fullmåne
på söndag är det fullmåne igen, känner ni av den , det gör jag
På vilket sätt känner du av den?

just nu känner jag mig väldigt upp i varv och glad…
Skönt. Jag var orolig att skulle börja förvandlas till varulv. 

när jag var i thailand så firade dom fullmånen med en fest, jag forskar lite om fullmånen för jag tycker det är inntresant,men jag tycker inte man ska gå in för djupt i saker, jag tycker det är lite kul…
Vilken bra känning du har siberlina…..så skulle en annan med vilja känna sig……
Jag känner av den oxå redan…..då kan jag inte sova alls, bara snurrar o vänder mig hela natten och vaknar stup i ett…så var det inatt…så det är jobbigt..

jag brukar studera mina arbetskamrater i smyg när fullmånen är på gång och nästan alla är glada och uppspelta..
# 6
Vad kul. :) De flesta som tror att månen har någon inverkan på oss brukar ju annars hävda att folk blir lite galna, och att våldsbrott och sådant ökar.

men jag tror att när man blir så där glad och uppspelt som man kan bli så är det lätt att man får för sig att gå ut ¨på krogen och festa loss ordentligt och det är då det blir en massa våld och galenskaper….. när jag var i thailand och stod på balkongen kvällen då det var fullmåne så flög det en fladder mus fram och tillbaks och den var helt galen…
# 8
Ibland blir fladdermöss disorienterade, med eller utan fullmåne. :)

ok terry jag kanske hade fel om fladdermössen,

jag tycker att jag har börjat att förstå mig skälv bättre sen jag började komma på det här med fullmånen,,,och när jag känner mig så eller så…
Det kan vi inte veta. Det kanske var fullmånen. 
Men man har faktiskt forskat en hel del om det här med fullmånen och aldrig hittat några tydliga evidens eller belägg för att månen ska påverka oss på något sätt.
En vanligt argument brukar ju vara: men det påverkar ju tidvattnet. Är det då så orimligt att det skulle kunna påverka oss?
Men då bör man ju minnas att månens inverkan på tidvattnet helt enkelt är en fråga om gravitation. Och det är ju någonting som ändå påverkar oss varje dag här på jorden.
Och när man talar om månljus är ju ju egentligen bara ljus från solen som reflekteras. Det är man andra ord samma gamla solljus vi får på oss varje dag.

men jag har ofta fått svar från folk här som känner samma sak som mig när det är fullmåne ,att man inte kan sova mm….men som sagt jag tycker detta är inntresant men vill inte gro in mig för mycket ,jag är nyfiken på mycket här i livet..även andliga saker….jag tycker det är synd när människor går in för djupt i vissa saker som typ ,helge fossmo och gänget ni vet…då är det när att man blir galen
# 13
Att bli som Helgo Fossmo är definitivt någonting man vill undvika.
Där kan man, utan att överdriva, påstå att det har gått för långt.
Jag tror människor som känner att de bli påverkade att fullmånen helt enkelt påverkar sig själva.

terry jag tror inte att jag påverkar mig skälv……men va vet jag egentligen ..om alla kosmiska fenomen
# 15
Personligen förstår jag inte riktigt hur en stor stenklump som åker runt i omloppsbana kring jorden ska kunna påverka oss mentalt.

terry nej jag har ochså svårt att förstå det,men på något sätt så gör den det ,och hur försöker jag att klura ut.
Om månen har så stark påverkan på jorden med tidvatten, djur, etc…varför skulle det då inte kunna påverka oss människor?
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Månen är ju bara så vacker. O nu hoppas jag att man kan få se en fin måne utan skyar.Då kommer det att bli fint ute.Det ljuset är bara så behaglit..
Påverkad blir jag..På så sätt att jag blir glad, för det blir ljusare ute…Men det är den enda påverkan jag kan komma med..
Ett kort som är taget på dec-månen.Den månaden skall den tydligen vara som störst.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Det skulle den kunna ha men jag är tveksam, när det handlar om tidvatten så är det ofantliga mängder vatten som påverkas. Som Terry skrev ovan så är inte månens gravitation något mot den gravitation vi varje dag påverkas av.
Men månens faser är inte i synk med avståndet till jorden. Så månen kan vara längst från jorden när den är full och tvärtom, alltså borde det inte vara fullmånen som påverkar oss.
Man har ju gjort studier på det och tvärtemot vad många tror så ökar inte brottslighet och liknande. Däremot så ökar den upplevda frekvensen av detta. Det beror på konfirmeringsbias, när en jobbig natt på sjukhus sammanfaller med en fullmåne så registreras dessa båda faktum och när detta har hänt några gånger så blir det "Fullmånen påverkar antalet patienter på akuten" även om det kanske bara är 2 av 5 fullmånenätter som har varit extra hektiska så minns man dem.
Att den kan påverka enskilda är det ingen tvekan om, men det beror nog snarare på det extra ljuset och förväntningarna man har. Jag gillar fullmånen, speciellt så här på vintern eftersom det blir så ljust.

Vi påverkas hela familjen av fullmånen. Det går liksom inte att ta fel på! Men det tog tid innan vi insåg att cyklerna stämde exakt med fullmånens.
För min del så har jag blivit tröttare och mer hängig av fullmånen den sista tiden, förr blev jag uppspelt och hade svårt för att sova medan nu är det precis tvärtom! Och jag blir pigg när det är svartmåne istället… kanske har mina energier ändrats på något sätt.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
# 18
Som sagt: den är en fråga om gravitationskraft. Hur skulle den kunna påverka oss mentalt?
# 21
Jag tror att det är många som KÄNNER sig påverkade av månen. Men det är alltså något man åstadkommer helt själv och har egentligen ingenting med månen att göra.

