Vår katt ger oss healing
Vår katt ger oss healing
Att katter spinner för att (bland annat) läka sig själva vet säkert de flesta, men att de även kan hela oss - det har jag aldrig tänkt på!
En av våra katter (båda två är lika fantastiska) vet precis när och vart hon ska ge healing. Hon lägger sig precis på det rätta stället som har behovet och efter en stund är det borta!
Detta hade jag inte tänkt på förens hon en dag låg på min (onda) mage. Först besvärade det mig "måste du ligga just där, just nu" men en värme spred sig i hela magen - och efter en stund var magvärken borta.
Jag förringar inget helande, men eftersom jag gärna vill testa hur saker fungerar, har vi gjort detta flera gånger - och "omedvetet" har det gett samma (effektiva) resultat varje gång.
"Alla som har en katt kan skriva under på den utbredda uppfattningen att det är ett uttryck för välbehag eller kommunikation, när katten spinner. Forskning tyder dock på att kattens spinnande även kan vara en biomekanisk läkningsmekanism."
Sajtvärd på Övernaturligt
Oj, gud vad jag känner mig elak just nu när jag läst detta! För ett tag sedan hade jag ont i huvudet, och då kom min katt och skulle ligga nära mitt huvud men jag tog bort henne. Och hon ville ju bara hjälpa:-(.
I can't drown my demons, they know how to swim.
Katter är naturliga helare!
De vet vad vi behöver. Kanske känner de av någon "spänningsskillnad" eller så, där vi har ont.
Många har beskrivit hur katter riktigt dras till punkter som behöver helas.
#1 Vad sött!
Men känn dig inte elak, man måste ju få bestämma själv också!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Men riktigt varför katter spinner och endast katter, är nog ingen som slutgiltigt klurat ut ännu….Varför just katter och varför bara katter?
Allra bäst spinner våra huskatter eftersom det bara är de (?) som spinner på både in- och utandning. Man vet heller inte exakt hur ljudet uppkommer, även om idéerna varit många.
Det här var intressant i länken #0: "Spinnandet åstadkommer en vibration mellan 25 och 150 Hz och undersökningar visar att frekvenser i detta område befrämjar bentäthet och läkning av muskler – både hos djur och människor. Det har även påvisats att i synnerhet de lågvibrerande frekvenserna har en terapeutisk effekt. De är smärtstillande, gynnar sårläkning, reducerar svullnad och underlättar andningen"
Dags för frekvensterapi kanske, på sjukhusen! 

till alla er skrivit här!
Jag har tre katter och jag tror absolut att dom har en helande förmåga.
Ett exempel av annat vad katter kan: För 20 år sedan hade vi en norsk skogskatt och vi döpte henne sedan för Psykolog. Nämligen varje gång jag och min man grälade (och det gjorde vi ofta dåförtiden), kom hon och gjorde mer än förmedlade.
Hon hoppade än på min mans ben och än på min (om vi stod) och hoppade på bådas brösten om vi satt. Verkligen hoppade! Och jamade något fruktansvärt och gav andra ljud som jag inte kan uttrycka på svenska språket. Det var verkligen högt ljud och hon visade hur desperat hon var. Och sa helt klart att "NI FÅR INTE BRÅKA!"
Och för hennes skull slutade vi bråka varje gång! Sen blev hon lugn. Hon var härlig!
Katter är underbara djur! Och att spinnandet skulle vara läkande, det har jag för mig att jag har läst nånstans förut, men jag kan inte minnas var.
Ja, det är minst sagt intressant!
Det är något man får forska mer i 
#4,
Ja du ser, katter kan verkligen - och de förstår så mycket.
#5,
Jag har hört det, minns det lite vagt (eller blev påmind om det nu när jag har märkt det själv).
Otroligt!
På tal om att spinna,
Den andra katten (som inte medvetet lägger sig för att hela) spinner så högt så man hör det från ett annat rum - där kan man tala om spinning på hög (ljud) nivå
Hon kanske helar "ännu" mer?
Katten healar oss och vi healar de när de ligger på oss.
Min gamla katt fick energier av mej när han låg på min höft.
Det syntes hur morrhåren rykte på honom och hur välmående han blev.
Och han kom ofta när jag mådde dåligt.
Mina andra katter har med gjort så och så min nuvarande.

Det är säkert ömsesidigt, helandet!
Vad härliga de är, med sitt spinnande och mjuka pälsar!
Om någon är sjuk brukar katterna tillbringa så gott som all tid med den som ligger till sängs….
Tänker lite på att katter är lite tvärtom…många djur verkar sky sjukdom, katter dras till den sjuke. Många djur undviker curryliner och currykryss (jordstrålningslinjer som inte är hälsosamma att vistas länge på) - katter älskar dem.
Kanske uppfattar de något i auran som de vill balansera? Med frekvensmedicin….
Magi-cat: det var en intressant tanke! För det där med currykryssen har jag också funderat över varför katter gillar att ligga där, men inte kommit fram till något. Intressant!
Nu vill jag ha en katt….
Kram
Magi-cat, det var också intressanta teorier! Hmm, det är mycket vi inte vet om dessa små rackare.
Lenjon - det är bara att skaffa en 
Det finns många hemlösa katter som behöver ett nytt hem! 
http://www.chival.se/index.htm
Stopp stopp stopp…jag har haft massor med katter genom åren, även hund…och bestämt att jag inga fler djur ska ha…
De överlever inte mig och jag fixar inte den smärtan fler gånger. Och jag vill inte ha en innekatt bara, och det kommer inte att fungera dit jag ska flytta…
Å jag älskar katter…
Lenjon: detsamma säger jag, fast om jag i en avlägsen framtid skaffar katt igen ska det vara en hemlös katt då med.
Jag har ett currykryss i mitt sovrum, precis där jag har mitt huvud när jag sover. Jag sover helt klart bra där (när jag väl sover vill säga, har periodvis ordentligt med sömnproblem), det lustiga är att ena hunden, Pixie, också vill ligga där. Förut låg hon helst under sängen och under mitt huvud, men jag har tagit bort sängen nu och har sängbottnarna direkt på golvet (sängen var för rapplig och jag var rädd att det skulle råka bli en platt pudel). Pixie sover istället helst i en bädd som finns alldeles intill huvudänden på sängen. Albin ligger aldrig där däremot.
Jag har två innekatter. Det fungerar eftersom de har varandra (även om vi oftast är hemma).
Lenjon, du får gosa med katterna ute 
Råkade av en händelse hitta en grej jag skrev för flera år sedan (2005) om katter och spinnande helande…..Konstigt nog lite liknande den här tråden….
Gör det något om jag lägger in den? Den är lite lång…
prövar….
:
På sistone har jag börjat samla på historier om hur katter tycks förmedla helande till människor och reagera och agera när något är på tok. Artiklar, berättelser och episoder står att finna överallt.
I tidningen Kattliv kan man läsa om katthjälten Måns som räddade livet på sin matte när hon var nära att hamna i diabeteskoma. Måns märkte att något var på tok och gjorde, ganska bryskt, matte uppmärksam på det så att hon hann kalla på hjälp i tid.
En annan historia hittade jag i en veckotidning. Husse hade blivit akut sjuk och satt mitt i natten vid köksbordet, oförmögen att kalla på hjälp. Kisse tycktes förstå situationens allvar och väckte mycket handfast sin matte och sprang sedan jamandes upp och nedför trappan så hon inte skulle kunna somna om igen utan förstod att något var fel.. Husse hann få hjälp i tid, tack vare Kisses rådiga ingripande.
En annan, mycket rörande, berättelse som jag läste för flera år sedan var om en man som råkade såga sig i armen så illa att hans liv stod på spel. Lyckligtvis var hans fru utbildad sjuksköterska och kunde ge första hjälpen i väntan på ambulans. Mannen var ändå mycket illa däran, eftersom viktiga blodkärl skadats och olyckan skedde både långt ifrån sjukhus och bilväg. Då, i denna ganska hysteriska situation kan man förmoda, kom familjens katt fram till sin husse och lade sig på hans bröst, spinnande! Det är helt fantastiskt och gripande tycker jag, hela situationen måste ju ha varit oerhört skrämmande och främmande för en huskatt. Blod och elände borde väl få djur att skygga, eller? Varför beter sig ett djur så här?
