Varg
Jag satt en stund och slappade av och bad om att få se mitt Kraftdjur. Efter en stund kom en stor varg emot mig, lufsande, travande med sänkt huvud. Han hade en fantastiskt vacker och ovanlig färg, beigegul i botten och kraftig svart tippning. Jag har sökt på nätet efter en bild som liknar honom, men jag hittar ingen.
Dagen efter var jag på promenad och det var bara mina egna fotspår i snön. Men på ett ställe möttes mina spår av vargspår. Jag mailade länsstyrelsens rovdjursexpert och han bekräftade att det var spår av varg.
Visst är det underbart?!
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
#0 Lite nyfiken på vem du har pratat med för att få bekräftelse på vargspår? Har inte så stort kunnande men har mej lite om just vargar. De lämnar ofta djupa spår då de sjunker ner på ett annat sätt än både hund och lo. Spåren du visar här är lik ett lodjurs spår men som sagt jag, är ingen expert.
Har du fler bilder? Spår efter alla fyra tassarna?
Johan Månsson i Västmanland. Snön var inte så djup, det var plogat utan att det snöat efteråt på ett par dagar. Kattdjur har rundare spår och hunddjur spetsigare som detta.
Medarbetare på Chihuahua

#0. Vilken tur du hade
. De är såna vackra djur vargar. Själv har jag inte haft den turen men väl min sambo. Det traskade en stor fin varg utanför vårt hus (vi bor vid skogen). Själv var jag på jobbet då….typiskt nog.
Ja alltså själva vargen såg jag tyvärr bara i huvudet, men spåren såg jag dagen efter "på riktigt"… 
Medarbetare på Chihuahua
#0 Vilken fin upplevelse att du fick se vargens spår, du fick bekräftelse från din varg! Underbart! 
" Var nära naturen - var när dig själv "

Riktigt häftigt, jag är avis. Har själv bara sett spår av varg.
Vid ett tillfälle såg jag färsk avföring från björn, mindre än en kilometer från ett ställe där jag övernattat under bar himmel.
#5 Ja så tolkar jag det! Det känns skönt!
Medarbetare på Chihuahua
Ett bra sätt att skilja varg från hund, är att vargspåren oftast är raka, som om den är på väg någonstans. En hunds spår går lite hur som helst , framåt, tillbaka och zicksack.

#4. Hoppsan, det missade jag
. Trodde du sett den…..i verkligheten så att säga. Fast då blev det ju ännu mer spännande ju
.
#6. Björn har jag stött på en gång. Det var helt otroligt och man blev alldeles lyrisk. Så vacker.
Det är underbart att veta att den finns runt knuten så att säga! Förfärligt det som skett under vintern! Det är fantastiska djur!
Medarbetare på Chihuahua

Jag har inte följt debatten speciellt väl, men har förstått att man vill decimera stammen då den är drabbad av inavel. Antar att man ska placera ut nya vargar, men jag kanske har fel.
0# Jag tolkar det också som att du fick bekräftelse. Härligt!
#12 Ja, man får ödmjukt tacka! Så tydlig bekräftelse förstår t.o.m jag! 
Medarbetare på Chihuahua
# 0
Hej!
Det finns någonting som så vackert heter Post hoc ergo propter hoc. Det är ett ganska vanligt logiskt felslut.
Man tror helt enkelt att en händelse som sker efter en annan helt enkelt måste bero på den första händelsen.
Ungefär:
a) en tupp börjar gala innan solen gär upp
b) solen går upp
c) alltså går solen upp för att en tupp börjar gala
Du tror alltså att vargspåren är resultat av en visualisering, när det i själva verket är mer troligt att en varg helt enkelt bara varit ute och spatserat, helt oberoende av dig och dina tankar.