Ja du får tro precis vad du vill, det är ett fritt land 
#22 Tja, månen tycks ju ha en väldigt negativ effekt på dig i varjefall!
Värmland"
# 25
Där är den Ghosthunter jag har lärt mig känna igen.
I brist på ETT ENDA VETTIGT ARGUMENT för sin sak så drar man till med en väl vald förolämpnig istället!
#26 Ja, du kan ju ge mig en anledning till att jag överhuvudtaget skulle komma med ett vettigt argument till dig.
Värmland"
# 27
Vad du vill skriva och inte skriva är naturligtvis helt upp till dig.
(Förutom det faktum att du bryter mot forumets regler när du kastar ur dig klumpiga förolämpningar).
#28 Om du tror att du imponerar på någon så är du helt fel ute.
Värmland"

ghosthunter du har helt rätt i det du skriver,.och,,,på denna sajt så är det många människor som tror på olika fenomen ,det är bättre att dom får diskutera detta tillsammans och dom som inte tror på detta behöver ej lägga sig i…,, dom kan skriva på någon annan sajt som passar dom bättre
Om bara alla lär sig visa respekt och exempelvis inte komma med antydningar om debattmotståndarnas person så ska det nog gå utmärkt att kombinera både de som tror och de som inte tror.
Tack siberlina…man vill ju prata om sånt här i lugn och ro för intressets skull….så kommer dessa idioter in.
Det tråkiga är att skeptikerna hela tiden tror att det är en debatt.
Detta är ingen debatt..titta på TV:n istället, korkskallar!!
Värmland"
# 32
Du är så smaklös i dina förolämpningar att det saknar motstycke.
#33 ha ha ha ha ha…korkskalle
Värmland"
….och nu sitter Terry och skriver ett skvaller och tycka-synd-om-mig PM till Elisabeth….-snälla blocka idioten!!
I don´t care!
Värmland"

"Men månens faser är inte i synk med avståndet till jorden. Så månen kan vara längst från jorden när den är full och tvärtom, alltså borde det inte vara fullmånen som påverkar oss."
Det var intressant, det visste inte jag. Jag kan känna mej påverkad av fullmånen, men långt ifrån på samma sätt varje gång. Ibland blir jag trött som en sill, ibland är jag vaken dygnet runt. Det skulle ju kunna ha med det att göra isf.
Men det kanske är månen i kombination med en eller flera andra faktorer, t ex temperatur, lufttryck, elektrisk laddning i luften osv. Vissa kombinationer är kanske starkare för oss, så att vår kropp på nåt sätt påverkas.

#35 Att du inte skäms!

jag tycker ingen är dum eller är korkskalle…..och skälvklart kan man få ha olika uppfattningar om saker,,,,men om man tycker att allt här inne är så orealistiskt så räcker det väl med att tala om det en gång ……men att hålla på och jiddra hit och dit,,,,,endel människor som är inntreserade av sk orealistiska saker kan vara mycket känsliga….och ta illa vid sig..
Jaha…nu kom hans flickvän in också *suck*
Värmland"

Det är intressant det här med månen och dess påverkan. Den har ju alltid haft sin plats i folktron, på olika vis.
Visst påverkas man…..en stor fullmåne över ett hav till exempel. Eller en stor måne som speglar sig i en alldeles stilla sjö. Då blir man full av känslor
. Själv har jag länge tyckt att jag får svårt att sova vid fullmåne och blir orolig, men det ligger nog mycket i det som både Terry och triobios skriver, man tror helt enkelt att det beror på det.
#29. "Om du tror att du imponerar på någon så är du helt fel ute." Tja, du borde kanske lära dig att prata för dig själv och inte om hur vi andra tycker…….Kunskap imponerar alltid och det är av den man lär sig. Dina inlägg 32, 34 och 35 är helt utanför ramarna och du borde skämmas.
Exempel på personangrepp (Lite att fundera på)
Negativa kommentarer om en person och "Jag är bättre än du"-angrepp som "Du har inget liv" och dylikt.
Att utpeka meningsmotståndare som förkastliga, dåliga människor, jobbiga, med flera förolämpningar
Rasistiska, sexistiska, homofobiska kommentarer riktade mot andra användare. Kommentarer om en deltagares religiösa eller etniska tillhörighet är heller aldrig acceptabla.
Politiska gliringar, som att kalla någon "nazist", "kommunist", "sosse", "moderat" och så vidare, samt att anklaga någon för att ha en politisk agenda.
Skällsord eller svordomar riktade mot andra användare. Även om dessa inte är riktade mot en specifik användare, bör fula ord undvikas.
Att utpeka någon som kriminell, psykiskt sjuk eller troll i syfte att väcka missaktning mot den personen, oavsett om det är sant eller inte.
Bruk av härskartekniker.
Lajlababba..En bra tanke, så har jag inte tänkt…
""Men det kanske är månen i kombination med en eller flera andra faktorer, t ex temperatur, lufttryck, elektrisk laddning i luften osv. Vissa kombinationer är kanske starkare för oss, så att vår kropp på nåt sätt påverkas."""
blombukett..Bra inlägg.
Och vi kan vara överens om att Månen är vacker…
Lena…
Lena.P är jag i verkliga livet.
# 42
"Och vi kan vara överens om att Månen är vacker…"
Det kan vi defintivt vara överens om. 

