Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 2914 ggr
thescript
0

Gud?

Tror ni på Gud?

Har läst att många tackar ju Moder Jord och pratar om Änglar och så, men vad tänker ni kring Guds existens?

Jag själv tror på Gud och tror även på andar, medium och liknande, men enligt vissa kristna kretsar så är det fel med seanser te.x för man inte ska "leka" med den sidan bland annat. Men jag kan inte se felet i det hela.

"Kan" man inte tro på båda? (Självklart vet jag att man kan, men ni förstår frågan..?)

[MikeW]
9

Gud är bara ett ord vi människor har kommit på. Gud betyder för oss "Skaparen" alltså gud är bara ett ord för mig som symboliserar det som skapade universum dimensioner och i sin tur liv.

Kristna tänker oftast gud som en man som skapade våra liv, och när vi dör så kommer vi att komma till han.

För mig, så tänker jag gud som en 'något' som gjorde något som gjorde att allting skapades. Gud för mig kan vara big bang eller vad tusan det nu var som skapade allting. Fast för mig så är "Gud" en levande varelse i en otrolig hög dimension som vibrerar på den högsta frekvensen. Som är oändlig kärlek. Fast eftersom vi kan göra nästan oändliga saker så är vi också gud. Vi har gud innom oss, och vi kan prata med gud genom oss. När jag pratar om skaparen då föredrar jag att säga "Skaparen" eftersom när man säger "gud" då tror människor oftast typ att man är kristen.

Vilket jag inte är. Så Gud, Skaparen, Källan Är igentligen samma sak. Det är bara vad ordet Gud betyder för dig som spelar roll.

Om jag säger gud till någon då kanske dom tänker sig en lång gubbe med vitt skägg som sitter på ett moln. (tänker på min storebror nu lol)

Om någon säger gud till mig då tänker jag på den saken som skapade allting, det kan vara en man eller kvinna eller bara en explosion i rymden. Eller så som jag skrev där uppe :P

yamher
3

absolut, jag tror på gud som en person. Och det finns fler. Han e den som ansvarar för allt levande. Andra ansvarar för andra saker. För vår egna utveckling skapades en en-gud-religion. Budordet "Du skall icke hava andra gudar jämte mig" är ett bevis på att det finns andra gudomligheter anser jag (utöver det  jag själv sett och hört).

Det är som ett företag som styrs med styrelse, vd, mellan chefer, byråkrati, enda ner till förmän, skiftledare, fack och varje arbetare.

Namnen på många av dem är kända för oss, en del är kända med flera än ett namn. Inget är nytt, det e bara vi som inte tar vara på kunskapen vi redan har eller åtminstone har haft.

Sen generellt sett kan man säga att vad vi tror på är för oss att känna oss trygga och ge oss tro o hopp. Därför accepteras olika lärar.

Alis volat propriis Oskyldig

Fjäril
6

För mig är Gud en del av oss och det finns ingen "utvald", eftersom alla religioner har just sina Gudar. Det jag menar är att just "min" _andligt_troende_Gud behöver inte vara den enda och den rätta, för andra.

Vi är ett tillsammans, allihop.

Jag tror på Gud, och jag ber till Gud, men det är samtidigt till källan, i universum.

Sajtvärd på Övernaturligt

[Kottschejk]
3
#2 "Du skall icke hava andra gudar jämte mig"

Bland annat avgudadyrkan ?

Allt tillhörande materia & mammon….

grodprinsessa
4

Åh så spännande med "gud" jag har funderat en del på detta och omvärderat min tanke men hamnat någonstans i att gud är en allvetande kunskap som ligger som en dimma eller vad man kan säga.. Gud har svaren om då nu och sen men för vårt eget bästa får vi inte veta allt då vi inte skulle klara av att hantera det. Jag tror inte att vi har "öden" på det sättet att allt är förutbestämt men utifrån de val vi gör så ändras informationen och kunskapen om framtiden och nuet. Våra val "skrivs" också in i kunskapen och summeras i någon trevlig ekvation så att vi inte får mer än vi klarar av och våra nya upptäckter öppnar dörrar till andra nya rum.

Det är skitsvårt att förklara… gud är alltså kunskapen om alltet och moder jord eller vad man ska kalla det ingår i gud. Vi kan också ses som en del i gud men då som att gud är dimman som vi vandrar i… det finns så mycket mer kunskap om och runt oss än vad vi själva är medvetna av.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

yamher
1

#4 ? Jag vet att det ur ett religiöst synpunkt handlar om att ta bort hedna tro (så att säga) men jag gillar tanken att Gud har sitt finger med i spelet.

Jag var beredd att dela er åsikter innan jag blev medial, men tack vare att jag blev medial fick jag en annan insikt. Just pga de jag har mött på andra sidan.

Just att vara gud eller en del av gud är lite storhetsvansinne eller fel anser jag, min åsikt (endast). En gud är en gud. Vi är själar. Inte något för mer oavsett hur storslaget minsta lilla atom är eller vattnets uppbyggnad så är vi inte gudomligheter.

grodprinsessa
1

Då får jag väll ha storhetsvansinne då (ursäkta att jag inte följer Jante vilket verkar hålla många andra betydligt bekvämare).

Hade dock varit intressant att se vad "gud" haft att göra utan oss… Tror på helheten vilket egentligen borde vara det många med medial förmåga borde tro på tycker jag…  Detta är vad jag uppfattat och tycker mig vilja tro på och mina möten från andra sidan har då inte bett mig fara och flyga =P

Dela din egen åsikt tycker jag istället för att bara säga att det är fel och storhetsvansinne och vad har du lärt dig därifrån?

Vad är en gud då?

Fjäril
2

På vilken sätt anser du att det är storhetsvansinne om man resonerar som om vi alla är en del av ett? Min tanke är att ingen, inte "ens" Gud, vill bli uppsatt på en pedestal (piedestal).

Hur vet du att den erfarenheten du har, är mer den sanna, än vad andra känner?

(Jag frågar yamher ur ett nyfiket intresse, då yamher har många kloka tankar!)

[AnnaRen]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har ni läst, "Himlen finns på riktigt" , där kommer gud på tal ett antal gånger av en liten pojke som besökt himlen.. ? Det här med gud, den ena personen säger att det är en gubbe och de andra säger att han är bara en plopp i rymden. Vad ska man egentligen tro på?

Det finns även en tjej som började att drömma om himlen och gud- jesus .. Hon började då måla av det hon upplevt och sett i drömmarna.. och hennes porträtt är såå otroligt vackra, hur kan man börja rita av gud och himlen när man är uppväxt med en mor som är ateist och hon får hemskoleundervisningar? Både pojken och tjejen här som målar förklarar om hur gud ser ut och att han har otroligt vackra ögon.. hmm..

Helt ärligt vet jag inte vad jag tror på.. för många människor i dagens läge ljuger så fruktansvärt mycket ..

[MikeW]
3

#9 Hon är som mig ett indigo barn. Vi har en högre frekvens än "normala" människor som gör att vi bara vet saker. Vi har mycket starkare kontakt med gud(eller skaparen som jag föredrar att säga)

Och gud för oss ändrar former. Vad man ser gud som i sina ögon ser man framför sig. Ser man gud som en man, då blir han en man. Ser man gud som en kvinna då blir gud en kvinna. Gud är vad man ser "han" som.

Och himmlen är igentligen bara ett ord för vad som kommer i nästa liv. Där finns det färger som inte finns här i denna dimensionen och där är det oändlig kärlek. Så "himmlen" är bara ett lättare ord för andra att förstå. Igentligen är det den fjärde dimensionen. Eller den femte, eller sjunde, eller sjätte. Igentligen så varje dimension efter denna kan vi se som himmlen. I nästa dimension(den fjärde) så är saker otroligt. Man kan flyga, teleportera sig vart man vill där finns det färger som vi alldrig kunnat se här. Sen finns det även nästa dimension(den femte) som är ännu bättre! Det blir bara bättre och mer vackrare för vare dimension man kommer upp i.

Om en varelse skulle komma ifrån den andra dimensionen så skulle dom tycka att detta är himmlen. (kanske, just nu är våran värld så himmla förstörd att det är ett helvete, enligt mig)

Och drömmarna hon drömmer om himmlen är bara hon som går till den fjärde dimensionen och kommer ihåg vad hon ser osv. Vi är där varje natt. Vi kommer bara inte ihåg det lika mycket som hon tydligen gör.

Fast gud är bara vad du skapar det att bli. Gud finns inte i den fjärde dimensionen eller den sjunde eller sjätte eller så. 'han' finns i en otrolig hög dimension. Så vi kan inte riktigt "se" gud än. Vi kan se gud fast det är inte riktigt han. Fast han finns runt oss hela tiden, han är allting. Så vi kan prata med han. Och vi kan se han, fast bara se han så som vi tror att han ser ur. Om jag skulle tänka mig att gud är en kvinna och då "skapar" gud framför mig i den fjärde dimensionen då kommer gud att komma till mig som en kvinna.

Tack vare biblen och så, så säger man "han" när man pratar om gud. Fast sanningen är att gud är varken han eller hon. Gud är skaparen. Gud är bara gud. Inget kön (eller kanske alla kön Förvånad) Fast Gud är inte han eller hon.

grodprinsessa
0

#10 jag är också inne på att vi blivit manipulerade till att gud ska vara en "han" eller någon överhuvud taget… Kan det vara svårt för oss att se gud som någon annan än en individ?

#9 Att barnen målar en han är nog troligen att de blivit inpräntade det ändå oavsett om deras föräldrar är ateister eller inte på grund av omgivningen. sånger osv. Hade det däremot varit barn som tillhör någon annan form av religion som fått mötet hade jag trott mer på det…

[AnnaRen]
1

Har läst lite om det där med indigobarn och kan tycka att jag borde vara det eftersom alla "symtomen" verkar stämma till punkt och pricka på mig, men jag tror ändå inte på Gud som en gubbe. Som du säger , att det finns något, det har jag alltid vetat. Men jag är inte något indigobarn utan jag är bara hyperkänslig.. det finns något som jag brukar säga att jag är, jag är HSP .. :) "highly sensitive person"..

Men kan tänka mig att många HSP:are är mediala eftersom man känner av sin omgivning och är väldigt känslig som människa.

Tack för ditt svar! :)

Denna kommentar har tagits bort.
thescript
1

Sen tror många att kristendomens Gud är "han" pga Jesus, eftersom Gud själv inte "kunde" gå ner till människorna så skapade han ju sig själv i mänsklig form, - alltså Jesus.

Jag personligen tror på Gud (och Jesus) och ser Gud som en oändlig kärlek. En energikälla. En hjälpande och helande hand. På samma sätt som många är övertygade i sin tro på andar och VET vad dom har upplevt - så känner jag med Gud. Jag vet vad jag har upplevt när jag bett etc, och det är helt fantastiska saker. Bara gott och sån fantastisk omslutande kärlek. Jag skulle, med handen på hjärtat, aldrig kunna förneka Guds existens eftersom jag är så övertygad. (Är f.ö ej uppväxt i kristen familj eller liknande utan jag har "hittat" det på egen hand)

Sen funderar jag med detta kring himmel/helvete och varför man inte ska "kontakta" andra sidan. Vet att när det var seans här i stan så ville alla i kyrkan att man skulle be och motverka detta. Varför vet jag i efterhand inte direkt..
Samt detta med healing vet jag att det pratades mycket om, eftersom det var andra krafter än Gud man använde sig av påstod de. (Detta var vad som pratades om, inget jag står för)

Sen hurvida allt hänger ihop eller inte hänger ihop lär vi inte få veta så länge vi lever här iallafall, och allt ska vi nog inte veta heller. Men det jag vet, är att det är så sjukt mycket mer, än det lilla jordeliv vi lever här, och det finns så mycket mer att upptäcka.

grodprinsessa
0

Om man rent krasst tittar på kristendomen/kyrkan och andlighet så tror jag det mesta handlar om kontroll från kyrkan och hänger kvar i den gamla kyrkan som är sjukt fientlig mot allt som kunde vara makt eller inge hopp hos människor för läser du bibeln så lever ju själen vidare, eller hur? Därför borde det logiska för kristna vara att tro på andligheten och likadant vittnar bibeln om att döda kommit ner till jorden och förmedlat budskap… skulle inte detta kunna vara andar?

Att gud är han handlar nog endast om att maria var en kvinna och det krävs en man och en kvinna för att det skall bli ett barn… Jesus är ju guds son inte gud. Sedan genus detta älskade fenomen att kvinnan står under mannen.. det har du ju redan från den kristna skapelsen att hon skapades av honom och hon felade osv osv… Män är duktiga på att sätta sig själva högst ;)

Sedan släppte kristendomen helvetet för flera hundra år sedan och numera tror man på förlåtelse och evigt liv men självklart skall man ha respekt för andra sidan och inte leka med det… Låter som att du bor i ett väldigt otrordoxt och lite chartauanskt samhälle möjligtvis en skev församling där de inte hängt med direkt… (ursäkta att det låter hårt) Men många präster har ju släppt stelheten och själva erkänt att det finns möjlighet till kontakt med andra sidan och så… möligtvis kan det vara rädsla som gjorde att det agerades på det sätt som gjorde.. okunskap skrämmer och då är det enklare att döma än att ta reda på information för jag som är uppvuxen i en kristen familj med allt tjafs det innebär så har jag inte blint läst bibeln och lyssnat på en präst utan faktiskt själv försökt lista ut grejen… jag tror för det första att bibeln måste läsas väldigt bildligt och inte bokstavligt, den måste läsas med källkritik och man måste ha i stor åtanke att den är sjukt gammal och därför inte speciellt aktuell i dagens samhälle på en hel del punkter.

Men ni som tror på gud och Jesus… är dom individer? vad är gud för något då som har skapat allt?

yamher
1

grodprinsessan; det var därför att jag skrev att det var min åsikt. För att jag anser att vi människor inte har kunskapen om oss själva för att ens kunna ordna våra liv. Visst tycker jag att vi är del av något, liksom vi är uppbyggda av "samma" grundstenar här på jorden finns det på andra sidan. Dock att tro att vi i ett med gud/gudomligheter - tja vi har inte ens insikten om hur allt hänger ihop på andra sidan. Inte ens själar på andra sidan besitter insikten med själens syfte. I jämförelse är Gud bara en av många. Och en av många som ansvarar för oss likt lärare i skolan, o själarna likt barnen. Det går inte att jämföra äpplen med päron.

Det är upplevelser jag har. Just pga mina upplevelser fick jag själv omvärdera min livssyn o tankar jag hade innan. Det var en smärtsam bearbetning men vad det har gett mig mycket. Att faktiskt ha fått den möjligheten. Religiöst - nja inte mer än vad vi skulle kunna kalla vad som är vanligt i Sverige. Jag går inte på gudstjänster men jag nyttjar kyrkans tjänster som bröllop, dop och begravningar.

Mina upplevelser, mina möten, mina samtal med dem på andra sidan, bekräftelse från andra mediala personer i min omgivning och bekräftelsen som jag har fått från andra sidan.

En tanke tillbaka - Detta med att de inte e någon utan en formlös massa, att änglar saknar tankeförmåga eller handlingsmöjligheter osv. är något som har dykt upp under de senaste 50 åren, huvudsakligen. Och varför skulle vi kalla oss mer upplysta idag och besitta den kunskapen som inget annat medium/medial personhar kunnat snappat upp innan? Tror ni att de var så "korkade" att bli manipulerade att de bara såg det som redan var förutbestämt? Verkligen genom alla årtusendena?

Vi har istort sett alla svaren har på jorden om andra sidans existens. Många av dem är kända - fast vi har spenderat hundratals år att förneka. Och mycket önsketänkande. Idag, så kan ju alla bli mediala och vem som helst kan med andra ord forma precis det de önskar att se. Men någonstans måste man söka en fast grund att stå på. Då blir det skillnad på tro (vilket egentligen denna tråden handlade om) och den verklighet som finns. Och gudarna ska veta att jag finner det svindlande bara tanken på andras sidans ofantlighet och hur enormt allt är! Och jag respekterar andras tro, men jag är inte mer än mänsklig och diskuterar och delar med mig av min upplevelse;)

Biblen kan ha stor nytta om man tar den för vad den är, precis som man har av alla texter som finns. Vem skrev det, och syftet? så kommer man ganska långt av att förstå hur samhället såg ut, i jämförelse med andra skrifter.

Det om andra sidan är ibland tydligt andra är det inte och måste läsas mellan raderna. Det är det som är spännande att söka;)

Cordex
0

alltså ja har blivit medveten om en väldigt och jag menar väldigt abstrakt närvaro av utomjordisk väsen som är så himla abstrakt att den tar sej i form av subjektiva upplevelser i form av religion och andlighet osv etcetera bevisligen skulle jag nog seja. jag skulle nog kalla gud ett väldigt observant, nyfiket väsen som finns runt oss. inte en skapare….

Take your time

[MikeW]
0

#17 Gud är ett ord vi har skapat som symboliserar det som skapade allting. Det finns inget riktigt ord för skaparen som verkligen är sann. Skaparen har säkert inte ens något namn.

grodprinsessa
0

Yahmer… Jag känner att jag inte riktigt förstår då jag inte sa att vi var gudomligheter som individer utan att vi är en del i gud för mig… en allvetande kunskap om allt. Vi är några vattendropparna i dimman eller sandkornen i öknen av kunskap.

min uppfattning om själens syfte är att samla kunskap/information om olika saker… låter ju som allt handlar om kunskap i min värld nu men… det gör det inte. Många är ju ganska ense om att vi har uppgifter när vi går ner som människa från andra sidan i reinkarnation. det kan vara kärlek, tålamod, svek eller ja allt möjligt.

Jag har också omvärderat men för mig var det snarare en insikt som la sig med tiden.

Jag tror inte att väsen oavsett vilka det är skulle vara marionettdockor… Däremot är inte änglarna samma väsen som vi, guider eller andra andar

vad menar du med att vi har alla svar här på jorden om andra sidan och att vem som helst kan bli medial? det lät lite kränkande. Plus att jag upplever ett ganska stort agg mot det mediala när det gäller människor som man helt plötlsigt känner… därför är jag fruktansvärt elak och provocerande och pratar om det, skriver om det i mina sociala medier jag delar med vänner och bekanta… Sen får dom tycka vad som helst men vem som helst kan inte bli medial.. det handlar om att tro, vara såpass stabil i sig själv osv… Dina guider skulle aldrig öppna dig för något du inte var redo för.

Sedan tror jag att våra sinnen är väldigt begränsade när vi är i vår mänskliga form och inte på andra sidan för att vi är känsliga och enkla att skada.

yamher
0

enig om att samla kunskap. inte att det är en del av gud (för mig). Men vi vet inte syftet med själen, bara vad syftet är med att leva på jorden eller att vara skyddsängel.

Jag menar inte att alla är mediala, för jag delar din åsikt också. Bara att det är populärt att alla ska vara det.

Enkla att skada, sant och att vi också som civilisation har inte uppnåt rätt mognad att se vad som finns och känna till vad som finns. Än.

Var mognad har sin fas. Några som börjar med mänsklighetens början, andra när vi skapar oss städer och "civilisation", från fler guds tillbedjan till att ha en gud. att öka till försen med kunnskap o vetande. Precis som jätte ödlorna anpassade vår planet till rätt syre nivå så har vi våra faser av mognader. För den delen ogillar jag att tänka dimmensioner för det finns andra sätt att mogna.

