Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: medium
Läst 5846 ggr
winterdiaries
3

Sylvia Browne, en bluff?

Knappar man in Sylvia Browne på Youtube så kommer det upp en hel drös med videos som bevisar att hon är bluff.

Vad tror ni? Jag menar hon är ju en av världens största medium, hon har skrivit såååå många böcker etc, men dock gör hon verkligen bort sig i dessa klipp. Det visar att hon har fel.

Vad tror ni?

Zedd75
1

det fins tyvär otroligt duktiga medjum som tar betalt för vara med i tv och skådespela litte. vet ett flertal svensak men vill inte nämna några namn. då har dom ett manus med sig och oftas en mot skådeseplare.

När man använder sin gåva på det viset så tycker jag att man misbrukar den

MVH Zedd75

SEViking
0

Tyvärr så måste vi ju alla här i vörlden jobba för att få ihop mat till brödfödan. Och tyvärr så missbrukas det av de som vill tjäna pengar. Och döm inte Sylvia Browne, hon kan ha blivit missledd, eller helt enkelt gjort ett oklokt beslut.

SEV Oskyldig

Krukvaxt
1

Jag satt också precis och funderade över hennes förmågor. Sylvia Browne brukar ju uppträda lite titt som tätt i Montel Williams show på TV3 som ni säkert vet. Enligt hennes manager så är hon är i direkt kontakt med gud (4:27 in i detta klipp "http://www.youtube.com/watch?v=Ts_To4zmEdE)")) vilket gör att hon kan jobba som medium. Jag satt och titta på slutet ett program för någon vecka sedan där publiken fick ställa frågor. Sylvia verkar kunna svara på alla möjliga frågor, allt ifrån om en person kommer att få den där trädgården h*n önskar sig, hur det komer att gå med kärleken, om man blir framgångsrik inom sitt yrke eller på vilket sätt en anhörig dog. Hon har svar till det mesta i alla fall.

Här är ett nyhets inslag från CNN. I början talades det om en pojke som varit försvunnen under en längre tid. Man frågade Sylvia Browne om pojken var vid liv och var man kunde hitta honom. Hon sa nej och att pojken kunde hittas några mil (3,2) syd-väst om bostaden. Pojken hittades senare vid liv i en lägenhet 8 mil nord-öst om bostaden.

I två sammansslagna klipp visar man två tillfällen då hon bluffar eller hade fel. Första klippet i klippet. Sylvia säger att en man inte har hittats pga av att ha ligger i vatten och att hans död berodde på drunkning (att han inte kunde andas, var fylld med vatten). Mannen var tydligen en av brandmännen som dog när ett av WTC-byggnaderna i New York rasade ihop.

Andra klippet i klippet (1:09 in). Sylvia säger att en kvinnas död orsakades av att hon blev skjuten, trots att hon hade kollapsat i sitt rum (inga Tecken på yttre våld).

Ok, man kan inte ha rätt varje gång. Men när man påstår att en person är död fast den inte är det så är man helt klart ute på lösa boliner och hennes förmågor ter sig ganska tvivelaktiga. Hur kan det bli så fel?

Zedd75
0

Jag dömmer inte hene för jag vet inget om hennes pogram.Men jag vet bar att det fins väldigt duktiga medjum som gör så.

MVH Zedd75

chik
0

Skrattande  Ja, ja för min del tror ju på att det fins mäniskor som ser mer än vanliga döingar. Men dom är få…Så har vi svansen som är bra psykologer som kännar pengar på folk..Men så får man inte säga, för då är man Skeptiker..Men det är vad jag tycker..Skrattande

Lena.P är jag i verkliga livet.

River-Lord
1

Medium är vanliga människor .. så som oss, och kan göra fel , tabbar och misstolka budskap.. Det viktiga tycker jag är att man kan erkänna sit misstag eller om det bli galet.. Så som ex. Terry brukar säga att "jag kan ha haft fel".. och "jag kan göra fel".. tyvärr är det inte många medium som säger så..