#41. Absolut…..månen är vacker och lyser upp så fint när det är mörkt ute.
Just nu är det en jätte ring runt månen uta här
jätte fint!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Just nu är det en jätte ring runt månen uta här
jätte fint!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

ja månen är jätte vacker

Jag tycker att det finns mycket som är intressant osm rör månen. Min farmor kunde utifrån månen i förhållande till betäckningsdatum av korna säga nästan exakt på dagen när det var dags att kalva. Alltså om kon skulle gå över tiden och hur mycket.
Hon kunde även en hel del andra saker som handlade just om hur månen påverkar oss och naturen och det är lite synd att sådan gammal kunskap byggd på erfarenhet försvinner tycker jag.

hoppfull ,det skulle va kul att höra lite mer om din farmor och hur hon ansåg att månen påverkar oss jag håller på att lära mig mer om detta ,men jag vill veta mer …
Jag känner av månen på det sättet att jag sover oroligt.
Jag sover men väldigt lätt och vaknar flera gånger under natten vilket jag annars inte gör.
Tyvärr ser jag inte månen då det är mulet.

mia ,jag sover ochså dåligt vid fullmånen,,,,och jag brukar ha konstiga drömmar ochså
#50…Konstiga drömmar har jag ofta…så det beror nog inte på månen.(inte för min del iallafall).
Vad som finns att säga om fullmånen ur ett astrologiskt perspektiv är att det inte egentligen handlar om att månen är full, i bemärkelsen fullt upplyst - utan det handlar om den egentliga orsaken till det - nämligen att Solen och Månen står mitt emot varandra.
Det handlar om en motsats-konflikt mellan Månen(känslor) och solen (vilja) som skapar en spänning i oss. Många vittnar om en spänning i luften som är svår att sätta fingret på.
Själv upplever jag ofta en känsla av spänd förväntan av att något ska hända men jag vet inte vad.
Ofta ser vi det på olika sajter som forumbråk som drar i gång och peakar i samma veva som fullmånen blir exakt. man blir mera grälsjuk helt enkelt. Nåja det drabbar inte mig (hm host harkel) bara alla andra - men det är kul att studera för det slår sällan fel 

#48 Önskar att jag kunde mer av hennes gamla kunskap själv. Hon dog tyvärr för 18 år sedan och då var jag för ung för att uppskatta all hennes kunskap. Men det är något jag minns så väl, hur hon kunde bara peka på kon och säga det blir 13 dagar över tiden för månen stod så och så när tjuren var här… och det stämde varenda gång!
Men både hon och min farfar var "vardags-medicinmän" om man kan kalla det så. De levde i stort av naturen och åt örter för de flesta besvär. Kunskapen om månens inverkan på djur och natur var nog ganska utbredd bland människorna som levde väldigt nära och av naturen. Jag vet att hon aldrig bakade när månen stod på vissa sätt för då jäste degen mycket sämre, grädde tjocknar sämre när den vispas och mjölken blir sur snabbare osv osv.
Givetvis inget som gick att bevisa på annat sätt än att det stämde, gång på gång och år efter år och då blir det ju fullständigt oväsentligt om det är inbillning eller inte 
Mina föräldrar har en del av det, de gräver upp rötter och samlar örter varje år inför kommande magsjukor, förkylningar och andra problem under resten av året.
#
"Ofta ser vi det på olika sajter som forumbråk som drar i gång och peakar i samma veva som fullmånen blir exakt. man blir mera grälsjuk helt enkelt. Nåja det drabbar inte mig (hm host harkel) bara alla andra - men det är kul att studera för det slår sällan fel
"
Obeservationer av det slaget brukar tyda på konfirmeringsbias, alltså att man bara väljer att se det som stödjer ens hypotes medan man ignorerar allt som talar emot den.
Det finns i själva verket inga kända obeservationer som talar för att månen överhuvudtaget skulle kunna påverka oss på något sätt.
Men den är vacker! 
hello sweetie är du i den här tråden också?! 
# 55
Jag är överallt. 
jaha… du och Gud! 
Fast han vilade varje söndag - gör du det?
# 56
Det här är en hemlighet men det är faktiskt jag som ÄR gud. :)
oh shit är VoF informerade?????
# 59
Jag är fullt upptagen med att försöka skapa en sten som är så pass tung att jag själv inte orkar lyfta den.
aha…

#53. Jag bodde utomlands under några år och där hade vi en man som kom och hjälpte oss med trädgården. Inte för att jag är lat (ähum) utan för att mina fingrar är allt annat än gröna. Huset vi bodde i var alldeles nybyggt och trädgården var bara en enda jordhög. Han skulle hjälpa oss att fixa till trädgården och få den fin. Han höll också på att fixa och dona efter månen. Det var jättenoga för honom. Visa saker skulle sås när månen var si och andra när månen var så. Faktum är att vi fick en jättefin trädgård till sist.

#54 Tänkte bara skriva ett högst ovetenskapligt inlägg och säga att till och med min man som är en skeptiker av rang till allt som inte kan förklaras i vetenskapliga termer (opposites attract, ni vet ;) brukar klaga över att han sover dåligt vid fullmåne…
Förresten så hänger väl kvinnors menstruationscykel ihop med månens varv?
# 63
Menstrautionen har tyvärr ingen som helst koppling till månen den heller. Vill du läsa på lite om menstraution kan du bege dig hit.

När du säger att de står mitt emot varandra menar du då i bildlig bemärkelse?
nej i verklig bemärkelse. Månen är "full" när solen står mitt emot på andra sidan. Det är inte bara en Astrologisk sanning utan också en Astronomisk sanning.
Du menar alltså så här:
S J M
?
Isåfall stämmer det ju utmärkt, jag fick för mig något helt annat i min trötthet igår. 
Så här ser det ut för övrigt: ? och kallas opposition.
#66 Blir det inte månförmörkelse då?
Det kan bli (fullmåne är ett krav för månförmörkelse) men det händer inte varje gång (långt ifrån). Det har att göra med att månen och solens banor inte är perfekt synkade.
Rätt förhållanden för detta händer inte vid varje fullmåne, alltså blir det inte månförmörkelse vid varje fullmåne.
#69 Uttrycket "när solen står mitt emot på andra sidan" är alltså inte entydigt.
Ja det stämmer det kallas opposition. Inom astrologin så betyder det att motstsparet - i denna diskussion solens och Månens inflytande absolut inte kan samarbeta utan det blir ett antingen eller. Det kan ge drabbade personer en känsla av att "gå av på mitten".
Den goda nyheten är att det är kortvarigt och det är bara ett fåtal som känner av det. Värre är det att ha denna opposition i sitt födelsehoroskop. Då lever man med det hela tiden 
Inlägget är raderat pga att det är personligt relaterat!
//Elisabeth
# 71
Om vi ska tala om astrologi så är ju det någonting som idag betraktas som pseudovetenskap inom det vetenskapliga samfundet.
Det finns tyvärr inte några som helst empiriska bevis för att stjärnornas och planeternas placeringar vid vår födsel ska kunna påverka våra liv på något sätt. Inga alls.
Ofta, när man talar om astrologi, rör det sig tyvärr om påståenden som är så vaga att de kan passa in på precis vem som helst. Dessa brukar kallas för Baunaum-uttalanden.
Vill man läsa lite mer om den forskning och de tester som gjorts på området kan man med fördel bege sig hit.

om vi ska tala om Astrologi så kan vi också berätta att det är en flera tusen år gammal vetenskap eller lära eller vad man nu ska kalla det och en gång i tiden var Astrolog och Astronom samma yrke.
Astrologin kan enligt traditionen användas för att få veta en persons karaktär och personlighet, möjligheter och motgångar. Man kan även få reda på hur framtiden kan utveckla sig.
En del tror på det och andra inte. I vilket fall som helst så är det ett otroligt faschinerande och spännande ämne som man kan gräva hur djupt som helst i. Den astrologi vi möter i veckotidningarna är helt värdelös och inget som kunniga astrologer med självrespekt borde befatta sig med.
Slutligen så anser jag att alla gamla kunskaper bör bevaras.
Astrologer gör en kulturgärning som håller kunskapen levande. Precis som Spiritister, Häxor, Shamaner, Tarot-tolkare och Feng Chui och name it (förlåt alla jag glömde nu) och vår värld skulle vara fattigare utan det.
Som sagt - man behöver inte tro på allt, eller ens något av det.
Men man bör få dela med sig av kunskapen till dom som vill ha den utan att ständigt behöva snubbla över såna "vänner av ordning" se exempelvis #73 som tror att vi behöver undervisas av dom!

#74 Väl talat! Tror man inte på sakerna kan man ju helt enkelt läsa en annan tråd snarare än att fastna i samma tugg hela tiden.
# 74
Nej, astrologi är ingen vetenskap. Det är en pseudovetenskap. Hävdar man motatsen har man tyvärr inte riktigt förstått vad ordet vetenskap betyder.
Om det inte finns några som helst bevis eller belägg för en lära kan den väl aldrig någonsin komma att kallas för vetenskap, eller hur?

Gamla kunskaper bör definitivt bevaras. Gamal vidskepelse däremot? Där är jag inte lika övertygad.
ja sen kan man vara intresserad och vilja veta mera utan att för den skull behöva tro på det. Jag har studerat astrologi av och till i 30 år men jag brukar bara tro på det när det är goda nyheter 

