Borgvattnets Prästgård
Hej!
Jag har dragit ihop ett gäng och ska till Borgvattnet i Oktober. Nu börjar jag att jaga upp mig själv och nästan ångra mitt beslut.
Har läst lite gamla trådar här skrivna av människor som redan har besökt den gamla prästgården men skulle vilja höra om någon har varit där nyligen och även har sovit kvar där som vi ska göra.
Vill även dubbelkolla så att det inte finns några onda andar där utan "bara" andar som busar med en? Är mörkrädd av mig så kommer säkerligen inte att sova en blund men är samtidigt så otroligt intresserad av det övernaturliga att jag funderar på att gå en kurs eller liknande som lär ut hur man ev öppnar upp om det är en sida hos mig som överhuvudtaget finns.
Men, nu till Borgvattnet. Har ni något roligt att berätta? Foton?
Vill gärna lugna nerverna lite nu när det bara är en månad kvar ;-)
//Mianyfiken
Läs gärna i hjälp-tråden och se om du hittar något du kan använda. Ha kul och var inte rädd, det är bästa botemedlet!
Se fram emot upplevelsen som något roligt!
Ha en trevlig tripp!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Magi-cat ska snoka runt här på sidan och se om jag hittar mer matnyttig info. Ska försöka att inte vara rädd utan se det för vad det är. Inget där kan ju skada mig men tyvärr är jag inte så kaxig när mörkret faller ;-)
Tack, det ska bli spännande!
Jag var där i somras. Det var väldigt roligt, men för oss spökade det inte speciellt mycket. Jag vaknade av att någon tryckte eller satt på min höft, det var allt. Men det finns gästböcker sedan decennier tillbaka som ni kan roa er med. :)

Du kan vara lugn Borgvatnet är klart överreklamerat visst händer det ande aktiviteter där liksom i alla andra hus.
Onda Andar har jag aldrig stött på under dom åren jag arbetat som medium inte heller stötte jag på några onda andar på Borgvattnets prästgård.
Det finns nog inget hus i Sverige som har haft så många besök av medium som hjälper dessa andar över till ljuset och renar detta hus men fortfarande är det aktiviteter där.
Som sagt vad en ande kan inte komma över till ljsuet mer en en gång så ingen mening att föra dessa andar till ljuset hela tiden eftersom dom redan befinner sig där.
Men roligt har dessa andar och busiga är dom men absolut inte ngn ondska eller elakhet hos dom.
Jag säger det är man där och övernattar ja då ska man ju inte sova utan sitta uppe och uppmärksamma vad som händer.
Men också förutfattade meningar att det är just under nätterna det spökar för andevärlden existerar inte bara natte tid utan dom är aktiva dygnet runt så spökerier sker dygnet runt inte enbart under nätterna.
Men beror säkert att när vi under nätterna går ner i sömn och i ett annat medvetande så blir vi mer motagliga för dessa upplevelser och så har vi lättare att märka av det på nätterna.
Visst märkte vi av andar på Borgvattnet och pratade med dom och det hände även saker i huset på natten i huset.
Dels hörde vi dunsar o rörelser i matrummet under natten men det rummet hade man låst så vi kunde ju inte gå in där och kolla vad det var som lät.
Samma sak så kunde vi under natten höra fotsteg i trappan när vi tittade ner för trappan så fanns det ingen där även om vi hörde fot stegen.
Men under trappan var det ju ett föråd och även dit var det låst så vi kunde inte kolla detta.
Dagen därpå frågade jag personalen om dom kunde öppna dörren så vi kunde kolla detta. Men fick svaret att det gick inte för dom hade tappat bort den nyckeln så den hade varit stängd i flera år.
Då blir jag tveksam när man har låsta utrymmen där fenomenen kommer i från och när man inte vill öppna dom för undersökning.
Så är i dag osäker på om det var ande aktivitet eller om det var rent naturliga tekniska aktiviteter vi upplevde på natten.
Jag har även haft bekanta som övernattat på Borgvattnet och som inte märkt några aktiviteter överhuvudtaget.
Så oavsett om det sker aktiviteter eller inte när ni är där så är dom absolut inte farliga eller vill ngt ont.
Lasse
Jerrie, tror det räcker med att någon sätter sig på min höft för att jag ska ha minnen så att det räcker med mig hem fast visst vill man förhoppningsvis se något också.
TarotLasse, det låter onekligen suspekt med låsta utrymmen. Trodde ju såklart att man skulle ha tillgång till precis hela huset. Fast det är klart ev skuggor och känslor av att någon tar i en osv är ju svåra att projicera men man kanske ska vara lite suspekt mot ev ljud osv.
Skönt dock att du kan lugna mig med att det inte finns några "osaliga" andar där som vill en ont. Busa får dom gärna göra men då helst dagtid eftersom jag är så mörkrädd. Har förstått att dom helst "visar" sig eller gör väsen av sig när man är själv så kanske vågar mig på en tur i min ensamhet i huset.
Hur är det förresten med alkhol, har hört att det förstör? Ska man skippa det där glaset rödvin till middagen för att få uppleva något? Vill ju inte åka 60 mil helt förgäves även om det såklart blir trevligt att umgås med mina vänner utan ev påhälsningar från andra sidan.
Bara en månad kvar nu. Spännande.
Spännande! Jag brukar besöka Ramsbergsgården uppe i Bergslagen och där är det mer sällsynt att inte ha övernaturliga upplevelser. Första natten var det riktigt halligalli med ljus i rummet, skugglekar på väggarna o s v. Eftersom det är en kursgård för det andliga, så var jag inte ett dugg orolig. Du behöver inte gå kurs där för att besöka, det är också ett B&B (men kurserna är iofs gratis). Många har mött en gammal husföreståndarinna som vandrar där och min man har sett många skuggor fara runt. Själv njuter jag bara av atmosfären och att man inte behöver vara det minsta rädd när man är där :) Bara förväntansfull…
lizaohman, om jag känner att jag klarar av Borgvattnet och blir ännu mer nyfiken på det övernaturliga så kan Ramsbergsgården helt klart stå på tur. Mysigt att dra ihop ett gäng med likasinnade och ge sig iväg, får man inte uppleva något så har man ändå fått umgås med sina vänner men stället du pratar om låter ju som ett säkert kort om inte annat. Vem vet, jag kanske till och med tar mig en kurs i framtiden och utvecklar min nyfikenhet till öppenhet om det ligger i min natur.

