Karmans Makt !
Vad tror ni om karman ? För mig så är det ett mönster som sitter i och följer med så länge man inte lärt sig ng av det. Jag är nog ett ganska bra exempel på det själv. Ska berätta i korta drag.
Jag träffade mitt första barns pappa och fick en son 1988. Vi separerade då min son var ca: 3 år. Jag träffar en ny man och gifter mig, då min son är 8år…Jag blev gravid och vi får barn. När sen min minsta son blir 3 så separerar jag igen. Då är min största son 11År. Jag träffar ytterligare igen en man, som jag lever med fram tills nu för 2 månader sen..och hör och häpna, nu är min son är nu 11År.. Jag ser ett mönster i mitt liv och jag har förstått att detta följt med mig sen jag föddes. Då jag var 3 år så separerade min mamma och pappa…och då jag var 11År själv, så flyttade min mamma ihop med en man och gifte sig.
Jag hoppas det inte blev för rörigt..utan att ni förstår. Det handlar ju om att se detta mönster och våga gå in med ett nytänkade och bryta detta karma. Ett karma är ju inte ng positivt egentligen. Men jag skulle väl ta det med mig och även få lära mig att förstå vad ett karma är.
Vad tror ni ?? ////Kram och ljus till alla // MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
Jag förstår hur du menar Maria
De här med karma tycker jag är svårt..man kan se det på flera sätt.
Jag tror vi har karma med oss..både från föregående liv (till viss del) och i nuliv. Mest domminerande tror jag det är i nulivet eftersom vi lever här och nu och är här för att lära oss det som är här och nu.
Jag kan tex. inte tänka mig att utvecklingsstörda finns här för att de ska lära sig leva och känna hur det är att vara utvecklingsstörd..det tycker jag känns knas..för de kan ju lika gärna vara något annat genetiskt som orsakat det…eller att mamman kanske ätit tabletter eller nåt..
Karma såg jag tidigare som något negativt…men är det verkligen det? Jag menar…vi lär ju oss en massa av den i vår utveckling.
Ja, jag tänker också som du Maria..att vi tar oss med karmat för att vi ska lära oss..och vi som är medveten om detta har ju fördelen att också göra nåt åt det..då blir det något possitivt för oss..
Men sen finns det dom som gör olämpliga saker…eller beter sig illa mot någon annan..men som skyller på sitt karma och att de inte kan rå för att de är som de är för att det ligger i ett annat liv…Då har karman fått en negativ inverkan..
Ja de va lite tyckande från mig ;)
Kramis

En del av våra karman innehåller ett livsmönster, en del mönster är meningen att man ska bryta och då har man levt med det i en eller flera perioder för att lära sig något av det. När vi ser mönstren och lär oss så kommer rätt energier in, som exempelvis förhållanden. Så vem vet Maria, kanske dags att träffa den rätta nu?
Jag har också sett återkommande mönster som finns med i familjen och släkten, det är intressant att studera det som har följt i generationer.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Kom att tänka lite på detta nu när jag läser ditt inlägg Elisabeth..
att kanske man bryter karmat för hela sin familj när det är mönster man ser och vill bryta??
Alla måste ju kanske lära sig nåt på detta för föräldrar formar ju oss till den vi är utefter sin kärlek..och sitt mönster menar jag
kramis

