Skogsvätte?
Jag var ute i skogen vid en bäck för några veckor sedan. Plockade blåbär och bara traskade omkring. Fick en sådan känsla av att jag inte var ensam. Att jag skulle gå försiktigt och inte "trampa sönder naturen". Jag uttalade även högt att jag va tacksam för naturen, för jag blev lite rädd, som att jag inkräktade där.
Igår kollade jag igenom bilder på mobilen, ifrån det stället. På en bild där jag gått ut på småstenar vid bäcken så kan jag se på andra sidan bäcken vid skogen en vätte? som springer. Han är klädd i grå struthatt. Och typ naturvit/grå tröja. Eftersom att kvaliteten inte blir den bästa när jag zoomar så går det ju inte exakt att säga.
Men det känns som att det var precis som jag gick och "inbillade" mig. Att det var någon där ändå.
Vad tror ni? Finns dom? Vill dom beblande sig med oss? Vill dom inte ha oss i skogen? Vill kunna återvända dit och fiska igen. Men vågar jag?
Jag hade svårt att veta var jag skulle placera tråden, så ber om ursäkt om det blev fel. Mvh /s
Hej!
Tog mig friheten att flytta din tråd till den nya kategorin Naturväsen! En sådan behöver vi verkligen ha!
Det låter underbart med din iakttagelse. Säkert var det din försiktighet och varsamhet som hjälpte till så du fick se den lilla varelsen.
De har det nog inte lätt, dessa naturväsen, att passa in i en omgivning där så mycket kan förändras så snabbt och så hjärtlöst. Men vi kan göra vad vi kan för att träda fram försiktigt i naturen.
Cassandra Eason har skrivit fina böcker om naturväsen. Likaså kan Mikael Kvist en hel del, ifall du vill läsa om fenomenet.
Kan du kanske visa oss bilden, även om den inte blev så bra?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Hej R. klart du vågar gå dit igen! Han visade sig bara för att han tyckte om dig! Kände din ödmjukhet inför naturen.
Han kanske väntar på dig där någonstans, vad vet jag. Jag har sett naturväsen och det finns ABSOLUT ingenting att vara rädd för! Dom visar sig när dom vill och till vem dom vill, det är dom som bestämmer.
Men dom är ju oftast osynliga, alldeles bredvid dig också i naturen. Dom är nyfikna vem du är. Sätt dig ner på en stubbe och berätta om dig själv. Du får ett svar för eller senare, fast inte muntligt.
Kan du inte zooma in bilden lite så att man ser rackaren lite bättre? :)
Mycket vacker och stämningsfull bild!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen