Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketter: mytologinaturväsenskrock
Läst 3834 ggr
Ahnna
1

Vättar och hundar

Min nya hobby har blivit att berätta om mina upplevelser här på Övernaturligt, men det är så skönt att kunna göra det utan att bli dömd eller retad för det! Skrattande

I alla fall, den här frågan rör vättar och oknytt. Min ex-sambo är uppvuxen med begreppet och tror/ser och så vidare. Han har berättat allsköns konstiga historier som inte går att förklara på "människovis".

För en tid sen var jag hemma hos honom med min ena hund. Vi satt och pratade om "ditt och datt" och så plötsligt såg jag hur han blev frånvarande i blicken och började stirra på en punkt mitt i rummet. Jag tänkte; "han löjlar sig bara för att jag ska känna mig utanför, eftersom jag inte har kunnat se några vättar nån gång", men så vaknade min vovve till (låg ihopkurad) och traskar ut i rummet och börjar lukta på någonting i luften - sådär som hundar gör "uppifrån och ner" på ett byxben eller liknande. Min ex-sambo morrade åt henne att lämna "dem" ifred och då gick hon tillbaka till soffan där vi satt.

Jag satt såhär: FundersamFörvånadFot i munnnen

Vad får ni för tankar om detta? Jag har fortfarande inte sett några vättar, men jag har upplevt saker (sett fysiska spår av deras hyss) och börjar sakta men säkert acceptera deras existens eller hur man ska säga. Däremot vet jag inte om det "finns" eller om de är som andar, d.v.s mer eller mindre osynliga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Midlingur
0

JA, de finns. Jag har mött dem när jag var mindre, tyvärr är det glömt nu. Har dock planer på att "ta upp" det igen.

TottsiGirl
0

Jag tror stenhårt att det finns vättar som har olika uppgifter.. Pratade en gång med en häst som berättade att det fanns småvättar i hans ställ.. dom gick runt och pysslade med diverse småsysslor klappade och sköttehästarna… Men sen sa hästen att dom var även roliga att titta på för dom hittade även på bus.. När jag sedan pratade med ägaren efteråt berättade hon att dom har en klocka i stallet som ställer om sigsjälv hela tiden oavsett om batterierna är helt nya.. dom ställer den rätt på kvällen och på morgonen går den fel!! :) Sen sa hon även att dom har hört ljud från höloftet som om det är något litet som hoppar runt i höet… Så jag tror att det är helt möjligt för mediala djur att se dessa små väsen och vättar!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Ahnna
0

#2 Scary… I mitt stall händer det ibland saker också, men inget som jag inte kunnat förklara på ett eller annat sätt.

Det jag hört om vättar är att de inte vill ha förändring, då blir de griniga. Det hände en gång när jag var ny på ett ställe, dit bara jag och 3 personer till hade nyckel. Jag låste på onsdagen och återkom på fredag morgon - då låg saker framme som jag plockat undan på onsdagen och det var dammigt och stökigt överallt. Jag frågade de andra 3 om de varit där, men den ena hade jag varit med från onsdag till fredag (ex-sambon) och de andra två var bortresta den veckan. Ingen annan har nyckel…?

En sak jag funderat över när det gäller vättar är dammtussar - i mitt hus rör sig 2 hundar och 3 katter, så det blir en del damm och hår som ligger i hörnen. Men häromdagen hade jag precis dammsugit och sopat i vardagsrummet och även under möblerna. Det var ungefär så rent det kan bli. Några timmar senare låg det STORA hårtussar längs väggen runt det nya hörnskåpet - kan det ha varit vättar framme och protesterat mot skåpet? Den hörnan har varit mer eller mindre tom i flera år, enligt förra ägarens möblering.

www.stuteriprecious.se

lightworker
0

En dag när jag tittade mot mina blommor, så såg jag en liten, märklig sak som stog bakom blommorna. Vet ej om det var en vätte eller tomte?? Hur ser man skillnad på dom?? Tror också att jag såg dem när jag var liten men nu vill jag gärna kunna se och prata med dom.

Ahnna
0

#4 Jag tror att det är typ samma sak, vätte och tomte? Har förvisso bara sett spår av dem, aldrig hur de ser ut.

www.stuteriprecious.se

[Esme11]
0

Är född och uppvuxen på gotland där det bland annat finns di sma unda jordi :-) Har inte något minne av att jag själv upplevt något som kan kopplas ihop med dom. Men min mamma har varit med om flera saker som hon själv sagt är "di sma's" påhitt. Bla så har dom stökat runt bland hennes trädgårdsgrejer. Och hon har också sett dom vid flertal tillfällen :-)

[Gora]
0

Jag är helt säker på att jag har sett vättar. Ett tydligt minne var en gång när jag var liten, min morfar, min bror, våran (tyvärr nu bortgångna( hund och jag var alltid ute och gick tillsammans i skogen medan morfar berättade historier, och en dag hände det, jag såg en vätte!
Jag och hunden, Olivia, hamnade lite efter morfar och min bror, och helt plötsligt fick hon syn på något vid en stubbrot som hon sprang fram till och luktade på, jag gick dit och kollade, och det var då jag såg honom där inne i mörkret. 
Det såg inte ut som en sån vätte man sett i alla sagoböcker, denna figur hade onormalt stora rådjursögon (formen på ögonen alltså), och en yttepytte liten näsa och mun.
Jag stannade bara en sekund eller två, och både jag och vätten såg varandra, och det märkliga var att det var vätten som verkade mest förvånad över att se mig, han kilade in i mörkret igen och jag fortsatte gå. 
Jag visste från första sekund att det var en vätte jag såg, utan tvekan.
Det som gör mig mest fundersam nu på senare år är varför jag inte blev förvånad då? Varför jag inte typ skrek ut det i ren chock. Jag tror det kan bero på att man tror så starkt på saker när man är liten, att man ser mer än vad man gör när man är vuxen och eftersom att man tror på det man ser, så ifrågasätter man det inte. Man måste nog tro riktigt starkt på något för att kunna se det 🙂

Tarotstollan
0

Kul att läsa era historier.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Camia7]
0

Lääääskigt juu nu tänker jag mig ett par assss stoooora läskiga ögon ju.. Nu skulle jag aldrig våga se en!. Det är många som skriver att dom inte reagerar och fattar inte sen varför.. Kanske så har dom något magiskt över dom så man inte ska berätta eller skrika till alla? Sen att den såg förvånad ut va kanske att h*n trodde att h*n va osynlig:p

Jullanhugo
0

Asså jag älskar värkligen att läsa era historier! Jag tror absolut på vättar och allt möjligt. Tex så tror jag att bäckahästen finns eller har funnits! Men jag har alldrig sett en vätte