En fundering!
Jag har notterat att när man talar om mediumskap så är det många som menar på att man är speciellt duktig som medium om man gått skola i England som medium.
Jag har sett medium som är skolade i England och märker inte något speciellt med dom?
Jag anser inte att man är bättre som medium om man har gått där än ett medium som är självlärd.
Sen har jag även notterat att man ska tydligen vara bättre som medium om man jobbat 20 år än en som kanske jobbat som medium 1 år vilket jag inte håller med här heller…
Jag har träffat gamla medium som inte haft en "siffra rätt" och nya medium som varit klockrena..
Min första mentor som jag fortfarande har fin relation med är självlärd och hon är helt fantastisk och klockren, det var hon som satte fart på min egna utveckling och jag respekterar verkligen henne!!
Visst finns det medium som jobbat många år och som är klockrena och duktiga och det finns nya medium som är urdåliga så jag drar inte alla över en kam men jag reagerar när jag får läsa påståenden om att man ska jobba flera år innan man öppnar truten osv
Vad tycker ni?
Jag tror att det bästa (vi) kan och ska göra är att inte utge (oss) för att vara något mer än andra. Ödmjukhet och acceptans gentemot sin medmänniska är det bästa receptet.
Det säger ganska mycket om de personer som alltid måste hävda - och jämföra sig med andra människor.
Vad gäller din fråga så tror jag att åren som medium (eller vad som helst egentligen) inte har någon betydelse, det viktiga är man tar till vara på det man gör och har tillit till sig själv.
Sajtvärd på Övernaturligt
Tror som Fjäril, att ödmjukhet, tolerans och attityd gentemot medmänniskor är det viktigaste.
Status i form av snofsiga utbildningar, utomlands, inomlands eller hos kändaste kändisen är inget mått på skicklighet eller medmänsklighet.
Har träffat mediala människor som inte haft ett spår utbildning i ämnet, men har en genuin förmåga.
Därmed absolut inte sagt att ubildning är dåligt Det kan vara bra att lära sig hantera sin förmåga och använda den på bästa sätt. Vi är alla olika i våra sätt att lära. (och jag är ju "kursmänniska" själv. :-))
P.S. Sedan kan det ju vara individuellt vilka personer man "passar" bäst ihop med själv….
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

jag håller med dig fullständigt med dig Kvasthilda!! Man ska akta sig för att dömma innan… Spelar ingen roll, som redan skrivits vilka mänskligt grundade teorier man läser o pluggar, det handlar om hur kommunikationen är till andra sidan. Tiden har inte mer betydelse än vad vi lär oss av vår egna erfarenhet. Och vi är alla olika och vad just var o en av oss som har möjligheter att utvecklas väljer för väg att gå är upp till var o en. MEN dessa utbildningar är skapta av oss. Inte av andra sidan.
Så pass mycket har jag sett och mött att det finns så mycket mer än vad vi någonsin skulle kunna tänka oss vara möjligt mycket väl kan vara det ;) Och även den med de allra bästa förutsättningar och en genuin kontakt med tex Gud kan misslyckas fullständigt med att få fram det som var meningen.
Det gäller att känna sig själv och vara ärlig. Det kommer alltid att finnas dem som kan se eller höra hur bra som helst, som har gåvor bortom vad som kanske anses som normala och andra som förblir medlemåttiga oavsett hur mycket de än kämpar i cirklar osv.
Alis volat propriis 
O jag tror inte på någon kommunikation med släkt o vänner från ovan.
Mer än att mina hjälpare ger mig vägledning…
Men så tror jag ju på att jag återföds som människa..O då är det ju tomt där uppe.För det tar miljoner år o bli fullständig o hamna där.
Mina tankar.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Tror att alla människor föds mediala men av olika livsomständigheter stängs kanalen till andevärlden. Hur man kan öppna kanalen igen om man vill tror jag är individuellt hos varje person. Man kan gå kurs på kurs både här och utomlands men med mediumskapet följer alltid den personliga utvecklingen. Det finns internationella regler om etik och moral hur man utövar sitt mediumskap som är viktiga eftersom ett medium ofta tar emot människor i djup sorg, sjukdomar och andra svårigheter i livet. Visst är det en stor glädje att utveckla sitt mediumskap oavsett om man avser att bli ett duktigt medium eller inte. Precis som de flesta kan lära sig spela piano innebär inte detta att alla kan bil konsertpianister.
#5 ja Daga jag håller med dig och jag kommer att göra min första föreläsning om detta att alla kan och har dessa sinnen, vi har ju ett eller flera dominerande sinnen och sen kan vi alltid träna upp dom :)
Instämmer helt och fullt med dig jag också kvasthilda. Är så sant det du säger. Jag vet också dem som är självlärda som har en fantastisk ödmukhet och är otroligt duktiga som medium, trots att de inte hållt på länge. Ödmjukhet kommer man längst på.
