Hämnas aldrig andar?
Hallå, här har ni måhända en lite småkorkad fråga, men ändå en fråga jag har funderat över lite smått. Jo, jag har tänkt på mordoffer och deras mördare. Händer det aldrig att mordoffer besöker sina mördare från andevärlden och hämnas genom att ge dem ett riktigt helvete? Ni vet, det finns ju mycket andar kan komma på med diverse spökerier för att skrämma slag på någon och man kan ju tänka sig att någon som har blivit mördad kan känna viss bitterhet. Jag har dock aldrig hört talas om något sådant fall, så jag ställer frågan till er. :)
Det skulle isåfall kunna ske genom Andens förmåga till skapa den typen av händelser inför den personen som bragt någon annan om livet men det ska nog mycket till ifall offret själv skulle göra en sån sak.
Alltså Anden som är förenad med personen som mördat.
Varför, helt enkelt därför denne Ande är den enda kraften som har tillgång till verka ibland oss i båda världarna. Det kan inte en själ göra så handgripligt efter sin död som jag ser det utifrån vad jag själv känner till för tillfället. Förutom ifall själen som inte längre finns kan komma fram till en gemensam mening & vilja med mördarens Ande och där de då skulle kunna finnas en bra avsikt och ett bra syfte i göra detta tillsammans för mördaren eller någon där omkring.
Intressanta funderingar 
Man har inget behov av hämnd på andra sidan, inga grubblerier, inga hämdbegär. Det tillhör den "onda" sidan.
Hej,
Det var ingen korkad fråga alls, en ganska intressant sådan snarare!
Jag resonerar så här (men vi ser ju olika på det):
Ondskan är skapad av människan och när vi sedan går över till andra sidan släpper vi mycket av de känslor vi hade som människor, dock gäller inte det alla - många "lever" vidare med det, inte som känslor som vi upplever dem, utan snarare som minnen.
Att hämnas gör nog ingen (men vi har ju en annan sida också) men däremot kan vi uppleva det som om de "stör" oss men många gånger handlar det kanske om att skipa rättvisa. De söker upp oss för svar eller för att ge svar snarare.
Om vi inte bryr oss om den mörka delen attraherar vi den heller inte. Vi bör veta om att den finns där men det gör ingen nytta att uppmärksamma den.
Sajtvärd på Övernaturligt