/RL

Hyacint1
0

Har sett Sylvia Browne, och tycker att hon verkar högst oseriös, rent utsagt osmaklig, om man vågar att säga så . Uppkopplad direkt till Gud…. näääää det är för mycket…..Oskyldig

Elisabeth-J
0

#6 Det du skriver om är viktigt, alla kan göra fel och alla gör fel vilket är meingen ocksåför det är av fel vi lär oss så det ska man också kunna säga, jag har däremot hört många fler påpeka det än Terry. Vi kan uppfatta fel i det dom säger, visar osv.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

[Lady-Oona]
0

Ok, visst vi kan ha fel, säga fel, höra fel, göra fel, osv i oändlighet eftersom vi är MÄNSKLIGA men det är inte alla medium som förstått det…..masshysterin runt ett medium hjälper inte till precis och till slut så är det en eller flera som faller för smicker, pengar, berömelse mm…men det är också MÄNSKLIGT….jag älskar MÄNNISKOR, spratteldockor kan vara intressanta en stund, jag riktigt underhållande, lärorika ända tills snörena går av och tyvärr är det flera som då fortsätter att försöka sig på att fortsätta förmedla undermålig information istället för att dra sig undan i t.ex Meditation, vidarutbildning mm…Sylvia Brown borde ha gjort det sistnämda för länge sedan.

[BigMama]
0

Hon ska snart göra sin sista turné innan hon drar sig tillbaka. Man får hoppas att hon faller ner från sina höga hästar då… Och mediterar och vidareutbildar sig…

[Hellas]
0

Ja, tyvärr så blir det ibland lite för mycket "Cirkus" och kommersiellt kring en del Medium som många gånger leder till ett prestationskrav inte bara det mediet ställer på sig själv utan även från TV kanalerna etc.
Mycket pengar är inblandade och tittarsiffror säkrar välbetalda reklamintäkter.

Jag har ju inte sett just detta program med Silvia men jag kan ju tänka mig utifrån andra program som jag har sett.
Jag har läst böcker av Silvia men tyvärr måste jag erkänna att de sista är alltför flummiga för min del. jag är nog inte på samma plan i min utveckling om jag, försiktigt, kan uttrycka mig så!
Jag skulle även vilja dra parallell med ett annat program som också blivit lite väl kommersiellt: Dr Phil……från att ha varit psykologen som själv var fet och otrogen så har han idag ett program som inte drar sig för att forska i rena brottsfall (jag har sett det)! Det man inte fåt glömma är att detta handlar om ren Amerikansk penningahungrande TV.

Se på vårt Svenska program: Det okända som jag ändå gillar!
Från att ha varit ett bra program och inte alltför mycket "Scen för gallerian" så har det blivit mer och mer ett program som hellre visar spänningen och det "skrämmande" istället för det som är lite mer gripbart.
Minns bara Nora programmet!!!!! Hur överdrivet var det inte…eller??
Jag undrar själv över att det är så otroligt många ""jordbundna andar i prgrammet som tycks fastna!
Det är konstigt med tanke på att det är så få andar som faktiskt "fastnar" de allra flesta har ju gått till ljuset………….

tommytoe
0

Googlade lite på Sylvia Brown och det man läste var en hel del kritik mot henne. Vet ju inte hur mycket som är sant, men det känns inte bra att läsa om sånt. Har inte kollat på Youtube klippen men kanske gör det sen. Men att alla som jobbar som medium är seriösa tror jag inte heller tyvärr. Dom kanske tror att dom kan mer än dom egentligen kan o så blir det fel. Att bara luras hela tiden skulle väl egentligen inte gå? Men visst finns det duktiga medium säkert.

TantAlma
1

Jag tycker hon verkar trovärdig i stort även om jag sett några av klippen som näms…

Ett medium är ett verktyg som vidarbefodrar den information som de får. Sylvia Browne verkar inte vara en bluff i mina öron. Ävem om  jag kan ställa mig frågande till hennes uttalande ibland.

