Annons:
Etiketterredskapfolktro
Läst 272 ggr
Magi-cat
12/18/20, 7:40 PM

Tasseografi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom frågan om att spå i kaffesump kom upp, länkar jag till detta lilla lexikoninlägg från Oförklarade Fenomen:

Visste ni att det finns något som heter tasseografi? Det visste inte jag förrän jag läste en bok om te där det stod om att spå i teblad, och så blev jag intresserad….

Tasseografi är alltså konsten att spå i teblad eller kaffesump! ("Tasse" är kopp på franska, så jag antar att ordet kommer därifrån.)

Den här diviniations- (=spådoms) konsten lär komma ursprungligen från Kina, men det är främst romerna som använt den och gjort den känd. (1)

Hur går det till?

Först kokar man te (förstås) på teblad. (Påsar duger inte.)
Den som frågar ska dricka ur koppen tills det bara är en skedfull kvar av teet. Sedan vrider man koppen snabbt tre gånger motsols och koncentrera sig på frågan. Därefter vänder man koppen upp-och-ned och låter stå en stund.

Sedan vidtar symboltydningen. (2)

Titta i koppen. Det som är närmast örat representerar den frågande. Teblad (eller mönster av det torkade teet) nära kanten är nära förestående händelser. Blad spridda runt koppen är gynnsamma ekonomiska utsikter. Raka linjer är framsteg och cirklar fullbordande.

Sedan är det bara att titta i ett symbollexikon eller låta fantasin flöda. Ha roligt!

(Jämför också Pareidoli.)

Tasseografi tillhör folktron..

källor:

  1. https://sv.wikipedia.org/wiki/Tasseografi

2."En liten bok om te"

bildkälla: pixabay.com

https://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussion/1333702/tasseografi


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fenomen av alla de slag, på jorden och i rymden, bland människor och djur. Allt är mer eller mindre oförklarat.
  • Redigerat 3/2/22, 12:02 PM av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
12/18/20, 8:41 PM
#1

Såg ni "På spåret" ikväll?

Lite kul synk där, eftersom det kom upp en fråga om tasseografi, lite efter att jag gjort den här tråden. 😁


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
12/19/20, 8:35 AM
#2

När jag var barn spådde man i kaffesump. Men jag tror det var kvinnor som var lite synska som använde det så som en del hade kristallkula.
Apropå -på spåret- ska se reprisen. Jag missade i fredags-. Mvh/WL

Amandla
12/19/20, 8:37 AM
#3

WL, egentligen går det att använda snudd på vad som helst. Jag gick en kurs för många år sen där vi fick testa att läsa av andra med olika sorters snören och band som vi fick dra ur en burk, även vykort funkade utmärkt, det är väl så att det är bra att ha något att fokusera på och låta intuitionen tala.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Lussan20
12/19/20, 9:19 AM
#4

Så är det nog, många medium klottrar i sina anteckningsböcker. Ja det är nog för koncentrationens skull. Automatisk skrift är rätt häftigt. Såg att Theresa Caputo gjorde det en gång med ett brev från en avliden mamma till dottern som var så bruten av sorg.
En del spår vädret i fiskars inälvor, fanns en känd man uppåt landet som gjorde det i många år. Nu ska jag se vad toalettborsten säger för nu är det badrummets tur att bli rent till jul! Kram från WL

Amandla
12/19/20, 9:26 AM
#5

Haha, du är rolig WL! 🙃 Fick du några intressanta känningar?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Lussan20
12/19/20, 10:34 AM
#6

Ja då, då jag drog tre varv runt åt höger fick jag en känning om att julen snart är här, tre varv åt vänster och att jag snart har köttbullar på 1 kg klara.
Men något var det för den glänste och doftade tallskog(såpa), hihi…Kram, kram från Wl-

Annons:
Amandla
12/19/20, 3:48 PM
#7

😂💖🤗


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tarotstollan
12/19/20, 10:53 PM
#8

#6. Det var en bra spådom! 🎄😄

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sabah
12/21/20, 11:57 AM
#9

#0: Även på tyska heter kopp tasse! ☕


💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
12/21/20, 12:46 PM
#10

#9 Aha!
Det kommer tydligen från arabiskan från början, slog jag upp. ☕🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: