Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketter: andarspöken
Läst 1484 ggr
Livrädd
0

Spöke eller mardröm?

Hej!
Jag är ny här på forumet och hoppas att jag lagt mitt inlägg i rätt grupp.
Inatt var jag med om något väldigt obehagligt och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det. Jag har svårt att säga om jag var helt vaken, sov eller något däremellan. Det är svårt att säga såhär i efterhand hur det började, men jag kände ett tungt tryck över bröstet och det var jobbigt att andas, det kändes också som stora kolsyrebubblor i kroppen. Jag sprattlade och försökte skrika, men det kom bara kraxande ur halsen. När jag rörde på min vänstra hand låg där något som kändes precis som ett människoben Jag grabbade tag i det, varpå det började sprattla och röra sig åt höger (över mig), sträckte då ut min högra hand och det kändes precis som en människa bredvid mig. 
Ni med lite mer erfarenhet, vad säger ni?
Jag har aldrig upplevt någon obehaglig energi hemma tidigare, men jag kanske inte är så mottaglig för sådant?
Vi har ljud av fotsteg och liknande på övervåningen och i trappan, samt en skugga som rör sig i köket. Detta har aldrig känts obehagligt, vi tror att de är två olika och de har till och med fått namn :P
(Och ja, jag sov med lampan tänd resten av natten.)

Jerrie
2

Kolla upp fenomenet Sömnparalys. Sådana brukar upplevas på ganska liknande sätt.

Livrädd
1

Tack snälla för svar! Mycket låter väldigt likt, förutom att jag inte hade några problem att röra på armar och ben, samt att närvaron i allra högsta grad var "fysisk". 
Ska läsa på lite mer :)

JoHo
3

Sömnparalys yppar sig lite olika men grunden är just det du beskriver ovan ("var helt vaken, sov eller något däremellan", "kände ett tungt tryck över bröstet och det var jobbigt att andas"). Här är en länk till en Wikipediaartikel som tar upp detta naturliga fenomen. Är du intresserad kan jag ge dig fler länkar till detta naturliga fenomen.

Däremot är det långt från alla som får uppleva Sömnparalys. Jag har tyvärr inte fått vara med om det men hoppas en dag.

saur
3

Under en Sömnparalys kan man även uppleva saker som fysiska, det är väldigt olika för olika människor.

Ofta om man blir rädd under tillståndet så blir även atmosfären läskig och det kan komma läskiga ljud eller ännu värre - läskiga monster/häxor/lik osv

MEN om man är medveten om vad som händer så kan man lugna ner sig själv och få en trevlig upplevelse. Man kan även gå in i lucid dreaming från det tillståndet.

Det är du som styr!

🎈

Livrädd
0

JohnHoudi: Jag har hittat en hel del att läsa, men har du någon speciellt bra så tar jag jättegärna emot länk/-ar.

saur: Jag har aldrig hört talas om detta innan, så självklart var det obehagligt. Däremot var jag väl mer uppretad/arg just vid tillfället. Därför grabbade jag benet, tänkte att den skulle minsann inte komma undan…
Lucid dreaming, nytt begrepp igen. Ska fortsätta googlandet.

Livrädd
0

Nu har jag läst wiki-artikeln om lucid dreaming. Låter som något jag redan kan/har. Ofta när jag drömmer, speciellt mardrömmar, är jag medveten om att det bara är en dröm. Jag brukar också kunna bestämma mig för att vakna om det t ex blir för otäckt.