Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 919 ggr
Sara D
1

Från völva till medium

Läs gärna min blogg. Tror att den kan vara av intresse för er. :)

http://saraduppils.blogspot.se/2012/10/fran-volva-till-medium-kvinnan-som.html

chik
1

ja..O Tack för länken..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Fjäril
1

Tack Sara!

Jag läste lite igår och ska fortsätta idag! Glad

Sajtvärd på Övernaturligt

Sara D
0

#1 & 2 Glad

JonasDuregard
2

#0 Några funderingar:

Den kristna kyrkan har sannerligen en del att stå till svars för i historien! Men en sak undrar jag: du skriver att Jeanne D'Arc brändes som häxa men jag tror att det rörde sig om kätteri snarare?

En annan sak: du skriver "De personer som inte trodde på de spiritualistiska upplevelserna ville förklara kommunikationen med andar vara orsakade av demoner, massinbillning, bedrägeri eller avföra det som influenser av en religiös trend i ett socialt sammanhang."

Det känns som att du buntar ihop alla som inte tror på systrarna Fox här. Jag tycker det är stor skillnad på att kalla dem demoner (för det första så tror man ju i så fall på deras förmåga) och på att (med rätta) ifrågasätta deras förmåga. Att kalla dem bedragare var ju också en ganska passande beskrivning skulle det visa sig…

Slutligen så vet jag inte om du bara inte tänkt på det eller om det är medvetet, men när du skriver till exempel "I den spirituella världen mötte han [Swedenborg] de dödas andar som han benämnde änglar. Änglarna, eller de avlidnas andar visade Swedenborg vid hans besök i den spirituella världen, hur universum och den spirituella världen verkade.". Så låter det som att du tror att Swedenborg faktiskt mötte änglar samt att du tror att det han fick höra från dem stämde.

Sara D
0

Jonas, jag tar och svarar på lite i taget. Glad

Angående Jeanne finner du källan här.

Ewald, Denzler, et al. 1996, Religionslexikonet, s. 527, 63, 224-225.

I del II kommer källhanvisningar att finnas (kanske borde ha haft det i del I åxå, ska försöka hinna prdna med det)

JonasDuregard
1

#5 Vad står det i källan (jag har inte den volymen). Nämns häxkonst uttryckligen som avgörande i rättegången? Anledningen till att jag frågar är att jag läst att hon inte kunde prövas för häxkonst av "tekniska skäl" (närmare bestämt att hon bedömdes vara oskuld, en bedömning som givetvis helt saknade vetenskapligt grund - två fel råkade bli ett rätt…)

Hittar inte originalkällan när jag letade nu, och det är kaske inte viktigt för innehållet om det var häxeri eller kätteri.

Glöm inte att svara på mina andra synpunkter! Glad

Sara D
1

Jag ska inte glömma dem Glad och jag ska kolla vad det exakt står i boken åt dig Flört

Sara D
1

Jonas, bara för din skull har jag nu letat på texten i boken Flört

"När engelsmännen tillfångatog Jeanne 1430 begagnade de sig tillfälet och dömde henne under en inkvisitionsprocess till döden på bålet för häxkonster och trolldom."