#15 Senaste gången innan detta en varg passerat området var 14-15 Juli förra sommaren, då den hane som nu är vid Riala drog förbi. Så visst är det härligt att det kom en varg förbi just nu! Så vanligt att de är "ute och spatserar" häromkring är det alltså inte… 
Spelar egentligen ingen roll annat än att jag säkert vet vilket mitt Kraftdjur är och det var ju det jag ville ha svar på, så jag är mer än nöjd! Hade varit nöjd med bara första delen, att den visade sig för mig i huvudet så att säga. Men jag fick mer än så!
Slump eller inte, Vargen är mitt Kraftdjur! <3
Medarbetare på Chihuahua
jag tycker vargar är jättefina djur..vad betyder just vargen för dig*
Det är fina djur, jag ser på dom som vilda hundar…
Läste just i Solögas bok och där betyder i stora drag Vargen: Man får det man ger…
Det ska jag titta lite närmare på, för det kan absolut vara värt för mig att ta till mig!
Medarbetare på Chihuahua

#2 Tack för ditt svar men jag upplever dessa som runda 
Jag har varit i närkamp med vargar och fått uppleva dom både sommar och vinter. Även lekt med dom
Kan inte säga att dom här spåren tillhör varg men det är min bedömning och jag ska fråga vidare en av mina vänner som är björn och vargjägare.
#15 Det ligger mycket i det du skriver. Vi söker gärna en koppling och på sätt låter vi det förklara det första.
För mej så känns det bättre att se det som sker har en naturlig förklaring utan att skapa en kedja av det.
#20 Intressant att veta.
För mig är det klockrent och det är det viktiga! 
Medarbetare på Chihuahua

Hur har du lekt med vargar? Tama sådana, om det nu finns? Låter sjukt spännande i vilket fall, berätta gärna.
#22 Det kanske ni kan diskutera i en annan tråd än min? 2471 Åk till Kolmården t.e.x. Tack.
Medarbetare på Chihuahua

Inte får man leka med vargar där, och inte är de tama. Möjligen marginellt domestikerade, men knappast tama, eller har jag fel?
#24 Du har helt fel. En god vän till mig fick i 30 års present att åka dit och leka med och klappa vargar. Det finns fler än han. Och det finns video och filmbevis.
Medarbetare på Chihuahua
Från Kolmårdens hemsida:
Närkontakt varg
Du är hos vargarna i en timme och du får då lära känna den mytomspunna vargen. Djurvårdaren finns med hela tiden och berättar allt du vill veta, medan du och vargarna bekantar er med varandra. Normalt är de skygga djur, men det upplever du inte här. Du kanske t o m får en nyfiken tass på dina axlar!
Medarbetare på Chihuahua

Coolt, ska kolla mer.
Från Kolmårdens hemsida:
Närkontakt varg
Du är hos vargarna i en timme och du får då lära känna den mytomspunna vargen. Djurvårdaren finns med hela tiden och berättar allt du vill veta, medan du och vargarna bekantar er med varandra. Normalt är de skygga djur, men det upplever du inte här. Du kanske t o m får en nyfiken tass på dina axlar!
Ulv, gråben, varg. En mytomspunnen legend har många namn och ett nära möte med vargen är en mäktig upplevelse. Så ta chansen att möta en varg! Tillsammans med en djurvårdare får du umgås på nära håll med vargarna i deras hägn. Och nyfikna som de är, så kommer de att hälsa på dig och har absolut inget emot att bli klap-pade. Gör det och få ett starkt minne för livet!
Medarbetare på Chihuahua

Så sjukt häftigt, jag blir helt till mig. Trodde inte alls att man kunde få göra så. Nu har jag min önskan om femtioårspresent klar!
#29 Grattis.
Medarbetare på Chihuahua

#30, tack, men ett par år är det kvar.
Ska dock tipsa mina grabbar om att redan nu börja spara.
Vargar är helt underbara djur! Synd dom är så hatade av många… 
#32 Ja det är synd. Det bottnar väl ofta i skräck och okunskap antar jag…
Medarbetare på Chihuahua

Jag sysslar lite med utbildning för vuxna i att vara i naturen (PM:a om du vill gå en gratiskurs och lära dig elda och massor annat spännande!), och vet att det finns en viss obefogad skräck för vilda djur.
Tror senaste angreppet av varg på människa skedde på artonhundratalet.
#34 Ja det var 1800-talet och det var en varg som tagits tillfånga som liten och sen släpptes ut igen utan att veta hur den skulle jaga. Så då dödade den några människor.

Försökte man tämja den?
Jag vet inte riktigt varför dom tog den till fånga, om dom försöka tämja den eller vad dom gjorde.
Här finns lite info om Gysingevargen

Stort tack #37. Jag verkligen älskar när man håller sig till sanningen ;-)
Ja när det gäller våra vargar och även andra rovdjur så älskar jag också det. (eller ja sanningen över huvudet taget förstås). Det går så många lögner om vargen så det är sorligt.
TS: Jag och min dotter såg två vargar en gång för några år sedan.
Det var när vi bodde i en liten by mitt i skogen. (bodde där 5 år men har nu flyttat till stan igen).
Det var julaftonskväll vid 23-tiden och vi skulle rasta våra tre Jack Russel och rätt som det är ser vi två "hundar" mitt i byn.
Både jag och dottern undrade vem som hade lösa hunder så sent på kvällen, dessutom såg dom ut som schäfrar och det var ingen som hade nån schäfer där i byn.
Dom var ca 20-30 m ifrån oss (?) har svårt att bedöma avstånd. Tittade på oss och sen lunkande dom vidare.
DÅ fattade jag att det inte var hundar utan vargar! Hundar beter sig annorlunda, speciellt som vi hade hundar med oss.
Vi berättade naturligtvis detta för andra vi kände i byn och nästan alla höll med om att det måste ha varit varg.
Det var ett av mina bästa ögonblick tror jag. Jag log i två veckors tid varje gång jag tänkte på vad jag sett.
Och så farliga var dom alltså… inte! Det var som om dom kolla om vi var byte eller fara och när dom insåg att vi inte var vare sig det ena eller andra så bara lunkade dom förbi…
#40 Wow vad häftigt!
Medarbetare på Chihuahua
#41 Ja det var nåt av det häftigaste jag varit med om! Synd bara dom försvann så snabbt, men dom är ju väldigt skygga och inte alls så farliga som vargmotståndarna brukar vilja få det till.
Men många ggr när dottern och jag var ute i skogarna där i byn (det var bara skog runtom hela byn
) så tyckte vi ibland att vi såg varg-spår också och det var ju nästa lika kul det…
Ja vargar är verkligen helt underbara!
#42 Nej, det är verkligen få förunnat att få uppleva vargar i det vilda!
Medarbetare på Chihuahua
Ja och därför blir det så löjligt med dessa vargmotståndare som påstår att dom blir påhoppade lite här och där. Att dom inte vågar låta barnen gå till skolbussen osv.
Det är verkligen inte lätt att se varg, vi hade bara en otrolig tur som var på rätt plats rätt tid…

#40. Vilken tur ni hade som fått se dem i verkligheten. Ja, det där med att gå och le dagar efter känner jag igen. Så blev jag också när jag stötte på en björn. Det var så häftigt och så mäktigt på något vis.
#45 En björn?! Hjälp! Då hade jag blivit livrädd, men kan samtidigt förstås känslan att ha sett en.
Var det på nära håll? Och vad hände?

#46. Nej, inte så nära……kanske 20 m. Jag hann aldrig bli rädd och det enda som hände var att den vände och försvann. Det var ingen jättestor björn, så det måste ha varit rätt ung. Fin var den i alla fall.
#47 20 m är ju rätt nära. Jo men björnar är ju som vargar, skygga och försöker ju undvika oss människor.
Dom allra flesta som blivit anfallna är ju jägare med gevär… aldrig hört om nån bär- eller svampplockare som blivit anfallen.