Förvirrad!?
hej.
På nyårsfetsten så hade vi besök av min bonus farmor o farfar och deras mammor. Sedan när vio hade käkat kom vi in på att prata om ett foto. Vilket jag aldrig hade hört talas om tidigare. Så då letar Micke min lossas pappa upp bilden och visar den till mig.
På bilden är det Mickes mamma "Bibbi". Och hon sitter i köket på samma plats som hon sitter på nu. Och Bibbi är helt skarp och har färg osv. Men framför henne så är det en genomskinligt ansikte viket föreställer en blandning av Bibbis far och hennes faster. Så hälften av ansiktet är pappan och andra…ja ni förstår. Och på ansiktet är ett par pilot glasögon synliga och ögon en och lite av munnen syns också.
Micke berättar att tog bilden för ett halvår sedan. Sen en natt för ungefär nån vecka sedan så satt han uppe och kunde inte sova så han bestämde sig för att kolla igenom lite gamla bilder. Då blir han förvånad när han ser att det är tt annat ansikte på bilden också. Han har inte gjor något med bilden.
När de tog bilden ett halvår sedan så visade han bilden direkt till Bibbi. Men då var det bara hon som fanns på bilden. Så ansiktet har plåppat upp efteråt. Men då kommer vi till min fråga, hur kommer det sig att en ande kan fastna på bild och synas när de flästa männinskor inte kan se den med egna ögon? Lixom hur gåre till? Och min andra fråga är varför det kom upp senare?
Jag kollar om jag kan lägga in en bild senare.
What we think, We become
Hej, Eftersom (antar jag) Bibbis far och faster inte lever (ni har kanske uteslutit alla tekniska svar) kan de kanske göra sig "synliga" för en stund, eller snarare framställa en "synvilla" för uppmärksamhet. Annars "fastnar" de inte på foto så (enligt mig). Är det något speciellt som de vill påminna (er/honom) om just nu? Vad gäller foton så har jag (med en vanlig kamera) lyckats ta dubbbelfoto. Jag tog alltså slut på rullen men av någon anledning glömde jag av det och tog nya (med samma rulle). Vid framkallningen var det dubbelfotografier, mycket underligt. Men så måste det ha varit (för mig).
Sajtvärd på Övernaturligt

Om man bestämmer sig för att det finns andar så är det enkelt att svara på din fråga, eftersom man kan göra precis vilka antaganden som helst om de andarna utan att det blir vare sig mer eller mindre trovärdigt. Det korta svaret skulle till exempel kunna vara att de använder magi för att ändra kortet. Eftersom vi redan postulerat att andar finns så är det inget överaskande att de även kan trolla.
Då kan man så klart fråga hur magi fungerar men då kommer man ju bara tillbaks till själva frågan om hur andar fungerar och det har jag aldrig hört något rakt svar på.
Så om vi redan bestämt att andar finns kommer det nästan på köpet att de kan göra precis vad som helst
.
#2 Hmm, den bilden skriker photoshop 
Vad använde han för kamera? Var det en digital bild som ändrades, ett negativ eller en framkallad bild?
Om det är en digitalkamera, finns den oredigerade originalbilden kvar?
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#3 jo jag vet men grejen är den att den inte är photoshoppad.

#4 Jag tror att den är det. Kan du svara på vilken kameramodell den tagits med (eller åtminstone om det är en digitalkamera) och hur den fick det format den har utan att redigeras?
#2 Jag vill inte förringa er teori men det ser lite knepigt ut (om du ursäktar). Ögat/ögonen ser dessutom väldigt stora ut, eller ser jag fel? Jag har tyvärr inget vettigt att komma med. Jag tror inte att ni har "hittat" på bilden själva men det har kanske skett något vid framkallningen/överföringen? Det extra ansiktet täcker hela kvinnans och om det skulle vara ett andefenomen med på en bild brukar man se (jag har sett) diffusa konturer, något svagt bakom "huvudpersonen". Men, man kan aldrig säga aldrig. Inte förrän man är helt säker på en "naturlig" orsak till saker som sker :)
Min tvilling var snäll och la in bilden ( tack gumman)
. Och
#3 Den är inte photoshopad! Jag såg med egna ögon på fotot. Den är tagen med en I phone 4. Mer info kan jag tyvärr inte om olika kamera modeller. Men jag kan försäkra er alla om att den inte är photoshopad!
Vill också skriva att Fasterna hade ansikts förlaming av en stroke…
What we think, We become

#7 "Den är inte photoshopad! Jag såg med egna ögon på fotot."
Jag förstår inte, menar du att den inte kan vara shoppad för att du såg den? Förut sa du att den först var en vanlig bild och sedan (långt därefter?) förändrad, det låter inte som något man kan se hur det går till…
"Den är tagen med en I phone 4"
Upplösningen på en iPhone 4 är 2592 × 1936 pixlar. Bilden du laddade upp är 320x480 pixlar. Någon har redigerat bilden, så mycket är klart. Huruvida denne någon även la till ansiktet kan vi bara gissa. Det skulle vara enklare att veta om den oredigerade bilden fanns kvar.
Jag körde bilden genom ett program som är avsett att upptäcka redigering av bilder (JPEGSnoop) och den hade följande att säga:
"ASSESSMENT: Class 1 - Image is processed/edited"
#5 den är tagen med en iphone, han är död och det finns bara bilder på honom på papper som är svart vitt. Den är inte photoshoppad
#8 bilden är omgjord av min samsung för att min bonus pappa skickade den till min telefon från sin iphone

#5 Det är kanske inte just photoshop som använts men något program är det (enligt programmet jag analyserade bilden med så är det antagligen ett program för iPhone, Mac eller annan Apple-produkt. En iPhone-app verkar troligt.
Nu har jag till och med jämfört med en bild som jag vet är tagen med en iPhone 4 och det är helt uppenbart att bilden du visar inte är original. Du kan få alla tekniska detaljer om du vill.
Det kan så klart ha varit en ande som redigerat bilden (med hjälp av apple-mjukvara) men jag tvivlar på det.
EDIT: missade #10

#10 Om du laddar upp originalbilden så kan jag hjälpa dig att avgöra om den är manipulerad eller inte.
Nu orkar inte jag läsa igenom alla kommentarerna så någon kanske redan har sagt det här. Men jag ladda hem en gratis app för kanske 1 år sen till min smartphone å då fanns det massa sådana där ansikten att välja på som är så där halvgenomskinliga. Det är meningen att du tar bild på ngn med det där halvgenomskinliga ansiktet som appen ger på ditt lr nån annans ansikte för att sedan få en version av hur man ser ut som gammal. alltså en agebooth! En fruktansvärt dålig sådan också. Jag tog endast en bild med den där appen å jag kan svära iaf till 99 % säkerhet att detta ansikte fanns där. Hittar dock inte bilden, har nog raderat den å även appen för den var kass och gjorde så att telefonen hakade upp sig och fungerade allmänt kasst.

#13 Det är fullt möjligt utifrån den tekniska analys av bilden som jag gjort. En möjlighet är så klart att bildens upphovsman av misstag lagt på ansiktet med en sådan app (om vi ska hålla oss borta från illsinta motiv). Eventuella likheter med döda personer kan vara en tillfällighet (ansiktet är väldigt otydligt och ganska allmängiltigt för gamla människor).
Min bedömning är också att den del av ansiktet vi ser är precis den del man skulle lägga på för att ge en åldrande effekt och det förklarar dessutom de ihåliga ögonen som skulle kännas ganska oroväckande om det var en ande som låg bakom. 
#12,13,14
Det finns ingen annan bild än den jag laddade upp, det är orginalet. Ingen app är inblandad, jag är full medveten om vad dagens teknologi kan mixtra med.

#15 "Det finns ingen annan bild än den jag laddade upp, det är orginalet."
Det är inte en originalbild tagen av en iPhone. Håller du med mig om det? Du sa ju själv att bilden förvrängts av mjukvarans som skickade bilden till dig.
Det är så klart möjligt att originalet inte finns kvar och då får vi kanske inget säkert svar på hur den ändrades.
"jag är full medveten om vad dagens teknologi kan mixtra med."
I så fall borde du inte uttala dig så tvärsäkert.
Kan du förklara hur du vet att det inte är en "aging booth"-app som gjort det?
Jag har tagit bort de två senaste kommentarerna eftersom dessa hamnade lite utanför ämnet.
Har ni teorier om Ts foto är ni välkomna att delge dem.
#16 vad är det du inte förstår? Bilden är från en ifhone skickade till min telefon och min har mindre skärm vilket gör att bilden minskas. Sedan skickade jag bilden till min dator och la upp den. Den är inte mixtrad med, dethär är orginalbilden och anden har kommit dit TILL orginalet!!

#20 "vad är det du inte förstår?"
Jag förstår dig klart och tydligt 
"Bilden är från en ifhone skickade till min telefon och min har mindre skärm vilket gör att bilden minskas."
Skärmens storlek har garanterat ingenting med saken att göra. 
Det är tänkbart att det finns mjukvara i telefonen som automatiskt komprimerar bilder när de skickas. Om du vill visa originalbilden får du i så fall stänga av den funktionen eller lägga in bilden direkt från telefonen med vilken den togs. Om du gör det kan jag hjälpa dig att avgöra om bilden är redigerad eller inte. Just nu har vi bara en bild som med 100% säkerhet har manipulerats (även om vi inte vet vad som är manipulerat och vad som är äkta).
"Den är inte mixtrad med, dethär är orginalbilden och anden har kommit dit TILL orginalet!!"
Den är mixtrad med. Det är möjligt att storleksändringen är den enda mixtringen, men det är också fullt möjligt (och i min mening mycket sannolikt) att även ansiktet har lagts dit. Antagligen är det en "aging booth"-app som nämndes tidigare.
Jag vet att du inte tror att det är så, och att du till och med säger att du vet att det inte är så. Då undrar jag hur du kan veta det.
Men lägg av! sluta analysera. Det är en bild.
Om du vill skriva hur du tror andar kan fastna på bild så gör de. Men min fråga var inte " är den photoshopad" eller?
Du kan starta en egen tråd om photoshoppade bilder. men inte här tack!!!!
What we think, We become

#22 "Men lägg av! sluta analysera. Det är en bild."
Jag vet att det är en bild. Jag svarade på Piixys frågor, det hade varit oartigt att låta bli.
"Men min fråga var inte " är den photoshopad" eller?"
Du frågade "hur går det till".
"Om du vill skriva hur du tror andar kan fastna på bild så gör de."
Jag har redan föreslagit två alternativ:
1. Magi.
2. Genom att anden (eller någon annan) laddar ner en app.
Lite mer i detalj:
Eftersom bilden är lagrad digitalt skulle ju anden endera behöva interagera direkt med transistorerna i telefonens minneskort eller använda någon typ av mjukvara.
Att direkt "manuellt" manipulera minneskretsen skulle förutom magisk förmåga med nanometerprecision även kräva en detaljkännedom om JPEG-komprimering och andra extremt tekniska ämnen. Så endera är anden ett tekniskt geni eller så använder den en app.
#23 Det är ingen idé att du vill se orginalet för det är bara att rulla upp i sajten så ser du det. Förstår du nu???

#24 När jag säger originalet så menar jag bilden i ursprunglig storlek och utan ändringar av något program. Förstår du nu? 
Bilden som är där upp är inte ett original, om det är den enda bilden du har så kan jag nog inte hjälpa dig mer.
#25 det finns inget orginal utan ändringar bilden som är uppladdad är orginalet, hur kan du veta att bilden inte är orginalet??
#0 Jag måste säga att jag tycker du har fått en underbar gåva från andevärlden, inte alla får vara med om synliga budskap. Jag har också varit med om sådana bilder, det är olika hur de vill synas ibland är dem bredvid personen på bilden och ibland framför den.
Jag tycker du har en väldig tur och ja lyssna på ditt inre, du har fått ett budskap!!
Kram gumman :D

#26 Det har jag ju skrivit flera gånger, men för att upprepa:
1) Upplösningen är fel.
2) Metadatan i bilden (EXIF) visar tydligt att bilden inte har skapats av kameraprogrammet i en iPhone utan av något annat (okänt vilket) program.
3) Det är ett stort genomskinligt ansikte utan ögon på bilden 
Det sista är så klart ett skämt men de två första punkterna är ett ganska obestridligt bevis för att bilden inte är original. Slutligen så medgav du själv att bilden ändrats av programmet som skickade den (eller programmet som tog emot den) så jag förstår inte hur du kan kalla den original samtidigt.
Besvarar det din fråga?
oj! Hade bilden varit tagen bara ens med en vanlig digitalkamera och om ansiktet hade varit där från början så hade jag förstått MER att ni är så bergsäkra på att det är ett spöke på bilden. Men helt ärligt, med en iphone med alla dess finesser och appar av alla miljontals slag så hade iaf jag bortförklarat det där med en logisk förklaring. Helst när ngn (nu jag) berättar att jag också haft det där ansiktet på ens kompis ansikte en gång. Ni kanske ser att det där ansiktet saknar huvudhår? det är för att den peronen som du fotars hår ska synas, så att bilden mer liknar denne. Sen att Jonas även kört bilden i ett program som visar att bilden är manipulerad. Jag är ingen skeptiker kan inte heller kalla mig en jätte troende. jag stänger inga dörrar dock och är väldigt nyfiken av "livet" Säger det bara så att ni inte ska tro att jag inte TROR på det övernaturliga, det gör jag. Till en viss del. Men först måste alla naturliga förklaringar bort.
För om den där bilden är på "riktigt" så måste de ju vara den bästa bilden av ett spöke genom tiderna? Finns även en app som kallas ghostcam såg jag nu. snacka lite med låtsas farsan igen lr undersök hans iphone om han har nå hemliga appar installerade ;)
Hej Piixy och Krissegy!
Ni låter lite arga och besvikna på svaren ni får här i tråden. Var inte det! En av de bästa vanorna man kan lägga sig till med som medial eller andeintresserad är ett kritiskt öga. Visst kan det vara spännande att tolka allting som ett budskap från andevärlden, men då finns också risken att man aldrig kommer någonstans i sin utveckling som andlig människa. Varför? Man lär sig inte skilja på vad man hoppas att se och vad man faktiskt ser.
Som så många redan har sagt. Att utesluta alla tänkbara naturliga förklaringar innan man börjar tänka på andar är en bra grundregel. Vill man inte göra det får man ändå acceptera att andra gör det.
Med andra ord: Se inte invändingarna som jobbig kritik, mer som en uppmuntran att vrida och vända på era upplevelser Om ni verkligen kan visa upp en orginalbild som inte har manipulerats, ja då är det ju som malinska skriver i#29 : en världssensation! Då är jag den första att applådera! 
#30 som jag förstår så har piixy och krissegy redan gått igenom de naturliga förklaringarna. Väldigt bra inlägg, :)
Du som tror att den är photoshoppad kan ju göra en likadan bild med digsjälv på med en gammling på. Då och bara då kommer jag att hålla med om att den är photoshoppad. Men som sakt är den inte det, som jag har sakt hela tiden.

