Telepati?
Nu är det såhär att en väldigt intressant fråga dök upp i mitt huvud nu när jag läste Choklads "Superkrafter?" inlägg.
Kan man "prata" eller "tänka" med en annan person? Om båda fokuserar och redan har förmågan att leta efter saker med sinnet? Att man får till sig en tanke någon annan skickar ut enbart för en själv?
Väldigt intressant enligt mig. 
Nej. Telepati existerar inte. Det har forskats enormt mycket, exempelvis har USA's militär forskat.
OM det hade funnits, så hade vi alla haft det eftersom att det skulle vara en så grymt bra tillgång att evolutionen hade givit det till alla.
Ok SJW.
Har du belägg för dina påståenden? Skulle vilja se där militären forskar om det hela…
Telepati existerar i allra högst välmåga…sist jag kollade i alla fall
Men call me old fashion jag talar ur personlig direkt erfarenhet inte ur nån liten skeptikermanual att rabbla ur.
Sen vad militärerna kan idag i de stora länderna…det kan vi nog bara gissa oss till men remote viewing har man hållt på med läääänge.
En gång drömde jag och min son samtidigt när han var liten grabb att vi spelade fia med knuff samtidigt…jag vaknade av att efter ha slängt tärningen (i drömmen) av hans utrop Jaaa då var det min tur!!! Han drömde också att vi spelade Fia med knuff..hahah det där var såå kul. Drömknuff.
Telepati väcker starka känslor hos människor. Detta beror på att vissa människor helt eller delvis förlitar sig på vetenskapliga studier som är gjorda i en miljö som går att lokalisera till vänstra hjärnhalva och hur den upplever det vi kallar för verklighet istället för att även inkludera sin egen upplevelse av vad det är som faktiskt sker från den personens perspektiv, helt enkelt att man litar på sig själv lite mer än man blivit fostrad till av sin omgivning. Utifrån de studier som sedan görs från vänster hjärnhalvas perspktiv går det att ta fram studier om vad det är som äger rum i den miljön. Utifrån dessa studier bygger man sedan upp teorier och antaganden som längre fram kan leda till bevis. Bevis för hur vänster hjärnhalva uppfattar det som är verklighet.
Detta är hur vårt samhälle idag är uppbyggt. En värld som starkt förlitar sig på de upplevelser våra fem sinnen har när den informationen våra fem sinnen registrerar vidarebefodras och analyseras äv vänster hjärnhalva.
Det är således en verklighet som inte tar hänsyn till hur information som når vår högra hjärnhalva och hur den där uppfattar "verkligheten" från sitt perspektiv. Detta utesluts fullständigt i mig veterligen nästan samtliga vetenskapliga studier.
Därför går det inte att "bevisa" telepati eftersom telepati inte är en kommunikation som använder sig av vänster hjärnhalvas kommunikationsspråk. Därför existerar den således inte heller från det perspktivet.
Jag tycker Telepati är hur intressant som helst, själv är jag förmodligen helt oduglig i det genret men jag skulle ändå kunna tänka mig att ge det en ordentlig chans vid lämpligt tillfälle i form av Cirkel.
Jag letade reda på en gammal artikel jag skrev förra året om just Telepati.
Det är egentligen enbart mina tankar kring ämnet inkl. efterföljande diskussion.
Forskning har blandannat gjorts med växter och telepati.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
det är forskat på telepati här i Sverige, och då satt det en person och såg på bilder på en tvskärm, i ett annat rum satt det en annan person som var mottagare till de bilder som personen med tvskärmen såg, och det fungerar.
Detta var ett antal år sedan, i nuläget vet jag inte vad de har kommit fram till, men telepati fungerar.
U R us
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Måste få lätta upp mitt hjärta här ang telepati :-)))
Jag personligen vet att telepati i den bemärkelse att man känner och läser av andras tankar..D har hänt mig många gånger i livet..
Intressant endå att d forskas inom ämnet*L*
Men för mig räcker d med att jag själv har upplevt detta
"och det fungerar"
Verkligen? Kan du länka till denna studie?
