Det Okända
Såg ni det Okända igår på TV den 21 Nov? Jag tycker han är väldigt bra detta medium, kommer nu inte ihåg namnet. " Minnet är bra men kort "
Han får fram namn så bra. Och det syntes verkligen hur tagen kvinnan blev tagen av vad han hade att förmedla.
Han heter Pierre …nånting..Minns inte efternamnet. Han är superduktig och igårkväll var det ett bra avsnitt.

Jag kom på att han hette Pierre precis när jag sänt iväg medelandet. Han heter Hasselbrant i efternamn
Han är i klass med Evans, helt klart.
Synd jag missade…:-(
Pierre Hesselbrandt. Ja han är jätteduktig :)
# 4 Programmet ska finnas på tv4 play
Här kan man se programmet: http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/det_okanda?title=det_okanda_del_10&videoid=2097719
Något som vet något om Jörgen Gustavsson?
Jag hittade honom genom hans band då han är sångare också.
Är han duktig som medium?
<<<<MUSIKER MED ADHD>>>>
"Why do we always expect home to stay the same? Nothing else does..."
http://attentionwithmusic.blogg.se/
Det har ju riktats en del kritik mot jörgen Gustavsson. Men jag vet inte så mkt om det.

jag tycker han verkar ha vettiga tankar, öppen för verkligheten, inga att det måste vara på ett visst sätt, som tex spiritualisterna. Men det e vad jag har uppleft av honom ;)
Alis volat propriis 
Jag träffade Jörgen som hastigast på Sweden Rock Festivalen 2009, han var väldigt öppen och jordnära som person. Har inte fått en uppfattning om hans mediala förmågor ännu då jag som sagt bara känt till hans musik tidigare:)
<<<<MUSIKER MED ADHD>>>>
"Why do we always expect home to stay the same? Nothing else does..."
http://attentionwithmusic.blogg.se/

Visste inte att Jörgen var musiker. Vad trevligt.
Jag lär väl få lite negativ kritik nu, men enligt min åsikt är Pierre faktiskt snäppet bättre än Terry. Det första programmet jag såg honom i var hans första gång som medium för Det Okända om jag minns rätt, och han var otroligt bra! Avsnittet handlade om ett par som ägde en hästgård där de hävdade att det spökade.
Pierre fick bla. fram namnet på kvinnans första häst Maja, och jag har för mig att han fick fram namnet på en häst som mannen haft också. Han fick dessutom nästan fram hela parets efternamn, vilket jag inte tror att han fått veta tidigare. Mitt favoritmedium i Det Okända, utan tvekan!
Pierre verkar dessutom vara en mycket vänlig och tillmötesgående person 
#14 Allt det fanns på parets hemsida Enkelt googat av Pierre
Samma som med alla andranamn och stjärntecken han använder…
Gillar verkligen Pierre. Kollade på "Akademien för det okända" igen för någon vecka sedan där han är med och jösses vilken utveckling han har varit med om sedan dess! Han var otroligt speciell på akademien och vissa tokdiggade honom och andra tyckte att han var knäpp och skämde ut sig.
Jag uppfattar det som att han nu till slut har fått lite ordning på hur han ska tolka och hantera all information vilket han gör med bravur! Tycker absolut att han är i klass med Terry. :)
Jörgen har jag dock inte lika mycket positivt att säga om… eller, jag har inga direkt konkreta exempel men jag har bara aldrig fått någon riktigt bra uppfattning om honom. Det är något som inte känns helt hundra… och detta kände jag innan jag började höra kritiken som började spridas. Tycker dock att han var duktig i TV under diskussionen med "grod-skeptikern". ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Terry är cold reader - Pierre är hot reader = skillnaden
Kolla Pierres resultat här!
Fantastiskt att hans spöken och namn ALLTID är precis dom som finns på nätet!
Eller c videon nedan där han kollat upp Saras andranamn och födesledatum innan inspelningen, lätt som 1 plätt! (fest pinsamt)
#17- Må så vara att mycket av det han säger är googlingsbart, men det förklarar inte hur Pierre kan ha fått fram namnet på en kvinnas favorithäst från avsnittet med hästgården. Branden där hästen dog kan man säkert läsa om på nätet någonstans, men tidningar brukar inte skriva ut avlidna hästars namn.
I samma avsnitt beskrev Pierre även med precision kvinnans första hund, och jag undrar om han inte också fick fram namnet. Detta kan han faktiskt inte ha googlat upp, så den enda möjligheten där är om han skulle ha legat i maskopi med någon familjemedlem som läckt sådan intern information. Vilket är kanske en möjlighet, men en osannolik sådan.
Ah, ser nu att hästen Maja skulle ha funnits nämnd på parets hemsida. Hunden också? Som kvinnan hade för mycket länge sedan?
Hur som så har jag förstått det som att mediumen kommer till platserna ovetande om vart de ska och spenderar ca en till två timmar på platsen, och om det är sant så lämnar det lite utrymme för googling.
Varför googlar de övriga medierna inte lika bra som Pierre? :D
#18 Allt det stod på deras egen blogg…
Kolla gärna på min blogg för mer om Pierre och hur han "jobbar"
Ex "Jag kan inte låta bli att tänka på sannolikheten för att på ett sjukhus som funnits i 100 år och med ibland 800 patienter intagna samtidigt, plus ett per hundra anställda och deras familjer. Av alla dessa tusen spöken är det just de som Pierre “får kontakt med” som man hittar på nätet/Google! Vad är oddsen?"
Tom i sista avsnittet i måndags, googla på boda borg + spöke så får du Fröken Blomberg och ungdomshem
Vad tar Pierre upp? Exakt det..! Men INGA andranamn eller stjärntecken för han har inte kunnat googla dom som jobbar där.
Säg vad du vill, men jag tror på det han gör är sant i alla fall. Bara för att googlemöjligheten finns, varför skulle han ta den? Bara för att det kan vara så betyder inte att det måste vara så.
"Lyckas med mig och vi kommer alltid vara evigt tacksamma för våra tvivel är borta."
#20 Okej, MEN ponera att han nu faktiskt inte visste var han skulle (vilket dom är väldigt noga med att klargöra i programmet), hur förklarar du det då?
#21 men är det inte underligt att det alltid är EXAKT det som står på nätet som Pierre säger?
Han är väl också det enda medium som säger "hela" namn tex, andranamnen då…
#22 Tex med 1 smartphone på plats, han vet var han är, vad dom heter mm Toaletten, 30 sekunder, inga problem Du får födelsenr och andranamn mm…
Om ni vill kan ni läsa inläggen på min blogg så står det mer där.
Det ska bli intressant att c nästa säsong med honom. Jag tror han kommer ändra "stil" då eftersom han vet att folk "vet" att han googlar.
Han får träna på sin cold reaing ;-]
Jag tror inte medierna får ngn info innan, men det är inget/ingen som säger att dom inte tar reda på det själv, lr får det under tiden dom är där. Tänk på det…
#23 Men om dom blir upphämtade på en station flera kilometer ifrån dit dom ska så kan dom ju omöjligen ta reda på var dom ska. Den chansen är rätt så liten att man sätter sig och googlar upp allt som finns av historia i en stad. Och då vet personen inte ens om dom ska till en "känt" ställe eller hem till vilken Svenssons lägenhet som helst.
Och att förlita sig på att smartphonen skulle fungera överallt känns något risky… Hur skulle han t.ex. kunnat peka ut att en kille i en random lägenhet döpt om sig till Spiderman? Lite småudda och kanske inte riktigt något som man kan "cold read'a" fram.
Ett svar på det skulle kunna vara att det stått det på ytterdörren, men det känns ju inte jättevanligt att se folks förnamn på dörren? Ett annat är att han sett hans post fast det känns ju också lite långsökt då texten är väldigt liten och frågan är om "Spiderman" i detta fall skulle lämnat framme sin post när han ska få besök av TV.
Jag tror inte han "förlitar" sig på det. Men, när han får möjlighet så tar han till det, annars bara hittar han på lite olika spöken Det är ganska lätt att c när han "googlat" lr inte…
Spiderman (c mitt inlägg) namn på dörren, posten lr ngt annat, diplom mm? sen toaletten Ratsit och allt finns där på 30 sek
Ni kan också notera att när han har "googleinfo" så "velar" han alltid fram det, för att dom andra ska "fylla i" liksom
Som tex just namnet Spiderman. Pierre försöker få dom andra att säga det genom att visa seriefigurdockan i stolen och säger att spöket säger "barnsligt namn". Varför säger inte spöket bara namnet annars? Det kan ju säga Olof och statsminister…
Det finns massor jag kan "visa"
Det är fullt möjligt att du har rätt i det du skriver, och i sådana fall är det ju lite sorgligt. Enligt Caroline Giertz så kommer alltid medierna ovetandes till de platser de ska besöka och stannar endast en-två timmar. OM detta verkligen stämmer så ger det inte större googlingsmöjligheter, men vi har ju alltid möjligheten att Caroline ljuger.
