Annons:
Etikettertvtidningarradio
Läst 4152 ggr
Skogsraah
12/7/14, 4:44 PM

Vilka program går att lita på?

Jag är väldigt intresserad av det övernaturliga. Vill gärna se fler program, dokumentärserier etc. Men den stora frågan är: Vad kan man lita på?

Vad jag än har tittat på, i synnerhet Det Okända och Ghost Hunters, har jag alltid fått höra från människor att det bara är bullshit. Bara ett sätt att tjäna pengar och skrämma upp folk etc etc. Har kanske för få intresserade eller "mottagliga" i min närhet, men klart det påverkar om en majoritet säger att alla dessa program bara är ploj och totalt påhitt. Sedan sägs det att det går att läsa om ditten och datten, att dessa program blivit "avslöjade" för att vara fejk flera gånger och att forskare kan visa på att detta är ren bluff. 

Vad anser ni? Älskar nämligen dessa typer av serier, men känns tråkigt om många bara är för underhållningens skull och att en majoritet av saker som händer i programmen är fejkade. Jag vet ju att det händer på riktigt i hus och i människors liv, och att det bör finnas seriösa program. Mottager alla tips på program ni har och hur ni ser på saken! 🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Fjäril
12/7/14, 5:08 PM
#2

#1, Hade Skogsraah velat fråga på någon annan sajt hade nog Skogsraah gjort det. Nu är frågan ställd här. #0, Jag har nog inget bra svar. "Det okända" har man nog spett på lite som med all annan dra_titttare_program. Hoppas du får andra bra svar. Jag tittar inte på "sådant".

Sajtvärd på Övernaturligt

Skogsraah
12/7/14, 5:11 PM
#3

#1 Jag vill höra dessa medlemmars åsikter om saken eftersom det är en hel del medium här samt andra erfarna personer.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Magi-cat
12/7/14, 5:19 PM
#4

#0 Det Okända har diskuterats i ett flertal trådar här på ÖN. Se via sök-funktionen. 🙂 Här är en av trådarna

Det tråkigaste svaret är väl att man aldrig kan lita helt på någon eller någonting om man med det menar att man kan vara helt säker på att det visar hela sanningen. Men att vara totalt misstrogen mot allt är inte mycket bättre. Det bästa i vardagslag är väl att titta på det som ger en något samt vara sunt skeptisk och väga för och emot och inse att hela sanningen kommer inte fram via något TV-program..

Jag tittar själv bara på Det Okända. Efter vad jag hört ska det inte vara fejkat. Ändå skulle inte precis hela min värld rasa samman om det vore det…(Det som är bra med programmet är att "vanligt folk" kommer till tals och i slutänden verkar rädslan för det okända i allmänhet minska.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skogsraah
12/7/14, 5:27 PM
#5

#4 Ja jag sökte på en del! Angående just Det Okända verkar det finnas betydligt fler åsikter här än andra program, så ska läsa mer🙂

Nej det är väl lite trist, att man inte kan vara säker på hela sanningen. Jag förstår att det är omöjligt att få fram allt vad hör historian till i dessa program. Så länge ljud/dunsar/att dörrar öppnas och stängs och liknande inte är fejkade är jag nöjd. Sådant de filmar och som tittaren själv uppfattar. Det är väl där jag känner att det är en bluff och opålitligt, om sådana saker skulle fejkas. 

Men kul att läsa att Det Okända får trovärdig kritik!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Skogsraah
12/7/14, 5:44 PM
#6

Angående Det Okända: Finns det någon säsong ni anser vara bättre? Finns allt tillgängligt på internet?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
pirri17
12/8/14, 6:37 AM
#7