Oftast är det inte fullt så dramatiskt. Alla som har katt har väl varit krassliga någon gång, om än bara i migrän eller förkylning och upplevt hur kisse hållit oss sällskap i sjuksängen mest hela tiden.
Det verkar som om familjekatterna känner på sig att något är fel. Kan det vara lukten? Javisst, rätt lukt är en omistlig del i umgänget oss emellan. Men denna rådighet, denna vilja att ställa tillrätta, att ordna till obalansen? Att inse att något är fel är en överlevnadsinstinkt, att vilja balansera, harmonisera ….
Penelope Smith, en berömd djurkommunikatör, skriver i sina böcker att katter ibland går ifrån sina hem för att, som hon säger att de säger, balansera upp jordenergierna. De har en förmåga till det och är något de har att uträtta.
Huruvida det är så har jag inte kunskap nog att uttala mig om, varken för eller emot, men tycker hela tanken är intressant. Katter är jord-djur om man ser till elementen. Och de lär, åtminstone i det fria, gärna lägga sig att vila på curry-kryss, något som de flesta andra djur undviker. Ofta ser man katter ligga till synes helt koncentrerade på konstiga platser. För min del kan de gärna tänkas balansera upp något. Kanske använder de sitt spinnande, sin vibration, sin tonhealing.
Naturligtvis är inte detta ”vetenskapligt bevisat” på något sätt. Faktum är att inte ens själva spinnandets karaktär är vetenskapligt slutgiltigt utredd. Man kan slå upp vilken vetenskapares utläggningar som helst och få veta om hur spinnandet går till, men med brasklappen att det är inte fullständigt utrett ännu….
Men forskarna har inte spillt någon möda för att ta reda på hur spinnandet uppkommer. Säkert har många fina katter fått sätta livet till i den forskningen. Kanske kommer man inte sanningen riktigt på spåren förrän man lärt sig se djuren och livet på jorden ur ett större helhetsperspektiv.
Så här ska det i alla fall gå till när katten spinner, enligt senaste (?) rön:
Det är via stämbanden ljudet uppstår. De sätts i vibration via struphuvudets muskler och kontrolleras av nerver. (Så var det med det, konstigare var det inte. Eller?)
En annan seriös teori (som jag tror man övergivit) är att spinnandet uppstår i bakre hålvenens vägg, och att ökat blodflöde gör att blodkärlets radie minskar varpå vibrationerna som uppstår fortplantar sig till de övre luftvägarna. (Pust, väldigt tillkrånglat tycker jag, tur att minsta lilla kissunge vet hur den ska göra för att åstadkomma sitt mysiga, hemlighetsfulla purrande…)
Spinnandet är medfött och det är inte bara tamkatter som spinner, utan även kisses vilda släktingar. Men det är bara tamkisse som spinner åt båda hållen, dvs både på in- och utandning medan vildkatterna spinner bara på utandning.
Det är inte underligt att forskarna intresserat sig för hur katten gör när den spinner, och varför den spinner. Vid första betraktandet är det ju enkelt: det är en kvarleva från kissungestadiet, den spinner för att den är nöjd, den talar därigenom om för mamman att den hittat spenarna, får i sig mat och är belåten. Kattmammas spinnande talar i sin tur om för ungarna att hon är på gott humör och att de kan slappna av, allt är under kontroll. Men faktum kvarstår, det är bara katten som spinner, inte valpen, inte zebra-ungen, inte valungen, inte illerungen, inte människoungen, inte ens elefantungen, inte…..Varför just bara katten?
Vad man också kan observera är att katter spinner inte enbart när de är nöjda, utan även när de är sjuka, rädda eller smärtfyllda. Kanske för att lugna sig (eller matte) eller – för att läka sig?
Jag har sett en uppgift härrörande från Läkartidningen att kattens spinnande stimulerar benceller och stärker benstommen. Däri hade man förhoppningar att vibrationsbehandlingar skulle kunna motverka benskörhet hos människor…
Kanske kan katten med sitt extrasensoriska sinne höra om något klingar ostämt i kroppen eller själen. Kanske är spinnandet stämgaffeln.
