Tips vid meditation
Hejsan!
Jag är en 19årig tjej som håller på att försöka lära mig Meditation. Problemet är att jag blir stressad och kan inte fokusera på bara en enda tanke. När jag mediterar tänker jag på ett ljus samtidigt som jag andas rätt och upprepar ett mantra. Trots det finns det alltid andra tankar i bakrunden som gör att jag kan inte koppla av.
Någon som har lite tips?
Har hört från någon att det kan hjälpa med rökelser, är det sant?
Tack på förhand :)
Hej,
Ja det kan vara svårt att koncentrera sig ibland och då kan det vara bra att lyssna till en guidad Meditation. Det finns en hel del på youtube.
Det här hämtade jag från vår "Hjälptråd" (http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4f30472288f47223c201b1e9-hjalp-traden?discussions-1)
Meditation
Genom Meditation når vi vårt inre och med det får vi också en balans till livet.
En mediation behöver inte vara så komplicerad. Du gör precis vad som passar dig bäst. Det viktiga är att man släpper allt annat runt omkring och bara fokuserar på en sak - koncentration. (detta har man också nytta av i arbetslivet osv)
Genom att du beslutat dig för att ta bort den där negativa känslan och för att det faktiskt fungerar - ja då har du plötsligt vänt på dina tankar helt själv! - vad hindrar dig då att ta tag i resten? Jobb, relationer,drömmar?
Det viktigaste vid en Meditation är egentligen andningen. Lyssna på skön avslappnande musik samtidigt som du långsamt andas in genom näsan och hur du lika långsamt släpper ut det genom din mun. Tänk: "In med nytt, ut med gammalt"
Öva upp din koncentration
Om du har svårt att koncentrera dig så kan du öva upp det genom att måla en tavla visuellt.
Bestäm dig för en bild och börja "måla" Så fort en annan tanke kommer in så säger du "ja där var du ja, nu ska jag fortsätta måla" ;) och så ser du tavlan framför dig och fortsätter tills du är färdig.
Dels lär du dig att koncentrera dig, men du börjar också sakta finna en inre ro, finna dig själv.
Fungerar också om du har svårt att somna/komma till ro.
Sajtvärd på Övernaturligt
Problemt är inte att de kommer upp tankar, de finns där helatiden. Jag har enorma problem, inte bara vid mediation att bara tänka på 1 sak samtidigt. Normalt sett tänker jag på 2-5 olika tankar samtidigt. Det är dels därför jag vill lära mig meditera eftersom jag kan aldrig koppla av.
Ska testa och lyssna på en guidad tur och se om det kan göra saken bättre. Skadar aldriga att prova :)
Nightcat, det är nog så det är för de flesta/alla. Man kan inte mota bort tankarna, hindra dem från att komma. Ju mer man försöker, ju mer man strävar, desto mer trasslar man till meditationen.
Släpp taget om alla "måste" till att börja med! All tro att det måste vara på ett visst sätt. Läs om olika sätt att meditera och finn ditt eget.
Ett bra sätt brukar vara att fokusera på andningen, bara låta den flyta, löpa i jämn takt, inte hindra eller styra, bara vara. och lägga märke till tankarna under tiden, men utan att döma, utan att fastna i tankarna.
Eller betrakta ett träd som vajar i vinden. Låt dig vara i trädet, i blåsten.
Tänk inte problem, tänk dig in i din inre mittlinje där lugn råder även om ytan stormar och följ andningen.
Lyssna på "mellanrummen" mellan tankarna. De blir fler och fler.
Eller ta en guidad tur eller annat som Fjäril föreslog. 
Huvudsaken du finner ditt sätt.
Lycka till!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag brukar sätta tankarna på små moln som sakta svävar bort, att se dem försvinna är också meditativt 
Har någon hört på Sphinx of Imaginationden är riktigt bra , , , är ca 50 lång , man far in som i en drömm sedan somnar man och i slutet vaknar man upp , 2 vänner som jag känner som lyssnat på den med har kännt ungefär samma dom hörde och kom in i en drömm och sedan somna dom och vakna upp i slutet på musik/röst turen. När man vakna var man jätte pigg och glad helt underbart haha 
hypnotica-sphinx of the imagination heter den jag tänker på rekomendera starkt
Ny dag nya möjligheter
Fast det kanske klassas som blandning mellan Hypnos o Meditation var väldigt bra i alla fall , , 
Ny dag nya möjligheter
Är det någon som har tips om meditationsskivor som finns på youtube?
Som är bra?
Jag tycker att terry evans har en bra meditations skiva, vet inte om han har flera men den jag har är iaf bra! :) för jag är precis som du, tankarna bara finns där.. men det funkar med terry för mig iaf!
Ny dag nya möjligheter
Tack.. så mycket
Varsegog , hoppas du gillar den =)
Ny dag nya möjligheter
ska lyssna när jag får lugn och ro.. sparat den så länge
Inner Wisdom med Glenn Harrold är absolut den bästa någonsin. Det skrivs om "hypnos" men jag kallar det mer "en djup meditation".
Man mår fantastiskt efteråt och han har en mjuk och behaglig röst.
https://itunes.apple.com/us/app/meditation-4-inner-wisdom/id391915637?mt=8
Den har jag hört talas om tror jag men har glömt att prova den haha , tack för länken måste höra den någon gång
Om den tar hypnotica-sphinx of the imagination blir jag glad den gillar jag väldigt mycket =) så man får höra på Inner Wisdom med Glenn Harrold och se vad det ger för något 
Har du hört på hypnotica-sphinx of the imagination ?
Ny dag nya möjligheter
Här är en link om information om den i alla fall 
http://cnuxvi.org/developing-yourself-with-the-sphinx-of-imagination/
Ny dag nya möjligheter
#14 milky88, Nej det tror jag inte men tack för länken, jag ska kika :) Jag Glenn Harrold har en massa fina meditationer :)
Oj vad mycket bra på tips o länkar… Mmmm va härligt. Jag har oxå fruktansvärt svårt för att koncentrera mig på ett eller inget eller nåt… brrr jag bara "far iväg" alltid.. Tycker t o m det är jobbigt att fokusera på andning in genom näsan o ut genom mun.. Är oftast täppt i ena näsborren o då tänker/irriterar jag mig på det osv… Känns så hopplöst ibland :(