#77 Ja den stora frågan återstår ju ständigt och evigt i dessa trådar… varför är man här på ett intresseforum utan några som helst vetenskapliga anspråk när man bara är intresserad av bevis… suck, så tröttsamt och ointressant tycker jag.
# 78
Jag kan försöka besvara den frågan åt dig, efter bästa förmåga. Man är här för att man helt enkelt är väldigt, väldigt nyfiken.
Jag skulle personligen väldigt gärna VILJA tro. Jag skulle tycka det var fantastiskt om det fanns övernaturligheter, och därför intresserar diskussionerna här mig något enormt.
Jag är väldigt intresserad av frågan VARFÖR vissa människor tror, och varför vissa inte tror. Och hur de resonerar kring sin tro och hur de motiverar sin tro.
Jag är också väldigt intresserad av hur vissa kan hävda med säkerhet att de VET att det förhåller sig på ett visst sätt, utan någon slags evidens.
Men jag kommer aldrig att tro på något som det inte finns rimliga själ att tro på. Så när det kommer till ett fenomen som det inte finns några som helst belägg eller bevis för, så har jag helt enkelt väldigt svårt att tro att det är sant.
Och när det tvärtemot finns starka bevis och belägg för att det INTE är sant (som i fallet med astrologi) så utgår jag också ifrån att det inte är sant.
(Men den dagen någon presentera trovärdiga evidens är jag naturligtvis beredd att omvärdera min hypotes).
Hoppas det gav ett någorlunda svar på dina frågor. 
tycker du att du har fått några svar på alla frågor som du påstår dig vara intresserad av?
# 80
Vissa har jag fått svar på, vissa inte.
Då ser jag fram emot att du startar nya trådar och ställer fler frågor om det som intresserar dig, i stället för att hålla föreläsningar om "hur saker och ting egentligen ligger till" i andras trådar.
Tro mig - vi kan det redan. 
# 82
Äsch, inte föreläser väl jag. Jag tänkte bara att om man verkligen är intresserad av månen kanske man även skulle vara intresserad av vilken forskningar och vilka undersökningar som finns på ämnet. 
du är bara en trist partypooper som tar bort magin och mysitken - låt oss yla i fullmånen om vi vill och lägg undan böckerna nån gång ibland. Testa att gå ut och yla själv - du kanske skulle gilla det 
# 84
Ah, så du menar att man med andra ord att man skiter högaktningsfullt i vad vetenskape säger? Man VILL tro även om det förmodligen inte är sant? Är det så du menar? 
Då ska jag gå ut och yla lite till månen istället.
Om magin och mystiken försvinner när vetenskapen drar fram så är det ett Tecken på att magin och mystiken inte var riktig från första början.
Månen (och astronomi överlag) är tillräckligt "magisk" utan att vi, helt utan belägg, behöver tillskriva den speciella egenskaper som påverkar oss människor.
Astrologi är förvisso intressant ur en historisk synvinkel men precis som homeopati, åderlåtning och lobotomi så hör den till en annan tidsålder.
jag kan inte svara för andra men mitt svar blir; ja typ
ja dina åsikter får stå för dig. jag och många med mig har en annan åsikt.
Vad beträffar "hör till en annan tidsålder" tycker du att det är rätt eller sorgligt när gammal kunskap försvinner? Till exempel hantverk som vi inte har behov av längre.
och vad anser du om samerna och deras renhållning till exempel (nu glömmer vi nojderna). Det hör också till en annan tidsålder. ska vi kasta det på soporna då bara eller?
Ser du något som helst värde i att olika gamla kunskaper får leva kvar med hjälp av dom entusiasterna som fortfarande orkar?
Sen har jag en allvarlig fråga till er skeptiker. Om ni blir kära - vilket jag förmodar att även ni kan bli, eller din vän kan bli. Går ni genast ut och talar om att det bara handlar om så oromantiska saker som hormoner och kemi - eller tillåter ni lyckliga kära idioter att gå på sina rosa små moln och håller truten om vad vetenskapen säger?
# 87
"Om ni blir kära - vilket jag förmodar att även ni kan bli"
Jag blir lite ledsen när du säger så. Det är som att du anser att alla skeptiker är själlösa och kalla människor utan hjärta.
Det är inte alls så.
Det är nog snarare precis som triobios skrev. Jag tycker vår verklighet är alldeles fantastisk och vacker och magisk precis som den är. Utan att vi behöver tillskriva den en massa andra egenskaper som det inte finns några som helst belägg för.
vad glad jag blir när du säger så. Men det är inte mitt fel att skeptiker ofta framställer sig själva som själlösa och kalla människor när dom uppträder offentligt på olika forum. Alltså jag pratar inte om dig nu, säkrast att tillägga.
Sen får du och Triobios tycka precis vad ni vill. Får vi andra tokstollar det också eller?
Sen får du gärna svara på min fråga också.
jag upprepar;
Går ni genast ut och talar om att det bara handlar om så oromantiska saker som hormoner och kemi - eller tillåter ni lyckliga kära idioter att gå på sina rosa små moln och håller truten om vad vetenskapen säger?
Givetvis ser jag ett värde i att bevara gammal kunskap, det gäller också astrologi eller homeopati. Men att använda det i beslutsfattande eller medicin är en helt annan sak.
På samma sätt som vi inte lär ut humoralpatologi till läkare så finns det heller ingen mening med att syssla med metoder som gång på gång har motbevisats. Eller rättare sagt så kan det finnas en mening för utövaren men när man börjar prata om det som om det vore sanning så får man finna sig i att bli ifrågasatt.
"Går ni genast ut och talar om att det bara handlar om så oromantiska saker som hormoner och kemi - eller tillåter ni lyckliga kära idioter att gå på sina rosa små moln och håller truten om vad vetenskapen säger?"
Nej. Men påstår personen att det händer för att jorden, månen och solen står i linje så kan jag nog tänka mig att förklara. Tro får man gärna ha för min del, det bryr jag mig om lika mycket som vad du åt till frukost i morse, men när man pratar om det som sanning så bemöter jag det. Inte svårare än så.
"Sen får du och Triobios tycka precis vad ni vill. Får vi andra tokstollar det också eller?"
Är det någon av oss som har påstått att ni inte får göra det?
# 89
"Går ni genast ut och talar om att det bara handlar om så oromantiska saker som hormoner och kemi - eller tillåter ni lyckliga kära idioter att gå på sina rosa små moln och håller truten om vad vetenskapen säger?"
Väldigt sällan. 
Jag är helt överens med dig att gammal tro inte ska användas inom beslutsfattande eller medicin.
Som astrolog kan man tala om vad stjärnorna säger enligt den gamla kunskapen. Att påstå att det verkligen är sant får andra göra - det gör aldrig jag.
Slutligen - ingen av er har påstått rakt ut att vi inte får tro på vad vi vill - men ändå så verkar ni motarbetar ni vår tro i var och varannan tråd genom att hänvisa till vetenskap. Det är lätt att få intrycket att ni inte vill låta oss tro.
aj så inkonsekvent! 
Då är din uppfattning fel, förmodligen grundad på tidigare erfarenheter. Jag bryr mig som sagt inte om vad folk tror, däremot så informerar jag om alternativ till övernaturliga eller mystiska förklaringar. Om någon vill ta åt sig det som ett alternativ eller avfärda det som "dumma skeptiker bara förstör!!!" är upp till var och en.
Om det är att inte "låta oss tro" så får det väl vara så.
# 92
Inte alls, då jag inte ser någon som helst anledning att tvivla på kärleken.
Men att tvivla på astrologin, och annat som det inte finns några belägg för är en helt annan sak. 
"Slutligen - ingen av er har påstått rakt ut att vi inte får tro på vad vi vill - men ändå så verkar ni motarbetar ni vår tro i var och varannan tråd genom att hänvisa till vetenskap. Det är lätt att få intrycket att ni inte vill låta oss tro."
Äsch, ingen som vill ta ifrån någon sin tro. Alla får naturligtvis tro på precis vad de vill. Det är en grundläggande rättighet.
okej då vet vi varför du är här trio. Du vill infomera. Raka puckar, snyggt och ärligt. jag uppskattar uppriktiga mäniskor som inte hymlar med sina motiv. 
Nej det är inte därför jag är här. Jag klargör i min presentation varför jag är här, jag läser säkert tio gånger så mycket som jag skriver. Men när jag ser något som jag kan svara på utifrån min kunskap så ser jag ingen anledning att hålla inne med den.
okej nu kopierar jag in det du har skrivit i din presentation för läsvänlighetens skull. jag hoppas du inte misstycker?
Skeptiker med intresse för det övernaturliga, dock inte på det sätt som kanske är vanligast här (jag tror inte på det). Jag är övertygad om att vi kan lära oss om vår egen värld genom att studera övernaturliga fenomen, jag tror helt enkelt att det finns en "naturlig förklaring" till allt.
Dela gärna med dig om vilka övernaturliga fenomen - som du inte tror på - du studerar för att lära dig något om vår egen värld?
Ja, det mest talande skulle väl vara andar där man har sett eller hört "oförklarliga" saker. Vi vet att hjärnan är fenomenal på att forma okända strukturer till saker som vi känner igen. Detta kan lätt ses som "gubben i månen", ansiktet på Mars eller liknande fenomen, alltså Pareidoli. Genom detta kan vi lära oss mer om hjärnan. Genom andra fenomen kan vi lära oss mer om naturen.
Jag tycker att det är ett intressant område, däremot skulle jag inte påstå att jag personligen studerar det men jag tycker att det är intressant att läsa om berättelser för att försöka lista ut en naturlig förklaring på dem, det är lite detektivarbete över det hela. 
Ibland kommer jag inte på någon naturlig förklaring hur mycket jag än letar och då är det ännu mer intressant. Dock är det sällan jag delar med mig om just detta utan jag håller mig som jag har sagt förut till vetenskapliga diskussioner.
jamen om du är intresserad av människors historier - och inte bara du - utan många skeptiker mumlar i skägget om liknande "intressen".
Är det då inte ganska "kontraproduktivt" att gå in redan i inlägg #2 eller #4 i en intressant tråd och tala om vetenskapliga förklaringar?
jag ska inte påstå att det händer varje gång - men jag misstänker att det av och till lägger locket på vidare berättelser från folk.
jag känner en hel drös med människor som inte vill skriva här längre, men som har massor av intressanta och spännade histiorier att dela med sig av, men skeptikerna har jagat bort dom.
Ytterst klumpigt om du frågar mig - i allafall om man vill "veta mer" som man påstår. och alla skeptiker jag har sett påstår ju det - att dom är "intresserade". 
Missade du att jag mycket sällan faktiskt går in och förklarar andliga upplevelser vetenskapligt?
Det jag gör (som du kan se om du läser mina andra inlägg) är att jag ger vetenskapliga förklaringar på sådant som vi faktiskt kan förklara, evolutionsteorin, homeopati och liknande saker. Jag ger mig oftast inte in på upplevelser.
Vill du påstå det så får du se till att ta fram några exempel. Mest troligt är att du helt enkelt klumpar ihop mig med andra skeptiker här som faktiskt gör det.
Om du vill så kan du få en lista så kan du själv kontrollera mina påståenden om detta.

