Typsnitt för dyslektiker
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Christian Boer är grafisk designer och dyslektiker. 2008 började han som student att jobba med en eget projekt att försöka skapa ett typsnitt som gör det lättare att läsa för honom själv och andra dyslektiker.
För Boer och många andra dyslektiker är problemet med vårt vanliga alfabet att många Tecken är väldigt lika varandra, till exempel ”pqbd”, ”un” och ”ij”. När dyslektikern försöker läsa texten kan bokstäverna ”snurra runt”, spegelvändas och på andra sätt ”ses” från fel håll och om de då ser ut som andra Tecken i alfabetet uppstår läsfel."
Här kan du läsa mer http://capdesign.idg.se/2.990/1.476311/typsnitt-for-dyslektiker
Om det här visar sig vara en lösning, en hjälp, kanske iFokus kan ändra typsnittet här?
Sajtvärd på Övernaturligt
Jag är Dysl men dessa funakde tyvärr inte så bra för mig
men då vi alla är olika så det är värt att prova för personligt bruk, ,
dock som universal font tror jag inte det är så lyckat,
iden är ju toppen jag är säker på att dom är mkt bra för vissa
och all heder med arbete ttill den som gjort dom, :)
men personligen dessa " 3d" fonter vart tyvärr bara suddigare för mig, har testat dom ett tag och fick bara ont ihuvudet,
jag provade mig att hitta andr lite udda fonter på internet som jag trivs bättre medi vardags bruk även om det är långt ifrån bra,
Hej,
Tack för dina tankar!
Jag har ingen egen erfarenhet av det, men det var intressant/lärorikt att se videon.
Hoppas de hittar ett bra sätt för alla.
Sajtvärd på Övernaturligt
jag har dysleksi men har lärt mig läsa så! fast för mycket textkan iblad bli jobbigt!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
har också dysleksi, fast kan läsa ganska bra, och har blivit bättre på att skriva. Det är nog mest nummer som är jobbiga/ett problem för mig :P