T.e.x Terry, han brukar vara med i Det Okända. Ghost hunters har dom spelat in ljud hemma hos folk och sjukhus mm. Det är skeptiska människor som säger att det är bullchit. Men det är egentligen dom som snackar bullchit om våra program för tänk om jag och min man ska flytta och bo i ett annat hus eller lägenhet där det finns minne eller någon som blev kvar i ett mellanvärld då måste vi få hjälp av Det Okända och samma sak gäller också för Ghost hunters om man är född i England eller Amerika. Jag skulle aldrig sluta och titta på det när folk snackar bullchit om vad man tittar på. Jag tycker synd om andra som tror på det övernaturliga saker och ändå inte tittar på det okända och vad ska Terry säga om det, fjäril! Det är de andra som (är skeptiska och har aldrig varit med Terry i programet) som snackar bullchit och har problem med att andra tittar på det! Kontakta Terry och se vad han säger om det innan ni andra börjar snacka bullchit om dessa program! Okej! Det handlar om förmågan hur mycket man kan förstå än vissa andra! Det är en talang att förstå mer över den tröskeln andra aldrig kommer att förstå!

Brunett

[Vandringen Med Wolf]
12/8/14, 6:53 AM
#8

Ja jösses vad kan man lita på och vad inte ?

Internet har ju blivit en stor avstjälpningsplats där både skeptiska och troende snackar sönder allt.Det går ju inte att lita på nån utan man får helt enkelt gå på egna erfarenheter med allt.

Eller som Pirri17 skriver kontakta medverkande både dom som deltagit i program och dom som jobbat med det är en utväg men frågan är om man ens  får veta sanningen  där.

Bäst av allt är egna erfarenheter för dom ljuger inte för oss för då är vi själva på plats och med egna ögon ser.Vad andra säger ska man inte lita ett smack på för det finns så ofattbart mycket lögn som i sin tur förstör för dom med ärliga avsikter.Tragiskt men sant !

Ghosthunter
12/8/14, 8:27 AM
#9

Jag anser att Ghosthunters är det mest seriösa programmet. Jag kan absolut inte se nåt fusk där.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Nirvana_Ophelia
12/25/14, 7:44 PM
#10

Ghosthunters är nog äkta och Ghost adventures.

Och det Okända…det programmet är äkta, men kanske medierna är fake.

yamher
12/28/14, 9:55 AM
#11

paranormal state anser jag snarare är mer seriösa för de vill hjälpa människor också.

Men jag tror att många människor är rädda för att vissa saker skulle vara sanna så är det lättare att säga att allt är falskt. Eller inte passar in i vad de upplever naturligt (eller möjligt). Många är lika snara med att döma människors upplevelser ändå. När jag berättar om mina upplevelser så tror inte alla på dem för att de anses inte vara möjliga.

Nynazister (mfl) anser ju att förintelsen aldrig ägt rum trots "starka" bevis.

Sen naturligtvis så filmas, klipps och påverkas en upplevelse som återberättas (filmas) av oss människor.

Det finns betydligt mycket mer i världen än vad vi tycks tro.  I slutänden så får du nog själv avgöra om du vill tro på upplevelser som återges i tex program som A haunting, paranormal state, ghost adventes osv eller inte. Det kommer alltid att finnas de som förnekar allt och dem som tror på allt.

Det tycks också finnas ett behov att ifrågasätta allt utöver det normala. Som att tvprogram som "Sveriges värsta bilförare", "paradise hotell", "farmen" eller vad det än nu är för program är uppgjorda. Allt för att sälja. Så det okända passar ockås in i kategorin att hävda är falskt.

Alis volat propriis Oskyldig

Coralines Ghost
12/28/14, 11:43 AM
#12

Jag tror nog att Det okända är helt ok i sin genre, men ibland spär de nog på lite skulle jag tro. Vissa avsnitt kan vara lite svårsmälta, exempelvis avsnittet som handlade om ett bostadsområde med en stor andeportal som krävde tre starka medier för att stänga ner. Sedan vet man väl inte hur akurat medierna är och hur mycket de hittar på, men familjernas berättelser borde i alla fall vara trovärdiga. Vanligt folk som upplever ovanliga ting helt enkelt. Jag har svårt att se framför mig att de skulle lyckas vaska fram så många i Sverige som går med på att fabulera om spöken i tv för programmets skull, speciellt med tanke på hur stigmatiserat det här temat kan vara.

yamher
12/28/14, 2:43 PM
#13

måste vara fruktansvärt jobbigt att gå ut o be om hjälp för något man upplever och så blir man sönderhackad att man ljuger, hittar på eller överdriver i sina upplevelser.