Det är som jag brukar säga att "betyget" för ens mediala arbete, ligger inte i hur många andra utbildade medium som har godkänt hur jag ska arbeta. Utan det bästa betyget det får man av nöjdheten hos sina klienter.
Oavsett om du är utbildad eller inte.
Jag har tyvärr också råkat ut för att ett utbildat medium som dissade mig totalt när jag berättade vilket jobb jag gjort, att jag hjälpt själar över i ljuset och att det finns gott om dem som behöver hjälp över till ljuset, plus lite andra grejer. Då fick jag till svar att man måste ha varit medium i minst 30 år för att klara sånt….
Men jag har gjort det och gör det fortfarande om det behövs. Och det fungerar lika bra varje gång, trots att jag inte arbetat som medium i 30 år och är heller inte "utbildad" av något annat medium 

Visst kan ett självlärt medium vara jätte duktig o jag har sett flera stycken jätte duktiga självlärda medium.
Men inte alla av dessa har haft ngn andekontakt utan läst av intuitions mässigt. Men det har själva inte vetat skillnaden på vad som är vad.
Men även de som varit otroligt duktiga på att förmedla andekontakter.
Inget som är fel man kan hjälpa folk på båda sätten men inte alltid andekontakt.
Liksom jag sett certiferade medium som inte alls varit så duktiga o inte heller haft ngn kontakt.
Har själv haft elever i cirklarna som varit certifierade medium från vissa skolor. De har inte haft en aning om hur man har kontakt med en ande.
Men de har varit otroligt duktiga på att läsa av intuitions mässigt.
Så ett certifierat medium är ingen garanti för att det är ett bra medium.
Har snarare med att göra vem de gått kurs hos en papperslappen de har i handen.
Jag har ju även blivit inbjuden till mediumkonvent i England där medium från hela världen samlats och får säga att de Svenska mediumen har ett mycket bra rykte utomlands.
Jag har även sett ett flertal kända Engelska medium på seanser i England o blivit väldigt besviken.
De har varit otroliga på att lämna uppgifter på personerna i publiken berättat när folk fyller år t.om med telefon nummer som stämt har de kunnat få fram.
Men beskriva anden kan de inte göra men inte så konstigt eftersom de inte har haft ngn ande kontakt.
Av de 10 storseanserna jag sett i England har bara 2 av dom haft andekontakt de andra har arbetat med att läsa av intuitons mässigt.
Vi var 5 st Svenska medium som gjorde storseanser i England och den Engelska spiritualistiska dags tidningen skrev då.
Att de Svenska mediumen arbetade mer Engelskt en vad Engelsmännen själva gjorde och att det tydligt syndes var de bästa Engelska mediumen hade hållt sina kurser ngn stans och att de hade behövts i England i stället.
I en Spiritualistisk kyrka vi var i kom en man fram till oss och tackade oss o sa att i 20 års tid hade han väntat på att få se ngn att arbeta på detta sätt och det var den bästa seans han någonsin sett.
Var flera sådana kommentarer vi fick och att de berättade att i dag så var det sällsynt man fick se medium som beskrev anden och lämnade bevis på andens liv på jorden.
Utan de flesta medium i dag arbetade Psychic o beskrev publiken och gav budskap i stället för att syssla med Andekontakt.
Men i dagen lagstiftning i England att om du arbetar som medium ska du lämna bevis på andens existens o närvaro och att mediumet även i domstol ska kunna bevisa att den haft just denna kontakt om ngn stämmer mediumet.
finns inget medium i världen som kan bestämma vilken ande som kommer igenom oavsett man står i en domstol eller inte.
Så medium är ett skyddat yrke och du får inte som medium lägga tarotkort eller läsa av intuitions mässigt utan är enligt lag skyldig att kunna ge bevis på andens existens för att kalla sig för Medium.
När man även ändrade lagen så att ett Medium också skulle bevisa i domstol att den just haft den kontakten den påstod sig ha haft.
Så blev det mer och mer vanligt att man i stället kallar sig psychic Medium i stället för Medium o i stället läser av Intuitions mässigt i stället för andekontakt.
För som psychic kan du arbeta precis hur som helst utan att bryta mot lagen.
Så får säga att mediumen i Sverige är betydligt bättre på andekontakt en vad Engelsmännen är idag.
Men för den skull drar jag inte alla över en kam för har sett otroligt duktiga medium i England som har haft andekontak också.
Det jag lärde mig av min mentor Iris Hall ett engelskt medium har varit ovärdeligt och otroligt utvecklande för mig.