tuvär så får man nog räkna med att få elaka komentarer av människor som vill göra sig lustiga över vi andra som vågår se in i andra dimensioner mm ,det är ju därför vi skriver på denna sida,,,för att få dela med oss av det vi tror på , vissa saker pratar man inte om med sina arbetskamrater typ…
nej jag har inte missat det. Men då borde du vara lika irriterad på andra skeptiker som agerar bromsklossar i trådarna - som alla vi andra intresserade.
kanske dags att tuta i luren då? jag väntar med spännig på att få se en skeptiker ta den andra i örat. 
# 101
Hej!
Du får jättegärna ge exempel på elaka kommentarer, om du har sett några i denna tråd.
Låt säga att två personer klättrar upp för ett berg från två olika håll…den som klättrar på den västra sidan kanske ser en vy framför sig av en vacker flod o grantoppar…medans den andra personen som klättrar på östra sidan ser en helt annan utsikt typ betande kor på en blomsteräng…när dom sedan ska förklara sin bergklättring för sina vänner då dom kommer ner,berättar därför två helt olika historier,men det var samma berg…bara lite tankar som dök upp…..
och en sak till vad vetenskapen säger idag..kanske inte är vad den säger imorgon*
ALLT är i ständig Rörelse*
Nej jag är inte speciellt irriterad på de som ger förslag på naturliga förklaringar, ofta har jag själv kommit fram till samma slutsats. Jag tycker inte heller att det förstår trådarna eller mystiken bakom upplevelsen. Jag kan inte se hur en naturlig förklaring blir en bromskloss, antingen accepteras den av frågeställaren och då finns det inte mycket mer att säga eller så avfärdas den och då blir det diskussion om andra möjligheter.
Så jag tänker inte ta någon i örat, det är upp till sajtvärdarna.
ja men om du nu är så intresserad som du påstår av "övernaturliga" historier så missar du mycket av dom saftigaste stekarna. För dom som verkligen har häftiga historier att berätta väljer att hålla det för sig själva eller ventilera det på andra skeptikerfria adresser.
whatever - det är din förlust. Nej korrigering - det är mångas förlust.
# 106
Varför är det så frukstansvärt jobbigt att någon är skeptiker?
Jag förstår inte det. Jag tycker debatt mellan oliktänkande är väldigt spännande.

Som med allt annat så är det delade meningar
http://www.expressen.se/1.341495
http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1620
http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/fullmane-ger-samre-somn_188907.svd
Jag prenumererar på tillräckligt mycket liknande sajter som denna för att hålla mig sysselsatt resten av livet, men ska sanningen fram så föredrar jag ändå vetenskapliga bloggar och forum. Men det brukar bli några trådar om dagen.
Vi är några skeptiker som träffats på andra forum som håller koll på de mest intressanta berättelserna runt om. Så jag tror inte att jag missar så mycket, faktiskt.
# 108
Tack för trevlig läsning, Talkisker.
"Månens faser kanske har betydelse för att vi tror att de har det, spekulerar sömnprofessor Torbjörn Åkerstedt. Många klagar exempelvis på sömnstörningar vid fullmåne, även om ingen undersökning bevisat något samband. - Men om man psykologiskt ställer in sig på att få sömnproblem vid fullmåne blir det sannolikt så."
Ja, men de flesta större undersökningarna har inte hittat något samband. Jag minns att jag läste om en studie där man påvisade ett starkt samband men där man hade missat att kompensera för att de utvalda datumen också var fredagar och lördagar. 
Men det är inte orimligt att anta att månen påverkar oss även om det inte är en rent fysisk påverkan det handlar om, det kan lika gärna vara våra förväntningar som påverkar oss.
"Arne Lowden menar att myterna kring fullmånen är en större bov i sammanhanget än själva månen.
- Personer som till exempel har borderline eller är extra känsliga i sitt emotionella liv kan påverkas av fullmånen på grund av att den är så mytomspunnen. Till exempel är besöksfrekvensen på psykiatriska akutmottagningar högre vid fullmåne, säger han.
Men, tillägger han, den allra vanligaste förklaringen är enklare än så.
- Folk glömmer att dra ner gardinerna. Det är klart det blir svårt att sova då, säger Arne Lowden."