Googla Stargate Project, det är ingen hemlighet att amerikansk militär beställt studier inom det paranormala.
När man vill ha bevis för någonting och då man med bevis menar den bild av verkligheten enbart vänster hjärnhalva ger hur pass trovärdig blir man då som sanningssökare? Är det inte läge nu för de som säger sig vilja förankra sanningen i en bevisad verklighet att istället vända sig till vetenskaps vagga och återigen ställa frågan om hur sanningen idag formuleras när hänsyn tas till att inte enbart hur vänster hjärnhalva är kapabel att presentera en bild av verkligheten?
För hur sann är sanning när den talas från ett begränsat perspektiv?
Telepatisk DNA?
Här översatt jag lite snabbt om DNA. De verkar koppla kunna koppla ihop sig…Men forskningen kan inte förklara hur det är möjligt.
"Forskarna rapporterar bevis för att i motsats till vår nuvarande föreställningar om vad som är möjligt, har intakt dubbelsträngat DNA den fantastiska förmågan att kunna känna igen likheter med andra DNA-strängar på avstånd.
På något sätt de kan identifiera varandra, och små bitar av genetiskt material tenderar att samlas med liknande DNA.
Det finns ingen känd anledning till att DNA kan kombinera som den gör, och från en aktuell teoretisk ståndpunkt ska denna bedrift vara kemiskt omöjligt"
Alltså lite Intressant läsning för den som gillar vetenskaplighet:
'Telepathic' Genes Recognize Similarities In Each Other
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/01/080124103151.htm
Oj vad det går undan! Min synpunkt på detta är ju IOM. Att man KAN remote viewa och massa andra saker med intuition och borde ju då kanske kunna "skicka" en tanke till en person (som då också håller på med medialt eller vad det nu heter) som då kanske kan uppfatta denna 'energi?'. Precis som vissa känner olika känslor som personer utstrålar. Med tanke på vad man redan säkert vet vad som är möjligt med (jag säger hokus pokus eftersom jag inte vet vad man kallar det) denna hokus pokus som man tränar upp och utvecklar, så känns det som om telepati inte är helt omöjligt. Är väldigt nyfiken på det där du tänkte på Hellas. Hoppas du prövar det nån gång :)
Läs "Men Who Stare at Goats" eller se filmen 
Kul film, och en hel del av det är sant. Jo USA har forskat om det.
Sen om det finns vet jag inte, men jag tror det funkar som för djur. Små små lukter och rörelser bildar en uppfattning om vad den andra individen tänker. Människorna utvecklade ord i stället, så vi saknar det sättet att kommunicera tror jag. Åtminstone tills vi börjar röra oss från språket.
Fast jag tror telepati bara skulle funka när man känner varann. Jag och min syster är hejare på charader för vi förstår varandra så väl, som om vi tänkt varandras tankar. Så inom familjen tror jag helt klart att vi lärt oss lyssna på det där "andra språket" alla pratar med små rörelser osv.
#11 Tack för länken, grinda! Det verkar fullständigt logiskt att cellerna sedan urminnes tider har telepatiskt kontakt med varandra, inom och utanför cellerna i hela "fältet". Det måste vara en kolossal evolutionär fördel när den lilla encelliga organismen så småningom skulle bilda de komplicerade varelser vi ändå är….
Kent talar om olika hjärnhalvors tänkande. Vill tipsa om (även om det gjorts förut) boken Min stroke av Jill Bolte Taylor. Hjärnforskaren som fick stroke, men kunde uppleva en värld av helhet och harmoni samt förstå vad människor omkring henne kände och i viss mån tänkte. Fascinerande!