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
Challa86
12/29/14, 7:03 PM
#14

Ghost Hunters har ju nyligen blivit caught som fake-program. 
Ghost Adventures däremot slår alla andra spökjägar-program imo, så om du inte sett det än borde du ladda upp med valfritt snacks och streama på en gång ❤️

challameow.wordpress.com 

Skogsraah
12/29/14, 7:11 PM
#15

#14 Allvarligt? När jag tittade mycket för flera år sedan verkade verkligen som så otroligt verkligt. Jag menar, all utrustning de har och att de liksom är ett helt team. Tråkigt.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

tarantass
12/30/14, 2:41 AM
#16

#14 & #15: tro inte på det bara för att någon på nätet säger det. Lika litet som man ska tro på motsatsen bara för att någon på nätet säger det. Det dyker upp folk hela tiden som säger "hurra, nu har jag avslöjat xyz" och sedan dyker det upp folk som säger "så här lätt var den kritiken att mala sönder, xyz är helt seriös" – och så håller det på.

Vill man inte detaljgranska en massa sådana bloggposter, youtubeklipp och vad det kan vara efter vilka man finner mest trovärdiga kanske bästa sättet är att råka känna folk som har varit med i ett program och höra vad de säger, eller vara med själv om man kan. Man måste förstås fortfarande fråga sig hur mycket man kan lita på sitt eget omdöme, men det blir åtminstone inte så många okända mellanled som informationen filtreras genom. 

Fast även då kan det ju finnas bättre och sämre program i samma serie och bättre och sämre personkemi mellan redaktion och medverkande.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Challa86
12/30/14, 7:35 AM
#17

#15 Ja, det var stora diskussioner om det i en Ghost Adventures grupp på fb i september/oktober. F.d medlemmar ska tydligen ha gjort vissa statements om att programmet är iscensatt för att inte förlora tittarsiffrorna. Jag försökte hitta inlägget igen, men minns inte vem det var som delade med sig av infon. 

Som #16 säger ska man ju heller inte tro på allt man läser på nätet, så var och en får väl tro vad de vill. -rycker på axlarna-

challameow.wordpress.com 

yamher
12/31/14, 9:04 PM
#18

vissa personers upplevelser återkommer i olika serier eller hemsökta platser.

Då kan man åtminstone jämföra.

Kanske magkänslan kan säga om det är sant eller inte?

Alis volat propriis Oskyldig

Choklad
1/1/15, 1:37 PM
#19

Egentligen så kan man ju inte veta, man får helt enkelt lyssna på sin egen intution och ta lite info "här och lite där. "

Tv program är ju mest underhållning, men ger en hint om hur det är med andar och den världen.

Det som skapar rädsla och spänning ang andevärlden, spökerier mm, är ju bara ren okunnighet, för andevärlden utstrålar för det allra mesta, bara ren kärlek.

Spänningen sker då vi blir rädda, för vi förstår inte att anden som knackar t ex, bara vill kommunicera, eller om anden slänger något i golvet, så kan det betyda att något helt enkelt har gått kras, osv.

En del program lockar fram andarna och vill att de visar sig på ett eller annat sätt, men sedan går de därifrån utan att ha kommunicerat med anden, vilket jag tycker är väldigt oartigt.

Anden är en person eller ett djur eller annan varelse, och bör bemötas som en sådan, och med respekt, precis som då vi möter personer på vår vibration.

U R us

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Choklad
1/2/15, 3:13 PM
#21

# 20

Jag tror att de flesta förstår hur musik ljus, annat ljud osv påverkar betraktaren, det  känns lite som att anser att vi/jag t ex är dummare än de flesta.

Och visst, spökprogram använder sig ju av dessa sätt, ett program , tror det är engelskt, de skriker och gapar och håller på, för mig enbart irriterande, vore jag  ett av spökena där, så hade jag skrämt dem ännu mer 😛även fast de bara fejkar sin rädsla, ett medium brukar inte bli rädd så lätt.

U R us

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: