Går förmågan i arv?
Hej! Jag har sedan jag varit liten sett/känt av spöken. Ett minne delar jag med min syster. Vi var på besök hos grannen ovanför med vår mamma. Systern och jag satt i tv-rummet. Det ringer på dörren. Men grannen går inte och öppnar. Det ringer och min syster säger att det ringer på dörren. Men vi får svaret att det inte gör det. Iaf så går min kavata lillasyster till dörren med mig i släptåg. Hon öppnar och därutanför står enligt mig något oerhört långt, jag såg ej ansiktet, med grå lös klänning och med en herdestav i ena handen. Detta räcker fram handen till min syster. Jag drar in min syster i lägenheten och stänger dörren. Min syster minns det som något med mörkare klädsel. Men vi glömmer detta aldrig. Kanske är det därför jag är så överbeskyddande mot henne?
Min stora flicka var väl runt 5-6 år när hon sade att det stått en tant vid hennes säng. Jag sa då att det var hennes skyddsängel och om hon kom igen och störde min flicka när hon skulel sova så fick hon säg att hon behövde sova, så skulle skyddsängeln gå igen.
Jag blev jätterädd. för min rädsla är att mina två flickor ska bli lika rädda som jag var när jag var liten. Ska man vara rädd? Min syster bor i samma område som då vi var små och det är ett oerhört aktivt område(övernaturligt) jag avskyr när min flicka ska sova över. Jag blir så orolig för att hon ska bli rädd.
Ok. Jag får sluta skriva. Avslutar med att berätta att jag har MASSOR att berätta om sådant här.
Kram
S
För min del så vet jag att mormor lade stjärnor för folk och hade ett och annat medicinråd också, men detta var ju i början på 1900 talet och då talade man inte så högt om mediala förmågor och intressen. Min mor var också medial men tryckte tillbaka sin förmåga.
Min son vet jag att han var medial redan som liten, men han gör sitt bästa för att hålla detta tillbaka. Fast han lyssnar alltid intresserat när jag berättar något för honom *fniss*
För min del verkar detta gått i arv. Jag vet att det finns fler på mors sida som är mediala på olika sätt.
Jag har inga direkta råd till dig om hur du ska agera vad gäller dina flickor mer än att vara uppmärksam och lyhörd samt den dag det visar sig (om det gör så) försöka berätta för dem att det inte är det minsta farligt och att det är väldigt många människor som kan "se".
Du får försöka att jobba bort din rädsla eftersom man lätt överför sina rädlsor på barnen.
Jag hoppas också att du kan få råd och hjälp med att hantera och kanske utveckla din medialitet här på sajten.
Kram!

Hej Sandramalin!
Jag och säkert många fler vill höra vad du varit med om, så berätta gärna! 
Starta en ny tråd, med en ny rubrik bara.
Hälsningar Eva
Jag har inte en aning vad gäller min familj, just nu vet jag bara att jag är medial men ingen annan har sagt nåt om det i släkten. Dock skulle jag tro att det kan gå i familjen, vissa välkomnar förmågan andra trycker tillbaks den som Gilla skrev i sitt inlägg.
Dock tror jag att alla har mer eller mindre utvecklade förmågor som dom vet om eller inte vet om :)
Berätta gärna mer om vad du vart med om och oroa dej inte för att dina döttrar ska bli rädda. Berättar dom att dom vart med om nåt övernaturligt så håll dej lugn och fråga om dom blev rädda. Blev dom det så säj att det är inget att vara rädd för :)
Hej har själv sett något som någon annan också sett. Jag och en kompis var ensamma i lekrummet på förskolan (runt 7år gamla var vi). Vi satt och vävde minimattor haha, plötsligt dök två gestalter upp. Knappt 1 sekund varade det.
Eftersom jag själv vet att hjärnan kan förvrida minnen så är jag inte helt hundra på vad som hände sen. Jag ska i alla fall förklara vad JAG såg. Jag såg två genomskinliga gestalter, de hade någon slags ''geléig'' konsistens såg det ut som. I mina ögon såg det lite ut som tennsoldater. Den ena ofärgad och den andra röd. Jag och kompisen bråkade ett tag efter händelsen om vilken färg den färgade hade. Jag sa att den var röd medan hon sa att den var grön, konrastfärger.Det märkliga är att även om jag minns att jag argumenterade för röd så vill jag gärna minnas det som grön.
Det var nog mitt första oförklarliga minne. Som du beskriver såg vi båda något men inte samma färger. Är förövrigt 17. Vet inte om det här var någon nytta för dig men kände igen händelsen så var tvungen att skriva. Ha det bra!

Klart det gör alla mäniskor har förmågan det är inget bara för speciellt utvalda.
Det är ett av våra sinnen.
Precis som med rösten alla kan sjunga men inte alla blir opera sångare en del nöjer sig med att sjunga snaps visor.
Men alla kan träna upp sin sångröst så den blir bättre o samma sak med medialiteten.
Vissa behöver glasögon andra ser jätte bra men alla kan förutom i undantags fall.
Det finns ju stumma o det finns blinda.
Men mina föräldrar var spiritualister även om de inte arbetade som medium.
Min Farmor var aktiv sppiritualist och min gammel mormor o gammel morfar var byns kloka gumma o gubbe.
Så till viss del kanske generna påverkar hur starkt sinnet är.
Men precis alla mäniskor har det o kan lära sig hur det fungerar och då upptäcka att man faktiskt alltid haft mediala upplevelser.
Har aldrig varit med om att ngn inte kunnat när dom fått reda på hur andevärlden komunicerar. För det kan vara väldigt individuellt från person till person
Lasse

ja, man kan ärva, vilket är vanligast. Det brukar vara ganska enkelt att kunna följa det tillbaka. Även om man upplever att en förälder inte har arvet så handlar det oftast om att de/denne har förnekat dess existens. Det handlar också om samma sorts arv. Antingen mer eller mindre uttalad. Har an flera olika mediala gåvor kan det finnas fler arv.
Men alla har inte nödvändigtvis ett arv. Och arvet att ha gåvan behöver inte bli tydligt förrän senare i livet.
Alis volat propriis 
#5 jag håller med Lasse att alla har förmågan och i vissa familjer där den älde generationen är öppen för detta eller är aktiva själva så blir det en mer lättsam miljö för dom unga att växa och utveckla sina förmågor i..
Själv kommer jag från en familj som inte trodde på detta, men tack vare min första mentor som jobbar som medium/healer så fick jag verktyg att utvecklas på :)