#32 "Du som tror att den är photoshoppad kan ju göra en likadan bild med digsjälv på med en gammling på."
Jag har redan lagt en del möda på att hjälpa dig ta reda hur bilden blev som den är. Jag har egentligen inte något direkt intresse av att övertyga dig om att den är redigerad, så det finns gränser för hur mycket arbete jag lägger på det.
"Då och bara då kommer jag att hålla med om att den är photoshoppad."
Kommer du verkligen det? Det du ber om är inte särskilt svårt (om det går bra med vilken svartvit gamling som helst) men jag tvivlar på att du kommer övertygas av det.
"Men som sakt är den inte det, som jag har sakt hela tiden."
Ja, du säger det. Men jag förstår inte hur du kan veta det.
#31 "som jag förstår så har piixy och krissegy redan gått igenom de naturliga förklaringarna."
Men undrar du inte hur de gjort den genomgången i så fall? Det förefaller som det krävs en väldig massa specialkunskaper om till exempel vilka bildredigerande appar det finns för iPhone och hur de fungerar.
#33 om du vill bevisa dig själv om att den är photoshoppad kan du sitta och göra en egenlite bild som du kan roa dig med!
Annars kan du låta piixy oc krissegy ha sitt photo i fred och tro vad de vill med den,
Kram
Vi måste tänka på tonen mot varandra och vi (alla) tror olika om mycket här i livet. Att diskutera för - och emot kan man göra ändå.

#34 "Annars kan du låta piixy och krissegy ha sitt photo i fred och tro vad de vill med den"
Jag hoppas du inte försöker antyda att jag inte låter människor tro vad de vill, ingenting är längre från sanningen.
Angående att ha sitt foto i fred - jovisst, men då ska man kanske undvika att posta det på ett öppet forum 
piixy och krissegy Jag tycker absolut att ni ska tycka det ni tycker och känna det ni känner, det är ju ändå det viktigaste i slutändan. Vad ni känner.. vad ni tror och vad ni vet.. Om ni vet att bilden är på riktigt så borde de räcka, man behöver inte alltid bevisa saker för andra människor.. Det vi diskuterar i den här tråden är ju hur det kan ha gått till och hur det fungerar? (som krissegy fråga) Sen att jag inte tror att det är ett spöke på bilden borde ni inte bry er om..
Men sen tycker jag att om man redan vet att det är anhöriga på bilden med bibbi varför sätter ni då ut den här med frågor? Hade vart annat om ni skrev ett inlägg typ: kolla vad häftigt här sitter bibbi och hennes döda släktingar har fastnat på kortet med henne, vad underbart! då hade det inte funnits ngr frågor att svara på å då kanske inte denna tråd hade haft diskutioner om photoshop och appar. För jag vill iaf inte diskutera med folk som redan VET. Så lita till er själva.. För när jag själv vet någonting säkert, så behöver jag inte det bekräftat av andra.
#36 jo, det kanske är lite knasigt. Det här är ett öppet forum och alla har sin talan. Förstår inte hur långt man ska duskutera om ett photo.
Kram