Vi tror att vi är skapar till allt. Men mycket av inspirationerna kommer från andra sidan. Att vi har himmel o helvete är inte en tillfällighet. Inte heller att människor har använt sig av dem för att skrämmas. Mångas nära döden upplevelser är liknande Varför? kanske det ligger något i dem och deras upplevelser. Även om det låter som påhitt och strunt så har en del av våra sagor ett ursprung ur andra sidan. Våra monster under sängarna, våra fantasikompisar när vi är små, att änglar har vingar osv. Men vi har under alla tider försökt dementera allt. Bryta ner vart enda sak till dess intenhet och tomhet för att visa på en människas påhitt. Eller en människas sinnesjukdom. Vetenskapen och maktgalna och/eller bokstavstroende religiösa utövare som tvingar människor in i bestämda banor.

Vi har uttryck som har levt kvar eller används. Som att hitta sin inre styrka - den styrka vårt genuina jag har från andra sidan dvs vår själ. Gå i ljuset - att ljuset som är skyddsbarriären runt himlen och har rent allmänt kallats himlen. osv

Hur länge har inte människor sett tomtar? Är det form av sinnesjukdom eller faktiskt ett faktum att dessa hustomtar och vättar existerar? osv. Kan man känna igen och skilja vad som är spunnet ur sanning och vad som är mänskligt påhitt, så kan vi hitta svaren på de flesta frågor vi har.

Naturligtvis finns massor av saker som är helt galet fel. Tex Om Gud kommer ner och säger till en asiat att "allt är inte rikedomar, det finns annat i livet att leva för" och pang så har man skapat en världsreligion baserat på total fattigdom. Och tar för givet att vi ska inte äga något och att önska något är tabubelagt.

Det jag hänvisade till i min text är, att bortsett från kraft och kunskap består inte andra sidan av en gemensam existens där jag, du , jesus, gud är en och samma. vi är var o en en person. Gudar är gudar. Änglar är änglar. Tomtar är tomtar. Ärkeänglar är ärkeänglar. Själar är själar. Gud ansvarar för allt levande. Någon annan ansvar för annat. osv. Och detta (och jag syftar bara rent generellt på dem som hänvisar att vi är som en dimma och kan ta vilken form vi vill och är allmänt formlösa därimellan) är en relativt ny tanke som kommit. Då ifrågasatte jag varför dem som var seende innan eller mediala fram till nu aldrig skulle funnit ut det? Eller kan det bero på intresset att alla ska var så mediala så att alla dessa "skolor" bildas och man formas att vilja se något än att själv verkligen ta reda på vad som finns där ute? Att behålla något som en tro iform att ge en trygghet till sig själv, det säger jag inte emot, men att vara medial och bara köpt tanken utan att våga se själv, eller bara för att man vill se det så, känns för mig naivt?!?

Cordex
1

18 ja tror mera på att gud hade vägarna förbi, upptäckte att nånting höll på att hända här och ja tror skaparen finns i olika nivåer. men den gud dom flesta tänker på är ej skapare av själar de e så mycket större än detta väsen skulle kunna skapa…. i olika nivåer son tex moder jord. solen big bang osv…

Take your time

yamher
0

# hon är inte dålig, tycker hon prickar inte det relativt bra. Med den gåvan att måla så borde det vara "sänt från ovan"?

[Kottschejk]
0

#6 Finns ingen anledning & ta det personligt, hoppas inte raden som skrevs uppfattades kränkande. Ville bara ta ett exempel på hur man vanligtvis jämställer budordet i vad för slags sammanhang i kyrkan.

Känner på mig du är väl bevandrad inom detta men ville bara göra ett förtydligande för dom som ska läsa och alla som kanske är nybörjare på området lättare ska kunna förstå. Sedan kanske man också bör vara medveten om att vi försöker ge oss på det geniala tricket i att diskutera kristen lära ifrån en esoterisk synvinkel. Mig veterligen har inte den esoteriska delen än idag efter så många år fått ett erkännande ifrån kristet håll. Ska man va ärlig så är det väl frågan om dom båda ens är applicerbara tillsammans fullt ut. Skär sig nästan lika fint som när man försöker förena ideologierna mellan sluten och öppen källkod. Alltid någon som tenderar bli förbaskad över nått:)

(Jag frågar yamher ur ett nyfiket intresse, då yamher har många kloka tankar!)

…….?

Notera stycket som skrevs innehöll ordet "min åsikt (endast)."

Det var således inte meningen dryftas öppet, utan yamher's egen tolkning. Varje enskild medlems åsikt är lika värd om man väljer att lyfta fram vissa satsdelar inkognito och berätta om vad man själv upplever. Det ingår i begreppet RESPEKT som annan vanlig hyfs och ordning att låta funderingen få stanna där om skribenten så själv har valt.

Önskar Er alla och envar en fortsatt bra dag!

yamher
0

hängde först inte med, Tanken var att visa på den ev. dubbla betydelse; att utifrån (nu när vi ändå samtalar om religionen) religiös betydelse att bara tillbe en Gud skulle lika gärna kunna vara ett bevis på att det faktiskt finns fler. Men det är en tanke. O upp till var o en att söka ;)

min åsikt, men jag ställer frågor till er, så det är väll lika öppet för att ställa frågor till mig med. Ofta är det bra med diskussion, för det finns alltid andra synvinklar. Ibland kan man komma längre i sina tankar för att någon annan delger sina tankar. Men visst respekt är viktigt, så jag hoppas att jag inte har klivit på några tår då!?!

[Kottschejk]
0

#24 Nejda yamher ingen fara, oroa dig inte för det. Stålhätta här:)

Hoppas allt är väl hos dig också så du inte tog illa upp ?

yamher
0

absolut, ingen fara. diskussioner är givande som sagt ;)

grodprinsessa
0

jag blir glad att Yamher kan försöka vidareförklara när jag är blond och inte fattar… hallå jag är bara 20 och obotligt blond…. spetsar det för tillfället med hjärnskakning så Viss korkadhet är tillåten från min sida tycker jag ;)

Och jag gillar att du inte gillar dimensioner Yamher =) det gör inte jag heller man snackar ju inte dimension för utveckling av en larv till fjäril eller? Fast jag vet inte vad man ska kalla det? Utvecklingsnivå eller plats i helheten?

Jätteödlorna har jag ingen koll på där tror jag av någon konstig anledning på blågröna bakterier som tillförde syre… Sedan var det en sådan rytm på dygnet och utvecklingen skedde med organismer som åt syre och på nåt sätt blev det lagom O.o (naturnatur på gymnasiet sätter sina spår och obesvarade frågor uppenbarligen)

oj nej nej du missförstod min dimmförklaring =S Stenhårt också =( Vi kan aldrig bli änglar, tomtar eller älvor eller något sådant.. vi kan anta form av själ eller människa. Sedan när vi är skitgamla och kan sjukt mycket grejer kan vi i själaform även bli guider. Änglar är änglar och de har sina "regler" och begränsningar precis som tomtar och troll och allt annat. Visste inte att dimm-tanken fanns då jag bygger mitt egna och inte vill påverkas för mycket av alla andras religioner och tankar… sen använder jag mig av konstiga liknelser ibland.. förlåt… förstår du mig bättre nu?

Sedan får jag dissa mig själv lite som på nåt konstigt sätt vägrar tro på utomjordingar osv som skall styra över oss eller vad man ska säga.. aliens alltså.. jag har så svårt för det…. Trots att min logik säger att absolut finns det annat liv än de jag upplevt… inte lätt att kriga mot sig själv.

Men gud är ingen individ för mig… jag vet inte hur jag ska förklara det då…. altet? Moder jord ser jag inte heller som nån individ (vet inte om folk brukar det) Utan som altet Tellus. Mina tankar är lagom fuckade känner jag. men min logik är sällan speciellt logisk XD

Fjäril
1

Meningen här på jorden, är just att vi ska tycka och resonera olika - annars skulle vi stå still och inte utvecklas Glad

En (ny) idè, en annan tanke, väcker nya insikter hos någon annan.

yamher
0

Grodprinsessan; därför är det bättre att stanna där man känner sig bekväm. Att tro på det som ger en trygghet. Allt på andra sidan är komplext och svårt för oss att ta in. Därför som jag skrev att många själar på andra sidan har inte koll heller hur invecklat det är. Vi är väldigt skyddade. Själarna alltså.

