Hej (sömnparalys)
Nu är jag helt ny i den här delen av iFokus, och jag har inte ens märkt den fören nu.
Tänkte inleda med att säga att jag har ett problem som biter mig varje vecka och monstret heter Sömnparalys. Många har säkert hört talas om fenomenet och andra inte. Sök på google efter Sömnparalys eller sleep paralysis. Kan förklara lite kort:
Du "vaknar" när du sover. Du tror att du är vaken, eller du är(?). Ända skillnaden är att du inte kan röra kroppen. Det ända du kan göra (så är det för mig iaf) är att röra på fantom händer och skrika (i huvudet). Oftast (för dom flesta) rör detta sig om kanske 10 sekunder innan man vaknar. Men för mig brukar det röra sig om 10-15 minuter, det är iaf vad jag tror.. har väl inte världens tidskoll då.
Men det riktigt speciella med Sömnparalys är att man(jag) för det mesta alltid känner en ond närvaro, eller rent av ser en. Ibland kan jag se någon mörk skugga fara runt i rummet när jag ligger där helt hjälplös.. Ibland kan det komma ut massa sprindlar ur väggarna, och ibland bara tjuter det plågsamt i öronen.
Kan tillägga att jag inte kan prata, har selektiv mutism. Men det jag kan göra i dessa sömnparalyser är faktiskt att skrika/prata.. Låter som att jag pratar, och kan höra min egen röst.. nu vet jag inte om det är min röst eller om det är så jag föreställer den.
Det jag vill veta är, finns det något man kan göra för att göra dessa paralyser mindre plågsamma? Eller på något sätt släppa lös en själv? Nu kanske ni undrar vad jag menar.. ska förklara:
En gång under en Sömnparalys så låg jag inte i min lägenhet, utan i en annans.. Och när jag hade denna Sömnparalys kunde jag gå upp ur sängen, även fast det kändes jätte tungt.. Jämför det med att gå emot ett gummiband ungefär.. känns som man ska sugas tillbaka. Men då tog "jag" mig ur sängen.. Och när jag tittade på sängen så såg jag mig själv ligga där.. Jag tittade bort lite och när jag tittade tillbaka så låg det en död människa jag aldrig sett, ligga där - livlös. Sedan sögs jag tillbaka i kroppen som en spiral och vaknade pustandes. Men detta är den ända gången jag "kommit iväg" och känt mig fri.. Känner mig annars fastlåst i kroppen
Mycket text.. ursäkta. Men jag kommer nog drabbas av detta imorgon på morgon eller iövermorgon (om det ska hålla ett rätt schema, som det brukar göra) och är lite rädd
[Ändrade rubriken lite så den inte är så vilseledande :)]

Kan tillägga att när man vaknar i denna paralys så kan man tänka helt normalt
Jag skulle gärna vilja ge dig några tips och så, men tyvärr har jag inga goda råd. Har själv varit med om detta fenomen en gång…och det var inte kul. Kram på dig och hoppas att du får sova lugnt…/ Pia

Tack pia. Nu kan jag iaf tänka på din hälsning när jag vaknar i detta :) Men du skulle gärna (om du vill) förklara vad som hände dig under paralysen.. Jag har som ni kanske märker haft det väldigt många gånger.. säkert över 100 gånger.. Så jag har endel skräckhistorier att berätta om ni är intresserade, ifall vi kommer till det.. 90% har varit hemskt att tillägga. Ibland har jag önskat att dö istället för att vara med om det
Jag har varit med om det en gång vad jag kan minnas.
Jag låg i min säng när jag hörde hur mina föräldrar gick utanför rummet, jag kände att något var väldigt fel men fick inte fram ett ljud trots att jag skrek allt jag kunde, och jag kunde inte röra mig heller.
Fick sen veta att pappa hade fått åka till sjukhuset pga urinstenar och de verkligen hade gått utanför mitt rum på natten.
Det värsta var att jag var hes då jag vaknade, fick knappt fram några ord alls den morgonen. Ändå hade jag inte skrikit på riktigt på natten … skumt.
Jag gissar att när jag fick denna paralys, inte är hälften så hemsk som dina….men ska berätta…även om det inte låter hemskt, så var känslan outgrundligt kuslig.
Detta var på dagen. Jag la mig ner för att vila lite. Men kommer då på att jag ska gå till nedrebotten, för att låsa upp dörren åt min son som strax skulle komma hem från skolan.
Men antagligen hade jag hunnit "somna" för när jag ska kliva upp, så kommer jag inte ur fläcken. Allt ser ut som vanligt….fast ändå inte, färgerna är starkare och klarare. Och upptckäer att tapeterna är blankare än vanligt.
Tänker att jaja, jag drömmer…så jag föröker väcka mig själv. Men det kommer inte ett ljud ur strupen och kan fortfarande inte röra mig. Hittils hade jag varit lugn, men nu började det bli otäckt…
Fösöker skrika!! Men nej….Och så börjar tapetjäklarna att bubbla, som om dem kokade! Hjälp asså! NU måste jag vakna! Har en sån djup och stark ångest som jag inte kan beskriva. Jag får inte ett ljud ur strupen…och så till min förskräckelse så ser jag att sovrumsdörren inte har något handtag!?
NEJ nu tar jag i av alla mina krafter för att få fram ett skrik…och så hör jag ur det djupastemörkaste det hemskaste avrgundsvrål!!! Och det är JAG som skriker!? *gulp* Och sedan är allt som vanligt igen…..

#5 Det liknar väldigt mycket mina första upplevelser. Man förstår inte alls vad som försegår, man tror ju att man är vaken ungefär!
Men nu vet jag att jag är i en Sömnparalys när jag vaknar i en.. fast jag får ändå panik.
Det är ju konstigt.. det har alltid med ondska och rädlsa att göra från alla jag hört haft det, inkl mig

#4 ja man kan ju kanske chansa på att ditt undermedvetna visste att nåt var fel? Men när jag "hör" folk, så brukar det bara vara inbillat. Men faktiskt så har jag hört min syster på riktigt i min lägenhet när hon bodde här tillfälligt, hon kollade på tv och skrattade. Sen efter sömnparalysen så gjorde hon fortfarande det.. KOnstigt att man inte vaknade.
#5 Skriver igen.. för alltså det är ointe just grejen. Men du kanske känner igen att det är just känslan när man ligger där, helt hjälplös och vet att allt kan hända som är det värsta och inte just det man ser? tänkte bara eftersom att så är det för mig
Hm…ja Har du inte hittat någon bra förklaring på nätet då?
Sen har jag haft några andra konstiga vakendrömmar, fast då såg jag bara skumma "syner" och kunde röra mig. Allt var som vanligt förutom "synerna" tex…vargen vid sängen..ängeln osv

#8 Jo det är ju det jag försöker fixa just nu =) hehe. Nä men jag har kollat runt lite, men inte hittat riktigt nåt som funkat för mig.
Okej. Men vaknade du direkt efter det då? Själv brukar jag ofta ha drömmar som att jag tror jag gått på toa eller nåt och blir helt förvånad när jag fortfarande ligger i sängen
*skratt* Ja just, det förståss…..
Jag vaknar direkt…fast det med synerna, behövde jag inte vakna upp ur…om man säger så….Var nog i ett mellanstadie mellan sömn och vakenhet då….

#10 Okej. Men när du har dom där "synerna", hur är det då? Är det bara att du ser en helt "vanlig(t?)" fenomen/person där eller ser du det igenom mönstrerna från tapeterna, en hög med kläder te.x? Kanske svårt att förstå vad jag menar. Men är det så förstår du nog :p.. För det mesta när jag har "syner" så kommer det från något annat. Men vissa gånger så är det helt klart och bara finns där. Dum fråga, men det är intressant att veta för mig
Nej, det var väl ingen dum fråga…. Jag har haft både ock kan jag säga. Men dem jag nämde bara kom ur tomma intet…sov fast jag var vaken och behövde ej väckas..*s*
Men har även fått syner utifrån ngt mönster el dyl….Har även vaknat ur sömn och sett en massa prickar, som blir till en figur som är helt naturtrogen…
P.S Jag lovar, är/var inte knäpp. Var inte full eller likn. Åt inga mediciner…
Kan ju även tala om att nu har jag inte haft dessa "drömmar" på länge….
Jag har även hört att om man drömmer klardrömmar har man nog också lättare för att göra en sån där astralresa.
Nej, nu får du sova så gott du kan….jag ska kolla lite på friidrott innan jag somnar… NATTI

Okej. tack för svaret, och tack för det sista :) Sov gott du med! jo jag har hört det där om astralresa via sömnparalyser.. och det är dels darför jag är intresserad.. Men fattar inte alls hur det ska gå till
Hej!
Jag har nyss läst om det här. Därför rekommenderar jag dig Camilla Perssons 2 böcker där hon beskriver utförligt vad som händer och vad du ska göra för att bemästra det.
Gå in på adlibris och beställ eller kolla hennes hemsida. Googla på hennes namn + UKU så tror jag du hittar.
Även Agneta Uppman och Ingela Cole har skrivit om sina UKU- upplevelser med Sömnparalys och allt som händer vid UKU.
Lycka till. Är nästan avundsjuk på dig fast det du berättar verkar läskigt. Men du är ju på väg att kunna utforska andra världar./ Birgitta

Hej!
Läs vår sajtvärds artikel "förlamande tillstånd". Lyckades inte lägga en länk….
Annika

Här är artikeln: Förlamande tillstånd
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
#0 Din berättelse griper tag i mig och tyvär kan jag inte råda eller hjälpa dig på något sätt mer än råda dig att beskydda dig och ev, läsa en bön varje kväll innan du somnar.
Eva

Ack ja, hade Sömnparalys i natt - eller rättare sagt UKU. För vid det här laget vet jag ju vad det är. Jag kämpade för att nå nattlampan eftersom det var så mörkt inne när jag vaknade. Viftade med armen, men det fanns ingen lampa där. Nej, just det - astralhanden kan ju inte greppa något.
I alla fall försökte jag ta mig iväg ändå och gick ut i köket. Där lyste en lampa över spisen, precis som det skulle. (Vill inte behöva tända taklampan om jag skall på toa på natten) Kikade ut genom fönstret för att se om min försvunna katt möjligen varit där och ätit något av maten jag satt ut. Joo, hälften var borta. Tittade på väggklockan, 02.30. Tänkte att eftersom jag ju faktiskt gick omkring i köket så var det nog ändå "på riktigt". Fick för mig att väcka min man och säga att lampan var trasig vid sängen!!! Men då fick jag "baksug" och åkte tillbaka igen. Vaknade "på riktigt" efter en stund, kunde tända nattlampan som vanligt och gick på toa.
Det här var ett genombrott för mig, för det var första gången jag kom iväg någonstans. Men så kände jag ju ingen rädsla heller den här gången.
Kram/Yvonne
Jag också Yvonne, härom natten. och då var jag beredd! :) Tänkte att nu j**r skall jag kolla runt lite när jag ändå är igång. Minns att jag gnuggade händerna, liksom för att "ta itu med uppdraget". Men det blev bara en kortis den här gången! :( Jag åkte som vanligt iväg mot fotändan av sängen och sedan upp i taket. Sedan tog jag en titt ut genom fönstret och konstaterade att månen var uppe. ( Älskar ju månen ). Sedan fick jag syn på min hund som låg nedanför min säng, och då tänkte jag att jag skulle testa mitt astrala tillstånd genom att klappa honom. Och precis som jag läst tidigare, så gick handen "igenom" hans kropp! :) Minns att jag tänkte att: "ja men då stämmer det ju!" Funderade på att fortsätta ut genom fönstret, men då kände jag det där baksuget som du beskriver, och vaknade upp. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Ända sedan jag var mycket liten (ngr år gammal) så har jag varit med om det fenomen som ni beskriver. Skilnaden är att jag aldrig har varit rädd, eftersom det är en del av det som är jag. När jag var liten trodde jag att alla upplevde det här, men som lite äldre så förstod jag att jag ansågs som konstig när jag berättade om min "resor" som jag kallade det. Mina sanndrömmar kommer tillsammans med det här fenomenet. Jag tror att anledningen till att jag inte känner ngn ångest och rädsla beror på att jag var så väldigt liten när jag blev medveten om det. Men jag kan lova dig att det inte är ngt farligt, du behöver inte vara rädd för att inte hitta tillbaks till din kropp, och om du bara släpper rädslan så kommer du att få träffa dina nära och kära på andra sidan och sedan komma tillbaks till oss i verkliga livet. 
Kram Malin