Det var inte bara andekontakt jag fick lära mig på dessa kurser utan även så mycket annat bemötande av andra mäniskor. Hur kan man göra vid olika situationer som kan dyka upp i arbetet som medium. Vad man ska säga o vad ska man var försiktig att säga så man inte skrämmer folk o framförallt att man ska hjälpa inte stjälpa.
Vad som är Andekontakt o vad som är intuition o hur man kan hjälpa mäniskor med olika problem på olika sätt.
Men även den spiritualistiska historien och hur medium arbetat under historien.
Dagens medium arbetar inte alls på samma sätt som då tiden medium.
Historian om Mediumskapet genom tiderna var otroligt givande för mig personligen.
Så kurserna har varit betydligt mer en bara att ha andekontakt för det kan precis vem som helst ha.
Men inte alla som kan hantera det eller som jag sa inte ens vet vad som är vad fast de kallar sig medium.
Innan när vi började med våra mediala cirklar var det inga problem o se vad folk hade gått kurs ngn stans eller de var självlärda det syndes så tydligt.
I dag så finns det ett så enormt utbud på kurser och lärare både bra och dåliga så i dag är det inte lika lätt att se detta.
Både på gott och på ont.
Full lärd blir man aldrig som medium o alltid Andevärlden som är vår arbetsgivare.
Lasse
Jag säger så här om att gå kurser och andra utbildningar, om dom är i England eller i Sverige spelar nog ingen roll
Möjligheterna att bli medveten av de svagheter man har, och att lära sig nya verktyg är jätte viktigt, annars är det lätt att hamna i en bekvämlighetszon där uvecklingen står still, mycket viktigt att tex bli filmad se själv hur man gör.
Vet min egen åsikt om mig själv efter första filmen jag sett mig jobba, jag lät en papegoja, upprepade och upprepade samma ord, andra har lagt till sig med andra olater.
Det gäller i alla lägen att försöka bli bättre, det finns ingen som är fulllärd i detta vi är alla enbart elever, som är i behov av att lära oss mera.
Det ska finnas många saker med i en sittning eller en seans, mycket viktigt att först ta andens döds orsak, ankknytning tex släktskap, ålder, särdrag, egenskaper, jobb, hobbys, efter ca tre minuter kan man fråga är det något ni känner igen.
Ovan för att inte plocka informationen från auoran.
Gör man på följande sätt så här arbetar man genom att plocka från auoran.
Man pekar tex ut en person i publiken, kanske blundar en stund, och sedan börjar tex säga jag har din morfar med mig, sedan börjar ca göra det jag ovan beskrivit, då är det troligen ingen andekontakt, men det är en medialdemonstration
Intressanta inlägg! 

#7 Man behöver absolut inte arbetat som Medium i 30 år för att hjälpa en ande över till ljuset.
Det håller jag fullständigt med dig om.
Men under dessa 30 år som medium råka ut för en ande som behöver hjälp över till ljuset är inte heller så vanligt.
Så kvittar om du arbetat som medium några månader eller 30 år när man råkar ut för detta.
De flesta medium råkar aldrig under hela sitt liv ut för en ande som behöver hjälp till ljuset.
Ngt som få självlärda vet något om tyvärr.
Ett av de mest kända mediumen i Världen som gjort sådan här medium program i Tv o i flera länder.
Sa till mig att under de 40 år han arbetat som medium och efter otaliga tv program i hemsökta hus.
Så hade han råkat ut för vilsna själar 2 ggr o vanligare är det inte.
Idag misstolkas anden beskrivningar på sig själva ngt så grymt för man inte har kunskapen om hur andevärlden komunicerar.
En Ande kan visa väldigt obehagliga saker och ge fruktansvärda känslor och många tolkar detta som att det behöver hjälp till ljuset.
Men så fort man berättat om detta o man fått anden igenkänd så kommer denna enorma kärleksfullhet.
Har varit med om andar som visat sig som ondskan själv o de var fruktansvärt onda när de levde.
När de blivit igenkända så kommer den villkorslösa kärleken fram.
Hade jag som medium beskrivit denna kärlek hade inte sittern känt igen anden eftersom anden var så ond och gjort sittern så illa.
Så därför visar anden det onda o obehagliga för att bli igen känd.
De flesta outbildade medium misstolkar detta tyvärr.
Har flera gånger råkat ut för outbildade medium som kunnat beskriva min pappa otroligt bra de har varit jätte duktiga inga problem alls.
Men när det känt min pappas dödsångest och det hemska sätt han avled på så ska de helt plötsligt hjälpa honom över till ljuset men han finns redan där.
jag var på ett ställe där kvinnan i huset upplevde att en ande knuffade henne ner från trappan o var jätte rädd.
