mer jobb måste man vara beredd på att göra.

Cahira
4/21/13, 6:31 AM
#4

Från sista länken:
Om DELFIN är ditt kraftdjur:

Du är en mästarkommunikatör, huvudsakligen för att du kan lyssna på flera olika nivåer samtidigt.

Du är känslig och mycket medveten om folks känslor, även sådana som andra föredrar att hålla hemliga.

Du lever väldigt mycket i nutiden.

Du är en vattnets beskyddare, vilket betyder att din själs uppdrag är att göra vadhelst du kan för att skydda och rensa upp/rena hav, floder, sjöar och bäckar.

På grund av din empati och medkänsla så kommer folk till dig för att söka råd och någon att prata med.

Du är mycket intuitiv, medial och till och med telepatisk, med både människor och djur.

Du tar sällan saker alltför allvarligt, vänder allting till en lek istället, ibland så mycket att det irriterar folk.

Du är lite flirtig på ett lekfullt och oskyldigt sätt.

Holy crap. o.O inte det djur jag stött på, men hjälp vad det stämmer!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annisangel
4/21/13, 6:53 AM
#5

Det här är mitt ena (kopierat från sista länken):

Om VARG är ditt kraftdjur:
Du har ett starkt sinne för familj och församling, en intuitiv känsla för social ordning, och är mycket tillgiven dina vänner och din familj.
Du skulle mycket hellre vilja undvika konfrontationer, men kan vildsint försvara dig och dina närmaste när det behövs.
Du är mycket uttrycksfull både verbalt och icke-verbalt och kan berätta en historia med en stor portion passion, uppriktighet och livlighet.
Du är en naturbegåvning till lärare, delar med dig av kunskap baserad på upplevelser mer än från formell utbildning.
Även om du är bekväm med dina närmaste vänner och familj, så är du faktiskt ganska blyg i de flesta andra situationer.

-----------------------------------------------

Sen har jag en svart panter också, men eftersom det är en art som inte finns (enligt vetenskapen) så har jag kollat på katten, eftersom det är ett stort kattdjur… Jag har inte hittat något ännu om svart panter… Lejon stämmer iof också in på mig lite men inte allt.

-----------------------------------------------------------

Om KATT är ditt kraftdjur:
Du blickar inåt och lyssnar på din egen inre vägledning mer än andras råd.
Du är självständig, ibland till den grad att du gör exakta motsatsen till det som andra förväntar sig eller vill att du ska göra.
Ditt mest kreativa arbete utförs på kvällen/natten.
Du rör dig mycket gracilt och naturligt, utstrålandes en mystisk sensualitet.
Vid tillfällen verkar du enligt andra vara ganska självupptagen, verkar nästan omedveten om dem omrkring dig

Många Goa Kramar

Annisangel

Fjäril
4/21/13, 9:38 AM
#6

#3 Ravenna, du har alldeles rätt och mycket handlar om vad varje djur ger för känsla hos individen, det där är så olika. Jag är inte speciellt insatt i det här mer än att jag en dag förstod att något måste det innebära när jag drömde och "mötte" ett och samma djur i mina meditationer. Jag fick då ett eget svar men som jag till viss del kan "koppla" samman med vad som sägs om detta (kraft)djur, däremot är det samma sak vad gäller färger, auror och så vidare - känslan vi får själva.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
[KidaAnyaNedak]
4/21/13, 12:25 PM
#7

#3 det där med att bege sig ut i naturen var en bra ide, så inser man vilket djur som är en kärt och vill vistas runt en. Jag har faktiskt haft en varg som husdjur, eller som hund. Vi hittade honom när han var en liten valp och pappa hade inte mage till att skjuta honom, för att jag tyckte om honom så otroligt. Vi behöll honom, och han gjorde ingen skada på samhället alls, nästan. dödade rådjur och så, men inget han drog hem till ytterdörren som katter har en viss förmåga att göra!

Sen när han växte upp så umgicks han med de andra vargarna i området och jag var och lekte med dem i skogen liksom. Pappa trdde ju hela tiden att jag hade blivit uppäten av dem, men när jag kom hem med Carl-Bertil (Vagvalpen som jag pratar om) så tog han 3 djupa andetag och bara log och sen låg vi framför spisen på kvällarna och jag sov där med Beril! :)

J-Artur-K
4/21/13, 8:48 PM
#8

Jag har flera kraftdjur Örn,Orm,Enhörning, och en Drake som jag har träffat flera gånger.

Dom har texterna passar in ganska bra av det jag själv tycker på mig själv.