Tv är tv och som sådant kan man visst tänka sig att de gör allt för att underhålla. Vi har ju alla lärt oss att inte lita på allt som sägs i olika tv-program och att man kan vinkla vad som helst. Dock tänker jag så här: Allt läcker ut på internet nu för tiden, och det ganska snabbt, inte minst på Flashback. Folk med insider-info läcker som såll helt enkelt i alla möjliga olika ämnen, som exempelvis skvaller och olika brott. Hade Det okända verkligen varit uppgjort så känns det som att det hade kommit ut på ett eller annat vis vid det här laget, via deltagare eller läckande filmteam. Ingen har läckt någonting. De enda kommentarerna jag har sett på nätet har kommit från sporadiska deltagare som har bedyrat att de inte upplevt någon oegentlighet, och att saker verkligen är som programmet hävdar.
Nå, jag vet inte svaret på detta. Vad gäller medialitet så ligger min förmåga på ca noll, så huruvida det verkligen finns människor som har en sådan gåva eller ej vet jag inte eftersom jag själv inte upplever att andar vill, eller åtminstone kan, prata med mig till vardags så där. :D
Nu är det här en "gammal" tråd, men eftersom den har plockats fram igen så svarar jag i den i allafall.
Vad gäller programmet "Det okända" så har jag alltid haft svårt för hur dom framställer det. Jag har börjat titta lite nu igen, men det är fortfarande samma sak - det ska upplevas skrämmande och sedan är det ändå alltid "bara" en anhörig eller någon annan som vill förmedla något.
Sen om mediumen gör ett bra arbete är en annan sak och hur till vida de letar/inte letar information inför programmet - kan ingen av oss svara på!
Lite utanför ämnet.
För mig räcker det att jag vet hur jag gör och att det finns otroligt många som verkligen kan kommunicera/känna/se och höra (vi vet att det finns något mer) - jag behöver inte få några bevis och jag är inte intresserad av att bevisa det för någon heller.
Vi kan hålla på i all evighet med motbevis för vad den andre tror. De som söker information (verkligen är intresserade) kommer också att söka svar. Ett svar gällande det här är enbart efter en egen upplevelse/uppfattning.
Jag förstår dem som inte tror som jag, det kan låta helknasigt det man beskriver ibland (jag måste ju kunna förstå andra för att de ska förstå mig) och har man inte upplevt det själv, så kan det säkert vara svårt att tro på.
Jag kan förstå att man söker bevis för att det vi (andligt troende talar om) men samtidigt så skulle jag bara kunna svara att ett "bevis" för en person aldrig blir det samma som för någon annan.
Sajtvärd på Övernaturligt
#26 Nej jag tror inte Caroline varken ger info lr ljuger. Som hon säger på min blogg, det är för mycket att riskera för programmet med att fuska.
Hon/dom säger "ingen har FÅTT förhandsinfo" MEN, det innebär inte att dom inte själv kan SKAFFAT sig det, lr TAR REDA PÅ det under tiden på plats. DET, säger dom inget om (så ingen behöver ljuga)
Och igen, om jag vet var jag är adress namn på den som bor där så räcker det med 30 sek för att få fram allt som Pierre tar upp med andranamn och sjärntecken tex…
Inte helt omöjligt att Pierre, för det är bara han som hot readar vad jag sett, dom andra cold readar, på ngt sätt får/tar reda på VAR filmteamet är(?) Ibland är dom där i två dagar innan han kommer dit
Vet inte om man kan spåra telefoner så?
#27 Ja det är alltid "snälla" släktingspöken och "onda/arga" andra spöken som inte är släkt…
Jag förslog för Caroline att "ändra" i upplägget för att det bara var samma alltid, och hon verkade inte helt oäven :-]
#28 Jag tänkte maila dem flera gånger med tips på förändringar ;) Men så har jag inte orkat engagera mig utan slutade titta istället.
#29 Jag har 1 "intervju" med Caroline på bloggen om du/ni vill läsa
Bara lite om mina funderingar som hon svarar på
http://gesusbloggen.wordpress.com/2012/03/18/inside-det-okanda-med-caroline-giertz/
#30 Jag läste den tidigare idag. Hon svarade väldigt vettigt faktiskt. Man är ju van att det blir väldigt hetsigt så fort någon paranormalist blir ifrågasatt, men hon verkade ju hur cool som helst. Hon steg faktiskt en del i mina ögon måste jag säga.