#112 jo skeptiker brukar ju ha en förmåga att ge förlöjligande förklaringar.
Jag själv har inga problem numera med fullmåne men har haft det tidigare, och då även när jag inte visste om det eller vid mulet väder tex.
# 113
Varför är de förklaringarna förlöjligande? Jag tycker de låter tämligen rimliga.
Och de här människorna är ju alltså forskare och sömnproffesorer.
Det som är jobbigt med skeptiker är när man vill tala ostört med likasinnade. Då uppskattar jag inte skeptiker mer än irriterande flugor som sätter sig överallt och bara stör.
I andra fall kan jag uppskatta er. Ni tvingar mig att tänka efter och formulera mig på ett tydligt sätt. tack för det. Träning ger färdighet.
god for you - men alla andra då - som inte roar sig på samma adresser som dig?

#114 Jag tycker inte om besserwisserattityden i uttalandet "folk glömmer dra ner gardinerna" det är klart förlöjligande o respektlöst.
sen undrar jag varför du anser att Schweiziska forskare skulle va sämre?
Och hur menar du att jag ska kunna ändra läget för andra? Genom att klaga på de som stör dig och andra som dig men som inte stör mig? Det verkar ju mer än lovligt knäppt.
# 116
Nej då, det är inte förlöjligande. Det är ju helt klart så det ligger till. Det finns inga som helst belägg på att månen påverkar oss på något annat sätt. Det enda sätt den kan påverka oss är ju just genom att vara ljus, och då hjälper det att dra ned rullgardinen.
Sen kan jag aldrig minnas att jag sagt någonting negativt om forskare från Schweiz
nej jag menar inte att du personligen ska ändra läget för nån annan.
mer än möjligen välsigna oss troende med din frånvaro och låta oss knäppgökar knäppgöka oss ifred från din och dina kollegors vetenskap. jag tror det skulle främja viljan att vilja och våga berätta sina historier här på ÖN.
suck… jag tror att ovanstående vinner rekord i taskig fömuleringsförmåga. men who cares - återkommer efter nästa glas vin så får jag väl försöka igen 

#118 Du skriver " det är helt klart så det ligger till" vad grundar du det på?
Nej inget negativt förutom att du inte tror på dem
Jag tror att jag förstår: Jag ska dra åt helvete och lämna er att tro i fred. Det kan nog inte bli tydligare än så.
# 120
Jag grundar det på all trovärdig empirisk forskning som gjorts i ämnet.
(Samt att jag personligen inte kan komma på en enda rimlig förklaring till att det skulle kunna förhålla sig på det viset.)
Se gärna #73
Du är skarpögd och har förmåga att läsa mellan raderna. Det gör dig unik som skeptiker. Dom jag har sett tidigare har inte haft den förmågan.
det blir tio poäng av tio möjliga!
# 123
Fast nu är det väl ändå så att Elisabeth postat en tråd en att man gärna välkommnar oliktänkande här, så länge alla följer reglerna? 

#121 Jag hoppas verkligen inte att det är empirisk forskning som ligger till grund för att man inte drar ner rullgardinen.
Nej jag kan inte heller komma på nån förklaring till varför det är på ena eller andra sättet det är därför jag inte kan låsa mig fast vid något
# 125
När jag skev "det är helt klart så det ligger till" menade jag alltså att månen inte har förmåga att påverka oss mentalt, utan det är vi själva som åstadkommer det vi upplever.
Jag är osäker på vilken empirisk forskning man gjort på olika rullgardiner. 
ja det är Elisabeth som bestämmer. Vissa skeptiker ska vara glada att det inte jag, för då skulle många varit rökta redan in förrgår. Åtminstone dom som ägnar sig åt löje och hån.
men i ärlighetens namn - Terry och trio - ni har faktiskt lite bättre stil än era föregångare på detta forum. Ni får gärna tomta runt här om ni har lust. Det stör mig inte överhövan - hur dryga ni än framstår ibland 
# 127
Maggan, nu har du plockat fram en burk med din patenterade dubbelmoral igen. Och det är en stor burk den här gången.
Du gnäller på VoF och Humanisterna för att de (enligt dig) berättar för folk vad de får tro och inte tro.
Men själv själv vill du be alla som inte delar din uppfattning och tro att dra åt helvete och packa sig härifrån.
Var finns DIN öppenhet för oliktänkande då Maggan? 
nej jag vill inte alls be alla som inte delar min uppfattning att dra åt helvete. jag vill bara be alla som tror att deras uppfattning är mera värd än min att dra åt helvete. det kan synas var en liten skillnad men det är i mina ögon en stor skillnad.
Sen hade du lovat att aldrig mer anklaga mig för dubbelmoral igen i ett PM. Du lovar runt och håller tunt Terry. Nu är jag besviken 
# 129
Ah, förlåt. Jag glömde bort att jag lovade det. Nu lovar jag på riktigt. Promise.
Varför lovade jag det föresten? Då kan ju du använda dig av hur mycket dubbelmoral som helst och jag får aldrig säga någonting om det.
haha ja du har gett mig frisedel - nu ska jag utnyttja det 