Örnen :Du är en mycket spirituellt evolverad individ och en född ledare, och folk dras rätt naturligt till dig.Du är villig att utstå prövningar och svårigheter eftersom du är säker på att du kan klara av dem, och du litar på att de är nödvändiga för din spirituella utveckling.Även om du är en gammal själ måste du fortfarande gå igenom diverse initieringar genom livet som till slut kommer att leda dig till att leva ett liv helt spirituellt ledd. Du är passionerad och har lite humör du behöver hålla koll på. En av dina största livsläxor är att lära dig att spara din energi och lägga din fokus på det som är verkligt viktigt.Du drar nytta av tillfällen som uppstår utan att tveka och du har en stark tro att det kommer att finnas lektioner eller gåvor/förmågor som du kommer att upptäcka genom att göra så.Notera känslan i ryggraden som en instinktiv signal till att vara mer alert vad gäller sådant som pågår omkring dig.

Ormen:Du är en helare, oavsett om ditt primära fokus är på växter, djur, människor eller jorden.Du har gått igenom en serie av initieringar, inklusive döds- och återfödelseupplevelser och som ett resultat har du fått medkänsla, visdom och en kraftfull kapacitet för helande. Du har fått ett djupare intresse för uråldriga och inhemska kulturer och spirituella utövanden och känner dig ganska hemma med dessa, tillsammans med andra esoteriska och metafysiska intressen och utövanden.Du är mycket känslig, kan uppfatta subtila energier som strålar ut ifrån andra och tolka dem genom att lita på din intuition.När du först träffar folk, tenderar du att vara kylig och avståndstagande, men när du väl värmt upp, slappnar du av och blir ganska vänlig.

Enhörning: Sagoväsen, vackra och oskuldsfulla. Symboler för evigt liv. Enhörningar står på var sin sida om Livets Träd och vaktar det. De kan med sitt horn upptäcka gift och oskadliggöra det. Eftersom de inte lever i flock betecknar den livet i kloster. Har man den som kraftdjur betyder den. Att allt det goda du sår får du igen

Drake :  Dragon totem is one of the most powerful totems, representing a huge range of qualities, emotions, and traits. When Dragons come to us, it could mean many things.The most common message a Dragon totem carry to us is a need for strength, courage, and fortitude. Dragons are also messengers of balance, and magic - encouraging us to tap into our psychic nature and see the world through the eyes of mystery and wonder.More specifically, Dragons are the embodiment ofprimordial power - the ultimate ruler of all the elements. This is because the Dragon is the master of all the elements: Fire, Water, Earth, and Wind.

As a totem, the Dragon serves as a powerful guardian and guide. Encourage communication with your Dragon, and acknowledge your Dragon's presence as often as possible.

A Dragon totem can be a powerful ally in our daily effort to live our lives. When we call upon the amazing restorative and potent qualities of the Dragon, we are able to effectively live our lives with the honestly, courage, and strength of a peaceful warrior.

Utilizing the symbolic power of the dragon totem is an internal process cultivated by contemplating the attributes of the dragon we admire and meditating upon these.

We can also honor the dragon totem externally by little actions like including dragon imagery in our lives. It solidifies my connection with the magic the dragon offers.

Whether you are an artist who looks to dragons for inspiration, or a business mogul identifying with a solid symbol of strength or luck - it's clear dragons speak to those special places within us, stoking the fires of our hearts.

Ny dag nya möjligheter

[stass]
4/22/13, 11:25 AM
#9

Sen är det väl en skillnad mellan kraft och totemdjur, kraftdjur är mer som en personlig djurande som slår följe med en hela livet eller ett tag. Totemdjur är ju när en släkt/klan definierar sig med det djuret och syftar på att ens inneboende väsen är ursprungligen totemdjurets. Ja, totemdjur och kraftdjur är animism, och just totemism utvecklades ur animismen/när ett animistiskt tänk redan fanns. Det är inte alltid totemdjuren är så flaschiga heller, det kan vara ett kräldjur likväl som ett rovdjur. Och det är logiskt om man tänker efter när det härstammar ur en jägarkultur. Att enhörningar skulle finnas som totem eller kraftdjur är extrem new age, vad skulle den ha för nytta förutom i fantasin? Drakar däremot, syftar ofta på den stora ormen i schamanismen, som just avbildas med derak drag :-)

[Ravenna]
4/22/13, 11:58 AM
#10

#9 Bra att du tar upp detta med skillnaden mellan totem och kraftdjur. För de orden används ju ofta som om det vore samma sak, vilket det ju alltså inte är.

Tänk totempåle där en klans totemdjur kan finnas avbildade. Som du säger, kraftdjur är något som är personligt för en enskild människa. Så att säga totemdjur när man menar kraftdjur, är egentligen felaktigt.