Anyway, angående att förnya programmet, så vore det kul om de kunde ta tre olika medium till samma plats och be dem att "läsa" av det individuellt. Helst utan att vara i kontakt med personerna där för att undvika cold reading och annat fiskande.
Det skulle ju onekligen vara intressant att se hur pass samstämmig deras berättelser skulle vara vi den jämförelse. Typ som de gör i "Sensing murder" eller vad det nu heter.
Även om jag är andligt troende så tycker jag att det hade varit roligt att man "live" fick se/vara med om när medium känner in på olika platser.
"Vi" tar emot info/budskap på olika sätt - det jag känner kan vara en del av "sanningen" medans någon annan känner en annan del av "sanningen"
Inte för att bevisa något, utan mer få fram att det här är på riktigt.
Ja kikar senare. Tack för tipset.
#32 Vi får väl hoppas att Caroline läser här
Det vore också intressant om de skulle slänga in lite vetenskapligt utformade tester emellanåt, där man kunde utsluta eventuellt smartphone-fuskande och cold/hot reading. Då skulle nog många skeptiker bli intresserade av att kolla också.
#34 "Då skulle nog många skeptiker bli intresserade av att kolla också."
Tillåter mig tvivla att det finns något upplägg som skulle kunna tillfredsställa inbitna skeptisar. De brukar alltid, per automatik, avfärda allt, ALLT. Är det inte det ena så är det det andra. *trött*
Men fortsätt för all del tipsa och testa……
Tittar på det okända, som underhållning. Tycker ofta det är imponerande att medierna kan få fram så mycket under de omständigheterna, med tv-kameror i ansiktet och säkert mycket press.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#35 Så är det säkert. Beroende på resultatet så skulle det nog finnas personer på båda sidor som skulle angripa testernas utformning. Nog för att skeptikerna antagligen är värst i detta avseende, men er "sida" är väl inte obekanta för dylika tilltag heller.
Men det är egentligen oviktigt i sammanhanget. Huvudsaken är väl att testerna utformas så objektivt som det går, för att säkerställa att de blir så sanningsenliga som möjligt. Jag skulle också gärna se att de utformades av en opartisk person, som båda "sidor" har förtroende för.
#35 Kul med så "öppna" och fördomsfria människor.
#34 Ja det hade kanske dragit fler tittare. ETT TAG, för sen hade dom inte haft ngt program… utan fått lägga ner
Om dom inte får göra som nu, att medierna kan "läsa av" folk i huset, filmteam, Caroline och glida rundor och titta på grejjer där, så blir det nog inte så intessant för varken "skeptiker" lr ngn annan i längden…
Sätt ögonbindel på Terry Evans och låt honom gä in i huset själv utan Caroline och "husägarna… Vad tror du?
#37 ja, din "öppna och fördomsfria" inställning är ju solklar….
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#37 Jag är säker på vad jag tror, men tycker det är intressant att titta på olika/andra alternativ, men inte för att "bevisa" något. Jag för min del kan se ett syfte i olika "tester",ung som att en grupp "troende" och en grupp "icke troende" undersöker saker tillsammans för att utesluta/komma fram till samma saker. På så sätt kanske nya vägar/tankar skapas. Allt andligt är så personligt och min uppfattning/känsla är inte den samma som din/någon annans, men tron vi har (inom andligheten) är stor och individuell. Hur säker man än är på sin sak, så kanske man kan hitta ett sätt att "forska" i hur vi kan kommunicera med andra sidan - nya framsteg för mänskligheten kanske :)
Orkade inte läsa alla kommentarer, eftersom jag endast googlade på Pierre H för att läsa mer om honom. Själv tycker jag att han är bra och tror inte att han fuskar.
Visst kan han/dom googla fram andranamn och så, men hur kan han då beskriva te.x. mor/farförälder, hur dom gick, sa specifika saker, dialekt m.m.?
Har själv blivit spådd ca -95 hos en zigenare som inte visste ett dugg om mig, kanske förnamnet och hon hade en vanlig kortlek till hjälp. Hon frågade inte, tvekade inte, tittade knappt på mig men ändå sa hur mitt liv hade varit fram till året jag var där. Och hon sa bara som det var, utan att fiska efter några svar eller så.
Det fick mig att verkligen börja fundera över dessa ämnen, med ÖN. Visst tror jag det förekommer bluff också och vissa saker som kan verka mystiska har säkert en naturlig förklaring, MEN sen finns det saker vi inte kan förklara (iaf inte jag).
Men det är en annan story :)