#3 Visst kan man bryta för sin familj men då bryter man ju också ett karma med negativt inslag som går att förändra till något positivt men alla får vi ändå lära oss av det vi behöver på olika sätt.
Ett exempel. Om det är vanligt i några generationer att man slår sina barn, jag vill inte slå mina barn för att jag anser att det är fel. Jag bryter mönstret så att mina barn slår inte sina barn heller i sin tur. Men det dom ska ta lärdom av blir då på något annat sätt.
Elisabeth
De jag menade var ju naturligtvis om man kunde lösa saker i familjen..
Att som vuxen berätta om sina känslor om hur det var att bli slagen etc..kan kanske ge dom en insikt själva..
Nu grejar ju inte alla detta men vore det inte underbart för dom flesta om det gick på ett kärleksfullt sätt lösa detta en gång för alla o rensa i känslorna..*ler*
Många tänker ju som så när de försöker bryta ett mönster (ta alkolism tex.) att dom ej ska dricka för de växte upp under så hemska förhållanden…
Det som ofta händer i stället är att många (inte alla) kan dra till sig ett annat missbruk i stället..som tex. köpagrejermissbruk..
Men innan alla når så lång bör kanske de flesta förstå karmats innebörd osv..för att de ska funka
kramis
Jag vet ingenting om karma…annat än det man läste på religionskunskapen i skolan, kan det ha varit inom buddismen …eller hinduismen kanske..
Det jag vet är dock att ibland kan vi själva helt undermedvetet styra in på vissa händelser vid vissa tidpunkter. När jag läste psykologi pratade man om termen självuppfyllande profetior, man kanske ska slå vakt på sig själv att man inte går omkring och uppfyller det man har blivit itutad som barn!!
I ditt fall Maria skulle en psykolog kunna vrida till det som att du inte vet hur man fortsätter ett förhållande efter det att barnet är tre år utan har blivit lärd sedan barndomen att förhållandet ska sluta då.
Ja det här lät ju rörigt, och det är inte så att det är min mening om vad som hänt dig, jag tycker bara att det är en rolig liten knorr på det hela…att inom olika genrer ser man olika på samma sak.
Pssst…om en psykolog läser det här och konstaterar att jag minns helt fel om det jag läste så är det säkert så…det var länge sen!
Är det någon som vet hur man bryter dessa mönster eller karmas så att följande generationer slipper det "dåliga" karmat. För vad jag förstår så kanske det inte räcker med att prata om det med sin familj och att vara medveten om att man har ett "familjemönster" visst förstår jag att man i viss mån väljer saker för att de känns igen sedan man var liten men vissa saker är ju ofröklarliga varföe det blir lika generation efter generation.

Tack för er fina respons !!
Visst känner jag också att ett karma kan lösas då man blir medveten om det. Jag har ju inte sett det tidigare utan fick till mig det för 3-4 månader sen. Det går att lösa upp, så med nya insikter och ny vetskap om hur det varit, så blir det aldrig mer så.
#2 Ohh ..Ja ! Tänk va härligt !!
Jag har gått in och brutit de energierna som drar till sig en viss sorts män. Genom att utstråla vissa energier, så drar man till sig en viss sorts människor..men dom har jag nu själv renat mig från. jag har skapat en annan bild av både mig själv och min nästkommande.. :-)
#6 Jag förstår precis hur du menar dilba. Att det skulle läggas på mig, att jag inte kan behålla en man. Vad är det för fel på mig ? JO,, tankarna har varit så innan,,vad gör jag för fel.. Men när jag fick till mig detta och vågade se mönstret, så förstod jag att det var inte mig det var fel på. Jag upprepade bara det mönster som jag hade med mig, eftersom jag inte lärt mig något av det dom andra gångerna..De energierna är borta !!!
Jag går in i nya härliga energier nu, som är ämnade för mig och min familj !!
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
TOPPEN maria!!

#8 Jag ger dig en lyckospark på vägen! Underbart att du har hamnat i en sån positiv förändring i livet nu, det gläder mig 
Med dom energierna kommer du att dra till dig det rätta.
Stor Kram!
Elisabeth
Ja.Jag vet då kanske inte just vad karma e..Men hoppar på tråden ändå….
Visst kan man bryta upp ett mönster som familjen dragit på i generationer..Jag talar då av egen erfarenhet..Jag valde att inte bli som min mor/släkten va..Då jag skulle blir mor första gången till mina tvillingar då jag var 18 år….
Jag betsämde mig för att jag skulle bryta mönstret på hur dom andra var och inte för det vidare till mina barn..Visst det e svårt om man inte e enormt stark inom sig själv som person..Jag kan bara säga att jag har lyckas..
Men fått mycket pikar och psykningar från mor och de andra..Det har varit tufft och jobbigt..Men med tron på att mina barn ALDRIG skulle ha det som jag fått ha det..Ja då va det inte så svårt att bryta deras sätt att vara..
Men sen har jag då sett att vissa saker med mina män dock följt ett hemskt mönster..Så nu när jag separerade för 2 år sedan..Då sa jag nu e det barnen och djuren..Skit ingen man.. ha ha vi får väll se..Men som jag dock känner det så vill jag inte ha någon..Då jag har så mycket att reparera i mig själv igen..
Mvh och Kram//Åse…

MariaJ.
När du lägger ut det som i #8 så känner jag igen mig förbaskat väl. Jag vet att jag åxå dragits till "tydligen" fel sort människor. Men jag ser det lite längre än så, eller kanske snurrigare. Det är nåt jag har att lära, å tydligen lärde jag mig inte efter första, andra å tredje ggn.
Hoppas jag lärt mig nu, men det lämnar jag till framtiden att visa.
Må val å lycka till
SEV