Ett 10 tal medium hade varit där beskrivet en vilsen ande eller som en del sa en demon alla dessa hade hjälpt denna denna ande över till ljuset. Men besvären bara blev värre och värre för familjen.
När jag o 2 kolegor kom dit beskrev anden o fick fram information om andens liv o utsende.
Så kände de igen vem anden var och den anden hade fått en hjärtinfarkt i trappan o ramlat ner för trappan o det var andens döds orsak kvinnan kände av.
När anden fick sagt att det var ett el fel i köket som kunde orsaka en kortslutning o en brand.
Vilket visade sig stämma.
Så blev det helt lungt i huset utan att vi behövde hjälpa anden till ljuset för den fanns redan där.
Var inte anden som behövde hjälp utan de boende som behövde hjälp.
Men som sagt vad 10 st olika medium som tolkade detta fel och hjälpte en ande till ljuset som redan fanns där.
Detta är typ exempel på vad självlärda medium missförstår och har väldigt liten kunskap om räddningar o vad detta innebär.
Jag var på ett ställe där det verkligen rörde sig om en vilsen själ som inte hade gått över till ljuset.
Mediumet som besökt huset innan mig sa att hon hjälpt ett hundra tal andar över till ljuset så hon var van vid andar som inte hittat till ljuset.
När hon kom till huset kände ångesten, rädslan från anden och började spy rakt ut ur rummet så flydde detta medium i panik därifrån.
Med orden att detta var det j-vligaste hon någonsin stött på.
Jag säger det var första gången detta medium stötte på en ande som inte hittat till ljuset o då flydde hon därifrån.
Jag drabbades av det samma när jag kom dit stöter du på en vilsen ande så mår man så fruktansvärt dåligt så ja magen vänder sig ut o in.
Finns ingen möjlighet att kontrolera utan man spyr okontrolerat rakt ut ja då vet man att det rör sig om en vilsen ande.
Men så ytterst ytterst sällsynt detta händer och ren okunskap från många medium.
Jag själv hade inte vetat om detta om jag inte gått min medium utbildning och även under den spiritualistiska historien fått läsa om hur lätt det är att missförstå andens kominikation o tro det är vilsna själar.
Det är få medium som råkar ut och stöter på en ande som inte hittat till ljuset det är ytterst sällsynt det sker.
Jag kan inte avgöra om du verkligen stött på en vilsen själ eller inte för det händer ju även om det är så ytterst ovanligt.
Men rent allmänt så är kunskapen väldigt liten hos de flesta medium om vad detta innebär.
jag har stött på både andar som varit onda när det levde och det värsta jag upplevt som medium var en ande som blivit torterad till döds och den fruktansvärda ångest man kände som medium vid dessa tillfällen.
Det var fruktansvärt att känna av som medium men de fanns i ljuset redan o när det blev igenkända försvann denna hemska känsla.
Men en vilsen själ är ngt helt annorlunda kvittar nog hur väl man läst och studerat detta för det går inte föreställa sig hur fruktansvärt det är innan man stöter på det
Lasse
Bra beskrivet #11 Jag håller till 100% med, det är inte bra med det som visas på tv, nästan till 98% är det nära och kära som beskriver sig själva, och på det sättet kan bli och vill bli igenkända, och ofta är det något dom vill att vi ska vara uppmärksamma på

Jag måste även få tilläga att detta är absolut inga pekfingrar åt ngt håll.
När det gäller att hjälpa andar till ljuset för har man inte kunskapen är det inte lätta att veta om man inte fått lära sig denna kunskap.
Jag kan utan vidare säga att jag själv trott mig hjälpa åtskilliga andar till ljuset på grund av min egen okunskap om vad som är vad
O det finns säkert mäniskor som tycker att jag var ett jätte dåligt medium eftersom det inte blev lugnare i huset efter jag hjälpt över anden till ljuset.
jag var så låst på att det slulle vara en vilsen själ som behövde hjälp. o missade att anden redan fanns i ljuset o frågade inte då heller vad anden ville framföra o besvären ökade
ja vad händer man får betalningen och klienten ringer några andra medium som får fixa till detta, utan att säga till mig att den är missnöjd.
Jag som medium fick aldrig information om vad som var som var fel o de ber mig inte komma tillbaks igen, men får höra på andra vägar att det inte varit nöjda
Så jag började med att boka in 2 besök vid ett sådant arbete så jag bokade alltid in ett gratis återbeök för att se om allt blivit lungt var det int lungt fick jag arbeta vidare ju.
Så jag var inte ofelbar o gjorde precis samma felbedömningar innan jag gick min Medium utbildning och fick lära mig mer om detta .
Så absolut inga pekfinger till ngn för jag har gjort precis samma felbedömningar själv.
Lasse