För min del har det alltid varit självklart att telepati existerar, eftersom jag själv upplevt det. T.ex i skolan kunde jag tona in på läraren och inte läsa tankarna rakt av kanske, men hans intentioner och "nästa drag" Rätt praktiskt, att ligga steget före läraren….Jag gjorde även små experiment, skickade ut tankar för att se hur snabbt och på vilket sätt de tog form i yttervärlden. Det fungerade inte allatid, men ofta nog. Man måste ju sysselsätta sig med något vettigt i klassrummet. :-)
Min son var telepat när han var liten, upp till treårsåldern. Han plockade mina tankar rakt ur huvudet. Det gällde att disciplinera sig när han var på det humöret. :-)
jag kom att tänka på mitt äldsta barnbarn då jag läser # 14 inlägg
han gäller det också att vara försiktig med vad man tänker på då han är på besök..
han vet precis vad jag tänker. Han har bevisat det flera gånger och det har han också kunnat sedan liten unge
Han och jag har liksom en speciell länk mellan oss…
U R us
Telepati är väll kortfattat när man förflyttar en sak från punkt A till punkt B utan spår? Altså att saken försvinner från punkt A helt.
(obs, ingen fakta, bara vad jag fått för mig!)
Borde det inte vara ett bättre ord med tankeöverföring ?
Man överför en kopia av ens tanke.
#16 Telepati är samma som tankeöverföring. När andar flyttar på saker utan att man ser det kallas det för apport. Om man själv flyttar på saker utan att röra vid dem (eller luta på bordet osv) så kallas det för telekinesi.
Telepati är ett annat ord för tankeöverföring. att du sänder och tar emot andra tankar. inte flyttar saker.
Jag vet inte om det har något med saken att göra, men det har minsann fått mig att fundera över det..
En av de gånger jag har talat med ett såkallat "trollbord" (vi bevisade att det funkade och kunde svara på mycket underliga saker som var sant och så vidare. Ja, ni förstår vad jag menar, orkar inte gå in på detaljer) så frågade jag om jag kunde skicka en tanke till en vän. Svaret blev nej, det går inte. Jag frågade istället då om jag kunde skicka ett meddelande till min vän, och det gick minsann bra! haha.
Det kom fram, i alla fall ;)
Men ja, vem vet.. Det kanske inte går att svara på, fullt ut :3 Det är kanske mycket personlig erfarenhet som stödjer sin tro..
Jag har vuxit upp runt enäggstvillingar och har ofta sett hur deras speciella band ger dom ordlös kommunikation.
Jag och min vän hade snudd lika, många gånger räckte det med en blick för att fatta precis vad personen tänkte/menade. Dock kan detta ha haft andra signaler inblandade.
Och sist men inte minst, jag var med en hund som brukade bli slagen av sin husse och klappade henne, jag var tonåring då. Tvn var igång och jag satt och bara existerade, tankeverksamheten var på låg nivå, men tankar hade jag. Så väcks jag ur min trans att jag hör en röst som chockar mig lite och det var hunden, det gjorde ont då jag klappade på ett speciellt ställe. Jag sa "förlåt" och hon ställde sig, slickade en gång i mina händer som nu låg i mitt knä och hennes blick mötte min och jag hörde "tack" med samma röst igen. Ännu mer chockad försökte jag räkna ut vad som försiggick och hon lunkade ut ur rummet. "Varsågod!" sa jag. Hon tvärstannade, tittade på mig och rösten sa igen "Vad sa du?" "Varsågod" upprepade jag, fast vänligare. Hon gick ut ur rummet och jag satt där på golvet och tankarna snurrade i huvudet och jag trodde jag tappat förståndet.
En liten stund senare kom hon tillbaka och sista gången jag hörde rösten "Kela mera?" och jag brast i tårar och sa "Jaa kooom" och vi kelade resten av kvällen.
Efter den gången så älskade den hunden mig högt, tills mamma lät mig dricka en 2.25% cider till maten och dom kom oanmälda och hälsade på och hon kände alkohollukten i min andedräkt. Efter det sveket ville hon inte ha nåt med mig att göra. Jag har varit runt mååånga hundar och jag kan hundars psykologi och beteende väldigt väl, men just denna hund var annorlunda på så många vis.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.