[Kattuggla]
4/22/13, 12:12 PM
#11

#9 Förlåt, men vad menar du med att enhörningar inte kan vara till någon nytta? Jag har själv träffat enhörningar under min Meditation som har hjälpt mig med olika saker. Att bland annat ta vara på min fantasi och mitt inre barns lekfullhet. 🙂

[stass]
4/22/13, 12:23 PM
#12

#11 jag menar att enhörningar inte var totemdjur eller kraftdjur från början eftersom det var djur som hade någon slags nytta för just personen eller klanen, kräldjur lockade till sig rovdjur som blev föda och rovdjur var som en jägarmentor/motiverare. Inte heller vaktar de nått världsträd i nån schamanistisk praktik. Jag vet inte när de kom till eller när de knöts till kraft/totemdjur men det kan ju inte ha vart när det var i bruk. Har du sett någon hällristning på en enhörning eller ett sådant fornfynd? Jag menar inte det som en personlig kritik mot någon alls, jag menar att det är viktigt att vara källkritisk ( jag syftar på sidans författare).

[Kattuggla]
4/22/13, 12:32 PM
#13

Okej, då förstår jag vad du menar. Det är inte alltid lätt att tolka det man skriver. Och nej, jag har inte sett någon enhörning som hällristning eller fornfynd. Tror inte att det finns. Är inte insatt i det.🙂

Annons:
J-Artur-K
4/22/13, 12:50 PM
#14

#9 Jag använda texten om draken men menade inte att den var totem.

Jag har bra kontakt med alla dom djuren. Draken hjälper mig även inom healing o ger styrka och andra saker. 

Enhörning hjälper mig öppna upp 3e ögat. o andra saker inom det andliga så visst hjälper den. Min enhörning o dom andra kraftdjuren har hjälp mig på sina sätt dom kan. Jag tror jag har haft dom hela eller mesta delen av mitt liv nästan för egenskaper jag har haft under livet stämmer in på vad känner från dom o när jag tänker tillbaka. Är vell bara ormen jag inte vet om jag har haft mesta delen av livet men är möjligt

Ny dag nya möjligheter

J-Artur-K
4/22/13, 12:51 PM
#15

#9  Vad menar du med det? 

#Att enhörningar skulle finnas som totem eller kraftdjur är extrem new age, vad skulle den ha för nytta förutom i fantasin?#

Ny dag nya möjligheter

[stass]
4/22/13, 1:01 PM
#16

#15 jag menar det jag skrev i #12, med nytta menar jag så som karakteristiska drag av djuret som är till nytta för en person/släkt/klan i en jägarkultur när toteismen var högst levande. Jag förstår samtidigt att vi idag inte har samma behov som förr, men att bortse från hela ursprunget av praktiken ger inte en helhetsbild.

J-Artur-K
4/22/13, 2:11 PM
#17

#16 Jag hade inte uppdaterat sidan så såg inte det svaret, Jag vet mycket väl att man inte kan läsa på nätet för veta hur ens kraftdjur är för en exakt. För ingen kraftdjur är lika dan som en annan. Var därför jag passar in ganska bra på beskrivningen för hur mina var för mig. 🙂

Ny dag nya möjligheter

[akumas7]
4/22/13, 2:52 PM
#18

kan man ha flera kraftdjur?

För när jag läser om dessa djur får jag upp några alternativ som känns rätt. Eller är det bara en av dom som är rätt?

De djur jag får upp är
Björn
Katt
Räv

Känner att Räv stämer bäst då jag fått räven i en Meditation, men jag har drömt en delom björnar och katter så de är nog också mina kraft djur, eller hur vet man det igentligen?

J-Artur-K
4/22/13, 3:46 PM
#19

#18 Visa säger att man bara kan ha ett visa säger att man kan ha flera. I min åsikt kan man ha flera. Jag bara vet att jag har flera. Den enda jag är tveksam på är draken. Jag är Jord drake i min zodiak så blir svårare att veta om den är det men jag tror det. Den är med mig hela tiden o varit det i väldigt lång tid. Men jag kan inte vara helt säker på det av olika anledningar men den är starkt hos mig i alla fall o ger mig kunskaper. Om man känner starkt att man har flera så tycker jag man ska lita på sin känsla 🙂

Ny dag nya möjligheter

[akumas7]
4/22/13, 7:50 PM
#20

Jaha räknas drakar? Det visste jag inte. Jag har flera drakar som följer mig och min utveckling. Ett medium sa en gång till mig, följ drakarna. Så de är mest med mig av alla djuren. Men om man räknar till de vanliga djuren, där jag inte tycker att drakarna passar in så är mina i alla fall räven :)

