Mer om matfusk 2 - Aspartam
Jag gillar verkligen den här sidan (https://www.facebook.com/Matfusket) på Facebook, gå in och gå med ni också!
Idag har de skrivit om det fruktansvärda ämnet aspartam (ett sötningsmedel) till lightprodukter och annat "utan socker".
Jag citerar lite ur länken - men läs gärna allt.
"ASPARTAM E951 Innehåller: Fenylalanin (stimulerar hjärnans produktion av seretonin, så vid upprepad konsumtion rubbas/minskas hjärnans förmåga att producera seretonin. Detta är en vanlig, men absolut inte vedertagen förklaring till ett stort antal depressioner och även personlighetsförändringar, hyperaktivitet och agression, ofta hos barn), asparginsyra och metanol.
Rapporterade symptom inkluderar: Huvudvärk, fibromyalgi, ångest, minnesförlust, reumatism, magsmärta, illamående, depression, hjärtklappning, IBS, seizures, neurologiska sjukdomar, synproblem, hjärntumörer och viktökning
Ytterligare problematik: Fenylalanin and asparginsyra påverkar hjärnan och det centrala nervsystemet och det finns bevis för att de orsakar humörsvängningar, minnesförlust och andra neruologiska sjukdomar
Metanol bryts ner till formaldehyd i kroppen. Aspartamanhängarna påstår att metanol och dess biproduker snabbt försvinner ur kroppen., trots att det finns forskning som visar att mätbara mängder av formaldehyd finns kvar i lever, njurar och hjärnor hos testgruppen efter att de fått inta aspartam."
Sajtvärd på Övernaturligt
Tack Fjäril för informationen! Bra att veta! 🙂
Tips. Bli av med myror med saften Fun Light (sötad med aspartam).
"Upptäckten gjordes i somras av Lars-Erik Litsfeldt. En halv deciliter saft var allt som behövdes för att få myrorna på uteplatsen att försvinna."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/saften-som-dodar-myror_1705899.svd
Bra tips 👍

Ja detta med sötnings medel gå in på Livsmedels verket och lär om de olika sötningsmedlen och forskningen.
Så har man efter 20 års forskning inte funnit några allvarligare hälsoskador. eller biverkningar en av biverkningarna som inte anses vara av allvarligare art är att det är apititökande o skapar hungers känslor.
Förutom om man inte lider av sjukdomen PKU där kan aspartam vara skadlig och hälsofarlig alla nyfödda testas idag för PKU.
Vid extrem överdosering av aspartam så har man däremot konstaterat förhöjda värden av kalcium i blodet och kalk upplagring i njurarna men finns inga tendenser på att det skulle vara cancerframkallande efter 20 års intensiv forkning.
Vanligt socker har betydligt mer häsovådligt och har många biverkningar.
Visserligen så har man väl alltid anset socker vara onyttigt.
Men råvarorna sockerbeta, majs eller sockerrör anses inte som speciellt onyttiga.
Så är väl den kemiska processen att framställa sockret som gör det hälsoskadligt.
Då kan man ju undra lite om de naturliga sötningsmedlet stevosid som är det rätta namnet på de som man så populärt kallar Stevia. Men Stevia är precis som sockerbeta,majs och sockerrör naturliga produkter från växtriket.
Men Stevosid tillverkas genom exakt samma process som socker med exakt samma tillsatser.
Så är då inte Stevosid lika hälsoskadligt som socker.
Socker får inte heta sockerbeta för är en kemisk framställd produkt av socker beta liksom Stevosid är så rena lurendrejeriet och fusk att skriva att produkten är sötad med Stevia eller sälja detta sötnings medel med namnet Stevia.
Men visst en av råvarorna är Stevia liksom sockerbeta är en av råvarorna i socker.
Men ingen som reagerar på detta fusk mycket konstigt tycker jag.
Visserligen hotar ju livsmedelsverket att förbjuda alla varor som skriver att det är sötat med Stevia.
För i själva verket är Stevia en växt medan stevosid är ett sötningsmedel som innehåller Stevia så rent lurendrejeri.
Samma som ett av sötnings medlen som används inom naturläkemedles industrin och som så noga påpekas vara en naturlig produkt.
Vi diskuterade detta för ngt år sedan när det gällde hur naturliga dessa naturläkemedel var.
Jag har glömt namnet på detta naturliga sötningsmedel men var också en kemiskt framställd process av en vä xt som ingridiens. Även Coca Cola använde detta sötnings medel ett tag tillsamans med aspartam.
Men när jag googlade på detta naturliga sötningsmedel och hamnade på den Kinesiska tillverkarens sida.
Så varnade man tydligt att man skulle vara ytterst försiktig med detta sötnings medel för det innehöll höga halter av arsenik.
Men visst arsenik är också en naturlig produkt så är väl ok att tilsätta detta i Naturläkemedel.
Samma som druvsocker som påstås vara ett naturligt sötnings medel. Men druvsocker innehåller mer vätecyperoxid en druva plus en skvätt amoniak.
Kanon bra för huvud ingridiensen i många recept på hemma bomber är just druvsocker.
Men finns ingen alls som redovisar att dessa så kallade naturliga sötnings medel är framställda på kemisk väg med en av ingridienserna är från växtriket men de andra kemikalierna som används för att tillverka dessa naturliga sötnings medel det redovisar man inte öppet.
Detta kallar jag både fusk och lurendrejeri. För det är absolut inga naturliga produkter.
Lasse