#19 Fantastiskt att vi upplevde det nästan samtidigt! Jag tror att både du och jag är på gång nu att komma lite längre. Jag är ju överlycklig över att ha kommit från ett rum till ett annat.
OT: Du har väl skickat paketet? Väntar än.
Kram/Yvonne

Intressant att läsa era berättelser.
Inatt fick jag ingen paralys.. Men det hände något annat skumt just när jag lagt mig för att sova. Jag låg med ansiktet vänd mot väggen, så känner jag en kall vindpust i ryggen och tänker att det är skönt.. Sen börjar jag fundera och vänder mig om och ser att fönstret och vindluckan är stängd. Inget annat fönster är öppet heller. Kändes bara lite kusligt ;o kändes nästan som att nåt pustade på mig.
Nu längtar jag nästan efter att få en paralys så jag kan testa lite saker jag har läst.

Idag så sket jag i att ta min "antipsykotiska" medicin som är mot just Sömnparalys, som jag tror iaf förminskar dom. Och detta genom att jag är redo att möta en, tror jag iaf. Är väldigt nervös.. Men denna gång vill jag ha svar på nåt..

Lycka till snabster, Jag kan rekommendera dig följande läsning.
#23 Hade loggat ut när jag såg ditt inlägg, men jag ville bara önska dig en god natt och lycka till! :) Som du ser är vi ganska många som delar din erfarenhet så det går nog bra skall du se! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

#24, tack!. dock verkade inte det funka med länkarna totalt, fick te.x inte svar på hur jag ska ta mig till hehe.
Men det jag tror är att jag bara ska slappna av - kanske blunda och flyta med till en början innan jag börjar få kontroll..
#25 Tack ska du ha :)

Skickar en massa ljus till dig inatt. kram Rose
ps länkarna fungerar på min dator ds

Blä.. fick ju ingen Sömnparalys, haha. Men jag vaknade upp skit mycket, mycket drömmar iaf

En snubbe som pratar om sina sömnparalyser
kolla den om ni vill. Ganska intressant, och läskigt :o
(nu blev det rätt tråd hoppas jag
)
orkar inte läsa alla kommentarer men något du kan göra är att jorda dig, alltså tänk dig att du är ett träd och dina rötter sträcker sig ner genom halva jordklotet - att du är stadig på jorden. Sen kan du placera ut ametister i sovrummet, under kudden och på bordet brevid sängen🙂
Lycka till!
Det här är en gammal tråd, så man ska kanske inte vänta sig så många svar från de som skrivit tidigare i tråden.
#30 Borttaget, vi skriver inte om onda andar osv här, se skrivreglerna. En Sömnparalys kan verka skrämmande, men det betyder inte detsamma som att det är ondska närvarande.
Det är inte lätt att veta hur gamla trådarna är.. stod att den va i från idag.. alltså i spalten sto det ett klockslag bara … inte lätt att veta..
Om du tittar i översta inlägget så står det datum och tid som tråden skapades 😉
Ja jag vet att det står där men jag kollar aldrig där :)