Det är folkmun som höjer medium upp i skyarna inte dem själva…

[Lady-Oona]
0

Visst folkmunnar drar upp tempot men ett seriöst medium borde faktiskt inte bry sig om sådant och själva säga till på skarpen när t.ex massmedia skapar cirkus runt deras "seriösa" arbete. Jag tycker att ansvaret ligger på mediet ingen annan stans….sedan kan man ju alltid diskutera vad som ligger i ordet bluff…Personligen tror jag inte att medium i sig är ämnade för någon form av massmedia egentligen…..

Bra TV ger tittare och redan där har ett seriöst mediumsom ställer upp  tappat lite av sin "stjärnglans"….

[Hellas]
0

#14 Kloka ord som vanligt Lady-Oona

winterdiaries
0

Ok interessant att höra era åsikter.

Jag tror som många ovan att hon inte är en bluff, utan bara helt enkelt haft fel utan att våga erkänna det.

Trist, men även "sättet hon pratar" på gör att man inte kan ta henne lika seriöst som andra medium..

min åsikt.

Happyspirit
1

Jag hörde nåt bra på radion ang media i går. De sa så här….."Du är aldrig så bra som de skriver om, men du är heller inte så dålig som det skrivs om."

Ja nåt sånt, tycker det stämmer bra här. Jag tror visst Sylvia är medial, det tror jag. Men det är nog lite väl uppschåsat runt henne.Flört

Dravcena
1

När jag började intressera mig av det andliga var Sylvia Brownes böcker en av de första som jag började plöja mig igenom. Jag kände igen så mycket av mina egna tankar och min egen tro och jag kände bara "ja, men precis så måste det vara".

Men när jag var sjukskriven så började jag titta på "Montel show" tidigt på morgonen när ungarna åkt iväg till skolan och jag förundrades över att denna kvinna kunde svara på precis ALLT - alltifrån vilket spöke som fanns hos vem till vilka behandlingsmetoder någon borde be sin läkare om eller vilket år någon blir gravid. Jag förundrades därför att jag inte ens i min vildaste fantasi kan tänka mig att ett medium är så "uppkopplad" att hon har svar på ALLA frågor som ALLA ställer vid samma tillfälle.

Däremot tror jag inte att hon är en bluff. Jag tror att hon har en genuin förmåga och att hon kan länka till andevärlden. Men Sylvia Browne har blivit en storindustri och tänk er själva - ni medium där ute :-)……om ni satt i en känd talkshow och förväntades leverera hela tiden. Skulle någon acceptera att Sylvia sa: " Jag är ledsen, men jag har inte något direkt svar på den frågan"? Hon förväntas svara. Hon har fått betalt för att medverka i showen och för att leverera. Hon har bokförläggare och Gud och hans morfar efter sig hela tiden för att leverera. Någonstans på vägen kanske hon kom bort från sin genuina förmåga….

Jag tror INTE att hon kan allt, vet allt eller att hon står i direktkontakt med Gud - det finns det ingen som gör. Men jag tvivlar inte på att hon är medial. Däremot är hon offer för en miljonindustri och hon har kanske inte haft kraft och mod att stå emot den…..

[kvasthilda1972]
3

Sylvia Browne är bara människa hon med och alla har rätt att göra misstag och bete sig knepigt ibland.

Hon har ochså rätt att vara trött och sur och vem vet vilka människor som omgav henne var med tanke på mörka andar.

Jag vet ett annat medium från "det okända" 4+ som verkligen har gjort bort sig, jag har helt tappat förtroendet för honnom.

Ha en bra dag!

tommytoe
0

Ja, tror jag läste nånstans att hon tog 700 $ för en telefonsittning på 20 min. Då har pengarna stigit henne över huvudet…

winterdiaries
0

ja jag fattar inte hur nån skulle ens betala 700 dollar för 20 min telefonsittning! nej skulle jag aldrig göra..

tommytoe
0

21# Jodå, dollarmiljonärerna i USA gör det säkert med glädje..

moonflower
0

Kyss…tycker att det verkar lite upptrissat av Sylvia att kunna veta så mycket,  på så kort tid, om flera olika personer, i en studio.

Det skulle vara spännande att få se/höra vilken feedback hon får från alla dessa människor, efteråt. Jag tror ioch för sig att hon  har rätt i flertalet fall. Tycker dock att hon själv ej ser så väldigt glad ut… 

Jag har läst många av hennes böcker och har känt ett stort stöd och känt igen mig väldigt mycket - det tackar jag väldigt mycket för!!!

pyttelillatrollet
1

Hon behöver ju inte vara en bluff för att hon missar ibland.

Visst kändes det lite pinsamt för att hon var så påstridig, när hon ev missade han som var med i WTC byggnaden. men vem vet, hon kanske fick in "fel" person. Alltså inte den som var efterfrågad.
Hur som helst är det svårt för oss att avgöra på ett så litet klipp.

JonasDuregard
7

Sylvia Browne har kommit i blåsväder igen i och med den tragiska historien med kidnappade Amanda Berry.

2004 sa Browne till Berrys mamma (i TV) att hennes dotter var död. Mamman tog Brownes ord för sanning och tragiskt nog dog mamman uppgiven, utan att veta att hennes dotter är i livet 😕.

Jag tycker det är upprörande att hon (Sylvia Browne) kan fortsätta psykiskt misshandla anhöriga till saknade personer! Att hon tillåts göra underhållnings-TV av att säga till oskyldiga föräldrar att deras barn är döda, helt på chans? Obegripligt.

JonasDuregard
2

Nu fick jag "arkeolog-medaljen" också 😃

Kanske värt att påpeka att tråden är väldigt gammal så ni kan inte vänta er att de som skrivit innan är kvar här och kan besvara frågor.

Tänkte det var bättre att återanvända en gammal tråd än att starta en ny.

Fjäril
5

#25 Det finns väl inga ord antar jag. Jag är inte insatt i Sylvia Browne eller vad hon har sagt och gjort tidigare (ej läst så mycket om det senaste heller) men jag tror inte att hon handlat för att medvetet skada andra, dock är det tragiskt och oacceptabelt - eller fantastiskt (nu) kanske, att hon hade fel. Det lidandet önskar jag ingen och kanske är detta ett uppvaknande? Man lämnar inte sådan information.

Sajtvärd på Övernaturligt

Indiananden
4

Jag tror inte heller att Sylvia gör detta för att skada andra, men hon gör det för att tjäna pengar. För att tjäna sina pengar bryr hon sig inte om vilka konsekvenserna kan bli för hennes klienter, vilket blir som nu. Sylvia har en lång historia med sådana här uttalande coh katastrofala missar om döda som levde. Jag anser att hon är en skam och ger oss dåligt rykte och förstör för oss

olaka
5

Jag ställer samma frågor här som på SpiF:

Om det nu är så att Sylvia anser sig vara medial, vad har hon gjort för fel i era ögon?

Det finns ju en massa medium som uttalar sig, även i Sverige, om försvunna människor. Är det lika fel?

Om det hade visat sig att hon hade rätt, att hon hade förutspått att flickan var fast tillsammans med två andra flickor. Hade det varit lika fel då?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Melodica]
4

Jag tror att hon drabbats av hybris. Och tappar man ödmjukheten och respekten för den information som man får från andevärlden, sina guider och/eller universum så tror jag inte man får "förtroendet" av dessa längre. Ödmjukhet, men också tillit är jätteviktigt!

eggebanroth
3

det är girigheten som förstör människor. hon har säkert varit mycket duktig medium.

JonasDuregard
7

#31 Eller så var hon en bluff redan från början.

JonasDuregard
6

Min bild är snarare att det är i början på karriären som påstådda medium kör de mer spektakulära bluffarna (till exempel fysiskt mediumskap), sen när de kommit upp sig en bit kör de säkra kort istället där man inte riskeras att avslöjas på samma sätt (som cold reading).

eggebanroth
2

Bra sagt.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.