#1 Fjäril du skriver
"ASPARTAM E951 Innehåller: Fenylalanin (stimulerar hjärnans produktion av seretonin, så vid upprepad konsumtion rubbas/minskas hjärnans förmåga att producera seretonin. Detta är en vanlig, men absolut inte vedertagen förklaring till ett stort antal depressioner och även personlighetsförändringar, hyperaktivitet och agression, ofta hos barn), asparginsyra och metanol.
Ja det är helt rätt om du lider av sjukdomen PKU så kan man råka ut för detta 1 av 10 000 personer har denna okända skjukdom och kan få svåra o allvarliga skador aav aspartam.
Därför man i dag testar alla nyfödda barn så de inte har PKU o drabbas av detta,
Vi övriga 9900 personer utan denna sjukdom råkar inte ut för detta.
Så du kan göra jämförelsen att en diabetiker kan få så våra skador o drabbas av amputerade kropps delar och döden om de intagar socker men det får inga av dessa problem av aspartam.
Så fakta som är urtaget ur ett mycket större samanhng o skrämmer skiten ur en hel befolkning när det i själva verket gäller 1 person av av 1o ooo personer.
Lasse
Åh så myror dör av fun light? Jag har nämligen en myrstack på tomten.. Men alltså jag skulle känna mig som en äcklig mördare om jag häller det på dom :( men jag är inte bekväm med att ha en massa myror överallt. Dilemma dilemma
☮ and ❤ among each other ✿
ja vi har myror i husväggen.
Men om man nu ändå måste döda de oskyldiga små djuren så känns det bättre att ge dem en hädanfärd med en "välsmakande" Fun Light än att strö ut Myrr… 😮
Usch.. Vad hemsk jag känner mig som ens tänker tanken. Tänk om jag blir en myra i mitt nästa liv isf? :(
☮ and ❤ among each other ✿
De talar om vad aspartam kan göra, inte att alla "diagnoser" grundar sig på det - däremot kan man hålla sig borta ifrån det 🙂

Ja det kan göra detta om man har den ovanliga sjukdomen PKU vi andra som inte har denna sjukdom kan inte drabbas av detta.
Så det blir en så skev bild och av aspartam som sagt finns det så kallade naturliga sötnings medel som kan vara betydligt mer skadliga en vad Aspartam ger.
Lasse
Visst borde man undvika sötningsmedel men man ska också vara medveten om att det finns de som inte har möjlighet att äta "äkta" sötningsmedel så som honung. Min mamma har varit diabetiker i snart 24 år och ska man helt utesluta socker och sötningsmedel ur kosten blir det väldigt svårt.
Man tänker inte på hur många vardagsprodukter som faktiskt i är sötade och där sötman spelar en viktig roll i smaken. Tex senap utan någon form av sötma är inte alls god.
Nu så brukar vi faktiskt använda honung även när mamma ska äta då hon klarar av mindre mängder. Men det finns de som inte alls fixar att få i sig socker utan att det påverkar deras blodsockernivåer riktigt ordentligt.
Aspartam är ruggigt … inte bara för alla farliga biverkningar, utan också för den äckliga eftersmaken. Bläh!

