Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 632 ggr
molly57
0

Skriver som en kratt!!

Ni får ursäkta mig om min inlägg ser något konstiga utGenerad Jag är vad man kallade förr, ordblindhet (ganska bra namnSkrattandepå mitt "handikapp) med morderna ord hetter numera dyslexi. I mitt fall,är det att jag ibland kastar om ord eller "tappar" ord. Hoppas ni fattar vad jag skriver

Kram//molly

Elisabeth-J
0

Jag tycker att du skriver bra och det är lätt att förstå Skrattande
Det gör inget om man inte skriver så bra, oftast föstår man orden och innehållet trots att kanske fattas en bokstav eller så.

Kram

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

drutten53
0

hej molly57  här har du en till…inget du behöver ursäkta för…vi alla har lite till mans men olika handikapp..till och med kungen lider av dyslexi….kram

lightseeker
0

Har själv 2 st, barn med dyslexi och läs och skrivsvårigheter, man måste inte haka upp sig på när folk: missar ändelser, kastar om ord, använder fel vokaler, glömmer dubbeltecken osv. Och skulle man ibland bli tveksam om man har förstått någonting rätt så kan man ju fråga i all sin dar.
Det jag kan haka upp mig på är när personer blir sarkastiska och ironiska pga. att någon "stavar som en kratta" och blir elaka. Då går jag igång. För elakhet har jag mycket svårare för att acceptera. Förresten så brukar jag säga att; ja, visst! Mitt barn har adhd/add och är annorlunda och sämre än andra på vissa saker, men istället har hon fått en gåva som är mycket större än för många andra, hon har fått världens största hjärta för barn och djur och alla andra som har det svårt. Slå det ni! om ni kan.

molly57
0

Tack för de vänliga orden.Min skolgång var ett helvete.Tog lång tid innan man förstog mitt problem.Hjälpen jag fick var dålig.Problem med läsa har jag inte nu.Att läsa är ett av mina stora intressen.Är också vetgirig av mig,gillar att lära mig nya saker.Har efter skolan (hoppade av gymnasiet,var skoltrött.Och på den tiden var det lätt att få jobb) Har gått komvux läst in allt jag missat i skolan.HAr sedan gått tre utbildningar.Visst har det varit jättetufft!! speciellt när jag skulle lämna in skriv uppgifter.Den sista utbildningen jag gick (för ett år sedan) tänkte jag skriver utan att "rätta och skriva om" vilket tog en väldig massa tid,och arbetet jag lämnade in var raderat till hälften i bästa fall.Nu skrev jag utan att rätt mig själv.Visst blev det en del stavfel,men lärarna såg vad jag menade.Och tänka jag fick både MVG och VG på alla mina inlämnings uppgifter och prov.Så jag kände mig,att jag gjorde rätt.Oftas så tar människor det på ett bra sätt och förstår mitt problem.Men visst finns det människor som idiot förklar en' för att stavar fel eller kastar om ord och dyl.

Jag har en son med Damp,men han har inga problem med stavningen och läsningen.Vilket jag är jätteglad över.Han har haft andra problem, och trots att han gick i skolan på 90-talet fick han nästan igen hjälp alls.Läranas förstålse, var under all kritik.Trots att jag hade flera möte (även hableternigen var inblandad) Vi talade om vilka problem han hade,så var det samma problem efter ett tag.Min son har också haft ett helvet i skolan,plus att han också blivet mobbad.Även det fick han,skylla sig själv för enligt lärana.Han passade ju inte in,han var annorlund..och får man ju inte vara i dagens skola..

