Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 9120 ggr
JagHeterAnna
0

Påverkan av fullmåne?

Jag arbetade några veckor på ett ålderdomshem samt hos hemtjänsten. Eftersom jag var ny så trodde jag att personalen skämtade med mig när de berättade att dem nätter då fullmåne inträffar så blir åldringarna oroliga, och att de som jobbar natt på hemtjänsten brukar ha fullt upp. De äldre blir oroliga, mycket (mer) förvirrade, vissa blir aggresiva med mera. Kan detta stämma, och i så fall, är det någon som vet varför? Jag tyckte det var lite rysligt att höra, faktiskt. Man har väl hört att vissa brukar få svårare att sova, men detta? ^^

storkenflyger
0

Jag har inget svar till dig Men tyckte de var intresant Andra väder omslag kan jag själv må sämre av och ha ont i kroppen Hoppas nån annan vet och skriver

Elisabeth-J
0

Det är vanligare än man tror att vi människor påverkas av fullmåne och väderomslag. Man kan påverkas på olika sätt så jag ser inget konstigt med att ni dessa dagar och nätter får mer arbete just då =)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Tuva-Lena
1

Vi vet att månen påverkar haven så varför inte oss människor? För min del så älskar jag fullmånen. Minns när jag var liten så kunde jag inte somna som vanligt när det var fullmåne, utan jag smög upp på natten och ställde mig i fönstret och "pratade" med månen - som jag då betraktade som en hemlig vän. Till honom kunde jag anförtro mig, eller berätta om saker som ingen annan hade tid att lyssna på. Än idag betraktar jag månen som en vän, och jag kollar alltid i almanackan vilken dag i månaden det är fullmåne - för att kunna stämma träff! :-)

Vet inte om det kan ha någon betydelse att jag är kräfta, som just månen har ett starkt inflytande på..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

april4
2

Jag har märkt att jag påverkas av fullmånen och blir rastlös och vid väderomslag får jag värk i alla leder.

SophiaJussi
1

Hej hej.

Jag har sedan barnsben alltid fått höra "konstiga" saker om min släkt på mammas sida. Tex. något som jag än idag inte riktigt kan beskriva så det förstås av andra men vi kan känna obehag i hela kroppen i flera dagar. När jag skriver vi menar jag Mig själv, mamma o mormor. Detta obehag kan komma i form av stark stark huvudvärk, pirr i kroppen konstant, illamående ibland och en Hysteriskt konstig dragning till oväder dvs. åska osv. När ovädret väl bryter ut blir man helt tömd i kroppen.. känns som inre skogsbränder o sen tappar man allt och blir trött o fnittrig.. som om man skulle vara påverkad av något. Sen är allt bra.

Denna dragning kunde tom kostat min mormor hennes liv för många år sedan. Hon fick en extrem dragning som hon impulsivt tog till sig och bara följde. Hennes dåvarande man sprang efter henne när han såg att hon höll på att falla ut över en klippa… Strax därpå kom ovädret iform av spöregn o åska osv. Vad är detta?? Mormor säger något om Joner i kroppen… Ingen annan tror mig o jag har faktiskt börjat hålla tyst om det.

Har det något med andevärlden att göra? Jag vet inte… Finns det någon annan som har samma dragning??

lightseeker
0

Har aldrig tidigare reflekterat över om mitt problem kan ha med månen att göra. Skall börja reflektera över det nu.

Min mormor sade att jag var den enda av hennes 6 barn och 15 barnbarn, som hade fått hennes problem, vädervärk. Nu har mitt lilltroll börjat ha samma problem, men jag var bara 1 år gammal när dom fick lägga in mig på sjukhus pga. min värk i fötterna. När jag var 15 så stannade det av, efter att det också hade satt sig i händer och armbågar. Fortfarande får jag en hemsk "tandvärk" i dessa leder när det blir väderomslag.

Eftersom det bara är ibland som detta händer, så kanske det faktiskt är månen som påverkar. Vi har nåt skumt på g.

Glittervittra
0

Människan består ju av en massa vatten inombord så det är ju inte konstigt om månen påverkar oss..som den gör med ebb o flod

Kramis
Glittervittra

SophiaJussi
0

#6 Absolut att vi har något skumt på G! *haha*

När jag var mindre tyckte jag bara att tanterna var tokiga men eftersom jag själv har samma symptom och även min bror fick jag veta nu! så tycker man ju att nåt skumt är det allt… Men det som ger mig mest funderingar är detta mormor alltid säger: Nu känner jag av Jonerna. Kanske man ska ut och leta upp en plats att "avjonisera" sig.."

Vad sjutton menar hon med Joner? Det har väl med elektrisitet att göra? ???

River-Lord
1

Vi vet att månen påverkar haven..och Våra kroppar består till mer än hälften av vatten samt hjärnan innehåller en del vätska.. där av tror jag att det inte är omöjligt att även människans vätskebalansen påverkas av månen.. som i sin tur påverkar våra psykiska.. och allmäna månde.. Glad

/RL

chapett
1

#8 Allting består av molekyler som i sin tur består av atomer vars kärna består av protoner (positivt laddade) och neutroner (oladdade) och som omges av elektroner som är negativt laddade. En jon är en atom eller en grupp av atomer med ett överskott eller underskott av negativ laddning.

Har hört att tidvatten beror på att månen och jorden dras mot varandra, men cetrifugalkraften håller dom isär. På den sidan jorden som vetter mot månen är dragningskraften störst och på andra sidan är centrifugalkraften störst. Jordens rotation runt sin egen axel gör att jorden upplever två ebb och två flod varje dag.

Usch vad jobbigt vetenskapligt det blev nu… Generad

zeretki
0

#10 Fast jag tror att allt SKA gå att förklara vetenskapligt, bara att vi inte vet hur än. ;) Allt vi upplever är naturligt. Det måste det vara. Annars skulle det inte finnas.

Universum kan inte tillåta att saker som inte kan existera existerar.

Tror jag iallafall. :)

chapett
0

#11 Håller helt med dig! Glad

Bybo
0

Jag blir klart påverkad…bla sover jag dåligt, och det gör även barnen har jag märkt. Har alltid tagit det naturligt, ja att kroppen består av vatten osv….

Men har även märkt att andliga aktiviteter går lättare vid fullmåne…och även innan.Men svårare efter fullmåne. Nån som vet typ varför?

loreena
0

jag tänke faktiskt på det här med månen häromdagen och hade själv tänkt skriva en tråd och fråga hur folk påverkas.

Själv har jag svårt att sova. Är jättepigg och bara vrider och vänder på mig. har märkt att två av mina barn har haft samma sömnproblem ändfa sedan de varit nyfödda. (inte min äldsta dotter konstigt nog..) Har också hört om att det begås mest brott när det är fullmåne. Sen har jag märkt att jag kan ha liknande symptom när det är nymåne. Nästan ännu värre ibland.

Hur är det med medititation och sånt? Är det bättre eller sämre att göra det under fullmåne?

storkenflyger
0

Jag har varit en gång för ett år sen med på en fullmånmedititation Själv kunde jag inte konsentrera mig på något Jag hörde trafiken långt långt bort och varje sus i vind och gräs  Jag visste ju att man inte får störa de andra så jag satt kvar men oj vad jobbigt Tiden var lång  Men samtidigt va det en konstig men häftig känsla att sitta där långt ute på en äng mitt i natten med en massa mediala människor Jag hade ju ögon öppna och titta i smyg på alla Även de va häftigt att se Jag skulle kunna tänka mig att någon gång göra om det

Glittervittra
0

På nåt sätt tror jag att det samlas så mycket energi så den måste utlösas på nåt sätt..
och om då brottslingar får dessa utbrott och begår mer brott..varför då inte människor som som besitter mediala funktioner…att dom ulöser andlig aktivititet..att det kommer från dom själva..
Allt behöver inte komma från de döda alltså menar jag
En tanke från mig

Kramis

brianaand
0

Jag undrar lite om ni som påverkas av fullmåne, har samma känsla oavsett om ni ser månen eller inte? Jag menar det är lätt att se att det är fullmåne och man kanske omedvetet reagerar för att man ser det. Men reagerar ni likadant även om det är mulet ute och man inte ser det.

Jag själv kan inte säga att jag reagerar så att jag känner av något specielt vid fullmåne.

Har nämligen haft den här frågan med några vänner. Och då kom några fram till att dom mest reagerade när dom såg fullmånen. Fast sen var det andra som reagerade oavsett om dom såg den eller om det var mulet.