Meningen med att leva här på jorden är jag helt enig med det som skrivits, att leva liv under olika förutsättningar, individuellt utformat till var o en av oss. Hit här också alla känslor.

Som ett kollektiv utvecklar vi jorden (vi som är här).

Kanske man ska se "aliensen" som samma själs substans, och utifrån var de själva sett ur mognad och insikt hur allt hänger ihop påverkar vårat/allas handlande. Som vi, som står i gryningen som civilisation - är skjutglada och skulle lika gärna kunna skjuta varandra som dem. Eller förstöra både jorden och dem. Kanske vi är de med sämst rykte?

Jag respekterar dig Grodprinsessan att du inte ser Gud som en person. den Gud jag har träffat är en utomordentligt trevlig och mycket intressant person. Finns mycket att lära sig ;) Men var sak har sin tid!

Denna kommentar har tagits bort.
grodprinsessa
0

Yamher: jaag tror vi är lite på samma plan nånstans fast olika ändå XD

Japp känslorna kan vara en uppgift när vi hamnar här. =)

Aliensen finns inte i min värld jag försöker men det går inte. XD

Tack jag respekterar dig också och att vi kan diskkutera på en asbra nivå =)

allhealing
0

Om nu gud skapar allt till en avbild av sig själv och sedan proklamerar att du inte ska ha några andra gudar jämte mig. Visst blir man lite fundersam hur det resonemanget ska gå ihop?

För om man skapar något till sin egen avbild bygger man även per automatik in sig själv i hela avbilden. Det betyder att budordet skulle låta någonting i stil med du ska inga andra gudar hava jämte dig själv. För om alla är gudar och alla är en avbild av skaparen existerar inte längre behovet av att söka svaret utanför sig själv eftersom det är vi själva som genom alla är en liten del av alltet. Och tillsammans representerar vi en bild av helheten.

Därmed är det ingen som har mer rätt eller fel än någon annan. Med det här synsättet är alla lika mycket värda.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[kliinda]
0

Jag tror på Gudinnan av avalon . och på så  viss änglar

men jag tror även på dom grekiska gudarna

allt detta ligger mig varmt varmt om hjärtat!

jag tror även på moder jord, och moder inre

att dom på något sätt är karma

Joggan
1

@all….

Jag är inte så säkert att alla har samma gud/skapare

men kanske man måste också först förstår skillnaden mellan

darwinism, kreationism eller intelligent design

innan mån förstå vad man menar med gud/skapare

eller?

Ben Stein gjorde en fin dokumentär över denna tematiken…

Ben Stein, in the new film EXPELLED: No Intelligence Allowed

http://www.youtube.com/watch?v=c63awtAyHdU

Jag tror inte heller att gud har ett kön

men hur man kan betecknar

en existens långt borta från varan evolutions uppfattning?

Jag skulle beskriver gud som en existens mellan

solar, universal och evig energi på en kommunikation basis.

Tex

Går man ute i trädgården och försöka att förklara en insekt vem man är och bjuda på någonting gott

kommer den insekten inte att fattar någonting

pga den evolution avstånd mellan människorna och insektens är för stort

liksom den avstånd mellan gud och mänsikorna!

Jag har för med att också änglarna är köns lös,

Svenska ordet ängel härstammar från latinets angelus eller grekiskans ángelos som betyder budbärare "messenger"

alltså guds budbärare så att vi förstå!

Häls/Joggan

Post Scriptum

Visst förändrar sig allting efter vi dör och färdas hem till gud.

Joggan
1

Ängel

Joggan
0

En sak till…
Zecharia Sitchin skrev i "Den tolfte planeten" och "The Lost Book of Enki"
alltså en översättning ur den sumeriska kilskrift från Nineve
när dom Anunnaki hade besökt jorden och påstådda att dom är skaparen av alla människorna
så frågade han sig ven är skaparen av dom s.k. Anunnaki!??

Joggan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Austen Henry Layard företog 1845-49 betydelsefulla utgrävningar.