Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterreinkarnationtidigareliv
Läst 1324 ggr
Annisangel
0

Fobi????

Nu undrar jag varför jag har sån stor fobi för dessa små insekter som man oönskat har i sitt hem. Vi har just nu problem med silverfisk och mjölbagge… Vi har tagit kontakt med hyresvärd och sånt, men dom jobbar ju inte snabbt precis…

Nu undrar jag om det kan ha någon annan anledning att jag har sån avsky mot dem? Jag skriker till när jag ser en och SPLASH så blir den mos… Detta känns inge bra alls, men vad ska man göra???

Någon som har någon teori om detta?Obestämd

KramKyss

Många Goa Kramar

Annisangel

[Kattuggla]
0

Hej Annisangel!

Fobier handlar ju ofta om något negativt som du upplevt tidigare angående i ditt fall småkryp. Dock vet jag förstås inte hur stark din "rädsla" är för dem. Det kan ju också handla om att man såklart inte vill ha dessa inkräktare i mat eller i soffan…Flört. En annan teori är att du har varit med om något i dina tidigare liv.

Men det är ju bara mina teorier! Skrattande

Annisangel
0

#1 Intressant Kattuggla!

Ja, jag har ju alltid när jag växt upp fått höra nej du är för liten för dittan och datten…

Nej jag vill inte ha dem i soffan, det räcker att dom är i kökslådor och skafferi…Skrikandes

Men har jag tagit steget så långt att jag trycker ner andra, som jag själv blivit nertryckt…. Visserligen silverfisk och mjölbagge men ändock mindre varelser än jag… Ser symboliken där ja!!!

Men älska de små kräken………. Näääeee! Jag får ju frossbrytningar av dem ju… Så illa är det faktiskt…Skäms

Hmmm, jag kanske varit en liten bagge i tidigare liv och som blev dödad, så kom jag hit som människa för att lära människan älska de små liven, jisses säger jag då har jag misslyckats med min karma!

Börja om från början igen då….

Nej förlåt, bara svamlar så här på nattkröken!

KramKyss

Många Goa Kramar

Annisangel

nettipletti
0

Vet inte så mycket om fobi… men mitt råd får att bli av med dessa kryp är…

Mjölbagge: Släng allt med mjöl o gryn… bara ut med det.. o i framtiden när ni köper sånt så plasta in det, alternativt i täta burkar…

Silverfiskar, en gryta kokande vatten i avloppet 1 gång i veckan håller dem borta :)

Annisangel
0

#3 Tack nettiplettiKyss

Vi gjorde oss av med alla mjöl och gryngrejer häromveckan, sprutade skåpen med något medel så de skulle komma upp ur springorna i hyllplanen, köpte burkar och förslöt det som de inte gett sig på… Slängde allt som redan var öppet och "misstänkt".

En gryta kokande vatten i avloppet??? Hur menar du nu, över avloppet står badkaret i badrummet….? Kanske inte var så du menade?

AAAh, menade du kanske att jag ska hälla kokande vatten i avloppet?!Flört

Många Goa Kramar

Annisangel

nettipletti
0

Jaaa, du vet där man städar uuurg äckligt (nere avloppet äckliga du vet)… men o hälla kokande vatten där så hålls baterier borta… =) Uppe i vasken får man hålla på som vanligt, dra upp hårrester osv öööh de oxå, men jaja de tål vi om vi slipper dessa odjur =(

Timmorn
0

Blääää, låter riktigt äckligt.Och vet många som reagerar rent instinktivt vis såna småkryp att usch och fy och i princip hoppar därifrån.

Om det har att göra med tidigare liv så vet jag att jag har hört talas om folk som har gjort regression och healing i kombination, så att såren från det tidigare livet/liven helas. Tror att det finns någon som heter Camilla ehhhh Hosenfeld…? Som brukar göra det, min mamma testade det en gång och tyckte det hjälpte. Kanske kan man fråga specifikt om hon kan se något med varför har jag insektsfobi? Det har jag personligen funderat på att göra med min rädsla för blod, vatten - eller snarare förlora kontroll som jag har insett att problemet är.Där funderade jag på hypnos också som många ska ha sagt att det hjälper.

