OT Hur gör man ett val?
Knepig fråga. Vet inte om det finns ett svar men jag vill gärna ha råd och tips och idéer.
Jag ska satsa 3-4 år på en yrkesutbildning men vet inte vad. Just nu funderar jag på bibliotekarie eller förskollärare.
Men hur gör jag valet? hur vet jag vad som är bäst för mig? HUr vet jag vad jag vill? Jag vill ju massor av saker!
Mina intressen är: psykologi, hundar, växter, trädgård, musik, dans, pedagogik, böcker, andlighet, politik, kost osv.
Tycker det låter som du skulle passa perfekt till lärarinna
kanske lågstadiet eftersom du har så många givande intressen.
MVH MQ

Känner bara att du inte får välja något som "stänger dig inne",att du behöver ett jobb där du kan känna att du är "fri" att kunna ha medbestämande rätt,du har inte funderat på att efter utbildningen skaffa något eget företag,tror du skulle kunna göra det..
Sol
#1 Tack! :) Ja, ajg har funderat på att kanske syssla med kreativitet och barn, typ nån slags kreativ dans.
#2 Joo, det har jag ju. Vore kul att syssla med New Age också. Typ massage, kreativa saker osv. Frihet är viktigt, absolut. Tror jag lätt blir uttråkad av samma sak varje dag. Men det verkar så svårt. Och farligt? Därför tänker jag att jag ska ha en utbildning i grunden… Eller tänker jag fel där också?

Nej du tänker absolut rätt! det är jätte bra, kanske du kunde välja något där du får kunskap oxå, för uppstart av ett företag?
jag känner oxå att det skulle kunna vara något inom det mediala på något sätt,har du sysslat med något inom detta?eller har du vänner som gör det ,känner det som om du har någon slags koppling till det ,utom det att du gillar det,,
Huga..vad svårt. Även jag är i din sitation…Ska börja arbetsträna i höst, men det är sååå mycket jag vill göra. Kan ju säga att jag är förkollärare *ler* Men bli inte skrämd av att jag vill byta bana…

lärarinna tror jag du skulle passa till..och varför inte dagisfröken…där är det barn och mycket av dina intressen..tror barnen skulle gilla dig skarpt på dagis…kram

Det är jättesvårt att veta vad man vill. Har du provat att meditera över denna fråga och se vilket svar du får???
#4 Mmm, vet inte hur medial jag är. Jag gillar Tarotkort och om jag kunde skulle jag vilja syssla mer med shamanism o trumresor o hjälpa folk så. Terapi av något slag… Min terapeut var ju underbar, han provade allt i en salig röra. :) Han hade hur många olika metoder som helst, han kunde allt!
Massager eller healing skulle nog passa mig. Har alltid känt att jag har nåt i händerna. Men då måste jag väl utbilda mig först och jag har ingen aning om hur jag får en sån utbildning! Dessutom är det inte godkänt av CSN…
#5 Nej, jag vet, det är ju så att man vill byta ibland. Tror inte jag sysslar med samma sak hela livet heller. :)
#6 *fniss* Ja, det har dom ofta gjort. :)
#7 Nej, det har jag inte. Ska nog prova det. Och kanske göra en trumresa om det…
Tänk om jag får en ny kollega…
Här har du nämligen en som sysslar just med massage, healing och fysioterapi! Jag började min bana på Axelsons Gymnastiska Institut, ettårig kurs. Fortsatte med akupunktur efter några år. Läste också vid U-sala universitet, anatomi, fysiologi m m. Sedan har jag fortsatt - av bara farten - med reiki. Även läst psykologi vid Umeå univ. Jag har alltså plockat de bästa russinen ur kakan och fått en, som jag tycker, heltäckande utbildning för att kunna hjälpa människor som lider av olika smärttillstånd. I mitt yrke är man lika mycket psykolog och kurator dessutom, så jag har haft användning av alla utbildningar. Jag tror att du skulle bli en förträfflig kollega! :) Dessutom är det ett väldigt givande arbete. Finns inget som går upp mot att se leendet på en människa som slipper sitt onda!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#9 Men det måste väl ha kostat att gå utbildningarna på Axelsons? Och du fick väl inget CSN under tiden? :(
Eller, berätta hur du finansierade dina studier där! Privat om du vill. :)

Om man har tur att träffa på rätt person på arbetsförmedlingen så kan man få kurser betalda av dem. En kompis till mig fick sin massagekurs betald =)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
När du skrev dina alternativ var det första som kom upp bibliotekarie…. men sedan poppade det upp, nej hon skulle kunna bli politiker i regeringen. Du skriver bra, verkar veta mycket om lite utav varje. Kanske du kan skriva tal till regeringsmännen/kvinnorna (jag kommer inte på vad det yrket kallas). Och sedan kan du utbilda dig till massör/healer mm, och jobba med det vid sidan om, (det kanske blir för mycket jobb, man ska ju orka med det också)Om du börjar med en utbildning kan du väl ändra inriktning under tiden om det inte känns bra.
Lycka till med ditt val.

zeretki, jag vet vad du kan bli =) Rådgivare! Där får du användning av psykologi och pedagogik. Andlig rådgivning, kostrådgivning, växtrådgivning… ja du kan ju råda med det mesta av det som intresserar dig =)
Elisabeth

Jag har jobbat inom barnomsorgen, när jag började där så trivdes jag och mådde bra av att arbeta med barn, idag är det stress, man hinner inte med barnen som man skulle behöva osv. Jag mådde emellanåt dåligt när jag gick hem från jobbet. Det är väldigt kul att arbeta med barn men med dagens nerdragningar och större barngrupper så orkade jag inte mer. För några år sedan så startade jag upp ett nytt bibliotek på en skola jag jobbade på i Örebro, det var ett otroligt stort, lärorikt och roligt projekt. Jag vet att man lätt kan få jobb om man utbildar sig till bibliotekarie idag då många är äldre och går i pension, det kommer att saknas personal på våra bibliotek runt om i landet och risken blir att dem får stänga ner några.
Elisabeth
Jag känner att du ska jobba med något som är samhällsorienterat, ett jobb där du kan påverka. Du ska inte stänga in dig på ett bibliotek, det vore fel.
Du är kreativ, likasom du är pedagogisk. Men jag tror ändå att en förskola inte heller skulle passa dig.
Lägg några tarotkort och ställ frågan, "vad ska jag jobba med?"
Eller meditera på frågan. Det är nämligen du som bär på svaret, du ska bara plocka fram det och verifiera för dig själv :-)
Lycka till! /Onatima
Precis zeretki, jag fick ta banklån, men förmånliga sådana eftersom pengarna skulle användas till utbildning. Att betala tillbaka blev inga problem, efterfrågan på terapeuter är alltid stor. De övriga (statliga) utbildningarna finansierade jag genom CSN. Har du kontaktat "Svenska Hälsoteamet"? Där kan du gå utbildningar som ArbetsFörmedlingen kan finansiera, och numera när alternativa behandlingsmetoder blivit rumsrena, så kan man också få statligt bidrag till vissa av dessa utbildningar. Gå in o kolla på Google! Det löser sig nog skall du se! Lycka till! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Zeretki! Du är en mycket klok kvinna! Vad du än väljer så måste du få nytta av din visdom.
Vad gäller din fråga om hur man gör ett val så har jag egentligen bara ett råd som jag tycker är superviktigt och det är att du måste fundera över vad du själv har för prioriteringar. Gör en lista på vad som är viktigast för dig och Gör sedan valet utefter det.
Eftersom det är så mycket du vill göra men också känner att du vill ha en utbildning i botten så kanske du ska fundera på ett yrke som ger dig den ekonomiska förutsättningen att förverkliga dina drömmar om bla healing och shamanism. ( om du ska välja efter den förutsättningen så kanske dagisfröken utesluter sig självt, det är helt klart underbetalt för ett kvalificerat arbete).
Men …du kanske ska fråga korten om råd oxå!! Du kanske får klokare svar än av mig.
Kram sussie