River-Lord
0

Om månen påverkar oss på jorden så kraftigt.. Då kan man ju undra vilken inverkan har alla dom… andra planeter… på oss..??? Skrattande

/RL

zeretki
0

Jag har ofta reagerat och sedan undersökt om det varit fullmåne eller inte. Har aldrig nån koll innan. ;) Fast jag blir inte orolig utan känner mig oftast full av energi och starkare än vanligt. Energisk.

En vän berättade att hon blev nervös och stressad när det var fullmåne. HOn gillade inte konflikter och påstod att det var vanligare med konflikter vid fullmåne.

Jag förstår hur hon menar. Tror att det beror på att folk kanske just blir mer utåt vid fullmåne och därför mer benägna att ha konflikter.

Bybo
0

Asså, det var arbetskamrater som gjorde mig uppmärksam på det där med fullmåne. De la märke till att alltid då jag hafte en sömnös/orolig natt så var det vid fullmåne….

SophiaJussi
0

Jag känner oftast av det redan ett par dagar innan… men jag vet ju inte att det har med just fullmåne att göra.. utan det förstår man samma kväll eller om man läser det nånstans att det varit fullmåne då… =)

Men som sagt.. det känns av redan innan… men natten det är fullmåne är värst… men morgonen efter är det oftast bra igen…

Tuva-Lena
0

Usch då, sömnlöshet, brottslighet, rastlöshet..! Det låter som om månen bara är till förtret för många, men jag håller fast vid att månen är heeeelt underbar! :-) Ibland stor och röd som en jätteapelsin, och på vintern är den min magnifika strålkastare som lyser upp stigen när jag går ner till stallet. Samtidigt får den snön att gnistra av tusentals snökristaller, där varje kristall bildar en egen liten ljuskägla. Så stannar man upp och tittar mot grantopparna som tecknar sig mot den "ljusa himlen", och plötsligt inser man hur bra man har det - som har månen som sällskap såna här mörka vinterkvällar.. :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Bybo
0

Jaaa!!! Jag älskar när det är fullmåne.Så vackert, magiskt hoppfullt *skrattar*

Elisabeth-J
0

Jag har skrivit en artikel här om fullmånen och påverkan.
Fullmåne

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Morsan1
0

Jag sover ofta dåligt när det är fullmåne. Har aldrig problem med sömnen men har jag en natt haft svårt att sova kan man ge sig sjutton på att det är fullmåne!

Fdtr
0

Har normalt sett aldrig svårt att somna. Men det händer ändå 3-4 gånger om året att jag kan ligga och vrida och vända på mig hur länge som helst och när jag kollar i almanackan efteråt så har det varit i samband med fullmånen.

Varför bara vissa gånger och inte alla gånger det är fullmåne undrar jag då??? Kan det ha med astrologin att göra? I vilket Tecken fullmånen faller och vad man har för egna planeter i det tecknet? Tänk om jag hade kommit på den frågan när vi kunde ställa frågor till astrologi-gästen.

Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.

Maryissa
0

jag påverkas ofta också av fullmåne.
Bl.a. får svårare att sova.

Men det verkar som om jag påverkas av nymåne också, ungefär på samma sätt.
Är det fler som gör det ?

Bybo
0

Å snart e det BlåMåne :-) Tror att jag redan har börjat märka av det *s*

Glittervittra
0

Jag tycker de e olika hur jag reagerar på månen..ibland känner jag inte ett smack av den utan sover som en stock ändå *hehe*
Men kanske det har lite med det du skriver om planternas läge också för varje gång fullmånen är..
Nu e jag inte hemma på astrologi…men det är väl så att planterna också rör på sig sig antar jag…eller att månen rör sig runt dom eller hur de nu e..
Kanske detta också kan påverka vissa mer eller mindre om månen finns i tex vågen om man ser det astrologiskt sett??
En tanke liksom..
ska läsa månartikeln nu.. ;)

kramisar

Melina.
0

#7 Jag har läst i en bok att månen inte bara 'drar till sig' vattnet i våra kroppar, utan också blodet.

Som flera andra skriver så har jag ofta svårt att sova när det är fullmåne. Brukar ligga och svettas och vrida på mig, och sedan när  jag väl somnat drömmer jag komstiga saker.