rening
Hur renar man sin energi och sig själv? Stenar, kristaller? Vilka metoder och alternativ finns?
Hej,
Det finns olika "metoder". Jag hämtade det här under vår "Hjälptråd"
**Jorda dig
**
Vi behöver jorda oss, helst varje dag. Detta för att sluta oss samman med moder jord, men också för att låta henne dra ur all negativitet vi samlat på oss.
Övningen tar max fem minuter (längre om man vill)
Sätt dig på en stol eller i en fåtölj. Håll både fötterna mot golvet. Blunda och ta ett par djupa andetag. In genom näsan och ut genom din mun. Känn hur dina fötter lutar tungt mot golvet/underlaget.
Visualisera hur rötter (tänk på en potatis om det känns lättare) börjar växa ner från dina fötter och ut mot marken. Känn hur dina fötter fäster sig och rotas.
Föreställ dig hur ett rött skimmer stiger upp över dina fötter, upp mot dina ben och sedan hur det röda skimmret täcker hela din kropp.
Be moder jord ta hand om alla blockeringar, be moder jord att rena dig och samtidigt fylla dig med nya energier.
Ta ett par djupa andetag. Känn hur ett ljus sprider sig över din kropp. Rör sakta på dina fötter och öppna ögonen med ett leende på läpparna.
Tacka moder jord för er stund tillsammans
Healing
Det finns olika benämningar på healing. Jag har valt att endast använda mig av ordet healing, för det är precis vad det är, att helas/renas!
Vid en healing har man möjligheten att frigöra blockeringar och rensa ut negativitet som "fastnat" i vår kropp och själ. Detta gör man genom att att balansera chakran, auran och de livsenergier som varje individ har.
Huvudvärk, magont och tarmproblem är vanliga symtom som kroppen visar när den är ur balans. Här kommer också, oro, stress och ångest in. Mycket av detta har att göra med att när vi börjar samla på oss "slaggprodukter" i vårt system, så drar vi lättare på oss mer och mera. Till slut orkar inte kroppen, vårt immunförsvar försämras och vi kan bli sjuka.
Ett litet tips för självhealing. (fler tips kommer)
Duschen
Det är inte för inte man säger att man är som en ny människa efter en dusch. Jag tror att man omedvetet (och medvetet) sköljer av dagens intryck - stress, irritationer och annat som stör.
För att skapa en mer effekt av att heala sig själv när man duschar så kan man visualisera en smaragdgrön vacker färg. Föreställ dig hur vattnets strålar bär den smaragdgröna färgen och hur den täcker din kropp. Du kan också visualisera dig en ljus vacker och "genomskiling", färg på samma sätt.
Tala högt eller inom dig själv "Hjälp mig att helas/renas och bli stark i min själ" Föreställ dig hur allt rinner av dig och ner ut ur brunnen.
Sajtvärd på Övernaturligt
Tack Jennie för tipsen.
Har du nåt bra tips för att "släcka ned" när man känner sig stressad?
Jag upplever mig känslig för hur andra mår.

