Gymnasie val..
Hej alla! Nu är det så att jag ska välja ett gymnasie som jag ska gå på efter 9an. Och jag har läst runt i timmar och inget intresserar mig alls, det enda jag skulle kunna tänka mig att jobba med i framtiden är något som har med det övernaturliga att göra.
Det finns ju dock så klart ingen gymnasie skola som gör att jag kan studera i det eller så.
När jag blir stor vill jag jobba kanske i en afär där man säljer kristaller, och rökelser och sånt där, och där jag kanske kan ge ut läsningar och sånt.
Men hur kommer jag dit?
Och är det verkligen något jag skulle kunna överleva på? Jag måste ju ha lägenhet, och mat på bordet.
Jag är verkligen desperat efter svar! Skolan pressar mig SÅ mycket!
Vad ska jag göra? :(
Hej, Det jag skulle satsat på (om jag redan i din ålder hade påbörjat min andliga utveckling) är (som jag gör nu) läsa omvårdnad och allt som har med människor att göra. En kombination inom andlig kunskap och det "mänskliga" vetandet ger nog den "bästa" förståelsen, även om vi självklart får mycket hjälp av våra (andliga) vägledare. Be om rätt vägledning och lyssna till ditt hjärta.
Sajtvärd på Övernaturligt
Hej MikeW! Jobbigt det där att skolan pressar och man måste välja och välja nu….
Instämmer med Fjäril!
Lyssna till ditt hjärta men tänk även brett.
Skaffa kunskap, massor med kunskap, även inom områden som inte är exakt det du tänker dig just nu.
Du kommer att kunna göra fler val under livet och du kommer att kunna ändra dig och ändra bana. Ingenting är hugget i sten av det val du gör nu. Vad det än blir får du någon nytta av det - fast du måste känna att du trivs med studierna förstås….
Önskar dig stort lycka till med vad det än blir!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
tack för era svar :) fast jag kom på något precis…
Jag vill inte direkt ha något 'jobb' asså jag kan inte någonsinn kunna tänka mig att jobba med samma jobb i 20+år som min pappa t.ex.
inte ens 2 eller 5 år är kul. Jag tycker jobb är SÅ tråkigt!
Så jag tänker inte välja ett gymnasium så att jag kan få ett jobb när jag blir stor, jag tänker välja gymnasium för att det är något jag vill lära mig!
Skit i att jobba rästen av livet, jag tänker lära mig rästen av livet!
Jag håller på nu och ritar så jag ska nog gå på gymnasium där jag kan lära mig att rita, sen kanske jag ska lära mig animering.
Jobba i animering ett tag sen skiter jag i det för att jag kan det, sen kan jag byta helt och hållet och lära mig att dansa! (jag suger på att dansa så varför inte :P)
Det finns SÅ många saker i livet jag kan lära mig att göra!
Och så många saker jag vill göra!
Jag ska hoppa fallskärm, hoppa bungee jump, vara med i tävlingar bara för det är skoj, resa runt världen, skriva en bok, åka snowboard, skidor, bli modig (är en ganska blyg person), jag vill lära mig rita manga, åka skateboard, bara lära mig nästan allt som finns att lära! :D
även om jag blir hemlös så ska jag alldrig sluta lära mig. Jag ska ha ett roligt liv! inte ett "jobba tills man dör liv" Jag ska ha hundra berättelser att berätta! Även om jag blir hemlös eller allting går åt skogen så ska jag ändo vakna upp med ett leende på mitt ansikte, för jag vet att jag har iallfall försökt!
Och jag vet typ "men hur ska du göra allt det utan pengar" …Det vette f*n :P Jag kommer hitta något sätt. Jag kan göra många saker för att få pengar, även om jag inte har jobb. :)
Men man kan ju faktiskt både jobba OCH ha roligt. Tänk om du bara blir hemlös och inte kan göra någonting av det du vill just för att du tjänar inga pengar som du kan göra någonting för. Tror knappast du kommer resonera på samma sätt när du väl letar sovplats varje kväll. Dagens samhälle kräver i de flesta fall någon form av utbildning så för ditt eget bästa så borde du nog tänka över ditt beslut igen.
#4 det är klart jag kommer ha jobb, fast det blir troligen ett eget jobb som jag har i så fall. Typ rita en serie och ha ads osv så får jag pengar för det, så kan jag även göra youtube videos och få pengar för det.
Jag känner en kille som jobbar med youtube. Han har typ 5.000 views på varje youtube avsnitt som han gör och han betalar sina räkningar för det.
Har även en kompis som inte jobbar alls, han får pengar av staten. Min mamma får även det. Hon jobbar inte heller.
Ursäkta om jag verkar sur nu, det är inte min mening…
vet du varför man får pengar av staten? för att man INTE kan jobba!
Det finns många som VILL jobba men som behöver hjälp att hitta arbete som funkar för dem, och då tar dem som KAN jobba dem pengarna… Jag är en sådan människa, jag ska ochså hitta gymnasieskola, men jag kan inte gå vanlig…
Återigen ledsen oim jag verkar sur, men blir bara trött…
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
#6 men jag kommer ju ha jobb. :P vad jag menar är att om det blir så att jag inte får ett jobb i t.ex. animering eller något så kan jag även få pengar genom youtube, google mm. Och vem vet, jag kommer vilja göra allting som finns att göra, jag vill klättra berg och allting, och då kanske jag blir skadad fast då kan jag ju inte jobba och då får jag pengar endå utav staten. Så jag kommer nog alldrig riktigt vara utan pengar.
Fast min kompis får pengar av staten fast han kan jobba, han bor i usa så det kanske är anorlunda där? Min mamma är sjuk skriven för livet det är därför hon får pengar.
:P
kanada* inte usa :P
Att göra kariär genom talang är otroligt svårt, spec i medier som youtube. Där är det i regel 99% tur som gör att vissa personer lyckas och andra inte. Mitt tips är att ta en ganska bred och allmän linje, tex sam, handel, vård eller så för det är riktigt svårt att byta inriktning efter gymnasiet (spec om man läser tex estetlinjer då de ofta drar ner på mer vanliga kurser för att ha plats för sina speciella inriktningar). Då har du alltid något att falla tillbaka på. Det kommer alltid behövas butiksbiträden och undersköterskor. När du har grunden kan du börja leka runt och försöka bli kändis, men det kommer vara svårt och krävande.
Det är även svårt att bli tex mangatecknare när man inte kommer från en asiatisk kultur. Det är där man måste slå igenom för att kuna tjäna ordentligt. Det finns ett par svenska mangaserier men de har inte lyckats nå vidare vad jag sett tyvärr :/
De flesta som blir youtubekändisar (som exempel) hade inte det som mål (tex Pewdiepie och JennaMarbles) medans de som går in och tänker "hohoho, jag ska tjäna miljoner på detta!" misslyckas. Visst, försöka går ju alltid men pessimisten NinaCrown säger att det inte är så troligt ^^''
Ussh vad jag känner mig negativ men det är otroligt svårt med sådant här. Därför tycker jag såhär, gå en bred utbildning med engelska, svenska och matte B minst så har du åtminstonde en stadig grund. Har man det har man större möjlighet att prova sig fram senare i livet
Bild, IT och ibland till och med grafisk design kan man ofta välja som tillvalskurser på gymnasiet i år två och tre så det kan du även få lite smått där för att bygga på det i framtiden om du märker att det är den inriktningen som lockar dig.
MikeW:
Du har fått många bra svar och jag förstår ditt dilemma. När jag skulle välja gymnasielinje en gång i tiden, så fick jag höra två saker av två reumatologer. Jag ville nämligen bli barnskötare, då. De två läkare som jag pratade med inför valet har i mitt fortsatta liv representerat två olika synsätt, som finns både i mig själv och som jag ser i andra.
Den ena läkaren sa, utifrån sitt synsätt: "Nej, det kommer inte gå. Du kommer inte att klara av att jobba med barn."
Då sa den andra läkaren utifrån sitt synsätt: "Om Åsa vill jobba med barn, så ska hon göra det. Hon kan göra vad hon vill."
Hon satte den första läkaren på plats. ;-)
Jag är nu 40 år och fortsätter livet med att varje dag försöka minnas att medvetet välja för mig rätt synsätt, dvs det som tar mig framåt och bibehåller min inre glädje och livslust i varje stund. Tankens kraft är stor och den medvetna viljan hos en människa ska aldrig underskattas.
Varför säger jag detta till dig MikeW? Jo, för att visa att det viktigaste av allt är vad du vill och inte vad du inte vill, samt att det alltid kommer finnas negativitet som försöker hindra dig från att göra det du (din själ) vill.
Tyvärr är skolsystemet (och "pengasystemet") gjort för att skapa "produkter och siffror" av levande, kreativa människor - omedvetna människor som alla lever och tänker likadant i samhället och som för det mesta oroar sig över pengar…vilket gör att de inte förverkligar sig själva och sina inneboende drömmar. Och det är väldigt synd, för kraften kommer inte från pengar utan från människan själv.
I verkligheten är det så att du inte ska (eller kan) vara någon annan än dig själv. Det är inte alltid poppis hos andra, men det är vad du måste vara. Vad ska du annars vara?
Så försök att inte ta åt dig av den press skolan sätter på dig. Du är så mycket större än så, ingen skola kan sätta dig i ett fack för du bestämmer över dig själv. Det du upplever nu är dessutom bara en tillfällig upplevelse i ditt liv. Du kommer att en dag se tillbaka på det här och förstå att det inte hade så stor betydelse som du kanske tror.
Du kan nämligen alltid välja om i varje stund. Du är en fri varelse. Du kan gå hur många utbildningar du vill, så häng inte upp dig för mycket på just denna, utan välj den som verkar mest intressant för dig. Oroa dig inte över framtiden. :-)
Gå inte heller på alla negativa och förminskande tankar, vare sig de kommer från dig själv eller andra. Men var samtidigt noga med att veta vad som är vad. En del tankar som verkar positiva, är egentligen förklädda dåliga val. Ha fötterna på jorden, kom ihåg att fatta medvetna beslut och att du alltid har hjälp omkring dig vad du än väljer.
Lycka till!
#7 Du kan få pengar av staten i sverige om du inte kan jobba, eller inte kan få jobb. Kan du inte jobba så måste läkare skriva papper på detta och du måste skicka in ansökan till Försäkringskassan (aka FK). Jag lever på detta nu då jag har Asperger. Då får jag ut på ett ungefär 6500kr + en del för hyran på lägenheten. När alla räkningar är klara, maten är köpt och allt är fixat… Då har jag ungefär 1000kr kvar till lek, kläder och sociala saker men jag lever även otroligt snålt. Jag diskar inte ens i varmvatten för att försöka spara några extra kronor, då jag anser att det är viktigare att kunna ha det lite extra trevligt ibland än att alltid ha det halvacceptabelt.
Är det så att du inte kan få jobb, får du antingen pengar via försäkringskassan eller via soc. Via soc får du ännu mindre pengar. När jag var inskriven fick jag ganska precis 4000:- per månad. Det är allt. Det ska man leva på. Har du redan en bostad du bott i i över tre månader kan de även vara villiga att betala för denna så länge den inte är för dyr. Då kan de tvinga dig att flytta till billigare boende. I Västerås brukar gränsen ligga på 3500:-/mån i hyra om man bor själv.
Men oavsett om du får pengar via FK eller soc så måste du vara aktivt sökande, alltså söka ett visst antal arbeten per månad och blir du erbjuden något MÅSTE du ta det. Tackar du nej blir du av med din ersättning.
Men andra ord, inget passande mål i livet ^^'' Man mår inte bra av att vrida slantar hela tiden.
Jag ska göra det jag tycker är bäst för mig själv i livet, jag tror att jag kom hit i livet för att lära mig. Både lära mig allt jag kan lära mig och även lära mig av mina misstag.
Pengar är inget problem tro mig, jag har många planer för pengar och så. Jag kommer klara mig, jag bryr mig inte vad någon säger, jag kommer leva mitt liv som jag vill det, jag bryr mig inte om jag dör på kuppen. :)
#9- jag sa alldrig manga. Bara rita serier eller så, det behöver inte vara manga. Och jag kommer nog verkligen inte skriva det på svenska, kommer nog skriva det på eng.-
Och hyra osv på lägenhet är inte så stora problem faktigst, jag kan bo med någon och dela på hyran, om jag har/får många vänner som vill göra så som jag så kan vi alla dela på hyran och spara pengar så vi kan göra det vi vill i livet.
Om en lägenhet kanske kostar t.ex. 5000kr i månaden, om jag bor med min bror (som vi har bestämt) så blir det bara 2500. Om jag bor med tre personer så blir det bara ungefär 1666. Och jag kommer ha jobb!
Youtube och så var bara ett exempel på hur man kan få pengar via internet, jag sa alldrig att jag ska göra det.
Tro mig jag kommer ha ett jobb, pengar är inte stort problem.
Jag ska göra allt jag kan i livet, inget ska stoppa mig från att nå mina mål och drömmar. Och inget kan göra så att jag inte kan lära mig. :)
#9 Tyckte jag lästa manga som ett exempel på alla sakerna du ville lära dig, och tog därför med det.
Jag är själv en sådan som måste lära mig nya saker hela tiden, främst inom mina huvudintressen (psykologi, humanora och djur) men det mesta fastnar och försvinner aldrig igen. Jag tycker det är jättebra att ha en sådan inställning om att vilja lära sig så mycket som möjligt.
Dock har man bättre förutsättningar för att kuna leva bra och väl lära sig saker på en bra grund 
Vill bara lägga in en sista notis om att det inte är några problem alls att dela boende med folk, har själv gjort det under tre års tid (bor i min första egna lägenhet nu), men att det kan komma en del problem med det som man inte alltid är berädd på i början. Skulle det visa sig att du, eller någon av de du bor med, blir arbetslösa så kan de övriga i hushållet bli försörjningsskylldiga för den personen. Det betyder att de andra måste stå för dennes boende, mat och grundläggande behov i övrig (toapapper, kunna delta i socialla situationer, obligatoriska resor osv osv) så det bästa är att skriva ordentliga kontrakt som en advokat granskat för att slippa problem.
När jag var 15 hade jag själv inställningen att pengar inte är något problem, man tar dagen som den kommer! Tyvärr fortsätter inte livet vara så för de flesta, och det är en tung sten att försöka konka runt på när det väl går illa ^^''
Men fortsätt ha en positiv syn men var berädd på att saker kan gå åt pipsvängen, då blir inte eventuella krascher lika svåra och man tar sig ur dem lättare 
#13 Självklart missade jag ju även att skriva in att det även kan hända att folk vill flytta ut ur lägenheten vid något tillfälle, och att du då måste ha en plan hur du ska klara hyran på egen hand. I värsta fall kan det bli så. Ofta har man uppsägelsetid (vanligen 3mån) i kompisboendekontrakt så att man kan hitta en ny boende, men kan vara svårt. Ibland blir det extra svårt om det är blandade kön på de boende, då många tjejer kommer tacka nej då de inte känner killarna som bor där/vill flytta in och därmed inte litar på dem och känner sig utsatta.
MickeW
Jag tycker absolut att du ska följa dina drömmar, det är bara du själv som sätter gränsen för vad du kan uppnå. Men du måste vara mycket envis och beslutsam för att lyckas - och det tycker jag att du verkar vara!
När jag var 14 år bestämde jag mig för att jag ville forska om det övernaturliga (främst upplevelser av spöken). Ingen trodde någonsin att jag skulle lyckas med det, utan tyckte att jag "skulle utbilda mig till något jag kunde försörja mig på". Trots att jag alltid har blivit motarbetad, har jag aldrig givit upp min dröm, och idag (många år senare) lever jag min dröm som ingen trodde på - jag forskar om det övernaturliga och om upplevelser av spöken/andar!
Det jag vill säga med det (både till dig och andra som läser) är: -GE ADRIG UPP DIN DRÖM! Du kommer att lyckas bara du är riktigt envis. Men var beredd på att vägen till din dröm många gånger kommer att vara svår och jobbig (men det är då du måste pocka fram din envishet
).
Lycka till med din väg i livet!
Sara
Tack Sara! :)
#14 jag kan alltid flytta in med min mamma <3 haha :P hon vill att jag alldrig ska flytta hemifrån ändå, så om den personen jag bor med inte vill bo kvar så kan jag alltid lita min söta lilla mor :P
hej ravena jag skulle hemskt gärna vilja att du tog tontakt med mig.
Hej Elvira_23! Du är välkommen att skicka ett mail till mig för kontakt, det är enklast så. :-) Min mailadress är: info@kattenochkvasten.se
Jag tycker att du har en härlig inställning till livet MikeW!
Man behöver aldrig göra något i livet som man absolut inte vill. Du kanske kommer ha ett tråkigt jobb en period, men då är det för att DU har valt det. Kanske för att spara ihop till en resa eller liknande.
