Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettandlighet
Läst 756 ggr
Tiia
0

Guider

Jag har länge undrat om guider…att om man tex har en guide som på sin tid var berömd, ska vi säga ngn indianhövding eler tex en ärkeängel eller nåt liknande.

Det jag undrar…. kan flera personer ha samma guide?

För det måste ju finnas flera som säger att deras guide är den och den,men så säger en annan likadant.

Hmm…jag har så svårt att förklara,hoppas nån förstår vad jag menar.

Sen undrar jag också varför så många har indianer som guider?Varför inte en bondmora eller liknande.

dilba
0

Intressant fråga med tanke på att (som jag anser det) andar inte är bundna av tid och rum så rent hypotetiskt så borde de kunna finnas hos flera personer…

zeretki
0

Mmm, sen kan man ju tänka sig att de som påstår att deras guide är någon jättekänd historisk person kanske ljuger också? Jag säger inte att alla gör det…men alla som påstår att de har en och samma person kan inte tala sanning. Samma med reinkarnation, det finns hur många som helst som påstår att de varit nån känd kung, drottning eller kändis. Flört

Celia
0

#2 - vi diskuterade guider på kursen och fick en del förklaringar. Det konstaterades bl a det som du skriver. Det finns många som bubblar om andras guider och ser ofta en indian eller asiat. Det är sånt som man tycker om att höra (mystik och klokhet) men det är ofta helt andra figurer som är de riktiga = att många pratar i nattmössan och har livlig fantasi ;) Vi ska inte tro på allt som vi hör, speciellt inte om våra egna guider (som de flesta av oss aldrig har sett). Det är först när vi själva har lyckats med kontakten som vi vet om det är humbug eller ej från den andra parten som säger sig kunna se.

zeretki
0

#3  Ja, precis. Som om folk i andra kulturer än just Indianska inte har uppnått samma andlighet? Det är lite av en slags statusgrej. Att ha en vanlig norrman som guide kanske inte är lika fint som att ha en indian eller en ängel?

Detta har jag blivit varnad för flera gånger inom shamanismen: när du gör din första trumresa, ta inte för givet att du ska få ett coolt djur eller ett som du tror är starkt. Krftdjur följer inte dom reglerna.

En fjäril eller en ekorre kan vara otroligt starka.

Celia
0

#4 - ja man ska vara glad för vem det än är. Den finns ju där för att hjälpa, inte stjälpa - oavsett storlek eller utseende :)

Jag skulle givetvis vilja ha en katt som både guide och Kraftdjur, men det är jag helt övertygad om att jag inte har *tror jag* ;)

felixifokus
0

Men om rum och tid inte finns på det sätt vi tror så är det inte alltför konstigt om en och samma guide kan finnas hos flera personer, eller hur?

felixifokus
0

dubbeltryck

Tiia
0

Tror ni att det kan vara så att en buddhist ibland får en munk och en muslim kanske en profet,en som är kristen kanske får en ängel som guide

Eller att en muslim får kanske Buddha eller munk och en buddhist tex kanske jungfru Maria,Jesus eller liknande

Intressant att få ta del i hur ni tänker om det

Tiia
0

Ingen mer som har nån fundering om dethär….

zeretki
0

#6  Jag kanske inte alls tror på guider som någn specifik historisk person… När det gälller Kraftdjur så kan ju samma djur vara hos olika personer men de är inte ETT djur, det är själva kraften hos ett djur. Det är inte en björn utan BJÖRN som är hos dig. Svårt att förklara eftersom jag inte vet 100% själv heller.

Men när det gäller guider som ser ut som folk så… Jag vet inte, jag tror bara att guider är andar och inte människor. Så om de ser ut som en människa så finns det en orsak hos oss själva till varför de visar sig som indian eller ängel…

Sen när det gäller döda släktingar, det vet jag inte heller… Jag antar att det är just de personerna och itne andar som visar sig i form av en släkting…

dilba
0

Ibland har jag tänkt på det där med energin som blir kvar efter oss när vi dör…alltså själen som går över till andra sidan…vad är det som säger att inte den energin kan dela sig och blanda upp sig med nån annan energi…så att det faktiskt inte alls är omöjligt att flera personers energi har befunnit sig i tex drottning kristina….hmmm…det här är mycket djupt filosofiskt så jag förväntar mig inte att hitta något svar, men tanken är egentligen inte ologisk eller hur?

Accipiter
0

#3 o #6 Jag tror du är inne på rätt spår, zeretki. Guiden är inte i sig en kroppslig varelse, utan guiden är en ande. Men vi kan bli hjälpta av att visualisera denna guide i en kroppslig form för att lättare kunna ta till oss budskapet. Många väljer då - medvetet eller omedvetet? - en form som de förknippar med mycket andlighet, t ex en indian.

Fast det hade varit ganska kul med en norrman - bara han inte pratar nynorsk, för då förstås man ju inget Skrattande

Tiia
0

#10 Jag tror också på Kraftdjur..

ännu en fundering..om jag tex får kontakt med ngn ande för någon annans del och denne ande är fransman…

hur förstår jag vad han säger………………..eller pratar då denne ande det språk så att jag förstår

Celia
0

#13 - Kontakten sänder känslor och bilder, så du behöver inte gå språkkurs först :)

[BigMama]
0

Jag har hört att änglar, guider och döda anhöriga (andar) ska vara tre olika fenomen. Innan man gjort upp sin plan till nästa jordeliv så vet man vem på "andra sidan" som ska bli din guide. Denne ska hjälpa dig att lära dig din "livsläxa".

Törs inte skriva så mycket mer, eftersom jag inte kan bekräfta det… Har en bekant som berättat om hennes besök på andra sidan. Fundersam

Happyspirit
0

#15 Det är precis det jag tror också. Det är en överenskommelse man gör tillsammans med guiden innan man går ner i den fysiska kroppen.:) Alltså känner man redan sin guide, även om man inte själv tror att man har mött den eller sett den.

Tiia
0

#13 men om dom inte sänder bilder,utan att dom pratarGlad

#15,16 Intressant..jag tror också att vi gör upp en plan innnan vi föds igen

Celia
0

#17 - inte en aning :( Det enda jag har hört är ljud, ingen som velat prata med mig mha ord :( , bara bilder och känslor.

Happyspirit
0

Du hör på ditt eget språk, annars skulle det ju vara helt onödigt för dem att prata med dig eller hur *ler* Ibland kan jag i och för sig höra ett annat språk men det är bara för att jag ska förstå att de inte var härifrån om jag nu inte ser det. Men det är klart att de försöker kommunicera med dig så du förstår, det är ju det mest logiska.