Vad är övernaturligt?
Jag har funderat på vad övernaturligt egentligen är? Vet ju att många här ser det övernaturliga som naturligt, så det är inte det jag menar.
Frågan är mer: vad ser vi som övernaturligt? Andligt? Religiöst? Psykologiskt?
Jag har ofta sett samband mellan andlighet och psykologi. Både inom shamanism och andra andliga vägar. :) Vissa häx-ceremonier jag gör ser jag psykologiska drag i.
Jag talade igår med en vän som gått en lång kurs till att bli Symbolpedagog. Hon var helt lyrisk! PÅ denna kurs fick dom göra: rituell dans, måla symboler och arbeta med att frigöra sitt prestationsinriktande tänkande eller vad man ska säga, man fick meditera, drömtydning och drömarbete, göra trumresor, röstarbete och massor annat. :)
EN stor mix av kreativitet, psykologi och andlighet.
Detta är några tankar från mig. Vad tycker ni? :)
Hmmm…Övernaturligt…..något NATURLIGT som står ÖVER dagens förklaringsmodeller….allt som inte går att förklara med vetenskapliga mallar och normer…allt annat är naturligt….och även det "övernaturliga" är naturligtivis naturligt vi kan många gånger bara inte förstå det eller förklara det.
Men jag personligen behöver ingen förklaring eller ett fack att stoppa det i…..jag är en varelse som känner och ser vad olika "övernaturliga" ting gör med mig…min omgivning…och om det verkar vara utvecklande i någon form så behöver jag inte veta varför, utan helt lungt använda mig utav det och tacka de Högre makter jag lierar med och tror på.
Livet är inte ett mysterium, utan ett flöde av uppbyggande och nedbrytande krafter och att lära sig pendla emellan dessa kraftfulla energier….ja, det är väl övernaturligt om något.
ha det gott, njut!!
#1 Det var en förklaring som jag känner igen hos mig själv, väldigt mycket. :)
Om jag diskuterar övernaturliga fenomen med någon skeptiker som ber mig bevisa, så brukar jag ofta fråga honom/henne om man kan bevisa att man känner en känsla. Eller om h*n kan bevisa att h*n älskar sin partner? :)
Om jag går in i ett rum och känner en känsla av oro och ångest ELLER en känsla av trygghet och glädje, hur ska jag kunna bevisa det för någon? Det går ju inte att bevisa känslor, med dagens metoder.
Kanske kommer vi i framtiden att han verktyg att bevisa fenomen med. Eller så är det inte meningen att dom SKA kunna bevisas. ;)
#2 håller nog med om det sista…vi ska nog inte ens försöka bevisa varken det ena eller det andra inom det här området…jag tror att det kan ta mystiken ur andligheten och jag försöker inte ens längre ge tid åt att förklara saker och ting…jag är i inget behov av det, utan det är mest den som frågar som vill ha svar och det svar jag brukar ge är för det mesta. "det finns så många svar, vad tror du själv på så utgår vi ifrån det"…det är ett svar som brukar sätta igång reaktioner, de flesta vill inte själva inse att svaren brukar komma inifrån en själv….de vill att någon annan ska svara på det.
fungerar det så gör det de,,,det räcker för mig.
Ni har så rätt men…..det som är övernaturligt är i mina ögon det som ÄNNU INTE kunnat förklarars eller bevisas med dagens vetenskap
jo #4 det är ju också en sanning, det är mycket som vi inte vetat så mycket om förr men idag är det självklarheter, fungerande såndana…..ser fram emot den dagen är någon kan förklara hur min känsla ser ut när jag upplever kontakt över gränserna och hur länken fungerar och hur jag kan ha rätt i det jag säger om den kontakten…det är en massa underbara frågor som kan besvaras också men tror ändå inte att det finns ett svar på allt…det är frågorna som får oss att leta vidare, när svaret väl är där så kommer vi inte längre….något stillastående är inte utvecklande, det är i rörelsen som livet blir till
ha e go kväll, gott folk och andra skumma väsen.
ooo så klokt sagt oona…jag tror bestämt att du är en sån där klokgumma från förr i tiden… något stillastående är inte utvecklande, det är i rörelsen som livet blir till…det stämmer så väl med mitt motto att jag ska lära mig något nytt varje dag!