Blir Lila
hejsan. tog kort på våran dotters nybyggda rum på övervåningen, varje gång jag tog ett kort mot dörren blev det lila. spelade ingen roll om jag stod inne eller utanför rummet. va kan dettta vara?

Utan att ha sett fotot så skulle jag säga att det låter som sensorn i din digitalkamera är på väg att ge upp, i så fall lär du få byta kameran så småningom.
Är det en iPhone 5 du tar kort med? Den har ett känt problem som leder till lila bilder i vissa sorters belysning.
Angående mer exotiska förslag: min mening är att om du inte kan se det med blotta ögat och du inte får samma effekt om du tar kort med en icke-digital kamera så beror det med största sannolikhet på en av många tänkbara defekter i din kamera. Moderna digiatlkameror är väldigt invecklade tekniska system och det finns mycket som kan gå fel i dem vilket leder till att bilden man får inte stämmer med verkligheten. Det är i min mening en mer trovärdig förklaring än att det finns något där som endast går att "se" genom linsen på en digitalkamera.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Brukar få lila bilder då jag fotat under ett viss lysrör. Exempelvis i köket vid diskbänken. Hade dock ingen iphone men en samsung. Tror det kan vara belysningen.