Tystnadsplikt
Hej alla kloka :)
Hur förhåller det sig med tystnadsplikt och att arbeta som medium, någon som vet?
Jag undrar också om man som medium ofta går in och även känner av levande människor, vid t ex en privat sittning - och är det i så fall rätt att göra så utan tillstånd från den som "tonas in"?
Finns det regler och förordningar som bör följas? Kanske något som det nystartade förbundet borde ta upp annars?
Kram, Cecilia
Alla som verkar och jobbar som Medium har tysnadsplikt gentemot sin klient/besökare på Medial demonstration/gruppseans osv…
Nej man läser aldrig av en person under en sittning eller seans,då är det andevärlden som jobbar :)
Det finns etiska regler som kommer att redogöras för på SMF= Svenska Medium Förbundets hemsida.
Kram på dig själv du 

Tack vännen :)
Men jag har känslan av att det förekommer en del medium som tonar in levande människor för egen eller andras vinning sas, men jag kan ha helt fel ;)
Kramilikram 
Medium kan vem som helst kalla sig, alltså finns inga regler som man måste skriva under på.
Det kan man ju tycka är en av fördelarna med att ha ett förbund, för där kommer dom att ha regler.
Nu är jag inget certifierat medium och hade inte heller tänkt satsa på cert då jag anser att det inte gör mig till ett bättre medium… För mig är det viktigare vad klienterna tycker.
Därför vet jag inte riktigt vad som gäller för certifierade.
Personligen kör jag dock med tystnadsplikt eftersom jag anser att ingen har med någon annans sittning att göra.
Jag känner inte heller in levande människor, inte utan att personen bett mig om det.
Så tänker jag =0)
#2 Finns det säkerligen men dessa är inte seriösa i mina ögon. 
Jag själv jobbar som Certifierat Medium och kan säga så här . Att SJÄLVKLART har man tystnadsplikt och för min del så har jag den förmånen att jag oftast glömmer det som har kommit fram under en sittning. Därför har jag ofta svårt att minnas personen ifråg ifall denne kommer tillbaka nångång.
Nej jag läser ALDRIG av andra personer för egen vinning skull eller utan denns tillåtelse. Detta skulle vara högst omoraliskt! JAg å det flesta medier med mej sträva efter en mkt hög etik och moral. Visst finns det omoraliska personer som kallar sig för medium, Men omoraliska personer finns det överallt i våran värld. Dörför är det viktigt att när man skall besöka ett medium så skall man vara noga med att gå efter någon som har bra meriter och är prövad.
Självklart gäller Tystnadsplikt!
Men i rättssak står svensk Lag över detta, bara så ni vet!
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

#4 meningen med ett cert är inte att visa hur bra du är men däremot kan du gentemot klient visa upp att du har utbildat dej tränat och genomgått prov för att bevisa att du har vad som krävs för att kalla dej ett medium. kan vara en trygghet hos den som anlitar dej nu när det har hänt tråkigheter med folk som anlitat vad dom trodde var ett medium. nu finns det ocertade medium som är hur duktiga som helst så jag drar inte alla över en kam
#2 tror att i svenska medium förbundet komer det krävas certifikat för att bli fast medlem eller avlägga prov som visar dina kunskaper
VARNING Nu tänker jag använda skarpa ordalag…
Den som inte använder tystnadplikt är inte värd att kalla sig medium eller att överhuvudtaget inte arbete med människor….det ska inte ens behöva finnas en sådan lag utan vara självklart för den som väljer att vara vägledare av något slag för en annan själ…..och du som vet med dig att du inte följer denna oskrivna lag bör ta ett steg tillbaka och fundera över vad du egentligen sysslar med…Tystnadsplikten är de seriösas huvudkudde…så det så

#9 där satt den :)

# 7 # 9….Håller fullständigt med.
En självklar sak när man jobbar med människor.
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
Så ock gäller tarot-tolkare (det här med tystnadsplikt) anser jag. Jag själv håller STENHÅRT på det!
Med Stjärnljus // Shintaida

Jag tycker det är lika självklart med tystnadsplikt som medium, som då man arbetar med människor överhuvudtaget. T.ex som då jag körde taxi, då man arbetar i vården eller andra tillfällen där en människa lämnar ut sig och sin integritet
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Trevligt att se att ni är så eniga 
Jag kan bara hålla med er - jag skulle inte vilja gå till någon som senare berättade för någon annan och jag gillar definitivt inte att någon kommer och tonar in på mig. Det kanske funkar med personer som inte har en aning om det, men jag är extremt känslig och blir bara förbannad.
Tack för era svar och ha en riktigt trevlig kväll 
#14 Eh…menar du att du känt att ngn tonat in sig på dig eller ett medium för en kunds skull?

Tystnadsplikt är en regel och nästa regel är att inte tona in på någon utan personens tillåtelse. Sånt är så hemskt, jag har själv råkat ut för att andra har gjort så och även fast det som sas inte stämde så kände jag det oerhört obehagligt. Det är en personlig kränkning, man går inte in i andras liv hur som helst!!!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Tystnadsplikten är ju en självklarhet för alla som har med månniskor att göra i sitt dagliga värv…tyvärr förekommer det ju brott mot denna i alla läger….allt från kommuner till medium ..och trots att straffvärdet är relativt högt för brott mot detta (gäller även de som INTE skrivit på något tystnadslöfte om branschpraxis föreligger och det kan antas att Klienten/kunden förväntar detta ) så är det sällan det beivras!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Skriver ner några av dem absolut främsta regler jag håller på när jag arbetar.
**
Andra,tredje part:
**
Du bör inte läsa av en person vid tex en konsultation som inte har givit sin tillåtelse för att läsa av eller att du ska berätta om personens liv.
Och lika så om någon tex ställer en fråga om otrohet eller andra mera allvarliga saker som gäller en andra till tredje part så får man som medium egentligen inte säga något vad man ser eller upplever.
Sedan om du gör det privat med dina nära och kära är upp till dig själv och eget förnuft.
**
Olyckor,död,sjukdomar:
**
När du har ett medialt arbete med en person så får du aldrig berätta om du "ser" död,olyckor,sjukdomar.
Eftersom du som medial/medium ej kan säga till 100% att det är si och så, utan bara att det är en upplevelse som du har av att det kan vara så som du ser.
Den person som söker din hjälp ska känna sig fridfull och avslappnad efter ert möte.
**
Dialoger du ej bör använda:
**
Det finns vissa dialoger som du ej bör använda när du arbetar medialt:
-Du bör inte säga att det är si och så och att det du ser kommer att ske.
-Och du bör heller inte rådgiva medialt med orden: Du ska göra det här eller Du måste göra så här för att det ska ske en förändring utan att du kan säga att det kan vara ett sätt för att det ska ske en förändring.
**
Ålders gräns för behandling:
**
När du hjälper en person medialt får den personen inte vara under 18 år beroende på att
personens vårdnadshavare har ansvaret för den personen och inte bör göras utan föräldrarnas närvaro och underskrift.
Men du får själv ge behandlingar om du själv är under 18år men dock inte hjälpa en annan person som är under 18år.
**
Budskap från andevärlden:
**
När du har en kontakt med någon från andra sidan till en person du har en sittning med så får du inte ge några budskap förrän du givit så pass korrekt information tills dess att personen ger sitt godkännande att hon/han känner igen personen du förklarar.
**
Seans:
**
Håller du i en seans bör du ej går runt i publiken utan hålla dig ett visst antal meter ifrån och du bör inte berätta något intimt eller privat genom dem kontakter du får.
**
Betalning: Du bör ej ta betalt om klienten inte känner igen det du säger.
*Sittern: Man ska förklara noga innan hur sittningen går till och klargöra att om det är någon som ska ge information så är det Mediet!*_
Tystnadsplikt gäller vid all kommunikation med klienter!
_**
#4 Att vara certifierat medium behöver inte vara hur ett mått på hur bra din klientkontakt är. T.ex. kan en legitimerad läkare ha en hög medicinsk kompetens, men vara totalt socialt obegåvad… Går jag till ett certifierat medium förväntar jag mig ett seriöst medium som har en medial förmåga och inte kallar sig medium för att lura folk på pengar.
När det gäller tystnadsplikt bör man skilja på formell och informell tystnadsplikt. Formell tydtnadsplikt för exempelvis vårdpersonal är juridiskt bindande och man begår formellt tjänstefel om man bryter tystnadsplikten. Informell tystnadsplikt är mer moraliskt och etiskt bindande, men inte rent juridiskt bindande. Exempelvis att man håller förtroende mellan vänner. Kan ett medium bli åtalad eller fälld i en ansvarsnämd (eller juridikt motsvarande) vid brott mot tystadsplikten? Ett medium som inte är ansluten till ett förbund, utgår jag ifrån att denne inte kan ha formell tystnadsplikt…

# 20
Helt rätt Medium har ingen formell eller juridisk tystnadsplikt.
Det ingår inte heller i några mediumkurser där man går igenom
Tystnadsplikten på djupet och vad som gäller när det gäller tystnadsplikten.
Men det är en självklarhet att tystnads plikten även gäller för medium och medialavägledare.
Det är en hel bok för vårdpersonal när det gäller tystnadsplikten.
Men när det gäller brott som överstiger 2 års fängels straff är man skyldig att berätta detta för myndighetrna då gäller inte tystnadsplikten.
Men vet präster som inte avslöjar vad som sagts under bikt även om det rört sig om mord eller andra brott som överstiger 2 år i straffskalan.
Men Prästen kan faktiskt bli åtalad för detta men jag vet faktiskt inte om ngn präst blivit dömd för detta.
Man får aldrig berätta ngt om en patient/klients liv inte ens när personen har avlidit utan tystnadsplikten gäller hela vårdpersonalens liv.
Däremot får man berätta om händelser och saker som skett dels för säkerhets skäl och för utbildning mm men patienten/klienten får inte kunna gå att bli identifierad.
När det gäller arbetsmiljö problem så kan man få bryta mot tystnadsplikten i vissa fall.
T.ex Jag får inte avslöja om en patient/boende är alkolist men blir det ett arbetsmiljö problem så ska jag anmälla detta till min chef.
Men jag får inte prata om det med en arbets kollega så gäller även om vem jag får berättar det för.
Så tystnadsplikten är väldigt omfattande och inte helt lätt att sätta sig in i och på vad man får och inte får göra tror inte ngn enda Medium utbildning går så djupt i lagstiftningen.
Men en seriös Medial utbildare tar upp detta med tystnadsplikten under kurserna i mer allmänna drag.
Lasse

nyttjar man sin mediala gåvor till sprida skita eller på annat sätt skadligt så kommer man bli varse det en dag.
Alis volat propriis 

#22 En klen tröst för den drabbade skulle jag tro. Även om det vore sant.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

nä varför skulle det? Livet är aldrig rättvist. Någonsin. Betyder ju inte att man aldrig någonsin kommer att inse att man har gjort fel.
Alis volat propriis 

Jag skulle vilja säga att det finns inte någon inom vården som inte brutit mot tystnadsplikten vid något tillfälle.
Den är långt i från logisk och väldigt luddig många gånger.
Jag får inte gå ut i fika rummet o säga att fru Anderson har skitit på sig igen då bryter jag mot tystnadsplikten men däremot ska jag skriva in det i rapport boken som samma personer är skyldiga att läsa.
Vad är egentligen skillnaden kan man undra.
Det kan finnas saker som hänt kvällen innan som påverkar vården av min brukare som jag inte får berätta för min avlösare morgonen därpå.
Det finns saker jag råkat ut för som påverkar mig väldigt djupt och som kan var fruktansvärt jobbiga att hantera som jag inte får berätta för någon men som jag kan behöva ha hjälp för att kunna hantera.
Så det är inte någon lätt fråga och inte alltid så logiskt det här med tystnads plikten.
Det är absolut inte vad som ingår i en medium utbildning så kan låta så bra att medium ska följa tystnadsplikten när de i själva verket inte har en aning om vad tystnads plikten handlar om,
Min upplevelse som arbetar både inom mediumskapet och inom vården är att vi pratar om två olika saker.
Lasse

#25 "Det finns saker jag råkat ut för som påverkar mig väldigt djupt och som kan var fruktansvärt jobbiga att hantera som jag inte får berätta för någon men som jag kan behöva ha hjälp för att kunna hantera."
Du får väl berätta så mycket du vill om det så länge du inte nämner vem det gäller?

För mig själv kan det var en etisk fråga om jag får reda på saker om min brukare som inte brukaren vill att jag skall berätta för någon annan.
Det kan vara saker som överskrider 2 år i straffskalan som jag egentligen är skyldig att berätta men för mig har det med ett förtroende att göra. Säger jag då A så är jag många gånger slyldig att säga B.
Händer ju då att jag får prata med någon annan person en Polisen för att kunna ge personen ge den hjälp den behöver som kanske inte jag själv kan ge den personen eller att jag själv behöver den hjälpen för att hantera situationen.
Vilket kan bli att jag bryter tystnads pliketen för jag pratar med någon annan personal en rättsväsendet.
Jag kan få personliga känslor för personen vilket inte får ske men det är inte alltid man styr över sin egna känslor och det händer att man blir kär i sin klient.
Ja vem pratar man då med utan att bryta mot tystnadsplikten.
Eller om min brukare super till eller drar en lina på kvällen och det påverkar medicineringen dagen därpå.
Ja det finns situationer som inte alltid är så lätta att hantera det kan låta så lätt på pappret men så fruktansvärt svårt att hantera i verkligheten
Det finns de fall då jag själv råkar ut för våld eller brott som inte överstiger 2 år i straff skalan t.ex.
Jag berättar inte vem det handlar om men det är ju inga konstigheter att identifiera personen om jag arbetar med personen för tillfället.
Så kan ibland vara mycket svårt att sätta gränsen för vad som går under tystnads plikten eller inte.
För oavsett vi arbetar inom vården eller som medium är vi inte annat en vanliga mäniskor med känslor.
Lasse

Jag har som Medium drabbats av stalker vid några tillfällen.
Detta är ett brott som understiger 2 års fängelse i brottsbalken.
Men det är fruktansvärt psykiskt jobbigt att drabbas av detta.
Att det står en klient utanför dörren varje dag som fått för sig att vi är ett kärlekspar.
Eftersom detta understiger 2år i straffskalan så bröt jag mot tystnadsplikten som anmällde klienten för detta .
Så vad sätter man gränsen ?
Lasse

#27, #28 Du verkar ha en lite överdriven bild av hur stark sekretessen i vården är.
Du får alltid anmäla brott mot dig själv, det är ett uttryckligt undantag i sekretesslagen.
Annars är gränsen ett års fängelse, inte två (men två är gränsen för försök till brott).
Så vitt jag kan avgöra har du ingen skyldighet att anmäla brott bara för att straffskalan är två år, du har samma skyldighet som andra medborgare att anmäla pågående brott av mycket allvarlig karaktär.
Källa: vårdförbundet.

När jag arbetat som elevassistent, personlig assistent och inom den dagligaverksamheten och på boende.
Så har det alltid funnits personal som man kunnat prata med i kris situationer och när man hamnar i dessa dilema.
Men jag kan trots detta inte berätta om (allt) om jag ska hålla mig inom tystnadsplikten.
Men som medium har jag absolut ingen alls att prata med för då bryter jag direkt mot tystnadsplikten.
Det finns ingen krishanterare som ett medium kan att ta upp de problem som kan dyka upp med våra möten med personer med svåra problem för då bryter jag direkt mot tystnadsplikten.
Så de som pratar så väl om tystnadsplikten här inne så hur ska vi medium som står utanför den offentliga vården hanterar dessa krissituationer?
Så en ohållbar situation i längden som medium stöter man på alla slags människor och problem.
Jag har stött på mördare, våldtäcktsmän, pedofiler eller andra som behandlat ngn illa som anförtrott sig för mig och lättat på sina samvete en del har avtjänat sina straff andra inte.
Jag har även stött på de som blivit utsatta för svåra brott och deras ångest och de med självmords tankar.
Det är oerhört tufft att få veta vissa saker och ha det ansvaret på sig som det innebär.
Hur skulle du själv hantera om en pedofil lättar på sitt samvete och berättar om vad den gjort?
Jag frågade min psykolog om detta som svarade att det finns ingen mäniska som klarar av detta utan alla behöver ett bollplank och ventilera dessa svåra saker med och även psykologer inom den offentliga och privata vården behöver prata med någon om dessa svåra saker oavsett tystnadsplikt eller inte.
Så jag vill säga att det jag kan berätta för en krishanterare när jag jobbar inom vården.
Varken jag kan eller har möjligheten att göra som medium för då bryter jag direkt mot den juridiska tystnads plikten.
Men vi medium är inte mer en människor vi är inte opåverkade över de hemska saker som sker i samhället och dessa förövare söker också hjälp hos medium.
Så detta är en jätte viktig fråga och hur har mediumförbundet tänkt hantera en sådan fråga?
Om vi ska följa tystnadspliktslagen jurididskt till punkt o pricka för då gör detta att det blir totalt omöjligt för oss medium som arbetar utanför den accepterade vården att få stöd och hjälp i krissituationer.
Som medium har vi inte detta skyddsnät och skulle bryta mot lagen om jag pratade med någon om vad andra berättat för oss i förtroende som inte alltid är så lätt att hantera.
Lasse

"Jag har stött på mördare, våldtäcktsmän, pedofiler eller andra som behandlat ngn illa som anförtrott sig för mig och lättat på sina samvete en del har avtjänat sina straff andra inte."
Om någon erkänt ett allvarligt brott för dig hoppas jag verkligen att du polisanmält det.
"Hur skulle du själv hantera om en pedofil lättar på sitt samvete och berättar om vad den gjort?"
Polisanmäla givetvis? Du kan inte på allvar se det som ett delemma 🤔
Angående att prata om svåra saker som omfattas av sekretess eller tystnadsplikt, det är som sagt OK så länge du inte nämner vem du talar om. Och varför skulle du behöva göra det?

#31 Ja naturligtvis polisanmälla men om personen redan avtjänat sitt straff som i detta fall så kan jag inte polisanmälla detta. Men det blir inte mindre grymt för det och även om personen fått insikt o har fått o söker hjälp för detta så är detta svåra saker att hantera oavsett för vem.
Men enligt väldigt många medium får jag inte nämna det överhuvudtaget till någon men de har aldrig råkat ut för en sådan här situation heller.
Det är där jag menar att medium och vårdpersonal talar om olika saker när det gäller tystnadsplikten.
#29 När jag själv drabbas av ett lindrigare brott av en vårdtagare/brukare patient så ska jag anmälla detta till min chef som ett arbetsmiljö problem.
Sedan får min chef avgöra hur man hanterar situationen i varje enskilt fall. Men Polisanmäller jag detta själv så bryter jag mot tystnadsplikten samma om jag är ute med en brukare och den snattar eller begår ett annat brott så får jag inte som personlig assistent anmälla detta för då bryter jag mot tystnadsplikten.
Där är lagen solklar som vanlig Svensson hade jag varit skyldig att anmälla ett lag brott. Men som personlig assistent får jag inte anmälla min brukare för att den begår ett brott som understiger 1 års fängelse då bryter jag mot tystnads plikten. Om det inte är så att jag ser det som ett problem i min arbetsmiljö för då ska jag anmälla det till min chef som ett arbetsmiljöproblem.
Det kan ju vara så att min brukare har hjälp för ett psykiskt funktionshinder o börjar förfölja mig anmäller jag det till polisen så bryter jag mot tystnadsplikten.
Som medium och jag skulle följt den juridiska tystnadsplikten så hade jag alltså brutit mot den genom att göra polisanmällan efter som det då hade varit en vårdtagare med psykiska problem som jag anmällde.
Lasse

#32 Så här står det i vårdförbundets information:
_I några situationer får man (frivilligt) lämna ut uppgifter som omfattas av sekretess och tystnadsplikt. Detta gäller t.ex. vid misstanke om vissa brott till brottsutredande myndigheter (polis och åklagare).De situationer det kan vara fråga om anges nedan:
_[…]
- Om man själv som vårdpersonal utsatts för ett brott.
Har vårdförbundet fel i det?
"Som medium och jag skulle följt den juridiska tystnadsplikten så hade jag alltså brutit mot den genom att göra polisanmällan efter som det då hade varit en vårdtagare med psykiska problem som jag anmällde."
1. Du kan inte avgöra vem som har psykiska problem.
2. Du är din egen chef, så tala med dig själv då och bestäm vad du ska göra.

Det finns tystnadsplikt, sträng tystnadsplikt och absolut tystnadsplikt.
Det är bara präster som lyder under absolut tystnadsplikt. Det som yppas vid en bikt eller enskild själavård får inte en präst bryta. Inte ens om man har gjort sig skyldig till hemska brott.
tystnadsplikt gäller att tex en läkare inte får samtala med någon annan utan patientens godkännande. Dock får kollegor (som har samma patient) samtala om patienten om det behövs.
tystnadsplikten kan brytas så länge det inte skadar dig, om ett barn riskerar att fara illa, myndigheter kan kräva in uppgifter (tex transportstyrelsen, polisen ), du godkänner det (som i samband med försäkringskassan, försäkringar osv) samt brott som kan ge ett års fängelse eller mer.
Alis volat propriis