Spekulationer, javisst, men någonstans mellan vibrationer och materia finns en hel del…
Så katten har både metoder och resurser för sin helande inverkan. Vad mera är:
Kattägare är friskare än andra! (D. Morris ”Kattliv”) När människor klappar och smeker kattens mjuka päls slappnar kroppen av och spänningar släpper. Det är t.o.m. bevisat. Enligt studier mår hjärtpatienter bättre och återhämtar sig snabbare om de har katt. Efter en hjärtinfarkt har man alltså betydlig bättre chans att klara sig om man har katt. Förvånar mig inte alls.
Tamkatternas helande och välgörande inverkan på oss försiggår säkert på flera plan. Ett fysiskt där det är lugnande och avstressande att smeka den mjuka kattpälsen och antistresshormoner frisätts. Det är bra för vårt välbefinnande att ha någon att bry sig om, vårda och ge kärlek till och någon som älskar oss villkorslöst tillbaka. Djur är sällskap, de ökar självkänslan och ger upphov till kontakter också mellan människor. Dels som en symbol får något som är viktigt för människan. Dels på ett andligt plan där djuren blir en länk till en tidigare och mer naturlig värld, där kattens uppgift är att rätta till obalanser. Dels i det stora hela där alla Moder Jords livsformer har sina platser i det stora hjulet, en del i Helheten där allt levande kanske har ett slags kollektivt medvetandefält.
Under tiden jag sällskapat med dataskärmen och Windows-katten har våren utanför tagit ännu ett djupt andetag, gråheten lyser med sin frånvaro och allt växer så det nästan hörs. Kisse har vaknat för att få sig en matbit och Piggelin ses reta skatorna i godan ro. (Eller vem som nu retar vem. Skator ingår inte i katternas fan-club.) Det skulle vara lämpligt att tillfoga just nu att åtminstone någon av katterna spinner belåtet, men det gör de inte. Allt har sin tid, se.
”När katter känner någonting tillräckligt djupt, må det vara belåtenhet eller smärta, alltså när den befinner sig i ett ytterlighetstillstånd, då tycks den spinna. Vad därutöver är, är ett mysterium.”
Roger A. Caras
Härifrån har jag hämtat fakta och inspiration till ovanstående artiekl:
Tidningen Kattliv
Roger A. Caras ”Katten ser dig”
Desmond Morris ”Kattliv”
Bruce Fogle ”Vi och våra sällskapsdjur”
Claire Bessant ”Katt”
Om det gör något? Du är för go du!
Jag ska läsa! Tack!
Å vad jag ska gosa med mina katter sen, dessa fina fina djur!
Man blir alldeles lyrisk av din text, tänk att de förstår så mycket? "Vad ska jag göra, jo jag springer upp och ner för att matte inte skall somna om"
När jag tänker efter har det varit mycket kring, om om mina katter.
Jag måste sätta mig ner och "tala" med dem 
#19: Fantastiskt! Tack för läsningen 
Ja visst är de fantastiska, kissarna! 
Lite om curry-linjer och curry-kryss:
Curry-linjer bildar ett rutnät över jorden. De går i NV-SO och NO-SV riktning, alltså i 45 graders vinkel mot väderstrecken. Det är ca 4 meter mellan linjerna. Där linjerna skär varandra uppstår ett curry-kryss. Hur bred själva linjen är varierar med bl.a. månfaserna, men ett par dm är ett riktmärke. Strålningen sträcker sig också upp i luften. Den finns alltså inte bara vid jordytan utan ända upp till övervåningen i ett 30-våningshus.
Vad är då dessa omtalade curry-linjer egentligen? Det finns inga entydiga svar….
Våra förfäder hade kunskap om dessa rutnät. Kyrkor (äldre) och offerplatser placerades i enlighet med kraftlinjerna. Husen byggdes ofta så att man hade linjerna i väggarna, inte inne i husen. Det är nämligen inte nyttigt att vistas ofta och länge på en currylinje eller kryss. En del känner det omgående, som olust eller värk.
Men katter - de gillar kryssen!
Och tycks må bra av dem. Men - om din katt har en favoritplats vid dina fötter så behöver det inte vara ett kryss där! Den kan helt enkelt föredra att värma mattes fötter…..
Tack Magi-cat, det förklarar lite mer om dessa currylinjer 
Tack Magi-cat för all info och tack er alla andra också!