Annons:
J-Artur-K
4/22/13, 7:58 PM
#21

Ja, man kan ha drake som kraftdjur. Men det behöver inte vara kraftdjur heler fast man har en. En drake kan presentera dig för andra drakar. Din drake kan presentera dig för äldre drakar o till slut en drake som är flera tusen år gammal. Om den känner att du är mogen för det 🙂 Jag själv har varit i en grotta som såg ut som ett hem för drakar var fullt med drakar i den grottan 🙂 Men vet inte vad det var för ålder på dom drakarna

Ny dag nya möjligheter

J-Artur-K
4/22/13, 8:03 PM
#22

Nu vet jag inte om jag har fel men jag själv tror det stämer men kan ju vara skilnad från person till person. Men när en drake visar att den är alierad med en så har jag själv varit med om att draken reste sig upp o visa magen eller vad man ska kalla det sedan kom en blixt. Man fick känslan att han ville visa att vi var alierade med varandra. När jag kolla lite runt om det så hitta jag beskrivning att just det dät bruka kunna hända när draken vill visa att man är alierade med varandra. Men sedan behöver vel inte det hända fast man är alierade men det hände mig🙂

Ny dag nya möjligheter

ALPHIRA
4/22/13, 11:18 PM
#23

Mig veterligen har jag två kraftdjur.

Nu fick jag plötsligt veta att vi har ett SJÄLSDJUR som följer oss från födseln.

KRAFTDJUR kommer senare. Vid behov.

Vet varken ut eller in längre…

I mitt eget fall så visade sig (sa) dessa två djur att dom är likvärdiga. Och att det är viktigt för mig att veta det.

Har för mig  -efter den här NYA informationen-  att dessa två ÄR mina kraftdjur.

Men vilken är mitt själsdjur då. Detta tar aldrig slut…detta sökande efter sanningen…

FANTASTISKT!!!

[akumas7]
4/22/13, 11:31 PM
#24

Jag har inte blivit alerad med mina drakar då alltså, jag tror att det är en drake som är min. Men jag har även sätt 3st andra drakar.
Min drake har jag dock ridit på en hel del, men det behöver ju inte betyda att vi är alerade eller? Det är en lilla drake, sedan brukar även en blå drake jobba med mig. Jag kalar den blå draken för marlins drake, den lila är min, sedan har jag även sätt en grön drake lite tjockare en de andra. Klumpigare byggd lixom. Sedan har jag en annan drake som värkligen är min också då den nästan alltid är med någonstans, men jag tror att den lila draken är den här draken då den lila draken kan ändra färg och utseände beroende på vilket humör den är på. (jo jag vet det låter konstigt men det värkar som att det är så) jag brukar kala den för lyckodrake. Jag har sätt drakarnas berg, och dalen de bor, jag har varit ine i grottan en gång. Men det var bara en snabbis.

Hur gör man då om man allera med sin drake?

[Kattuggla]
4/22/13, 11:44 PM
#25

#23 En gissning bara… Kan inte ett själsdjur vara det "kraftdjur" man känner är mest naturligt för en? Den som bara hänger med hela tiden som en självklarhet? Eller? 😇

ALPHIRA
4/22/13, 11:54 PM
#26

Kattuggla. Så kan det visst vara. Men vad vet jag…

För mig var denna "nyhet" om ett själsdjur en ganska stor nyhet egentligen…man får tänka om så att säga…

Hoppas hon som är "mamma" till detta tankesätt hör av sig. Jag vet hon är medlem här. -Ja DU där borta, berätta hela historien!

KRAM/ Marjaana

ALPHIRA
4/23/13, 12:17 AM
#27

#24 akumas7. Jag vet ytterst lite om drakar men kan ha några tankar ändå. Som är bara mina tankar. Men nu är det så sent att jag måste gå och lägga mig, upp med tuppen. Ha det bra, du!

Annons:
Cahira
4/23/13, 1:13 AM
#28

Jag är den som drog upp själsdjur efter mitt möte med mitt kraftdjur som sa åt mig att sluta blanda ihop själsdjur och kraftdjur. Själsdjur är ens själs djur och kraftdjur är ens guide i livet. Så fattade jag det. Dvs, om du var född till ett djur eller varit ett djur i ett förgånget liv var du troligen detta djur. Om du flyr från konflikter är sannorliken stor att du har ett flyktdjur som själsdjur. Lite sånna saker får jag från min logik efter vad mitt kraftdjur sa åt mig. 

Guider kan alltså växla beroende på vad du behöver i livet, medans själen förändras aldrig. 

Jag har aldrig tänkt på att man kan ha drakar med sig. Jag har alltid trott att den blå drake jag har bakom mig var livlig fantasi eller nåt. :) Konstiga är att ibland ser jag den som liten och ibland som stor. Vet inte om det är två eller en drake som ändrar form och storlek. Hmm..

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: