Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettandlighet
Läst 873 ggr
[Kattuggla]
3

Skuld?

Hur ser ni på skuld?

Har nyligen upptäckt att jag byggt mycket av mitt liv på skuld. Glömde vattna blommorna…skuldkänslor. Hur mycket ska jag ställa upp på jobbet…skuld. Hur mycket tid ska jag lägga på min andliga utveckling…tid på familjen… Ja, you name it!

Kan man "plocka" bort skuld från hur själen väljer? Alltså kan man bara välja bort skuld och grunda sina känslor och val på t ex kärlek eller något annat som känns bättre? Eller måste människan kunna känna skuldkänslor för att kunna göra rätt val? Jag tycker att skuldkänslor bara förstör för mig just nu.

Är trött på att mitt liv känns som ett fängelse! Jag vill göra det jag känner för nu! Även om alla "måsten" ändå är där i det vardagliga livet. Jag vill kunna skita i att jag har glömt att vattna blommorna och tänka "So what!" Även om någon blomma vissnar… That´s Life! Köp en ny blomma då eller ha mindre blommor! Varför är det så svårt att hinna med allt, orka och inte känna skuld?

Kan någon ge något förslag, tack! 🌺❤️

Ps. Men skriv bara här om ni känner för det! Jag klarar mig ändå! Lovar! ☀️

Illusion
3

Ja du har rätt, jag skuldbelägger mig med väldigt mycket. Men att jag tänker lite såhär med tex blommor, när jag gå ut o röker så ser jag varje dag mammas blommor.. Dom har inte fått nått vatten och är nästan döda, det är inte mitt problem, det är inte mina blommor, och före hade jag inte brytt mig alls men idag kände jag " stackars blommor, dom dör och allt jag gör är att står och tittar på dom fy fan vad taskig jag är" och för varje gång jag går ut och ser dom så växer min kärlek till dom på nått sätt.. Som små försvarslösa barn som svälter :( och jag vet att när jag väl vattnar dom så kommer jag att ha nått en vänd punkt i mitt liv. Ja nu är ju just dom där blommorna döda så jag vet inte om det går att rädda dom men jag har ändå lärt mig nått! Gick jag ot nu? Usch jag är duktig på det.. Men du har rätt kattuggla, vi borde inte känna så men det är det som gör oss mänskliga. Det är bra att vi kan känna skuld tror jag för annars skulle vi vara psykopater :) jag har nästan varit en själv märker jag när jag tänker tillbaka, jag sket i allt och låg bara och mådde dåligt.. Nu börjar jag få upp ögonen för ju längre tid jag är drogfri märker jag att jag får mera skuld för det jag inte gör rätt. Men sen kan det bli överdrivet med och som med allt måste vi hitta en balans. Har du kollat på the secret? Den kan nog ändra dina tankar. Det du tänker det får du och nu är du mycket inne på att känna skuld, ja då får du nog bara mer skuld. Tänk på det du vill känna istället för det du inte vill känna fina uggla så ska du se att det ordnar sig :)

☮ and ❤ among each other ✿

[Kattuggla]
2

Tack Illusion för svaret! Visst är det så att om man tänker på skuld mycket så ökar säkert känslan för det också. Dock tror jag att jag är i den utvecklingsfasen där jag upptäckt att min själ bär på mycket omedveten skuld. Det är nog meningen att jag ska försöka ändra på det. Göra mina val och välja mina tankar som baseras på något annat. Att tänka på det jag egentligen vill tänka på, som du skriver. Bra vinkling du fick där om att drogpåverkade människor inte känner skuld alls och så vill jag ju såklart inte heller bli. Ja, balansen är ju så svår!

Och du är fin du också! 🤗

Fjäril
3

Hej Kattuggla,

Ja skuld och alla måsten följer säkert många av oss och jag känner igen det men av någon anledning har jag slutat känna så.

Jag tänker bara att jag gör det jag kan, när jag hinner och vill. Jag ställer upp på andra personer men kan också säga nej. Jag uttrycker mig istället med att jag bör diska istället för att jag måste.

Jag planerar också väldigt mycket, eller snarare så väntar jag sällan till sista minuten - utan jag gör allt direkt. Jag är lite av en duracell-kanin, jag kan vara överallt, en sådan där "positiv" stress  du vet🤪

Ett bra sätt att klippa band till tidigare känslor av skuld, dåligt samvete eller alla måsten (både vad gäller personer och handlingar/saker) är att föreställa sig hur man just klipper banden till dessa/detta.

Jag ser sakerna/personerna framför mig (som om de sitter i ett band kopplat till mig) och hur jag klipper av dem. Jag finns där men den energin som har påverkat mig, många gånger negativt, den försvinner och belastar mig inte längre. Det funkar! 

🌺

Sajtvärd på Övernaturligt

[stass]
4

Jag tror och tycker att även dåliga känslor, så som skuld, skam, ånger är till nytta för oss i livet. Att de kan hjälpa till när man ska göra val, när man har gjort val osv. och att de är nödvändiga i vissa mån.

Men att fastna i ett "måste" beteende där man skulbelägger sig för helt oviktiga saker, så som vattning av blommor eller det man tycker att man ska göra eller klara har mer med duktighetskomplex att göra. Då vi tycker att vi ska vara på ett sätt, hinna med ett ex antal saker och när vi inte uppnår det skuldbelägger oss. Precis som fjäril säger är det bra att klippa sådant, och göra det man vill på en gång (och helt sluta lägga ordet MÅSTE framför).

=)

[Kattuggla]
1

Tack för svaren och tipsen!

#3 Jag önskar jag var lite mer av en duracell-kanin ibland! 😎Är lite av en tidsoptimist som tror att jag hinner med allt. Kanske jag skulle planera mer egentligen. Jag har kommit i otakt nu när jag börjat med ett eget intresse (min andliga utveckling) som jag inte haft alls när barnen varit små och ännu längre tillbaks. Så det är så svårt med balansen. Ordet måste är ju inte heller så bra…

Jag tänker åter klippa av mina negativa band. De band som denna gång handlar om skuld, måsten och se om det blir någon förändring. 🤓

#4 Kanske är skuld nödvändig i viss mån. Men som du säger är det ju helt onödigt att ha duktighetskomplex som jag tyvärr burit på alldeles för länge. Nä, nu ska här klippas!!!!!😡 😉