#11 mamma_neo
Härligt att du känner dig stark och vågar gå din egen väg. Vi ska ju leva våra egna liv, och inte någon annans
Att bryta mönster kan var otroligt svårt ibland, då det kan ha rotat sig långt in i kropp och själ. Men det finns mycket styrka inom oss alla, så får vi bara verktygen så klarar man det mesta.
Lycka till !! // MJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Jag önskar jag också kunde dra till mig rätt sorts människor, men det verkar tyvärr vara motsatsen för min del =(
Har en förmåga att dra till mig folk som suger energi från mig, sen har jag en förmåga att ta på mig andras problem.
Visst kan det vara bra att kunna lyssna och vara en vän när andra behöver det, men jag känner att jag kanske måste lära mig att sätta stopp, att det kan bli FÖR mycket att jag glömmer mig själv liksom.
Inte för att jag är en sån som kräver att få tillbaks det jag själv ger, men jag har tänkt mycket under en tid och kommit fram till att ofta har jag stöttat och hjälpt personer som sen när dom mått bra totalt glömt att man finns.
Det är som om man bara duger när dom behöver stöd och hjälp men annars så finns man inte.Skrev tidigare om en sådan person här för några veckor sedan när jag var som mäst nere, den personen var sådan.Hon tog för givet att jag skulle finnas här när hon mådde dåligt.
Men som exempel, så vet hon att jag inte har bil och kan ta mig någonstans vilket hennes särbo ( mitt X bror) har.
Jag har vid flera tillfällen fråga om jag kan få hänga på när dom åker till IKEA tex och visst får jag det dom lovar att höra av sig nästa gång dom åker.
MEN GÖR DOM DET ??? SVAR NEJ sen kan hon komma och visa upp något hon köpt när dom varit där, och när jag frågar varför dom inte hört av sig innan så har hon glömt. VARJE GÅNG !!! lika dant.
Då undrar man ju hur mycket man betyder egentligen, duger jag bara när hon mår dåligt ??? sen allt hon gjort mot mig förutom det som man absolut inte gör mot en vän.
Nej jag har nu brutit helt med henne FÖR MIN EGEN SKULL, även om det betyder att jag numera inte har någon att umgås med där jag bor, mina nadra vänner bor i helt andra städer och vi träffas mycket sällan.
Men jag är hellre ensam en har en vän som bara utnyttjar mig, men hur ska jag göra för att inte dra till mig sådana människor i fortsättningen ???

# 14 tita
Snälla du… du är inte själv..
Det finns många som kan komma in i din vänskapskrets
Och sen finns ju alla vi på forumen…
Att vissa människor finns omkring oss är också en lärdom, och som jag har förstått nu så har du brutit med denna vännen som du bara känner dig utnyttjad av. Det är ett stort steg på väg, eftersom du visat för både dig själv och för henne att du inte vill ha det så. Man kräver inget igen, men kanske tror man ändå att man ska bli bemött på ett ödmjukt och respektfullt sätt, och det blir man inte om man nonchaleras upprepade gånger som du beskriver. Öppna nu dörren för nya möjligheter, våga ta för dig och tänk positivt. Kanske svårt….kanske lätt… men steget är det bara du som kan ta ! Du möter säkert nya vänner när du minst anar det Lycka till !!
Carpe Diem
Maria Johnsson
Hej!
Oj vad jag kände igen det där med vänner…Så har jag det med många av mina..Då jag valt att bryta..För det känns dock bäst så..Visst e det jobbigt att vara själv och inte kunna göra det där roliga man gör med sina..Rätta vänner..
Men som du säger hellre ensam än att ha en dålig vän..Det tar så mycket av ens energi och tankar på allt..Varför gör dom /den så hela tiden….
Som tur e så har man fått så mycket fina vänner på detta fina forum..Men visst vill man ha en vänn "här hemme med"..Men du får säker nya vänner som värderar dig annorlunda än vad hon gör….
Kramar om till dig…Åse
# 15
Japp from. nu är det bara possitiva tankar som gäller =)
Och precis som du skriver , jag har ju Forumet, kan ju alltid vända mig hit när jag känner att jag behöver lite extra pepping ;)
# 14
Tack =)
Kram tillbaka
// Tita
Hur gjorde du för att bryta dessa dåliga energikrama?
Att bli medveten e ju en sak (för mig i alla fall) men att lösgöra orsaken är en annan som e svårare att komma åt tycker jag.
Står och stampar på samma ställe kan jag säga fast jag tycker mig ha ändrat.
Kramis
Jag vet inte om jag kallar det karma, men jag har ofta märkt att universum utsätter mig för utmaningar som jag kanske måste möta. Till exempel är det så typiskt, att ofta råkar jag ut för saker som jag är kritisk till hos andra. :) Då får jag små pikar av universum, känns det som. :)

