optiska effekter som kommer ifrån ljuskällor och blanka föremål som speglas in i kamerans lins.
Mönstren i ljusprickarna kommer ifrån "scannerenheten" inne i digitalkamerans optik och Jpg-komprimeringen som minskar kvaliten på fotot för att bli lätt att skicka över nätet.
Sen om man "ser något" i dom så kallas det fenomenet "Apophenia" eller "Pareidolia"
apophenia fr wikipedia
pareidolia fr wikipedia

#2 Jag kan tänka mig att det är så med vissa Orber, men inte alla! Det finns inga vetenskapliga bevis på att Orber existerar, men det är mkt som inte kan förklaras med att det INTE är övernaturligt, medan annat kan det.'
Sedan gäller det ju ens egna tro, och vad en själv väljer att tro på. Jag tror personligen på det övernaturliga och Orber, fast ibland finns det naturliga orsaker.
Men vare sig man tror på det eller inte så finns det många som vill få alla runt omkring sig att tro som en själv gör.
Mvh//Carro
2# ok så du menar att förbisvepande ringar av ljus som fångas på videokamera i "spökhus" är saker som ofta händer pga kameran? Håller med Magma (#5) det finns ju folk som har lyckats se Orber utan kamera, hur förklarar du det? Men sen kan jag ju hålla med om att alla bilder här på forumet inte föreställer Orber utan damm och liknande, men inte ALLA. Tycker att folk ska börja förstå vid det här laget att ALLT har INTE en naturlig förklaring. Och vill man skydda sig själv från det man inte vet nått om igenom att tro att allt har en naturlig förklaring så kan man faktiskt hålla det för sig själv ibland folk som tycker att sånt här är jätte kul att rota runt i (som jag) Låt oss tro vad vi vill, vi tycker att det är kul.
Men svaret jag sökte var mer en redig förklaring på vad Orber är? är det andar som visar sig som små bollar?? är det ett spöke? vad är det för nått?? 

#6 Ja vad jag har hört på TV-program, tex "hemsökta hus", "möte med en ande" och "det okända" är att Orber syns när en ande försöker anta en form, för att visa sig:)
Kramar/Carro
#7 Okej, då kanske jag kan hänga med någorlunda i allt orb-prat igen:)
kram