pendling med guide
Hej !. Jag är förvirrad nu… läser i bl.a. "lilla pendelboken" att när man pendlar kommer svarenfrån ens högre medvetande, läser även en artikel där Benny Rosenqvistsäger att svaren kommer från ens personliga guide och andevärlden.
Så hur är det egentligen? Om jag kallar på min guide, då är det väl denna som ger mig svar? Och kallar jag på en ärkeängel att svara så är det väl ärkeängeln som gör det? Undrar om någon där ute har koll på detta.
Visst är intuitionen oerhört värdefull men jag gillar inte tanken på att jag kanske påverkar pendeln med egot eller viljan… Men intuitionen säger mig att jag fått svar från den jag åkallat hmm. Eller så tror jag bara det frrrrrrh:)
Hej!
Jag skulle inte säga att jag har koll, men tänkte försöka svara i alla fall 
Jag använder pendel i perioder,men inte så ofta för jag tycker inte att man ska pendla om allting. Många svar kan vi ju redan, om vi tittar inåt! Har själv funderat på om det är jag själv,mitt högre jag som svarar eller andevärlden. Jag tror att du kan ha rätt. Ber man om svar från sin guide då kommer svaren därifrån, tror jag. Men jag tror också att vi inte behöver blanda in andevärlden om vi inte vill och då kommer svaren från oss själva, vår intuition.
Jag brukar alltid be om beskydd av mina guider i vilket fall som helst. Man vet ju aldrig!
Det var en liknande fråga nyligen på SiF, här är länken:
http://spiritualism.ifokus.se/discussions/4d7138aab9cb462239050b80-pendel?discussions-2
Kram
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Det finns säkert fler idéer om vad som styr pendelns svar, men jag tänker "spelar det någon större roll?" så länge det fungerar och du känner att svaren stämmer, menar jag.
TACK för era svar. Ska kolla länken nu…
Hej purplehaze,
Du har fått bra tankar och mesa och amandla, och jag vill bara tillägga att jag tror att man använder sin egen intuition, sitt högre medvetande, men man kan också arbeta med andevärlden. Du kan alltså be om att göra det, via pendeln.
Dock är det viktigt att be om beskydd och vända sig till rätt källa. Jag ber alltid om det högsta och renaste i universum. Sällan till någon "speciell".
(jag har bara använt mig av en pendel vid ett par gånger men alla "verktyg" fungerar i princip på samma sätt)
Sajtvärd på Övernaturligt
purplehaze - Jag håller med dig att jag gillar inte heller att egot eller viljan kan påverka pendeln…inte ens att det är ens högre jag…..jag gillar ju spöken och andar…haha
Men pendeln är ett redskap för ens intuition….man frågar sitt högre jag och pendeln svarar på sånt som man egentligen borde ha i kroppen, så på så vis är pendeln egentligen inte bra….men ett lättare sätt och ganska kul många gånger faktiskt
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Bra svar du fått purplehaze! Bara det fungerar så spelar det ju ingen större roll..
Men - visst kan egot påverka också. Är man väldigt angelägen, VILL väldigt mycket ha ett visst svar, eller är i en orolig sinnesstämning - då kan det hända att man blockerar sig och egot svarar, man får det svar man vill ha, inte det rätta kanske. Pendeln kan påverkas av lätta rörelser som vi gör, omedvetet.
Därför är det bra att stilla sig innan, vara neutral i sinnesstämningen, släppa vad man "vill" ha för svar, göra som Fjäril beskriver, be om det högsta/renaste och sedan bara släppa tankarna och låta pendeln ta den tid den behöver för att ge ett svar.
Ibland kan man fungera bättre ihop med pekare som är lite stadigare.
Lycka till och ha kul på vägen!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja, det gäller att kunna koppla bort tankarna helt, för annars kan det vara kört!
Och jag håller med om att pekare är lättare….då behöver man inte vara lika stadig på hand heller
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Instämmer:)
Så otroligt mycket enklare & använda pekare om det fungerar med vad man letar efter.