# 5 Alkoholen skrämmer inte bort andevärlden så du kan ta ett glas vin om du vill det. Alkoholen har en avslappnande verkan i mindre mängder och kan faktiskt underlätta kontakten. Men med större mängder alkohol så tappar man omdömet så vad som är vad kan ju bli svårt att reda ut. Så som precis med allt annat vill man ha en trevlig kväll och ha behållning av kvällen så ska man ju inte överdriva intaget av alkohol. Andevärlden bryr sig inte ett dyft om du druckit vin eller inte den pratar med dig oavsett vilket. Men för egen del och för ditt eget omdöme och för din egen upplevelse skulle jag ju inte dricka några större mängder. Rekomenderar att man under en sådan kväll när man har inställt sig för ande kontakt att man är nykter. Vi har ju tyvärr sett exempel där man under fest och med alkohol påverkan börjat leka med Anden i glaset eller liknande och där det hela spårar ur pågrund av omdömmeslöshet och det räcker att en person är lite kaxig o respektlös mot ande världen och det hela spårar ur för alla som är där. Så jag skulle rekomendera er att undvika alkoholen helt och hållet om ni ber om kontakt med ande världen en sådan kväll. Är man ett gäng så är det lätt man triggar varandra och lätt att man tar ett glas för mycket. När jag själv var där så var vi ett fest glatt gäng som åkte dit, men vi hade redan från början sagt att ingen alkohol under beöket på Borgvattnet. Vi hade jätte kul i alla fall denna helg även om vi var helt nyktra. Lasse
Vet du vilket rum du ska sova i? Om det råkar vara Expeditionen eller annat ställe på bottenvåningen så kan jag rekommendera att du tar med dig en extra filt eller kanske varma kläder. Vi var där i juli och det var så kallt på nedervåningen även då att vi inte tyckte att det gick att vara där nere. Turligt nog hade vi huset för oss själva så vi kunde välja och vaka mellan rummen. Gråterskornas rum har den trevligaste atmosfären i mitt tycke. :)
Tarotlasse, tack för ditt svar. Någon fest är det inte tal om det kan vi roa oss med hemma för vi är också ett festglatt gäng men ett glas vin kanske kan vara bra för nerverna, det är vad jag tar när jag ska ut och flyga också ;-)
Är lite orolig för villka fler som ska bo i huset och hoppas innerligt det inte är ett tonårsgäng som ska festa och köra Anden i glaset. Vad skulle konsekvenserna kunna bli för oss andra då som inte medverkar i denna lek? Jag har verkligen respekt för det övernaturliga så Anden i glaset är inget för mig.
Jerrie, vi har fått Expeditionen så tack för ditt tips. Vi har även rosa rummet och det blå rummet. Vad roligt att du säger så om Gråterskornas rum för det är det rum jag helt hade velat ha. Packar med tjocktröja mm kommer nog ändå att sova med kläder på misstänker jag ;-)

Jag har varit dit och herregud vilken skit dom snacka om på platsen. överdrivna sagor. jag tror på övernaturliga saker men dom hade klippt ut små papper spöken och tejpat på fönstren med mera =(
Inget hände när vi var där men vi hade iaf en trevlig tid där men det var bortkastade pengar och vi hade kunnat ha lika trevligt hemma =)
Ferretcrow, bra att ni hade trevligt iaf. Jag räknar inte iskallt med att något ska hända men har läst så många bloggar mm av folk som varit där, en del upplever massor andra ingenting. Själv blir jag inte jättebesviken om det visar sig vara lugnt på plats ;-) men som sagt sjukt nyfiken och har sett andar när jag var liten. Vi får se vad prästgården har att bjuda på ;-)

#12 ja det finns säkert andar där utan tvekan då jag tror det finns överallt, men ägarna har förstört allt =( det okända fick ju inte heller fram något när dom var där
Ferretcrow, jag har sett bilder och kan tycka att porslinspöken mm bara förstör stämningen det ser lite pajigt ut men får väl Ha överseende. Har sett när det okända var där men hur ofta fångar dom nått på film? Fast visst Jörgen tyckte inte om det blåa rummet och det är ett av våra tjoho.

#14 nej dom får sällan saker på film men brukar kunna känna otroligt mycket istället