Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 538 ggr
Skogskraft
0

Sinnestillstånd

Just nu kom en gammal fundering & ville ha uppmärksamhet igen:

Hur folk väljer att "vara" vid kontakt med andevärlden. Nu vet jag att frågan om alkohol i sammanhanget varit uppe förr, men det finns ju annat än alkohol.

Svampar, piller, tomteröka, eller bara djup trans, kanske.

Anyway, själv lutar jag åt Meditation, ty under meditativa tillstånd har iaf jag fått bästa kontakten.

Steiner skrev nåt för länge sen som jag gillade, ungefär detta:

Om en "ande" kräver att jag ska droga ner mig med olika substanser för att få kontakt, är det inte mycket till kontakt hursomhelst. En stark ande talar direkt till mig, i vaket tillstånd, utan droger & liknande.

Vad säger ni andra, som har andekontakt nästan dagligen? Cool

Elisabeth-J
0

Jag anser inte att det är rätt att använda sig av alkohol eller droger när man har kontakt med andevärlden. Är man en ren kanal då? Jag vet att det förekommer, min mamma, hennes man, min morbror och hans fru träffade förra året två medium från Sverige när dom var utomlands. Dom satt och pratade en stund men sen berättar dom att dom använder droger när dom kontaktar andevärlden?! Dom tog fram och visade att dom nu skulle röka maruijana för dom skulle strax jobba! Ja mamma och övriga reste sig och gick därifrån! Hon ringde till mig och var upprörd, frågade om jag visste vilka dessa var och ja, jag känner till den ena av dom.

Det Steiner skrev håller jag med om! Glad

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

TantAlma
0

Jag håller med steiner. Jag kan undra varför man behöver ta till droger överhuvudtaget? När man har meditationens/andevärldens kickar. Skrattande

Nyfiken amatör Alma med ljus och värme.

rosmarin90
0

#1# jisses det låter väldigt oseriöst i mina ögon och jag skulle inte vilja gå till ett påtänt medium.

Jag använder inga droger över huvud taget. Förutom alkohol vid festliga sammanhang och skulle aldrig jobba påverkad. Respektlöst både mot mina klienter och mot andevärlden. Om jag skulle göra det, vilket jag alltså inte gör.

BranDuir
0

Sällar mig till ovanstående….en ande som förmedlas under påverkan …är nog inget att lita på…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

mariaef
0

#1 Det låter ju gräsligt! Jag tycker man borde bli ganska omdömeslös av droger. Ser man inte på personen också att den är hög? Jag skulle nog vara ganska skeptisk till vad ett sånt medium säger till mig.

Själv skulle jag nog vilja vara så klar som möjligt i knoppen om jag skulle arbeta som medium. Det tycker jag är ens skyldighet gentemot både andevärlden och klienten.

Rätta mig om jag har fel, men använde inte Nostradamus sig av droger när han gick in i trans och skrev ned sina profetior?

pyttelillatrollet
0

För mig är det en självklarhet att vara ren när jag jobbar.

???Öhhh?? hur lät det där då? haha.. jag dricker alkohol ibland om någon undrade haha

Skogskraft
0

#5: Bra fråga, vet att jag läst om den diskussionen för länge länge sen. Några hävdar att han hade hallisar, andra att det kar med vatten han ska ha satt sina fötter i egentligen var ett kärl med typ opium som han sniffade in. Ingen aning, men nån av våra duktiga Wikipedia-länkare kan säkert hitta nåt om det? Flört

Dock vet jag ett svenskt medium som använder narkotika, fick syrran (starkt medial) att backa då detta medium hävdade hur bra LSD var för andekontakt…

sven-g
0

Ä tur att man ä toku ändå

mariaef
0

#7 Nej tack, jag föredrar ett Lexikon tror jagSkrattande

[Hellas]
0

Självklart ska inte alkohol eller annan drog användas när kontakt med andevärlden tas, speciellt när avsikten är att förmedla budskap till en annan person, i de fallen är det oetiskt och ett inkorrekt beteende.
Ungefär som om Kirurgen är as -kalas innan en blindtarm ska avlägsnas Förvånad.
Jag kör hellre en Meditation jag med :-), de resorna kan vara nog så omtumlande *Ler*

Pia-F
0

Den som besöker/får hjälp av ett påverkat medium lär ju inte kunna känna någon tilltro till det som sägs, jag skulle då defenitivt inte tycka att det kändes bra.

Ren "allmän" kontakt med andevärlden (på icke-medium nivå ) tror jag inte heller på att man ska blanda in droger i.

Är man påverkad av alkohol eller droger så undrar jag om man kan vara säker på att det är andar man märker av…i det fallet kan det nog lika bra vara hjärnspöken. ;-)

Nää, en stilla Meditation är att föredra när det gäller andekontakt om man vill förbereda sig, själv är jag ju inget medium men jag skulle inte kunna tänka mig att blanda in droger i någon form om jag skulle försöka få kontakt.

pson
0

Jag tror inte heller på droger, när man vill komma i kontakt. Möjligtvis att det öppnar upp, och förändrar medvetandetillståndet just för tillfället, men i det långa loppet så tror jag det förstör mer än det gagnar. Som med alla droger så krävs ju mer och mer för att få någon effekt, efterhand som man blir "immun".

Jag kände en kille för många år sedan som var oerhörtsmart och  kreativ, och som kom i kontakt med droger och var helt salig över den boostade kreativiteten han upplevde när han hade rökt på. Han skapade de mest otroliga saker från "rus-inspirationen" men det gick några år, sedan var han mest ett sönderknarkat vrak.

Man ska inte förstöra sig själv på det viset! Att ha tydlig kontakt är en övningssak, och man blir bättre o bättre ju mer man gör det. Att droga sig, är att dopa sig. Det slutar aldrig bra.

Erika-A
0

Man behöver inga droger för att få kontakt med andevärlden. Jag tycker inte droger och andekontakt hör ihop överhuvudtaget.  Denna djupa kontakt går att få ändå. Man kan ju få som ett rus av att jobba andligt utan droger. Såg en film där ett folkslag, typ schamaner använde droger för kontakt med andevärlden. Det såg så vidrigt ut där dom gick påtända för att få kontakt. Så svårt eller komplicerat behöver det ju inte vara för att få genuin kontakt.

bjarvamor
0

Vissa primitiva stammar i världen har alltid använt sig av droger när de ska göra sina anderesor eller ta kontakt med sina Kraftdjur! Det tycker jag att man ska acceptera och inse att det är deras kultur och tankesätt och inte förfasa sig över! Men vi ska inte försöka härma något av dessa tillstånd som vi inte begriper ett "jota" utav!Cool

Tuva-Lena
0

Vilka kloka inlägg. Nej, droger och andlighet passar definitivt inte ihop. Vill man ha en endorfinkick så räcker det med att gå ut i skogen. Helt naturligt dessutom! ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

korseett
0

#14 i de stammarna kan det kanske vara en del av mystiken för att inte alla ska kunna få möjligheten att vara medial och behålla status som medicinman etc. och om det omvärvs av en massa ritualer, som kanske är nödvändiga, och drog av nåt slag. Bara min tankegång

bjarvamor
0

#16 Nu kommer vi in på ett annat plan tycker jag! Om vi ska ta upp de primitiva stammarnas gamla sedvänjor och bruk! De du säger gör att vi nu kommer vi in på ett djupare område som rör dessa människor. Säkert något som kan diskuteras inom antrepologin!Flört

MariaJ
0

Mycket bra fråga..men..

Jag förstår inte hur man ska veta vad som är hallucinationer eller ren andekontakt. Jag skulle aldrig blanda någon drog alls med andevärlden, eller något arbete som man utför. Då menar jag både sprit, knark, tabletter ect…Det finns även de som har fått negativa energier med sig i just berusat tillstånd. Även krogbesök kan vara dåligt för ens egna energier.

Jag respekterar absolut seder, men jag har väldigt svårt att acceptera att man drogar. Varför ?? Jo, om man är inne i någon utveckling och dras till de olika kulturernas sätt att bemöta andekontakten eller kraftdjuren..så måste man ju även ha ett ansvar i att de som kommer in som unga så de  inte börjar droga pga, att de alltid varit så i alla år. Förr så var andekontakten mer förknippad med droger än vad den är idag, så jag önskar faktiskt att de nya sederna inte har detta alls mer.

Vänligen MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör