Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: offtopic
Läst 1059 ggr
Henrik93
8

Den första fördomen

Nu har jag lust att skriva av mig lite, eftersom jag känner för det.

I hela mitt liv, har jag aldrig mött en fördom riktad mot mig.       Aldrig någon som har kallat mig bög, äckel eller jävla homo.

Men idag mina vänner vid 10:00 tiden utanför ICA så hör jag bakom mig "Titta där går en bög".

"Jaha, vad intressant! vart då? *ironi*"

Nu är ju jag dock ganska duktig på att inte ta åt mig, men hade det varit så att dom hade sagt det rakt framför ansiktet på mig, då hade alla de där 3 grabbarna åkt upp mot väggen och fått höra ett och annat.

Sedan började jag tänka "vad nu? Jag försöker inte dölja min homosexualitet?"

Min teori är nämligen som sådana att de som gömmer sig är utsatta. Människor är nyfikna, och dom här pojkarna kan knappt ha fyllt 16, så jag antar att det var deras nyfikenhet som gapade ur dom. 

Sanningen är nog den att en av killarna, han som faktiskt gapade först är "smygis" som man kallar det, och pojken är medlem på en gaysida. Så det stämmer nog att dom som säger sådant är det själva:)

Anledningen till att jag skrev det här var för att Ön är den hemtrevligaste sidan!:)

Vad säger ni andra, har ni också plötsligt blivit svorda på eller baktalade/mobbade för något som ni aldrig blivit förut?

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

[NeferNefer]
5

Jo, jag har råkat ut för att folk tror saker om mig, oftast helt felaktiga. Jag vet inte hur många gånger jag har fått frågan om jag ska hänga med ut och röka, och när jag säger att jag inte röker blir det förvånade frågor om när jag slutade … (jag har aldrig rökt). Folk försöker bjuda mig på te eftersom jag ju inte dricker kaffe (jag är en riktig kaffetunna). Folk påstår att jag har rött hår (det vore trevligt, men då måste jag färga det). Sen såklart händer det någon gång ibland att folk skäller mig för att vara feminist eller något annat som jag faktiskt är, och då tycker jag det är märkligt att de använder det som skällsord.

Jag tror det har med rädsla att göra. Någon vågar sticka ut från mängden och vara sig själv lite mer än de flesta, och då blir det ett hot mot de här personerna som gör allt för att passa in.

Vad gäller att plötsligt bli anklagad eller skälld för något nytt, som frågan gällde, blev jag väldigt förvånad en gång på jobbet när en karl helt självsäkert sa att "Nefer hatar ju alla män, och hon rakar aldrig benen!" som om det var en sanning som alla känner till. Då talade jag om att jag älskar mina bröder och mina andra manliga släktingar, min man och mina killkompisar och sålunda inte alls hatar alla män, och sen drog jag upp byxbenet. Lite senare blev jag anklagad för att flirta med alla män … 🤔

Henrik93
2

hm, märkligt hur människor kan bete sig:/

[Ravenna]
7

#1 "Då talade jag om att jag älskar mina bröder och mina andra manliga släktingar, min man och mina killkompisar och sålunda inte alls hatar alla män, och sen drog jag upp byxbenet. Lite senare blev jag anklagad för att flirta med alla män …"

Hahaha, ja men det är väl typiskt. Det går verkligen inte att göra alla nöjda. Ibland är det så, att hur man än vrider på sig har man ändan bak. :-)

#0 Henrik, du vet säkert att människor har en vana att vilja projicera in saker i andra - och det finns många som gör det till en konst, som är skitstövlar av ena eller andra anledningen. Oavsett anledning innebär det inte att det är okej att bete sig så, förstås.

Men det är något alla får vara med om och som alla också gör, det handlar om att vi identifierar oss med något utanför oss själva. Så vad du kan göra är att sluta identifiera dig med vad någon utanför dig anser om dig. Så fort du identifierar dig med något du upplever utifrån, så blir det jobbigt. Din identifikation finns inte hos andra. Du lever ditt liv, ingen annans.

Och eftersom människor projicerar sina tankar och känslor på andra så ska det som någon annan gör eller säger alltid ska övervägas och värderas av en själv, innan man tar det till sig. Man lär sig att lyssna utåt och inåt och frågar sig om det personen säger stämmer eller inte. "Är detta jag?". Det kallas att ha urskiljningsförmåga.

Att leva bland människor innebär att det alltid är någon som har en åsikt om dig, och om sig själva i förhållande till dig. Att kunna dra en sund gräns när det behövs, är därför viktigt. Både i sig själv och inför den andra. Det betyder inte att man måste ta upp en kamp med varje människa bara för att den tycker något om en själv, men däremot behöver man vara vän med sig själv. Och lära känna sig själv.

Tankar och känslor är energi. Ta reda på vilka som är dina egna tankar/känslor och vad som är andras projicerade energi, tankar och känslor som medvetet eller omedvetet riktats mot dig.

Många tankar och känslor vi har om oss själva är inte ens våra egna, men vi kan tro att de är det. Jag upplever ofta det här på en metafysisk nivå och det är bra att kunna kapa såna band så man inte går omkring och bär på någon annans skit. Alla måste ta ansvar för sina egna (ursäkta på förhand för språkbruket) "inre demoner".

Kram till dig, du är en stark människa. Fortsätt vara den DU är. :-)

Miisala
4

Om pojken är medlem på ett hbt-community, då är mitt(plågsamt genomgoda) förslag att ta kontakt via den sidan. Att visa välmening & öppenhet, kan vara den utsträckta hand som hjälper en vilsen själ. I den bästa av världar så accepteras ett oväntat stöd. Do I make any sense?

Henrik93
3

Yes you Do. Maybe i Will:)

[Esme11]
3

Det märkligaste jag blivit påhoppad för var i högstadiet, blev mobbad för att jag gillar hästar^^ vart sen mobbad och utfryst i ca 3 år pga det. I lågstadiet fick jag höra att jag var dum/trög för att jag hade svårt för matte. Har mött många mycket fördomar och påhopp om både det ena och andra genom åren. Nu när man tänker tillbaka på det så tycker jag mest synd om dom som kände att dom behövde mobba folk för att dom själva inte vågade stå för vad dom tyckte och tänkte

Fjäril
7

Tack Henrik för ditt förtroende till oss ❤️

Alla som mobbar bär på en (egen) inre osäkerhet. De letar fel hos andra för att slippa känna/tänka på det som får dem att må dåligt själva - dessutom är det ofta något hos offret som mobbaren saknar.

Du är stark och fin - stå upp för den du är, precis på det sättet du gör 🌺

Sajtvärd på Övernaturligt

[*Maggan*]
3

Vad säger ni andra, har ni också plötsligt blivit svorda på eller baktalade/mobbade för något som ni aldrig blivit förut?

Ja verkligen. Jag blev mobbad som "Lappajärvi" när jag flyttade från Norrland till Sörmland vid tio års ålder och hade en avvikande dialekt. Jag såg också andra bli mobbade för att de hade glasögon eller var rödhåriga.

I högstadiet blev jag tråkad och kallad torrboll för att jag var en "skötsam" flicka som inte rökte, drack alkohol eller hånglade med killar (något jag växte ur senare ☺️).

Mobbad blir man när man ofrivilligt eller frivilligt sticker ut från mängden och därmed blir "lovligt byte" hos dem har behov av hackkycklingar 😡

precis som redan har sagts så är det aldrig den mobbades egen skuld att hen blir mobbad. Det är hos mobbaren problemet sitter.

Stå på dig - annars gör någon annan det 🙂

imke
4

Fördommar ja…. Det värsta som finns och som kan såra en ända in i själen :-/ Skönt å höra att du kan stå emot och se på saken som du gör. Alla människor är vackra, speciella, unika och underbara. Och en VÄLDIGT viktig sak jag lär mina barn är just att inte ha fördommar och att alla människor har lika värde oavsett hudfärg, handikapp osv.

Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Zadkiel
3

All kärlek till dig! Jag känner med dig… ❤️ 

Men som fjäril skrev: Alla som mobbar bär på en (egen) inre osäkerhet. De letar fel hos andra för att slippa känna/tänka på det som får dem att må dåligt själva - dessutom är det ofta något hos offret som mobbaren saknar.

Och vet du…det ska jag också ta till mig och tänka på så att jag kan läka i mig själv. 😉Tack Fjäril! ❤️

Vi känns ikväll, det är då du kommer hjälpa mig med det som rasade sönder mitt liv för många år sedan. (se det som fjäril skrev)

Det är det som är jobbigt för andra, att du är stark i dig själv, det är något som han också önskade att han var…

Massa kramar och ljus till dig Henke!!! ❤️