Men så allvarlig kanske inte din fobi är, du kanske mest tycker att det är äckligt som de flesta andra också gör :)

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Amandla
0

Jag fick för mig att det kan handla om att småkryp har vi ingen som helst kontroll över, de lyder inte och dyker upp där man minst anar det…

Annisangel
0

#6 Hm, något att fundera över, tack!! Jo, min fobi är ganska svår, jag drömmer mardrömmar om dem på nätterna. Där blir dom stora som monster och ålar och kravlar och visar stora tendenser till att anfalla mig, dock gör de inte det. Vilket jag också funderar över för jag dödar ju dom… Suck, stackars kräk säger jag. De har ju kommit där dom är av en anledning….

#5 Å nettipletti tack för tipset om kokande vatten, funkade klockrent för nu har jag inte sett röken av silverfisk!! YEY!Skrattande Samma procedur nästa vecka blir det!!!

Så var jag ute i förrådet och rotade fram en jacka och sen föll en silverfisk ner framför ögona på mig och oj vad jag skrek! Liten silvrig och kvick och ålade snabbt utom räckhåll för mig. Jag stängde kartongen, smällde igen dörren och försökte lugna ner mitt rusande hjärta… HU!!Skrikandes

Samtidigt är det skrattretande, en så liten varelse och stora jag blir skräckslagen och darrig i hela kroppen…Skäms

Många Goa Kramar

Annisangel

[MikeW]
0

Jag har också värsta fobin mot små kryp. (är en 16 årig kille så snacka om att mina vänner tycker jag är konstig xD)

Fast helt serriöst ser jag ett litet kryp så får jag spel! Jag blir en sån liten flicka om jag ser ett litet kryp! xP

Fast det är ju så synd också, jag vill verkligen inte skada något, även om det bara är ett litet kryp eller en fluga. Fast man kan ju inte ha en otroligt många små kryp i sitt hem?

Jag hade gammal mat under mitt skrivbord (äter här ibland och glömmer ta ut det)
det var säkert 1 - 2 veckor gammalt. En dag så hittade jag den, och en MASSA små kryp var där! SÅ äckligt! Jag mådde så dåligt efteråt, inte för att dom var där fast för att jag var tvungen att döda dom.

För varenda litet kryp sa jag "förlåt, hoppas du får det bra på andra sidan" "vila i frid" osv.

Fast mådde dåligt av det, jag skulle kunnat försöka kasta ut dom ur lägenheten på något sätt fast det var HUNDRA+ stycken av dom! Och jag var livrädd!

Visste inte vad jag skulle göra, att försöka släppa dom ut i världen skulle verkligen inte gå, jag skulle inte kunna sova vetande att det var en massa kryp på mina väggar.

Ryser till när jag bara tänker på det, så jag var tvungen att döda dom och kände mig så taskig! :(
Fast jag kunde ju inte låtit dom vara kvar eller hur?

=(

Stackars små kryp.

[Kottschejk]
0

Tycker mest man brukar se mjölbaggar röra sig framåt våren & sommaren.

Finns flera olika besläktade arter, finns mer & läsa om några av dessa småkryp här Gäller städa & torka rent ofta om man vill försöka få bort dom.

Dom behöver liksom inte mötas på tu man hand för ordna avkomman, det är väl egentligen där mycket av problemet ligger till varför dom blir så framgångsrika i sin utbredning. "Som ett sött litet brev på posten" Glad

Silverfiskar bryr sig kanske inte om årstiderna lika mycket som dom andra som i själva verket hör hemma utomhus men som kommer in via fönster & öppningar om man vädrar & har öppet. Gamla hus med gott om springer, de älskar dom.

Nu kör kanske inte Anticimex med feromonfällor så mycket, annars förekommer man använder sånt för att förhindra spridning av barkborrar vid nya averkningar i barrskogar. Mjöligt man skulle kunna locka dessa på liknande sätt, dom är ju nästan i samma storlek. Bara ställa in en burk & så ramlar dom ner i den snyggt och prydligt istället för alla mjölpåsar och allting man förvarar sådär i hyllskåpen.