Det finns inget som fungerar att rena med.
Enda sättet är att lära sig att stänga ner och då slippa att uppleva eller känna av energier, andar eller andra mäniskor.
Jag har flera gånger testat att rena saker med olika tekniker som med rökelser. ljus, böner eller salvia o liknande.
Men det har aldrig varit några problem att läsa av det efteråt ändå.
Har varit på åtskilliga hembesök där medium renat hus med salvia och allt möjligt annat men när nya medium kommit har de ändå känt av plats minnen eller andar liksom de boende har gjort.
Har varit på ett flertal hembesök där samma medium tagit 5000 kr för att rena husen med salvia.
Men de boende har fortfarande känt av aktiviteterna.
Samma sak när jag o mina kollegor varit där så har vi också känt av det så ingen skillnad alls fast man renat husen på olika sätt.
Har även testat detta vid några tillfällen senast nu under höst terminen då jag hade en väldigt jobbig period. Jag hade sagt upp mig från ett arbete som jag mådde dåligt av, Jag avslutade även ett förhållande och min mamma hamnade på sjukhus under denna vecka.
Jag hade under hela denna jobbiga tid en sten i min ficka.
Lördagen där på så renade jag stenen i saltvatten sedan lät jag den ligga i grovt salt under natten.
På söndagen så renade jag den ytterligare med rökelser och med salvia.
Sedan lade jag den i en burk med grovt salt fram till vår mediala cirkel på tisdagen.
Jag lät 5 st i cirkeln läsa av energierna på stenen ingen visste att den var min för har under tidigare cirklar även haft med mig föremål som tillhört andra personer.
Samtliga 5 fick fram dessa jobbiga händelser jag varit med om under den veckan o det var även så specifika och konkreta avläsningar från vissa.
Så ingen tvekan om att de kunde läsa av dessa energier trots att stenen renats på alla möjliga sätt och tekniker.
Så detta med att rena fungerar överhuvudtaget inte utan ända sättet är att lära sig att stänga ner för att inte känna av energierna.
Men det kan man göra på en rad olika sätt rent mentalt men energierna och andarna ja dom är kvar oavsett rening eller ej.
Det korkaste jag någonsin har hört är de som renar med salvia för att ta bort andar.
Indianerna använder salvian i sina cermonier för att kalla till sig andarna inte för att ta bort dom.
Men dom renar även sina tält med salvian dels för att ha närvaron av andevärlden och dels för att det luktar gott o då har en renande effekt.
För salvian tar varken bort energier eller några andar inte enligt indianerna själva i alla fall.
Men finns ju en hel del New age shamaner som aldrig träffat en riktig Indian under hela sitt liv som påstår detta.
Dessutom ta hutlöst betalt för det också.
Lasse
#2 Det finns väl egentligen inget som heter "stänga ner" eftersom du "öppnas" varje gång du tänker på "andra sidan" eller i de banorna. Man kan likna det med en lampa som tänds runt dig. Det du däremot kan göra är att be om att inte vara "känslig" under de tider/dagar du önskar. Förklara hur du känner och att du upplever det jobbigt. Du kan be rakt ut, universum hör dig. #3 Hej Lasse, Det går alldeles utmärkt att rena sig själv eftersom det handlar om tankens kraft :) Det vi inte vill ha inpå - det kan vi också ta bort.
Tack!
Det har jag inte tänkt på faktiskt.
Det är just det jag känner. Att jag är mycket öppen.
Tipset var bra!

#4 Rena är helt fel ord för du renar inget ting eller tar bort ngt genom att rent mentalt stänga ner.
Det du beskriver som att ducha o sola av sig är ett av sätten att stänga ner ner. Men du varken renar eller tar bort ngt med denna tanke så att säga rena blir så fealktigt.
Jo visst öppnar du automatiskt nör du tänker på andevärlden eller det medial också rent mentalt du gör detta.
men ngt man kan lära sig att hantera och vara öpåpen när man tillåter detta och stängd när man vill det. Men det är ngt som kräver övning och diciplin inget som har att rena o göra-
Har inte heller med att rena kristaller och stenar tarotlekar o annat att göra som TS också frågar efter.
Lasse
Jag uppfattade TS fråga "Hur renar man sin energi och sig själv?"
Och vi kan allt, bara vi vet hur och tror på det.
Jag förstår inte vad du menar? Skulle vi bara acceptera saker som det är? Jag har delat med mig av några tips men efterhand lär vi oss hur vi på våra egna sätt renar/tar kontakt och så vidare.
(Vad gäller att rena sig från energier som man inte vill ha inpå livet räcker det med att hålla i ett gem - om man tror att det fungerar. Tankens kraft Lasse, tankens kraft)

#6 Ja det håller jag med om att det är tankens kraft och med tankens kraft kan du stänga ner och slippa uppleva det.
Men du kan alldrig ta bort det för när du öppnar upp är energien och känslan fortfarande kvar.
Så du kan alldrig ta bort eller rena bort energiie eller en ande du kan däremot med tankens hjälp stänga av och inte behöva känna av den.
Men så fort du öppnar upp igen så är energien kvar och du känner den igen.
Så därför ingen kan rena bort en energie hur gärna dom en vill. Men hantera känslan kan vi göra rent mentalt så vi säger egentlingen samma sak men på olika sätt.
Det har inget som har med att rena och ta bort och TS skriver helt klart i tråden att det både gäller som person och kristallers energie.
Lasse
Jag talar inte om kristaller - för mig har dessa samma "kraft" som allt annat - genom tanken.
Det viktigaste är att vi tror att saker fungerar (rena sig själv i det här fallet) genom att hålla energier/andar på avstånd. Vi kan med andra ord inte påverkas, om vi inte vill!
Lasse.
Även ångester och rädslor är energier som påverkar oss negativt. Det går inte att bara stänga ner sig från allt som händer och sker runtomkring oss. Vi ger själva energier till andra hela tiden, liksom andra till oss och mycket skapar vi själva. Efter en dag på jobbet kan det vara svårt att lämna arbetet och allt som hänt under dagen bakom sig. Man kan ha varit med om saker som skapat en dålig stämning eller man kan varit med om saker som skapat en bättre stämning. Mår man dåligt, har ångest eller oro kan det mycket väl hjälpa att föreställa sig hur det negativa rinner ut i avloppet när man duschar och ersätts med helande, renande gudomlig energi. Det kan hjälpa dig att få en helt annan känsla och en mycket positivare energi. Det finns många sätt att rena sig med och jag vet att det fungerar.
När det kommer till stenar och kristaller är det bara trams att skriva att man inte kan rena dem. Jag brukar rena mina stenar och kristaller under rinnande rumstempererat vatten (men inte alla, för alla tål inte vatten) i några minuter och sen laddar jag upp dem med reiki eller lägger dem på ett ametistkluster. Ju renare en sten eller kristall är ju starkare och klarare energi strålar den ut. Jag kan lova dig Lasse, att varken du eller några av dina cirkelmedlemmar skulle kunna läsa av en enda av mina stenar eller mina kristaller efter att jag renat dem…

Jag har så måmga gånger fått höra detta och aldrig råkat ut för att vi inte kunnat läsa av kristallen eller föremålet eller ett hus som blivit renat.
Och det är många gånger inte vid enstaka tillfällen och renat av olika medier så att du skulle vara så unik har jag svårt att tro faktiskt.
Jag gör det gärna.
Lasse
Lasse:
Nä, särskilt unik är jag inte, men jag bara älskar mina stenar och kristaller så mycket att jag vet när dom är rena eller inte…. Vem som älskar stenar och kristaller så mycket som jag lär sig med tiden hur deras energier känns och lär sig även att sköta om dem på bästa möjliga sätt. Där skulle nog inte ens ett "medium" eller flera kunna göra jobbet bättre. Men nej, jag tänker inte sända dig någon av mina kristaller för den sakens skull. Det var inte det som var meningen. Vad jag ville säga, var bara att det visst går att rena kristaller. Bara för att du inte vet ett fungerande sätt att rena kristaller med, betyder det inte att andra inte vet ett fungerande sätt. Men för det måste du nog älska dem med, för annars tvivlar jag på att du får dem lika rena. Med kärlek kan man faktiskt också rena mycket.

Shakti jag förstår vad du menar mitt intresse för kristaller o stenar började redan innan skol åldern har min föräldrar berättat.
Min pappa som reste över hela välden i sitt yrke köpte och samlade stenar o kristaller till mig som barn och jag hade en rejäl samling innan tonåren.
Efter hand när jag växte upp och lärde mig läsa osv köpte han böcker om stenar mineraler o kristaller o jag har böcker på ett fletal olika språk balnd annat på ryska.
Jag har ingen aning om vad det står i många av dessa böcker eftersom de är på språk jag inte förstår mig på. Men kärleken till stenar o kristaller ja det förstår jag.
Lasse
Får jag fråga hur du behärskar det engelska språket Lasse? I såfall skulle jag rekommendera dig böcker av Michael Gienger. Han har skrivit ett flertal böcker om stenar och kristaller och även böcker som handlar om hur man renar och sköter om dem. Men jag tror tyvärr inte att dom finns på svenska.
T.ex föreslår jag den här boken: (även för trådskaparen som ville ha reningstips)