Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: meditation
Läst 2878 ggr
MemoryLane
1

Lära sig meditera

Ett antal gånger har jag försökt att meditera. Jag gör väl fel på att göra det innan läggdags, då jag är tröttare. Dock bor jag inte ensam och det är den enda tiden på dygnet då jag inte riskerar att bli störd och det är tyst. Finns det några steg man ska följa?

Jag vill meditera både för avslappningen, men även för att kunna få svar på frågor. Jag har dock svårt att koplla bort allt annat till 100%, och kunna se/höra svar på frågorna. Vet inte riktigt heller hur jag ska urskilja. Det är kanske svar jag får, fast jag mest bara ser egna tankar/minnen/osv.

Hoppas någon har tips :)

[ankibl]
1

När jag skulle lära mig meditera började jag med guidade meditationer på cd.

Jag tycker det är lättare att slappna av riktigt när det är någon som vägleder hela tiden. Sen när cd:n är slut och man är riktigt avslappnad är det lättare att få svar på frågor.

[skymningsaga]
2

det finns ju guidade meditationer. Det brukar vara bra nybörjare. tyckte allafall jag.

Annars skall du tänka på att jorda och rena dig och sedan efter Meditation rena dig igen.

Sedan så gör man på det sätt som känns bäst men ibörjan kanske det är enklast att leta reda på meditationer på internet som ett manus till din Meditation eller följa guidade meditationer.

Hur gör jag?

Jag själv ligger ner för att få djupa meditationer och sitter när jag ska vara mer närvarande. Och då slappnar jag först av och fookuserar på att försöka bli så avslappnad som möljigt.

Jag andas in och ända ner i magen och håller andan i 8 sekunder och släpper luften genom munnen. Alltså in genom näsan och ut genom mun. detta gör jag tills min andning är lugn.

Sedan börjar jag med att jorda mig genom att tänka mig ett vitt ljus som kommer ner mot mitt kronchakra och fyller sakta hela min kropp och när det kommer till fötterna så föreställer jag mig hur det växer rötter ner i marken och håller mig fast och därmed kommer ett rött ljus att fylla mig och jag tänker " jag är jordad"

Sen så föreställer jag ett vitt ljus som omsluter mig och rensar ut alla mörka energier.

Sen bär det iväg. Jag har en egen samling musik som passar bäst för mig under Meditation. Och har alltid hörlurar för bästa verkan.

sen använder jag mig av min egna dörr som jag låser upp går in igenom och låser efter mig sen går jag upp för sju trappor och låser sedan upp en till dörr och går igenom för att sedan låsa.

Sen är jag där på min klippa vid skymningen. Och förs iväg till en äng där jag väntar mig en gryning.

….. det är lite hur jag börjar men alla har sitt sätt.

Jag kan rekommendera att söka på internet och leta lite efter meditationer och få dina egna ideer om vad som skulle passa dig.

lycka tillGlad

MemoryLane
0

#1 Stötte faktiskt på nån sån idag, men kom vidare in på annat och glömde bort det sen. Ska titta vidare på det igen. :)

#2 Tack för beskrivningen av din enga metod! Jag har svårt att se framför mig hur jag kommer vidare, men ex jordningen du beskrev osv. Det är kanske för att jag inte är tillräckligt avslappnad..

Tuva-C
0

Finns jättemycket på iTunes. Går snabbt och smidigt att ladda ner där. :)

MemoryLane
0

#4 Använder mig inte av iTunes. Men det finns väl säkerligen på youtube också. Ska leta :)

Tuva-C
0

Absolut, sök på "guided meditation" så kommer du få upp hur mycket som helst. Det gäller bara att solla bort skräpet… ;)

MemoryLane
0

#6 Tack för tipset. Ska söka på det, och leta efter det som är bra :P

mimimoa
0

Hej,

jag har precis börjat meditera själv och känner igen mig i din beskrivning.. det var lite av att "komma övertröskeln" innan det började kännas bättre och bättre och man kunde sjunka in i sig själv..

jag använde mig av den här sidan.. hoppas det hjälper =)

http://mind-set.se/artiklar/lar-dig-meditera-9-goda-raad-om-meditation

//Maria