Andlig pratstund
Ja, som gårdaggens inlägg om Jehovas jag skrev igår, kommer det här också handla om religion/tro/livsåskådning.
Men denna gången om ont och gott.
Till att börja med måste tala om att min egen tro är helt fantastisk, och jag känner mig riktigt trygg där.
"Om man inte har intentionen av att få onda budskap, så får man inte heller det" - av min lärare
I min tro som är en väldigt stor blandning av olika trosuppfattningar inom spiritualismen. ja, svårt att förklara.. Men jag kan klart erkänna att det finns saker jag vet, det jag tror på och de jag absolut inte tror på!:)
Jag hamnade iallafall i ett intressant samtalsämne på jobbet idag med en vän, som var övertygad om att det fanns andar med icke goda avsikter, dock inte i den dimensionen som vi går över till. Utan de sorter som man möter när man använder ouija bräde eller Anden i glaset.
Jag berättade att i min tro finns ingen ondska, inga demoner eller monster eller förbannelse. Eftersom jag inte har intentionen utav att komma i kontakt av dessa saker. Jag har gjort ett val, som innebär att jag har tagit bort de här sakerna ur min tro.
Vilket gör att de inte existerar i min värld.
Däremot så förstår jag, även tror och vet att det finns dåliga energier. Som jag dock inte tror uppkommer utav onda varelser, utan av känslor, i vårt energifält.
"Ja, men hur mycket du än vill att det inte finns ondska så finns det!"
NEJ, i min tro existerar den inte och därför kommer jag inte i kontakt med den! (spirituellt) eftersom jag inte har intentionen av att få kontakt eller budskap av ondska i någon form, så fungerar det inte.
Nu skulle jag kunna älta på ett väldigt långt inlägg då jag vet att vi båda verkligen håller våra åsikter och är lika duktiga på att inte låta oss påverkas av andra! Så, till en fråga!
Hur ser ni på godhet och ondska? (inom det andliga)
Existerar ondska i eran tro?
Ljus och kärlek<3
Henrik
Sajtvärd på Neofinetia Ifokus
Japanska och Asiatiska orkidéer
Jag har samma syn på det hela som du, Henrik 🙂Jag ger inte negativitet och ondska någon uppmärksamhet, varken vad gäller det andliga eller för övrigt i mitt liv.
Instämmer med amandla, jag vet om att det finns där men ger det ingen uppmärksamhet. Vad ger det? - mer än negativitet 👍
Sajtvärd på Övernaturligt
andligt så tror jag inte på det, men förövrigt så vet jag att det finns!:)
Jag har också haft många funderingar kring det goda /onda i livet och i världarna. Håller med Er att jag vill välja bort det negativa för jag själv vill bara ha goda intentioner gentemot livet, mina medmänniskor och mig själv :) Ser det positiva i livet, andligheten har givit mig den insikten av valmöjlighet i livet. Därefter vet jag numera vad jag kan välja och genom det, välja bort det jag inte vill ska ingå i mitt liv och i min livsuppfattning:)
"Man måste ge lite mer än man tar"
Hej. Jag vet inte om ondska finns och jag vill nog inte veta det heller. Jag är nöjd med det :-)
☮ and ❤ among each other ✿
Menar du att det finns ondska bland människor men inte andligt? Så jag har förstått dig rätt? 🙂
Jag tror överlag inte på det negativva/onda heller. Dåliga energier från en ande är lite annan sak eller så porträtterar den hur den var i livet för att man ska känna igen, och om det då var en surgubbe så kanske man får dåliga energier.
Men om jag får fråga såhär, finns det ingen ondska i ett liv för att ni VÄLJER bort den. Eller för att den inte finns alls?
Som i läskiga voodoo filmer, när du börjar tro på det så händer det grejer…Tittar nästan aldrig på skräckfilm för min kreativitet och fantasti tar det till för många gränser och jag klarar inte av och sova. Konstigt nog är jag inte alls så annars, bara när jag ser på skräckfilmen. Fylls då av negativitet och paranoia och tänk om :P Så jag väljer helt klart bort filmerna för att slippa känna av de känlorna.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Oj vilket svårläst/rörigt inlägg jag skrev, ber om ursäkt för det!
#8 Det var det väl inte 🙂
Jag tror att ondska är någon som finns här hos oss på jorden.
Dock tror jag inte att detta existerar i det andliga. Men jag förstår att folk skulle kunna tro det, då en ande visar sig i samma form så som den hade här på jorden, för att kunna bli förstådd. Så ifall den var ond här så måste den visa sig så för att bli igenkänd. Men så fort den blivit igen känd så försvinner detta och godheten som den egentligen är kommer fram istället.
Sen så håller jag med dig (ts) om det du skriver om dåliga energier!
Nu vet jag inte riktigt ifall jag håller mig till ämnet eller ifall jag yrar bort mig själv, ursäktar i så fall :P
http://isabellarun.weebly.com/
#9 :) när jag läste inlägget igen efter att ha skickat in det var det inte alls lika bra skrivet som jag trodde till en början. Jaja, tur att inte du upplevde det svårläst iallafall.
#6 precis!:)
#7 i det andliga enligt mig finns ingen ondska, men i den här "fula verkligeheten" som mia skärringer skulle ha sagt, så finns det. Och jag vet att det finns.
när jag menar att ondska inte finns i min andliga tro menar jag att det inte finns tve hornade (måste tänka på språket eftersom det finns små öron) eller onda andar som har mindre dåliga avsikter vid kontakt av oss människor. Osv. :)
Det är det som är så fantastiskt i den spirituella världen, vi kan välja och skräddarsy den precis som vi själva vill att den ska se ut!:)