Ganska tröttsamt & hålla still utan påverka pendeln 
Men roligt när den börjar röra på sig 
Jag hade inte använt mig av en pendel på sju år, fram tills idag, då jag blev inspirerad av den här tråden :) Första gången jag testade på att använda en pendel var jag inte insatt i vad jag gjorde överhuvudtaget. Visst, pendeln (halsbandet), det ärvda av min mammas faster, fungerade och gav oss "svar". Jag och min vän var alldeles uppspelta av händelsen "den rörde sig verkligen" - men det som hände dagarna efteråt fick mig att slänga halsbandet. Hua mig, vad rädda vi var! Efter det så tänkte jag inte mer på pendlar och inga "verktyg" alls, det har inte varit mitt "kall", men så idag, hemma hos min mor, var jag tvungen att testa det igen :) Jag satte mig med min (andliga) mor och min far (som tror som oss, men som inte "lever i det") vid deras köksbord. Jag hade hittat ett fint halsband med en lite pärla längst ner på hänget. Jag ville testa vad som var min intuition och när jag istället fick "svar" av någon annan. Först bad jag pendeln (halsbandet) att visa mig ett JA. Ganska snart började det röra sig fram och tillbaka, i vågrätt riktning. Tack sa jag, stoppa den nu. Halsbandet stannade tvärt! Vad är Nej, var min nästa fråga. Halsbandet började röra sig fram och tillbaka i lodrätt riktning istället. Nu visste jag vad som var JA och vad som var Nej. Sedan ställde jag frågor som jag visste svaret på, i mitt undermedvetna eller frågor som jag ville ha ett specifikt svar på (dock inga "viktiga" frågor). Därefter ställde jag mer "viktiga" frågor som jag hade ett eget "vad_jag_vill_svar" men pendeln svarade inte vad jag ville. Jag bad min sambo (efter att mor och far hade fått samma positiva respons) att testa han med. Han var lite "måste titta så att det inte är handen som rör sig själv", och det resulterade i att inget hände, först. Jag förklarade att man måste känna tillit, och att "varför ska de "hjälpa" oss, om vi inte ens tror på att det fungerar?" Efter att han sett mig använda pendeln igen, med att ställa frågor åt honom (observera att han ställde frågor som jag kanske hellre hade sett ett annat svar på, än vad pendeln gav) var han antagligen mer "ödmjuk" i tilliten till att "det kanske fungerar, ändå". Han testade en gång till och då började halsbandet röra sig lite lite grann, och det han blev mest imponerad av, var att den stannade av sig självt, vilket han visste att den inte kunde utan hans påverkan. Så summa summarum (enligt mig), jag tycker att det är ett intressant "verktyg", dock är det ingen lek och man bör vara försiktig med när, och hur mycket man använder sig av liknande saker. Är man också insatt i vad man gör, så kan man "arbeta" tillsammans med sina vägledare - via pendeln (också), även om jag för min del föredrar "ren" kontakt.
Kan tipsa om en teknik som visade sig fungera för mig.
Om det enbart är frågor man känner sig intresserad av så går det lika fint att hålla stöd med båda händera och armbågarna på bordskivan om man t.ex sitter vid skrivbordet eller hemma i köket.
Gjorde precis själv som ni beskrev här i tråden, först bad jag om att visa mig ett Ja, därefter ett Nej och ett kanske. Svaret Ja pendlade i vinkel mot mig och ett Nej visade sig pendla fram & tillbaks mellan höger & vänster. Kanske, snurrade som klockan medsols.
Bad en bön och tackade flera gånger för den varma kärlek som visades. Viktigt man känner sig hemma med dom man kommunicerar med så man känner igen sig. Där finns en vishet & en förståelse mäktigare än något annat här på jorden. En ödmjukhet & en förlåtelse mer vidsträckt än något annat kan mäta sig med under en levnad.
Känns det lite konstigt eller man får en olustig känsla av saker inte stämmer så bör man nog helst undvika och avbryta på direkten.
Utan tvekan ett arbetsredskap som man bör hantera med respekt.
Livet handlar ju om att man själv inte skall veta allting men är de befogat och en rimlig anledning finns så kan man få hjälp till lite vägledning där det behövs och kan göra en skillnad. Lite som med healing, den inriktar sig ju också där den gör bäst nytta.
#10 Ja, man bör kanske inte använda det inför varje steg man tar ;) Jag frågar sällan "mig själv/min intuition" eller andra energier om ett "beslut", utan dessa tar jag själv. Jag är inte mycket för siande heller, för den delen.
vad många bra inlägg som kom upp här!:) tänkvärt.
pekare ska jag kolla upp. det är så roligt o spännande bara:)
jag pendlar inte alls jätteofta (längre…) , det är EN oklar fråga i mitt liv som jag försökt få rätsida på under lång tid, men ber jag om svar så får jag det förmodligen på det ena eller andra sättet… när tiden är inne. eller så utmanas jag till att ha tillit!
btw, hittat videos om pendling om nån är nyfiken: http://www.youtube.com/watch?v=dTPk9iEw0-s