Karma - vad är det?
Karma är ett begrepp som ofta används, tolkas olika och som ibland missförstås - men vad är det egentligen?
"Lagen om orsak och verkan" är väl snabbtolkningen av begreppet. Allt som sker ger ringar på vattnet och har en verkan, men eftersom allt hör ihop har det också en återverkan, som en naturlag.
Vad är karma för dig?
Sign. Sökerskan har skrivit följande fina text och jag har fått tillåtelse att publicera den. (Tack sökerskan!)
"Det finns ingen lagbok som förklarar exakt vad som är karma…
Många menar att vi som själar kan inkarnera för att hela ett mönster hos familjen till exempel…sorgliga, smärtsamma saker ur ett högre perspektiv ha en mening. detta har man även trott inom det kristna samfundet "Guds vägar äro outgrundliga". Jag har personligen den synen också att det finns en lärdom….ett högre perspektiv på de sorger jag gått igenom.
Självklart innebär inte det att medvetet skapa smärta eller ignorera att försöka gör det bästa man kan…av en situation…det är mer bara ett förhållningssätt som för mig personligen kan hjälpa mig att inte bli bitter och desillusionerad.
Människan har alltid sökt svar på livets frågor…vi vill gärna se oss ur ett större perspektiv… filosoferna och diktarna, magikerna de andliga sökarna söker sammanhanget…det finns inga absoluta sanningar till exempel att sjukdom skulle vara ett straff. Jag tror få andliga sökare ser det som Guds straff eller ett karmiskt straff utan mer en lärdom…den kan var kollektiv eller privat..men dock en lärdom.
Vi alla kan råka ut för sjukdom och död, ja vi dör ju alla förr eller senare, och som sagt att söka svar på dessa frågor kommer människan alltid göra.
Var och en bidrar på sitt sätt med sina tankar och insikter..ibland blir det tankar som leder vidare, känslor som leder vidare…det står aldrig still, det är en process..ibland får man skrota sånt som man trodde på igår, förändra, korrigera sig..men aldrig bli för självgod och högmodig detta gäller andliga som "oandliga""
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Enligt mig så är Karma lika med orsak och verkan men begränsat till individen.
Karma, den ständigt föränderliga, går att utläsa i högra handens linjer.
Dharma, de mer grundläggande kvalitéerna, återfinns i den vänstra handen.
Möjligt att det är tvärt om för en vänsterhänt.
Fint skrivet! Tack Magi som delade med sig av (tack till dig också såklart) Sökerskans tankar kring karma!
Jag ser heller inte våra händelser (sjukdomar osv) som ett straff, utan som ett sätt att lära. Då jag tror på att vi är här flera gånger för att ta del av olika erfarenheter, är alla lika viktiga att förstå. Därför tror jag också rädslor följer med från tidigare liv. Jag brukar tipsa om att be universum frigöra oss från gamla cellminnen.
Det är lite det jag skrev i om min artikel gällande - Jag som andligt troende: Jag märker själv att det jag trodde igår, inte alls stämmer med de insikter jag kom till idag. Allt förändras och jag ser det som en mening.
Jag har med mig alla min synsätt (under min utveckling) och kan då gå tillbaka och jämföra. Allt går väl hand i hand, men i och med att samhället förändras bör vi också se saker med andra perspektiv - men tron i sig är alltid den samma.
Sajtvärd på Övernaturligt
Jag tycker att karma förklaras väldigt bra i bibeln.
Vad karma är. känns ju som förståelse om man gjort fel på något sätt, och verkligen känner detta i själen, det behöver nödvändigtsvis inte vara öga för öga tand för tand,
G
KARMA - what goes around comes around

Karma is only a b* tch if you are!
Bild tagen ifrån : http://www.fannyek.com/2012/keep-your-circle-positive/karma-1/

Som Maikailola säger så enligt mig så vill jag göra ett litet tillägg
Karma är lika med orsak och verkan men begränsat till individen. Men vill tillägga och till vårt nuvarande liv.
Min egen erfarenhet är har jag gjort någon annan illa på något vis så har det inte dröjt så lång tid så har jag själv drabbats av det samma av någon annan person.
Så är helt övertygad om jag bär mig illa åt så kommer jag få samma sak tillbaka av någon annan för att lära mig och rent fysiskt och mentalt få känna av samma för att lära mig.
När jag väl lämnat jordelivet och kommit till andevärlden så bearbetar vi detta och får ytterligare insikt i våra brister under jorde livet för att utvecklas.
Händer många gånger att de från ande världen ber om ursäkt för att de kanske inte var guds bästa barn när de levde och när de avlidit fått en insikt i detta o bett om ursäkt.
De har vid ett flertal tillfällen sagt att ingen blir straffad för att de begått onda och elaka handlingar under sitt jorde liv.
Utan att man själv får den insikten när man kommer över till denna kärleksfulla tillvaro och att man bearbetar sina handlingar. Att man förlåter både sig själv och andra.
Framförallt så är andevärlden vilkkorslös kärlek och har man inte älskat sig själv och respekterat sig själv så har man inte gjort det mot andra personer. vilket man inser när man kommer till andevärlden och då man accepterar,respekterar och älskar sig själv villkorslöst kan man även älska andra på samma sätt.
Så en insikt och en bearbetning i andevärlden och den utvecklingen. Så inget man behöver bearbeta i nästa liv som vissa kulturer tror och anser vara karma.
Men att jag skulle kunna se karma i handflatan är jag mer skeptisk till för jag själv som avgör eller inte om jag gör något dumt med mina egna beslut så även om jag skulle vilja göra något dumt så kan jag besluta att inte göra detta.
Så skulle alla dessa tankar synas så skulle det var ett virrvarr av sträck i handflatan för trots allt jag själv som bestämmer vad jag gör eller inte gör ingen annan eller något öde som bestämmer det.
Bara att man har den tanken är skrämmande.
Min dotter som var vollentär på ett barnhem för funktionshindrade barn i Indien.
Berättade hur vissa i personalen kunde vara väldigt elaka med motiveringen att barnens eget fel för de hade gjort något fel i ett tidigare liv så var bara rätt åt dom att bli elakt behandlade.
Så en mycket grym sida av tron på Karma. Har inget med karm att göra är helt och hållet deras egna beslut att vara elaka mot dessa barn
Lasse
#4 Precis så ser jag karma!
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