Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: meditation
Läst 1941 ggr
saur
1

Snälla ge mig tips!

Jag har börjat med meditering, men känner mig lite vilse. Det är svårt att bara läsa en massa tips och info och sedan bara sätta sig och göra det liksom. Jag har ingen mer erfaren än jag jag kan parata med om saken heller. Jag har försökt mig på guidade meditationer, men det finns ett HAV av sånna där ute, och det är ju omöjligt att pröva tills man hittar någon som känns bra för en själv :( Jag har läst lite i Hjälptråden, och försökt några av grejerna där, några som "funkar" bra för mig. Men det förstörs alltid av att jag inte kommer ihåg allt jag läst och jag stannar upp och typ jaha vad är nästa steg, så jag kommer "upp till ytan" igen. Så, tänkte fråga er om ni har tips på särskilda inspelade guidade meditationer, och kanske berätta lite kort om dom så jag har en liten chans att avgöra om det skulle vara bra fär mig just nu. För just nu är ju det här med Meditation väldigt svårt, är ju nybörjare

Sjöstjärna
2

Mitt bästa tips är att inte bry dig så mycket om alla tips utan bara göra det. 🙂 Du kan meditera genom att bara fokusera på din andning, det behöver inte vara svårare än så. Vill du ha kontakt med din guide så meditera med den tanken i huvudet "Jag ber om kontakt med min guide". Eller om du har andra frågor du vill ha svar på. Det är viktigare att du övar regelbundet och att du känner dig trygg och bekväm med det du gör än att du gör på ett visst speciellt sätt. Lycka till!🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

saur
0

Jaa jag har försökt mig på att bara folusera på andningen och bara hamna i nuet, det funkar några sekunder åt gången.. Jag kan känna att det är ett jättebra sätt! Men jag måste lära mig att komma ner lite lättare och bli lite varm i kläderna innan det funkar för mig på det sättet. Att jag lär mig att komma in i det och inte bli så lätt störd (av min hjärna då "åå är du medveten om att det känns häftigt?!" ja det är jag sluta påminn mig och låt mig uppleva det!!!) utan lär mig att hålla fast vid tillståndet.

Sjöstjärna
1

Jag tror bara det handlar om övning och tålamod, det kommer!

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

saur
0

Det tror jag med, vekligen! Och jag skulle kunna spendera mycket mer tid på att försöka än vad jag gör nu självklart. Men det är bara det att när jag föraöker göra som du säger så blir det så lätt att jag bar sitter där täbker "långsam andning.. In… Ut…" Och så händer det inte så mycket mer än så, jag bara sitter och andas i en halvtimme. Tror jag behöver fler steg som hjälper mig att gå vidare liksom, och alla funkar ju olika när det gäller sånt här kan jag tänka mig :)

saur
0

Putt :(

Fjäril
0

Hej, 

Sjöstjärna har gett dig flera kloka tankar så jag ville bara säga att - det bästa sättet att finna det som passar just dig är att bara låta saker ske.

Jag förstår vad du menar med att man läser någon övning för att sen bli avbruten då man inte minns exakt hur man skulle göra, men det är just det, man behöver inte följa några övningar alls, utan det handlar om att "öppna" för en ny väg eller att man ser det som ett tips på vägen. 

Det finns tusen varianter och ingen är bättre än någon annan - bara den som känns bäst för dig. 

Testa (här kommer det igen, ett tips alltså 😉) att sätta dig ner med skön avslappnande musik (du kan välja kategori beroende på vad du vill fokusera på när du ska meditera). Fundera på vad som får dig att känna dig avslappnad och tillfreds, är det på stranden med varm och mjuk sand under fötterna, när du simmar i ett klart och stilla vatten eller kanske när du springer i skogen? Fantasin sätter inga gränser - utan börja där, se dig själv göra just det som du mår bra av, det är också ett sätt att meditera (på), att släppa allt runtomkring.

Lyckatill!