Jag är absolut ingen förespråkare av dessa sötnings medel utan föredrar vanligt socker.
Men här blir jag faktiskt upprörd över denna skrämselpropaganda över dessa sötnings medel.
Det är nästan exakt 100 år sedan man började tillverka konstgjorda sötnings medel.
Under dessa 100 år har man inte konstaterat några allvarligare biverkningar av dessa varken inom den vetenskapliga forskningen eller i övrigt.
Utom i de multi internationella sockerbolagen som pratar om faran av sötnings medel även om deras egna forsknings resultat inte kan visa på några allvarligare biverkningar.
Man kan ju fråga sig varför dessa sockertillverkare är så emot sötnings medel?
För 20 år sedan så godkände man aspartam som var en vidare utveckling av de tidigare sötnings medlet.
Aspartam är 100- 200 ggr sötare en de tidigare sötningsmedlet de gav inte heller lika besk eftersmak.
Med Aspartamet kunde man minska mängden av sötnings medel radikalt i produkterna.
Det tog tid att få aspartamet godkänt även om all vetenskaplig forskning visade på att det inte fanns några allvarligare biverkningar eller skadliga hälsoeffekter så protesterade sockerbolagen högljudt och överklagade godkännandet i alla instanser man kan ju undra varför ?
Under dessa 20 år Aspartamet funnits på marknaden så har det bedrivits omfattande forskning på detta och fortfarande har man inte upptäckt några allvarligare biverkningar för friska personer.
Inte heller några forsknings rapporter varken förespråkare eller motståndares forskning har visat att det är cancerfarmkallande.
Men ständigt får man höra hur farligt det är och att det är cancer framkallande.
Däremot har forskningen visat att aspartam kan ge allvarliga biverkningar och kan vara farliga för personer med den ovanliga sjukdomen PKU.
De resultatet för personer med PKU vi kan läsa här i tråden och som sprids runt om i världen.
Vilka kan ha en vinning av att sprida denna skräckpropaganda och plocka ur detta resultat ur sitt hela samanhang.
Jag har mina aningar på vilka som kan stå bakom detta.
All nuvarande forskning visar på att vanligt socker har betydligt allvarligare biverkningar och är farligare en sötningsmedlen.
Jag själv föredrar vanligt socker och tycker det smakar bättre.
Men rätt ska vara rätt oavsett om det är en naturlig eller konstgjord produkt.
Så rent fakta mässigt så lär konstgjorda sötnings medel vara bättre för vår hälsa en vanligt socker dessa fakta går inte förneka
Men även om jag föredrar vanligt socker så kan jag inte förneka att jag dricker aldeles för mycket light drycker med sötnings medel dels för vikten och dels för att jag har något för högt blodsocker.
Lasse
Aspartam är väldigt väl testat och utifrån den information jag läst så bedömer jag det riskfritt att konsumera det i normala mängder. En annan sak som jag tycker man bör vara medveten om, är att ämnena som i aspartam finns naturligt i en massa andra livsmedel.
Fenylalalin: Fenylalanin finns i de flesta proteinrika livsmedel, men särskilt i mejeriprodukter, avokado, baljväxter, nötter, frön, fågel, fisk och skaldjur. Anledningen till att man märker ut detta ämne är att vissa personer inte kan bryta ner det. Sjukdomen som dett beror på kallas Fenylketonuri och är väldigt sällsynt.
Metanol: Metanol är förvisso en giftig alkohol, men mängden man får i sig vid normal konsumition av aspartam är väldigt liten. Den mängd metanol som tillförs kroppen från ett glas aspartamsötad läsk är mindre än den mängd som finns naturligt i till exempel ett glas apelsinjuice.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Tillsatser-/Kan-aspartam-ge-upphov-till-metanol/

#0 Jag har inget intresse av att folk ska äta aspartam eller att folk ska undvika det, men om man seriöst är orolig så tror jag det lönar sig att vara lite mer källkritisk. Fenylalanin är en essentiell aminosyra. Den är alltså livsviktig för männskor och du får i dig den genom en massa olika födoämnen (Joppo listar några ovan).
Ett ämne kan ha ett konstigt namn och ändå vara ofarligt, eller som i det här fallet till och med livsnödvändigt. Men det är sant att mycket höga doser Fenylalanin eventuellt kan orsaka störningar i serotonin produktionen. Frågan är om det är sådana mängder i aspartam?
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism