Meditera
Igår kväll ägnade jag en stund åt att meditera. Jag kom tillslut in i ett väldigt avslappnat tillstånd och jag kände en slags värme och kärlek i kroppen. Men samtidigt hade jag väldigt svårt för att hålla tankarna borta och finna det där rummet inuti mig själv. En stund tyckte jag mig se något och jag hörde en röst som sade "du måste gå djupare". Men när jag kände att jag försökte göra just det, att gå djupare så tog det stopp på något vis och min andning blev väldigt intensiv innan det jag såg försvann längre och längre bort.
Hur kan man göra för att få bort tankarna och hur gör man för att hitta sitt inre rum? Det känns mer som att jag får en avslappnande stund/bara blundar än att faktiskt gå in i mig själv när jag mediterar. Så det är främst det jag undrar, hur jag kan gå ner djupare.
Never undervalue who you are and what you're capable of...
Hmm… Jag släpper alla tankar, och det är ju lättare sagt än gjort om man inte kan det. Första gångerna är det ju så svårt att kunna det.
Men sedan upplever jag att under vissa meditationer när jag försöker gå djupare så försöker kroppen säga stopp, panikkänslor andas jag alls, ska verkligen hjärtat gå såhär långsamt? Men jag försöker ta mig över en tröskeln, sa bara till mig själv att det är okej, kroppen kommer att andas ändå, stäng av tankarna kring andningen och lät det gå på automatik. Jag fick liksom gå tillbaka och lugna ned mig först och ta bort rädslorna för att kunna komma till ett djupare plan. If that makes sense…
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Tack för ditt svar! Jag testade att göra som du skrev och när den där känslan kom sade jag till mig själv att jag inte behöver vara rädd och att det inte var farligt. Då försvann obehags känslan så det fungerade faktiskt :) tack! Och det här med tankarna var också mycket lättare att lägga åt sidan.
Men fortfarande händer det absolut ingenting när jag mediterar. Det känns bara som att jag sitter och blundar fast jag fokuserar på andningen och är väldigt avslappnad. Jag kan tillägga att innan jag börjar meditera ber jag om hjälp och vägledning genom meditationen.
Varför händer det inget? Jag vill så gärna finna mitt inre rum! Vad gör jag för fel? :( 😕 Snälla hjälp mig någon…
Tålamod och tillit 😎Det kanske är avslappningen du behöver bäst? Har du provat någon guidad Meditation?
ååh jag förstå det men det är så jobbigt att vänta, man vill ha resultat på en gång! haha :)
Jag vet inte, kanske det. Nej det har jag inte gjort. Ska det vara lättare?
Det kan vara lättare med instruktioner, ja. Testa att söka på youtube, det finns massor. Tror det finns länkar i Hjälp-tråden 🙂(du vet, en av de klistrade trådarna högst uppe till vänster).
Jag kan inte direkt säga att jag har upplevt något under meditationen heller. Jag kommer till det djupare planet, men inte har jag fått "se" något än. Efter jag fick healing en gång så såg jag massor och under meditationen dagen efter så såg jag. Men annars har jag inte sett. (Men jag över/mediterar också alldeles för sällan, men jag har väldigt lätt för att ta mig ner till djupare planet och slappna av.
Men så vitt jag har förstått det så är det bara att fortsätta öva och ha tålamod. Kroppen mår ju bra av det oavsett.
En del upplever att vägledda meditationer hjälper till väldigt mycket. Jag har nog också tyckt det de få gångerna jag har gjort det. Och det finns ju för olika saker. Har en här som är vägledda meditationer tidigare liv av camilla hosenfeldt. Men de garanterar ju inte något heller utan det gäller fortfarande bara att öva.
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
#5 tack jag ska testa det :)
#6 Men hur vet jag när jag har kommit till det djupare planet? Vad såg du de gånger du såg något? (om du vill berätta så klart).
Jag får helt enkelt ha tålamod och jag ska testa vägledd Meditation och se om det händer något :) tack.
#7 Eh för mig så upplever jag det nog som en sådan djup avslappning- det är det djupa planet för mig. Jag ligger som i dvala, andas knappt och hjärtat går otroligt långsamt, när jag vaknar upp utan att ha långsamt tagit mig ut det så känns allt surrealistiskt- inte på riktigt, känner mig helt borta.. Åh vad svårt att förklara.
Efter healingtillfället dagen efter under meditationen så såg jag en av mina guider, en kvinna med blå medeltidsaktig klänning, henne såg jag under healingen också. Där hon berättade att jag skulle bli bättre på att lyssna, på mig själv, på andra, på naturen. Att jag kan men att jag inte lyssnar på rätt sätt.
Jag vill så gärna komma ner i ett sådant avslappnat tillstånd. Jag vet inte varför det har varit så svårt för mig. Det är förmodligen så att tankarna fortfarande finns kvar där någonstans i bakhuvudet och stör mig.
#8 #5
Jag testade olika vägledda meditationer som ni tipsade om, men det fungerade inte alls för mig tyvärr :/ Det var snarare svårare. Eller så var jag inte avslappnat nog helt enkelt. Kan vara så att jag blir påverkad och tar in mycket av andras stressade/dåliga/oroliga energier runt omkring mig. Det pågår en hel del just nu och jag vet att jag suger åt mig som en tvättsvamp för jag känner mig inte alls som mig själv…