medium
Hejsan käre vänner, jag tänkte nu bara skriva lite om min idéologi om medium och mediumskap.
Ofta så har jag fått höra att "man måste ha ett mediumcertifikat", antagligen för att många tror att man utan certifikat inte kan bli betrodd.
Sanningen är den att för att kalla sig själv ett medium, så behöver man inte ha ett medium certifikat.
medium, är en person som har förmågan med hjälp av andevärlden, guider och anhöriga kan påvisa andevärldens existens. Ett medium medlar alltså information av olika former från en dimension, till en annan. (om man nu vill kalla det olika "dimensioner" jag anser att vi lever i samma värld, på samma jord, sida vid sida.)
När jag var på min andra medium kurs nu den 9-10 februari, så kände jag att "den här helgen, så var jag ett medium". Men jag stoppade mig själv i tanken och tänkte "har jag rättigheten att kalla mig just "ett medium"? svaret är, JA.
Men som medium anser jag att det inte finns en högre eller mindre kunskaps skala. För man kan inte lära sig bokstavligt talat att kommunicera med andra sidan, utan man lär sig olika tekniker som gör kommunikationen enklare. Man måste helt enkelt lära sig att använda rätt metoder och hjälpmedel.
Dessa hjälpmedel kan vara, Meditation, trans, änglakort eller intutionen. Det finns säkert en hel uppsjö med andra tänkbara hjälpmedel. Men dessa är de som jag använder mig utav och de som jag tycker fungerar bäst för mig.
Anledningen till att jag skriver detta är för att många undrar varför man "måste" ha ett certifikat, vad det kostar, vem som kan ge ut ett certifikat.
Jag tror att om man vill ha ett certifikat är det för att man vill ha bekräftelse på sin mediala förmåga av någon annan än sig själv. Men om man helt enkelt känner att man själv är ett medium, att man kan säga det själv så är man ett medium.
jag anser också att ett medium cert. är en försköning av förmågan, precis som att en rik människa gärna väljer den dyraste bilen. Och jag tycker att många stora medium som är riktigt duktiga och har cert. ser ner på dom utan.
Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här ämnet, men jag lämnar plats åt diskussioner
Sajtvärd på Neofinetia Ifokus
Japanska och Asiatiska orkidéer
Det är bara ett papper inget annat..
Jag skulle gå på magkänslan och rekommendationer om jag skulle behöva hjälp av ett medium.
Ett medium utan denna fina papperslapp kan va mycket duktigare än ett som ett guldkantat papper som bevis..
Även den som är självlärd kan va minst lika duktig som den som har gått flera kurser.
Beror på hur mycket man har utvecklats sig själv och sin gåva 
Precis! helt rätt!
I slutändan handlar det ändå bara om huruvida en person kan påvisa existensen!:)
*puttar utifall någon har något ang detta att dela med sig:)
KRAMAR
Hej Henrik,
Jo jag håller med dig/er. Det är bara ett papper och det säger inte speciellt mycket, egentligen. Eller snarare, vem ger vem rätten att avgöra när någon annan är "lämplig" eller har rätt kunskaper för att verka som medium?
Det jag däremot skulle vilja se är en "samlingsportal" kanske, med alla verkande medium i Sverige. Detta för att visa seriositeten och att alla som står med där också går i god för att "jag arbetar seriöst" eller något liknande
Det finns ju en del som kanske utger sig för att vara något de inte är. Men så är det ju med allt i och för sig.
Sajtvärd på Övernaturligt
det finns ju "svenska medium förbundet", jag kollade deras sida. Men något med det här förbundet kändes inte bra. fick bara känslan.
tyckte att dom hade för mycket regler om hur man ska bete sig för att dom ska få all ära typ.
men det är bara min tanke.
Njaa, inget förbund, det tycker jag inte är bra. Det där med "portalen" var bara en tanke, hur det skulle utformas vet jag inte 
Sajtvärd på Övernaturligt
Det viktiga i ett mediums arbete förutom att påvisa att det inte finns någon död, är att seriöst arbeta med etiska och moraliska regler. Den personliga utvecklingen bör gå hand i hand med den mediala. Efter ett besök hos ett medium ska sittern känna sig mer hoppfull, tillfreds och glad än innan besöket.
Kloka ord, daga. Håller med!
Jag håller med Henrik här, förr i tiden var det aldrig tal om certifikat och dessa kloka gummor och gubbar var skickliga ändå.
Det som känns viktigt för mig är att vi jobbar efter kvacksalverilagen och gör gott för både dom levande och ickelevande.
Kloka ord Henrik och jag tror många tänker som dig.Allt det här med certifikat kan bidra till att det istället för att vara ödmjukt blir en form av andlig status och den vill vi helst slippa se,ett andligt snobberi och en tävlan om vem som är bäst bara för han har ett papper i handen.
Sen kan jag säga som så jag har flera bekanta med certifikat och dom är hur ödmjuka som helst så det finns alltid två sidor,dom som snobbar och dom som kan hantera att dom har ett papper i handen som säger du är Medium.
Tyvärr har det blivit mycket tävlan,en form av panik i hur allt ska vara från vissa medium och själv har jag inget cert,var inne på tanken för många år sedan men kom fram till att bästa läraren är min guide och viktigast är resultatet inte att jag har ett papper i handen.
Jag har inget problem med att det finns certifikat och för en del känns den strävan viktig,att få utmana sitt eget mediumskap och klara en hel del prov.Däremot gillar jag inte när vissa anser sig för mer bara för ett papper på väggen,när man sätter sig på en pedistal och anser sig vara både duktigare och finare än dom underbara naturbegåvningar som finns.
Många gånger kan naturbegåvningen vara betydligt bättre än den med ett certifikat.Så det handlar mycket om ens egna beteende att man inte ger sig själv mer status bara för man har ett certifikat eftersom både med och utan kan du vara både bra och dålig som medium.
vilka fina kommentarer!:)
jag tror att sådana här frågor är viktiga att diskutera för oss alla!:)
kramar
Varför sätta sådant värde på ordet? Det är bara ett ord det beskriver inget om dig, din utveckling eller kunskap.