Jag skulle råda dig till att skaffa en gymnasieutbildning som ger dig högskolebehörighet. Även om du inte är sugen på att plugga på högskola när du har tagit studenten så kanske du är det när du är 30-40 år och då är det skönt att slippa plugga på komvux.
Oroa dig inte så mycket över jobb i framtiden eller hur du ska kunna betala hyran osv. Du kommer säkert hitta något som du faktiskt tycker är kul. Det finns många vuxna som tycker att det bästa är att skaffa sig en "bra" utbildning. Du behöver inte lyssna på dom. Det kan sluta med att du sitter på ett jobb som civilekonom, vantrivs och undrar hur du hamnade där. Pengar är inte allt.
När du väl har tagit studenten kan du prova en massa olika jobb. Säsongsarbeta i Sälen, gå en bartenderutbildning på Kreta eller något mer seriöst om du känner för det. Du kan testa att jobba en sommar inom äldrevården, där lär man sig jättemycket om människor och får ett perspektiv på den äldre människan som man alltid kommer ha nytta av i livet.
Skaffa en gymnasieutbildning som ger högskolebehörighet, lyssna inte på folk som säger vad du kan eller vad du inte kan, testa en massa olika jobb och kom i håg: det är DU som är Gud i DITT liv- Lev livet!
Hej,
Jag tänkte inflika med några egna reflektioner. Många har skrivit bra tips redan.
Jag ser på detta såhär:
Vill man göra vad man vill i livet måste man ha ordnad ekonomi på något sätt. Det ger en frihet att kunna följa sina drömmar och mål när det rätta tillfället kommer. Att försumma planerna men bara hoppa på "mina drömmar" "det jag vill" tåget är nog mer en förlust än en vinst. Det är helt enkelt inte realistiskt med tanke på hr världen ser ut idag.
Om du vill tekna så varför inte bild och form eller media om du vill utbilda dig i människokroppen är nog omvårdnad bra. desdsa utbildningar har olika inriktningar men kan ju kompletteras fin fint med det du tycker om att göra och ge en stabil grund för dig - så du når dina mål.
De bästa drömmarna är de som är hållbara planer för de blir sanna =)
PS: nu vet jag inte var du bor och hur bastadsmarknaden ser ut där men när du ska flytta hemifrån, och om du har vid sidan av din gymnasiala utbildning jobbar ihop lite pengar (extraknäck, youtube klipp osv) köp en bostadsrätt, renovera den och vips så har du en skitbra investering och betalar mindra hyra varge månad.
Prova också olika sätt man kan tjäna pengar på när du pluggar och ändå bor hemma, som youtube kanaler, serie teknande, ads på hemsida osv…du kommer då att märka vilka vägar som är ekonomisk hållbara för dig.
GOOd Luck!
#20 tack för tipsen stass! :)
om du funderar på vad du vill göra efter gymnasiet, några alternativ som du kan jobba mot kanske det hjälper =)
Biopati akademin finns i gbg, man kan läsa religionshistoria och etnologi och jag tror att ett universitet även har schamanism som kurs nuförtiden.
och se upp för Lån och Lön träsket, när man måste jobba med ett jobb man inte vill för att betala sina lån…mindre trevkligt och tyvärr ganska vanligt =)
Jag kommer nog alldrig ta lån. Min mamma har problem med lån osv så jag har lärt mig att spara pengar och inte slösa dom och att inte ta lån.
Förr slösade jag bort mina pengar så fort jag fick dom, fast nu sparar jag dom otroligt mycket och har inte använt mina pengar på minst några månader nu, (köpte en dricka för dom bara:P) så jag har lite pengar i mina fickor :)
Sen slog det mig Mike som du skrev i början om det övernaturliga som du vill…
När du har praktikperioder, försök att få komma till någon affär som säljer just newageprylar och sysslar med healing och lite sånt. Många människor som har dessa affärer sysslar med lite alltmöjligt… Där kan man lära sig mycket under tidens gång. Kanske kan du snappa upp något/någon som kan hjälpa dig vidare??? Alla kontakter man skapar är värdefulla hjälpmedel!!!
Kram och lycka till!!!
Många Goa Kramar
Annisangel
Tack för tipset annisangel! Finns en liknande ställe ganska nära mig som heter "tarot katten" fast jag tror det är en afär för wiccas.
Ska kolla upp om det finns lite andra affärer och sånt i närheten, bra tips! tack :D!
#25 Varsågod!
Många Goa Kramar
Annisangel