#127. Hoppsan, det där "nästa glas vin" tog skruv tror jag……och du blev jättesnäll
.
Astrologi är väl ändå intressant. Jag har alltid gillat det. Brukar roa mig med att se om jag kan pricka rätt stjärntecken på folk, och det är väldigt ofta jag har rätt. Förr satt jag med böcker och försökte lära mig astrologins djungel, men kom inte särskilt långt tyvärr.
Min farfarsfarfarsmorsfarsbror var astronom från Tyskland. Han har skrivit många böcker i ämnet som finns bevarade. Han var alltså född i slutet på 1600-talet. Hans bror, Johann Carl Rost (som jag då härstammar från, höll också på med astronomi, men var inte lika känd som sin bror. Han jobbade också som livsmedikus och astrolog vid hovet i Nürnberg. Det finns i alla fall jättefina bilder som Leonard gjort över stjärnhimlen, jättekul. Det finns till och med en krater på månen som är uppkallad efter honom……Rost´s krater. Det är kanske det släktskapet som gått i arv och fått mig att bli fascinerad av både astrologi och astronomi
.
jag är nästan alltid snäll - men alkohol kan ludda mitt sinne. När sa jag att var/är perfekt? 
Men har du en fråga om astrologi så ska jag gärna försöka svara efter förmåga - jag ingen expert men jag gör så gott jag kan.
Regel ett; försök aldrig gissa någons Soltecken - det är inte det utomstående ser, man måste känna folk väldigt bra för att hitta det.
Det vi möjligen kan se är Ascendent-tecknet - alltså det som stiger i horisonten i den stund vi föds - det är lättare att se det för det är det tecknet som är våra "skyltfönster" som visar hur vi framstår för resten av världen.
För att veta vilket Tecken det är så krävs en födelsetid.
jag har en våt dröm om att få ställa en skeptikers horoskop. Men det är dömt att misslyckas eftersom våra horoskop talar om vilka vi är och inte vad vi gör. Trist men så är det. 

#133. Åh, jag som trodde det var tvärtom, alltså att soltecknet är det vi ser och ascendenttecknet det som vi är inom oss
. Hur blir det då när man tror rätt. Det jag alltid upptäcker fort är oxar av någon anledning. Vet inte om det är så, eller om jag inbillar mig, men de (många) har ett alldeles speciellt sätt att prata på. De är träffsäkra, snabba i repliken och ofta lite ironiska. Inte på något elakt sätt utan ofta rätt kul.
Ja, det är spännande med astrologi.
Du pratar om hur folk pratar. Det är mera snackplaneten Merkurius i faggorna. Då är Tvillingar och jungfrur mera i skottgluggen.
vad beträffar de Venusstyrda Oxarna så är dom vackra och charmiga och håller sig gärna hemma på torvan.
jag har en bror som är femfaldig Oxe (fem planeter i Oxens tecken)och vackrare människa finns inte (Venusstyrda) - och då talar jag i inte bara om det yttre (okej jag är part i målet) men lika sympatisk och lätt att älska som han är, så är han också ett tjurigt djälkla tvärstopp - han är Oxe i kvadrat.
Om du känner igen Oxar så finns det sannolkt mycket Oxe i dig - du vet - it takes one to know one 

#135. Jag är tvilling och känner också igen många av min egen sort så att säga. Pratar i ett och tankarna far fram fort som attan. Ofta är man långt före, i tanken, för den stackare man pratar med. Den hinner aldrig svara, nästan. Men det är inte det jag menar, utan sättet att uttrycka sig. Jag har nästan aldrig haft fel när jag, efter en tid, har frågat om vedebärande möjligtvis är oxe.
Vad jag vet så har jag ascedenten i vattumannen. Fast här kan jag ha fel, för det var väldigt länge sedan jag höll på med det här och jag kan ha gjort många fel.
Ha ha, ja de är tjuriga, så till den milda grad så man kreverar.
numera behöver man ju inte göra alla jobbiga uträkningar själv. Man behöver inte göra något själv nästan.
knappa in dina uppgifter här http://www.astro.com/
så får du det gratis på en sekund 

Känner oerhörd glädje och positiva energier inför denna fullmåne, sover väldigt gott och med en hel del sanndrömmar 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

#137. Kul. Den där länken måste jag kolla ordentligt.

#138 Vårt subjektiva mående varierar, som bekant.
Så vad ditt aktuella hälsotillstånd har med månen att göra är svårt att förstå.
Föregående fullmåne var troligen din upplevelse en annan och vid mars' fullmåne kommer det förmodligen att vara på ytterligare något annat sätt.
Det går upp och det går ner, som "Livet i finnskogarna"(Jularbo).

#140 Det är din egen tolkning, jag påverkas av energierna så jag vet vad det beror på 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

ja månen är så vacker , förra sommaren så satt jag vid klipporna ute på mitt land och tittade på månen över havet , det var så vackert
Fullmånen ja…..som några skrev här så gjorde dom vissa saker efter månen…
Så måste jag berätta att min mamma följden fullmånen på vissa saker med….när jag var liten så fanns ju inte tvättmaskinen hos alla, och mamma bruka tvätta vid sjön….och jag kommer ihåg att hon spara lakanen till när det blev fullmåne…för hon påstod att dom blev mjukare av vattnet….den gamla sortens mjukmedel kanske….
Och sen bruka hon göra något som hette filbunke på Svenska…det var något hon blanda med mjölk och skulle ställas i skafferiet över natten……
Vi barn tyckte det var så spännande att titta in där på morgonen o se om det hade blivit stelt med en gräddgul hinna på….det var rena mumman med kanel o socker på…så gott…
Men om det var åska eller fullmåne, så misslyckades processen….så nog påverkas det mesta av väder o måne…
Och vattnet påverkas ju, och vi består ju till mesta delen av vatten i kroppen….så nog är det logiskt att man blir påverkad då…
# 144
Och vattnet påverkas ju, och vi består ju till mesta delen av vatten i kroppen….så nog är det logiskt att man blir påverkad då…
Anledningen till att tidvattnet påverkats har att göra med månens gravitation.
Och gravitation är ju en kraft som påverkar oss varje dag ändå här på jorden.
Och hur vi hela fridens namn skulle månen kunna påverka våra bakverk här på jorden?

jag tycker jag har blivit harmoniskare sen jag började förstå hur jag påverkas av fullmånen