Kram//molly

evawa
0

Flört dyslexi har inte jag men jag kan skriva som en kratta ändå.*LER* Jag förstår också vad du skriver och tack för att du/ni berättar om eran situation. Skulle det vara så att det dyker upp något så kan jag alltid fråga och vise versa. Med eller utan dyslexi

kram

karini
0

Hej du är inte ensam jag har också dyselexi. Jag fick reda på det när jag var 20 år. Har med haft ett helvete i skolan. Jag trodde i hella min skoltid att jag var dum i huvudet men det var dyselexi vissade de sig, alldeles försent. För  då hade jag gått ut skolan. Med världens sämsta betyg och var riktigt trött på allt vad skola hette. Men också mycket skönt att veta att man inte var dum i huvudet och att man inte är ensam./Karin

Carina.S
0

Min karl har dyslexi också, och inte lider jag av det. Kan berätta att han är däremot världens bästa historieberättare!! Han har ett berättarsinne, och ett bra minne av hörda berättelser. Han skulle kunna jobba som historie-lärare, för han kan så otrolig tmycket. trots sin dyslexi…Jag tror att människor med diverse "handikapp" utvecklar en annan sida av sig själv. Och vad är det som säger att det skule vara sämre…Jag vet högt utbildade människor, som beter sig som svin. Är inte DET också en sorts "dyslexi" så säg…. "Svin-dyslexi"…hi-hi…( Absolut inget ont mot de små svinen som vi har som husdjur..) Kram på er all med funftionshinder, för det har jag med… MASSOR!!

molly57
0

Hej!

Tack för allt uppmuntrande ord.Svin-dyslexi..det var ett nytt ord,
Skrattande Det finns också många högt utbildade pers,som har just dyslexi.Nu får man rätt bra hjälp i skolan (tyvärr långt i från alla skolor/lärare tar detta problem på allvar) Karini, även jag gick ur skolan,med dåliga betyg.Men pluggade först på komvux,efter detta, har jag gått på tre utbildningar.Den sista förra året,läste till uska.Fick verkligen toppen betyg,det känns verkligen som revansch!! Jag kommer säkert gå flera kurser (ev någon kortare utb) För jag har alltid velat lära mig nya saker.Och det är aldrig försent.Jag är snart 50,och jag har nog aldrig mått' så bra, som  jag gör i dag.Känner mig säker på mig själv och inser att jag duger som jag är! Men det har varit många svåra år,skolan kan verkligen trycka ner människor.Ge dom komplex och mindre värde resten av livet.

Kram//molly

karini
0

Jag beundrar dig som orkat ta dig igenom alla dom utbildningarna.All beröm ska du ha!!! Glad Det hade inte jag klarat av eller orkat. Nu skäms jag inte för mitt "handikap" som jag gjorde innan jag fick reda på det, jag tillomed vågar skriva här det är inte illa tycker jag.  Lycka till med dina utb eller kurser Molly57. Kram Karin

storkenflyger
0

Jag blev av med mycke av de språk jag kunde efter olyckerna Har själv under många år tränat upp svenskan själv att läsa prata och skriva Själv tycker jag att jag har blivit jätte duktig under dessa år Ibland går det inte alls att få fram de rätta orden och få dem i rätt ordning Även bokstäverna kommer fel Hitentills har jag avstått att skriva i vissa trådar är helt enkelt skiträdd att jag ska skriva fel och sen bli på hoppat Då det då kan knytta sig för mig och inte en bokstav jag kan få rätt på tangentbordet för att försvara mig att jag har rätt men skrivit fel Då är det enklare att avstå från att skriva nåt Jag vet ju hur jag har haft det tidigare när jag sagt fel eller blandat orden i fel ordning och människor har blivit så arga på mig och först har jag inte fattat att jag har sagt fel och att det finns de som aldrig mer har tilltalat mig på grund av att jag sagt fel Allt sånt har jag ju lagt bakom mig nu Skrift är ju svårare än talet Talet kan man ju rätta till fortare än när man skrivet

DojoKelder
0

Min sambo har dyslexi..  dessvärre har han inte fått någon hjälp med det vilket slutade med att han inte gick gymnasiet. Men han har klarat sig kanonbra ändå. Är nu kock och har mycket ansvar på en resturang. Stolt över honom!!