Men Magi-cat! Jag har tre katter och på nätterna sover två alltid i fotändan och en under täcket. Dom turas om vem som "får" sova närmast mig. INTE KAN DET VARA Tecken PÅ ATT JAG ÄR SÅ HIMLA SJUK! Det är jag inte (tror jag).
Min man som sover i dubbelsängens andra halva är faktiskt mycket sjukare men katterna sover inte där. BARA därför att han vrider och vänder sig stup i kvarten.
Min säng är inte heller i currykrysset eller i currylinjen, vet jag.
Sen barnsben har jag hört pratas om linjer med vattenådrår. Har för mig att dessa är samma som modernare currylinjer. Kan det stämma?
(Linjer med vatttenådrår…värre svenska kan man inte hitta på…men ni förstår.)
PS Min Carl-Gustav (Kalle) snarkar ibland så att vi vaknar mitt i natten! Låter inte särskilt helande!
Däremot tror jag absolut att helandet är ömsesidigt.
Alphira, var helt lugn, bästa kattplatsen är alltid som mattes fotvärmare! Kattens *varande* är att ha det bra.:-) Det andra är exempel på när det behövs extra insatser. Mina katter ligger bara på kryssen när det är något speciellt.
Vilken underbar tråd! Är fullständigt djurgalen och katter ligger 1a på listan. Har haft flera katter efter 30 års strecket. Förr var det hästar och är uppfödd i en kennel. Att jag är kattmänniska förstår jag nu för tiden, även om jag har hund också.
Märker så väl det här med att de gärna lägger sig där man har ont. Cyklade omkull för ett par månader sen och slog sönder axeln. Så fort jag intar horisontalläge så kapptävlar mina 2 tjejer om vem som ska få ligga vid axeln.
Den äldsta kommer rusande på ett ögonblick om jag blir ledsen över ngt jag hört/sett på teve el radio. Hinner inte ens börja gråta med ljud så är hon framme och spinner så det mullrar och är över hela mig.
Har 4 katter och kommer ha katt sålänge jag bara kan. Skulle nog inte må bra utan dom om jag får uttrycka mig egoistiskt. Därför försöker jag göra det bra för katterna som springer omkring här ute vind för våg.
Talar om för de grannar som gärna skaffar sig katter att jag håller koll på dom, för dessa människor här ute har vanvårdat dom. 2 familjer som har en förmåga att spara kattungar som sen går här ute och skriker efter mat magra, fulla av mask. Får ej bo inomhus heller. Jag har hotat med anmälan om dom inte skärper sig.
Sen dess har det reducerats kraftigt på förvildade katter här, men har 2 kattungar som springer här nu som vill ha mat. Jag vet vem som äger dom och det är en av familjerna. Nu kommer vintern och snart lär jag knacka på deras dörr igen!!!
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Intressant ur Läkartidningen 2005: Husdjur på recept!
Vi mår bra av husdjur och har lättare att återhämta oss från sjukdomsfall om vi har husdjur!
"Man återhämtar sig snabbare efter förlust av närstående och efter cancerbehandling. Sjukligheten i till exempel hjärt–kärlsjukdomar liksom sjukvårdsutnyttjande förefaller minska. "
" Den teori som oftast anförs som biologisk förklaring är »biofili«. Hypotesen kommer från den nu kanske främste levande zoologen, Harvardprofessorn Edward O Wilson. Den innebär i korthet att människan både behöver och drar nytta av en fysisk närhet till andra arter. Tanken är sympatisk och evolutionsbiologiskt rimlig men naturligtvis svår att formellt bevisa."
#25 mer till ALPHIRA (hann inte skriva färdigt :-)
(F.ö. snarkar min ena kisse också. Ibland ligger han och snarkar i garderoben så man undrar vem som är där. :-) (samtidigt hårandes ner någon tröja förstås. Får han inte tillräckligt med plats puttar han ut allt överflödigt från en hylla, ner på golvet. :-) Att möblera om garderoben är en av kattens självklara rättigheter.)
Det där med vattenådror har jag också hört. "Ligga på ådern" sade de gamle när de fick värk. Så flyttade de på sängen, bort från ådern, och se värken försvann.
Då visste man nog inget om currylinjer och allt var "ådern". Vad som är exakt vad idag kan nog ingen säga med säkerhet heller…..En del säger att "allt" handlar om vatten, andra skiljer på currylinjer och vattenådror. Värst är det nog om de sammanfaller.