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
0

Sajtvärd på Övernaturligt

saur
0

Åh tack för svar och länken!🌺

Ja jag ska försöka göra så, men känns redan frustrerande. Tror jag hindrar mig själv mycket genom att tänka så mycket på saken innan med… 

Men ja, det är det som är problemet, jag kan inte bara slå på denna inre syn som kommer av sig själv (alltså inte när man själv visualiserar saker typ nu ser jag en äng blabla .. om du förstår skillnaden. Är inte bra på det heller).

Ibland händer det, innan jag ska sova. Oftast blir jag så fascinerad av att det kan spelas en film på ögonlocken så det försvinner.
Jag har försökt i ett år att bemästra så att detta ska hända innan jag ska somna, alltså långt innan jag ens funderade på det här med Meditation. Men det har bara blivit svårare :( Fast jag har somnat snabbare.

Och även när det händer så går allt i superfart, allt är också väldigt flummigt, ett androgynt ansikte blir en gammal tant blir en kyckling blir ett hus osv, jätte snabbt. Fast det är konstigare saker än hus egentligen, ibland riktigt konstiga… Eller så är det bara färger.

Aaaooååååhh…… Har så mycket tankar om allt, och frågor och önskningar och vill bara jag vet inte… sluta känna mig så vilsen. 

Har detta något att göra med tredje ögat förresten?

Jag satt och kollade på kristaller på en hemsida härom dagen och drogs till en blå kyanit som har chakrat tredje ögat och har egenskaper inom meditering och mycket mer. Klickade hem en sån, kostastde 10 kr. Men det var bara ett blad, väldigt tunn och liten. Spelar storleken roll? Större kristall mer kraft?

saur
0

Putt :( förlåt men villverklugen bara ha lite tips och stöd..

[Ravenna]
0

saur: Vad är ditt syfte med att meditera?

saur
2

Hmm jag har mycket olika tankar som dragit mig till Meditation. Dels vill jag kunna få kontroll över min hjärna som ALLTID är på högvarv. Kunna koppla bort alla yttre intryck och bara vara fullständigt i nuet. Jag vill också känna mig mer trygg i mig själv… Och kanske kan jag påverka denna rädsla som alltid ligger och lurar på mig. Sen finns det en andlighet som lockar mig i det hela. som att lära känna eller i alla fall få en skymt av mitt äkta jag. Eller kanske få kontakt med min personlige vägvisare. Eller bara känna något högre… Som värmer mig och får mig att känna mig lite mindre ensam, få styrka att fortsätta vara positiv.

[Ravenna]
3

#11 Tack saur för din beskrivning. :-)

Tänk om du skulle göra som så att du stannar upp och säger till dig själv:

Jag Är.

Inget mer än det. Upptäck sedan vad det får dig att känna, hur det känns i kroppen. Säg "Jag Är" och andas lugnt. Känn hur det känns inuti kroppen.

Gör det så ofta du kan och så länge du vill.

Detta är att vila i din egen existens, där är ditt äkta jag, din visdom och din källa. Din existens och äkta jag som inte är beroende av någon tanke eller tro, utan som är en vetskap om att du finns till. Att så ofta som möjligt vara i den vetskapen kan leda till en varaktig inre frid. Det är Meditation.

Prova och berätta gärna hur du upplevde det. :-)

saur
1

Tack Ravenna för ditt förslag!

Jag har under helgen försökt mig på detta och känt efter, måste pröva mer dock.
Det känns bra att säga så.. men jag vet inte som sagt riktigt.. jag måste pröva mer!

Men ville i alla fall skriva tack för förslaget, denna fras "jag är" kommer nog följa med mig länge. Allt jag vet är att dom orden känns bra!

[Ravenna]
0

#13 Varsågod och tack för att du berättar hur du upplever det! Bara fortsätt och så ofta du kan, vila i den vetskapen.

Det är så enkelt, det behövs inga konstiga ritualer eller krångliga övningar att komma ihåg - och visst känns det bra, eftersom du ju redan ÄR. Det du gör är egentligen bara att uppmärksamma det som redan är. Dvs dig själv. :-)