Svenksa skolans "läroböcker"
Idag hade jag genomgång av en ny kurs, nämligen hemsjukvård och lindrande vård.
Läraren drog fram papper och urdrag ur läroböcker som hade med psykologi och människosyn.
Något jag störde mig fruktansvärt på var hur läraren inte kunde rkänna hur fruktansvärt fel det var att det var på 1600-talet som vi började tänka "vetenskapligt".
Men hallå! Hur kunde dom gamla aztekerna som levde innan jesus kristus räkna ut avståndet till solen?
Och hur hade dom någon vetenskap om modellen "flower of life" eller "livets träd"?
Fy skäms skolverket!
Dessutom kom vi in på det här med människo syner, där då dom här papprena menade att "the way of life" enligt buddhismen var EGOISM?
Och Existentialismen var en mycket enklare levnads stil än buddhismen?
Inget verkade stämma.
Så jag började ge förslag utifrån min egen tro, en väldigt synkretistisk sådan. men mest ur new age- perspektivet.
Och läraren kunde inte säga att något utav det jag sa var fel på något sätt.
kände bara för att skriva av mig lite:)
hur ser ni på detta?
Sajtvärd på Neofinetia Ifokus
Japanska och Asiatiska orkidéer
Haha, måste jag starta med.
Jag läser psyikiatri (bland annat) just nu och jag kommer på, eller rättare sagt, ifrågasätter ofta lärarens uttryck "det är vetenskapligt bevisat" eller som nu när vi diskuterar hur vi tolkar olika människor. Jag är "säker" på att det handlar om hur vi själva mår, vi tolkar andra efter hur vi själva känner och tänker.
Läraren kunde hålla med och säga att Kaj Pollack har skrivit intressanta böcker 🙂 Han säger ju det, utan att citera och missa något, att varje människa vi möter är våra ledare, att vi lär oss något nytt vid alla möten.
Intressant i allafall, jag tycker det urkul att diskutera det här 🙂
Sajtvärd på Övernaturligt
Oftast beror det på vad läraren eller psykologen tror på när de gäller teorier inom psykiatrin.. Du har ju även sjukdomar som gör att man hör röster. Så det beror på vem du pratar med. 🤦♂️