Jag gick in i Meditation och bad om hjälp och styrka för att renas och helas från detta karma. Jag fyllde mig med lösande karmaljus och upplevde hur jag in i minsta cell renade det förflutna.
Det var en upplevelse som jag aldrig glömmer då jag nästan lyftes upp och löstes motsols. Jag upplevde ett ljus ochså som var lite annaorlunda än det vanliga kosmiska ljus som jag äv van att kanalisera. Är det kanske någon som kan svara mig på det. Är karmaljuset annorlunda eller var det bara så i mitt fall ?
Jag vill ju också säga att detta gjorde jag intiutivt..Det var ingen som sagt åt mig hur jag skulle göra utan det var mina vägledare som gick in och visade mig. Jag har ett bra samarbete med min närmaste vägledare.
Jag upprepade dessa reningar tills jag kände att jag vara renad. Det kände jag genom att jag utstrålar en annan energi samt att jag känner mig renskrubbad på insidan. Svårt att förklara känslan. Man kan göra på olika sätt när man renar karma, men detta var mitt sätt.
Carpe Diem
Maria Johnsson
Låter otroligt underbart måste jag säga..och det är det ju när man väl sätter sig ner och gör detta.
Själv brukar jag sätta det som jag känner skulle bort..på ett litet moln så det får flyta iväg..och jag fyller mig också med healande ljus.
Men så tycker jag tankarna och känslan kring händelsen kommit igen efter några år. Det borde ju vara väck tycker man och i och med att man samtidigt förlåter det som hänt..det jag tycker mig märka är ju också att det återkommer fast i annan form..alltså det gamla man varit med om kommer i ny och lite annorlunda tappning.
Kan det vara så att man tror man blivit väck det så det är därför det dyker upp igen och hur kommer jag åt mitt allra innersta så det verkligen känns att nu har jag lösgjort det för gott?
Kramis

#22 Jag tror att det är så att om vi inte blir påminda om det, och får ytterligare nya liknande mönster till oss igen, så vet vi ju inte att vi brutit karman. Medvetenheten gör ju klokare och öppnare för att bemöta det på ett annat sätt.
Så om jag skulle komma i samma situation en gång till, så är det ju något som jag ska jobba mig igenom, och inte falla i en gång till. Även om jag har healat mitt karma som jag ser det, så har jag ju gjort det med ett medvetet tänkande och sett dessa händelser för min inre syn.
Jag vet att jag inte ska komma i den situationen igen..Jag har bestämt mig för det och kommer att tänka på det då jag ev, går in i en relation framöver.. Hoppas du förstår hur jag menar !! /MJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Det första steget man måste ta för att kunna bryta mönster, eller karman som en del tydligen kallar det, är nog att identifiera problemet. Tita, jag tror att du har kommit en bra bit på väg med det eftersom att du tydligt ser att du drar till dig fel sorts människor!

Bästa sättet att bryta sin egen karma, (om man nu kan bryta den) är att rannsaka sig själv.
SEV
#14 Tita, du måste själv bryta med dom som du tycker utnyttjar dig eller inte ställer upp för dig. Du kan aldrig tvinga fram en förändring och du kanske inte kan förändra dig själv (åtminstone tycker jag det låter som en dålig ide att förändra sig själv så att man passar andra) så att du blir accepterad av just denna person.
Då är det bättre att byta väg och byta person, så att säga. :)
Dålig ide är det som sagt att ändra sig själv för att passa andra, men kanske är det en god ide att gå inom sig själv och hitta de sidor man tycker är bäst och de som är sämst, sedan genom att förstärka sina goda sidor och arbeta med de mindre bra kan man ändra sig så att man passar sig själv.
#27 Ja, det tycker jag låter som en bra ide, dilba. :)
Ibland får även jag till det…..

#27, en mycket vis sanning