Men att kisses bästa plats är hos matte, helt oavsett allt annat, det är ett faktum!
Vilken underbar läsning! Tror även jag att katter inte bara kan heala sig själva utan även oss människor. Dom är det bästa!
Marr! Sann kattvän! Härligt att du har mod att lägga dig i olämpliga djurägares beteende!
Magi-cat! I stugan i Finland hade jag jämt huvudvärk när jag sov, vilket jag normalt inte har. En gubbe var där och kollade och sa att jag "ligger på ådern".
Flyttade på sängen och bums var huvudvärken borta!
ALPHIRA! Det är nog mina finska gener som ger mig modet he he…Nä men ärligt talat har jag mått så himla illa på alla dessa stackars katter här ute tidigare att jag står inte ut om det blir likadant en gång till.
Fick ha en katt här ett halvår innan katthemmet hade plats. Han var en liten terrorist. Mina katter tyckte illa om honom, men dom stod ut. Det har jag tackat dom för.
Har pendlat min sängplats och det är bra där…å sen har man ju minst en healande katt vid sin sida…
Det är inte konstigt att man kallar katten för mystisk av oss människor och vi har velat ha dom som husdjur i tusentals år. Inte bara som råttjägare. Tänker på Egyptens Bast bl.a.
#32 vad underbart att du ställer upp för katterna, Marr! 
Och så ger de ju så mycket tillbaka också……även de där "besvärliga" som har svårt att ta plats i någons hjärta….de kan bli de allra goaste….
Magi-cat! Han var helt underbar egentligen men ej gillad av mina gamlingar, jag kan inte ha fler och han fått ett jättbra hem nu och är djupt älskad av dom. Han ger säkert en hel del healing tbax. Kommer inte att glömma den kissen…
#34 förstår det, de brukar vara speciella….
Men man måste ta hänsyn till gamlingarna också……Härligt att han fått det bra!
Vilken intressant läsning! Jag hade ingen aning om katternas helande förmåga, men nu när jag fårr upp ögonen så låter det rätt självklart.
Jag har tidigare haft ett antal olika katter (de flesta tyvärr bara under alldeles för kort tid; vi bodde nära en stor väg) men har just nu ingen. Som tur är finns det katter på jobb och i stallet, så min dagliga dos av katt är uppfylld iaf.
Sen kom jag osökt att tänka en halvtam "cheetah" som jag klappade i Sydafrika, den hade ett häftigt, mörkt spinnande. Vill ni höra finns film här: http://www.youtube.com/watch?v=fZu0qWdE9SA&list=UUd7MDie2QZY9pghgdVgMaAw&index=1&feature=plcp
Don´t worry, Be happy!
#36 mmmmm….vilken fin fläckig kisse och vilket purrande!
Tack för alla era tankar, om dessa fina djur!
Otroligt också att det finns så många som tar hand om hemlösa djur (katter i det här fallet)!
Vill bara tipsa om Emelie Cajsdotters bok "Sander och tiden". Har ni inte läst den ni andra kattälskare så rekommenderar jag den starkt. Eller var det "Samtal med Sander" den hette? Nu blev jag senil…
#39 Zander och tiden! Helt underbar bok, en av de absolut bästa!!
gammal tråd om den:
http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4f1eef8dd3b4fd27f100511b-zander-och-tiden-boktips

Visst ger katter Healing <3 När man kommer hem från en tuff dag på jobbet och möts av kurrande..Ja,då försvinner allt de negativa..Vad skulle man göra utan sina fyrbenta,dom finns ju där i alla väder <3
#40 men hur har jag kunnat missa den tråden?
Är man kattälskare måååste man bara läsa den boken! Håller med med att det är nog den bästa bok jag läst, den är heelt uunderbar! Emelie är en fantastisk tjej…
En av mina gamla katter Tina blev 23 år och dog av ålderdom. Men hon blev dement mot slutet. Hon hittade inte tillbaka in i huset igen om hon hade gått ut (sommartid, dörren öppen). Hon var hungrig men visste inte hur man äter. Hon på något sätt förståd inte på matskålen. Man fick mata henne så gott som det nu gick.
Jag säger att hon dog av ålderdom eftersom hon var fysiskt frisk in i det sista. Men hon fick mänsklig hjälp för att komma till katthimlen.
Innan hon blev riktigt dement så blev hon alldeles lyrisk.
Om våra andra katter kom in med levande möss, så sprang mössen under Tinas mage och sökte skydd. Och där var dom tills något oväntat hände så att Tina flyttade på sig. (Som vi vet så är mössen kloka.)
Vi hade en oinredd vindsvåning dit katterna hade tillgång till, där någonstans byggde även svalorna sina bon. Vet inte hur många gånger hämtade Tina oss, visade att nu är det någonting där uppe…ni måste komma. Hon sprang före och min man gick efter. -Jo, varje gång var det en fågelunge som trillat ner från sitt bo. Min man lyfte varje gång fågelungen tillbaka till sitt bo och Tina var nöjd.
Det hände även 2-3 gånger att Tina kom ner från vinden och hade en skadad fågelunge liggandes på ryggen. Hon ville att vi skulle hjälpa fågelungen.
Allt detta gjorde Tina som födde många kullar söta ungar. Och sådan jägare som hon var förut! Det tog inte länge efter förlossningen när hon gick ut och hämtade en möss till sina ungar…
Hon gick bort för snart tio år sedan. Ett par år sedan visade hon sig för mig. Kom över tröskeln till köket och gick raka vägen till matskålen…
Hon ville visa att visst mår hon bra och visst vet hon var matskålen finns.
#43 Vilken härlig rörande berättelse om din fina katt Tina! 23 år!
Tänk att jägaren blev en som hjälpte möss och fågelungar! Djuren är så kloka…..
Ja, Magi-cat. Tina var inte bara en katt utan -tja, vad ska man säga…
Har inte förstått hur hon fick dom där fågelungarna placerade på sin rygg. Undrar om en vuxen fågel hjälpte till.
Eller en kattängel eller fågelängel. 
Oj vilken katt!
I can't drown my demons, they know how to swim.
har 2 katter här hemma, o kan säga som så att deras spinnande är healande :) min pojkvän som är jättestressad jämt han somnar när mina katter ligger bredvid han o spinner :) jag blir också sj lugn av spinnandet :)
<3 kärlek <3
Ja det är verkligen något visst över katter. De läker sig själva väldigt snabbt också, se bara nu när en av våra katter nyligen steriliserats. En vecka efter operationen kan de återgå till "vardagen" (utan plastkåpa över huvudet tex).
vad märkligt jag och min sambo som länge kallat vår katt för just "helare" lite på skämt eftersom han alltid letar upp och lägger där det gör ont vare sig det är träningsvärk, mensvärk eller någon sträckning. han verkar också vara bra på att känna av mitt stämningsläge och kommer alltid och myser sig ner när jag känner mig ledsen eller nere… 
#angelica-linda. Där ser du vilken fantastisk katt du har hemm! Tänk att JUST HON/HAN är hos er! Härligt att NI är kloka och förstår. Kanske h*n behöver eran hjälp också någon gång när h*n är ledsen.
I ett kanaliserat budskap i en av Dolores Cannons böcker, har jag läst att de gamla egypterna höll tama lejon. Prästerna sände helande energi till dessa lejon, och upplyste dem om vem som skulle ha den. Därefter gick lejonen iväg till den som behövde helas. Personen kramade om lejonet, och tog del av den helande energin.
haha gud vad roligt, igår klagade jag till pojkvännen om att jag hade ont i sidan på magen. Han hämtar katten och säger att nu får du en varm katt i stället för en värmekudde. Genast lägger sig katten tillrätta på det onda stället och börja spinna, och inte hade jag ont särskilt länge till :)
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Känner igen det med att katter ger healing,, alla mina katter gör det fast på sitt eget sätt. den mista katten tvättar gärna håret på mig,, och när jag mår dåligt kommer han och ska ligga på mig.
Min hona är extremt noga med att komma och ligga i knät om hon känner att man är lite nere.
Den mest skygga katten som helst av allt inte vill ligga i knät eller va nära kommer och stryker sig och svansar runt en så man nästan ramlar över honom..
Så vist kan katter ge healing..
Härligt Sol69