Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettandlighet
Läst 28708 ggr
[Love_and_Joy]
20

märklig koltrast

De senaste dagarna har en svart koltrast iakttagit mig och t.om. suttit nära på en trädgren. Den verkar så angelägen om att tala om "något." Vad står koltrast för? Enligt indianer skickar andar sina budskap genom djur. En möjlig teori?

vresrosen92
0

jag kan tyvärr inte ge dig något vettigt svar, men samma sak har nyligen hänt mig, dock med en blåmes. :)

Don´t worry, Be happy!

[Love_and_Joy]
2

Liknande?

Jag har för mig att koltrasten är skygg av sig.

Denna var intressant väl närgången och till och med försökte väcka min uppmärksamhet med sin närvaro.

vresrosen92
2

ja, liknande. syftade mest på att det att en fågel kommit och sökt uppmärksamhet. "Min" blåmes har vid totalt fem tillfället satt sig utanför mitt fönster och pickat på rutan, samt även gjort liknande saker vid andra fönster (kanske ska tillägga att något sånt aldrig tidigare hänt mig innan).

Man undrar ju vad det betyder :)

Don´t worry, Be happy!

[mia-38]
3

När jag klippte gräset i sommar ute hos mamma så hade jag en koltrast runt mej hela tiden.
Den brukar inte vara där annars, sa mamma.
Så det kan nog vara så att den vill komma med budskap.
Ofta manifesterar de sej i just fåglar.

Magi-cat
5

Tittade i Cassandra Easons Stora boken om kraftdjur:

Koltrasten står för mod och glädje, försvarare av det som  är värdefullt. optimism. Helande av sorg, depression och smärta.

Koltrast omtalas i keltisk tradition som Rhiannons magiska dörrvakter där de satt och sjöng i trädet vid ingången till undervärlden. Ingen var rädd att gå in när de sjöng så vackert.

Koltrasten räddade Mabon, det gudomliga barnet från fängelse i den keltiska övervärlden så han kunde återta sin plats som Ljusets son och bekämpa mörkret. På det sättet återvänder ljuset till världen vid vårdagjämningen varje år…Glad

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

nettipletti
2

Helt klart ett budskap till dig.

Detta hände mig med en koltrast:

Min "styvmamma" och även bästa vän, dog av cancer alldeles för ung.

Nån månad efter el så, en tidig kall vintermorgon satt jag vid balkongdörren och rökade. Plötsligt börjar en koltrast sjunga, jättehögt och väldigt mycket och bestämt liksom.. Jag blir alldeles häpen, men stänger dörren och fortsätter mina bestyr. Efter ett tag går jag åter och ska röka, då tätt följd av min son. Hinner bara öppna dörren och fågeln börjar sjunga hejdlöst igen. Jag säger helt spontant till sonen. Konstigt att den sjunger nu, de e långt till våren, den måste ha fått fågelinfluensan haha.. (detta var de året som den börjat "härja")

När jag sen kommer till jobb och ska berätta om min konstiga upplevelse, slår det mig direkt.

Det är min "styvmor" som vill meddela att hon har det bra.

Till saken hör att hon lovat mig när hon var döende att om hon kunde skulle hon besöka mig, och att jag även har tatuerat en fjäder som minne av henne.

Efter detta konstaterande av/till mig själv, så har jag haft många "kära" besök av olika små fåglar =) Skrattande

Dirge
0

I dag har jag blivit lite förföljd av koltrastar dels på väg till t-banan i farsta så kom en glad liten rackare mot mig helt orädd, senare på perrongen landade en i närheten (ser dom aldrig där annars) och till slut i alvik när jag var på väg till bussen satt en i en snödriva tätt intill och slutligen i bussen så hoppade en runt utanför fönstret. Det var väldigt mycket koltrastar på en och samma morgon tycker jag?

Blodfot
0

jag hjar också haft konstiga saker med djur, det är så jag har hittat mina väktare…

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

eggebanroth
0

Speciell fåglar förmedlar kontakt till andra sidan. var en gång o byggde, en koltrast var hela tiden vid stegen jag klättrade till . Den var så envis o ville ha kontakt med mig. Men jag fattade ju inte vad det handlade om. Nästa dag trampade  genom taket , landade på en hövagn med hö i. hade med andra andra ord världens tur . Hade man landat en meter vis sidan om landlindsställe , hade jag karanterarat inte suttit här.

Först efteråt med gipsat hand , förstod jag jag hur fågeln försökte varna mig , men samtidigt är jag tacksam jag klarade mig.

Mvh

Mantissa
1

Vill inte säga emot era upplevelser, men vill endå erbjuda alternativa förklaringar. Blåmesar och talgoxar pickar ofta på fönser för att få i sig fönsterkitt eller annat som fastnar där. Koltrasten är en stannfågel som under vinten väl kan tänkas vara mer närgången än vanligt då den blir destperat att hitta föda. Klipper man gräset så rör man upp en massa insekter som annars gömmer sig i det höga gräset vilkea koltrastarna älskar.

Men visst finns det märkliga fågelmöten. "Kråktanten" i hudiksvall t.ex

Talgoxar sägs enl en sägen vara tomtens spioner. Ser de att man inte är snäll så blir det inga julklappar:)