Att ta kontakt...
Har för mig att när en människa har gått bort så måste hon i himlen vila/gå igenom sitt liv och säkert annat också, vad vet jag.
Om man tänker helt allmänt, hur lång tid skulle man kunna tänka sig behöva gå innan en anhörig kan gå till ett medium med avsikt att få kontakt med en avliden anhörig eller vän?
Jag menar, att man respekterar den avlidnes "tid". Att hon får lugn och ro innan vi vissa entusiastiska här på jorden börjar "spöka".
Jag har för mig att vi här kan störa/hindra vissa själar att få ro. Kan vi det?
Dom döda ska respektera oss men vi ska ju respektera dom också. Ska vi respektera dom så mycket att det är DOM som får ta första kontakten?
Det här var intressant. Jag undrar också?
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Vad jag förstått så är det helt individuellt hur snart en ande vill/kan ta kontakt. En del kan göra det meddetsamma, andra behöver viss tid på sig medans några går vidare och inte tar kontakt alls. Å andra sidan så är inte tid detsamma på andra sidan som här ändå.
När man går till ett medium ska man vara medveten om att det aldrig finns några garantier för vilka andar som kommer igenom. Önska sig kan man såklart 
Tack båda.
Men amandla: Finns det så att säga risk att en ande stannar kvar här om man "stör" henne för ofta via ett medium (eller via sig själv)?
Och frågan var också: Ska man vänta att den avlidne själv på något sätt "hör av sig" först innan man själv börjar söka kontakt?
Hej, Nej jag tror inte att vi kan störa dem så att de inte kan komma "över" ordentligt och jag ser ingen anledning till att vi inte skulle kunna söka kontakt med dem när vi vill. Det finns inget däremot som säger att vi får kontakt, som amandla också säger, men det kan komma ett "svar" några dagar senare istället. När de söker upp oss "först" så brukar det vara "lättare" att få kontakt. Vi får inte glömma att det är en lång resa till vår plats, att de har saker att göra där de befinner sig och att det inte är det lättaste för dem att nå fram till oss.
Sajtvärd på Övernaturligt
Tid finns inte på andra sidan som begrepp.
Jag tror inte heller att vi kan störa dem. Antingen får vi kontakt eller inte. Får vi inte kontakt så kan det bero på att de "vilar" eller är ute på nytt uppdrag på jorden eller i någon annan värld.
Vill du ta kontakt, så gör det!
Vet att det är många som säger att det behöver tid på sig..
Men för min del har jag haft kontakt så gott som med en gång när döden har inträffat o det är ju många som har haft känningar av dödsfall….
Vet när min väninna gick bort..Då var hon hos mig bara några minuter efter att hon dött…Väldig härlig känsla när man såg att man haft kontakt..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag har hört att många dröjer kvar ett tag (minuter, dagar,veckor kanske månader) innan de faktiskt går över. Därefter blir det"vila" …

det behöver du inte oroa dig för ALPHIRA. Och som vanligt skiljer det sig från person till person när de ger sig tillkänna, om de vill det osv. Tiden existerar men den är mycket flexibel och böjbar. Dvs att för oss kan en vecka här vara som en dag eller längre beroende på när de väljer att möta oss (eller tvärtom). men generellt kan man säga att upplevelsen av tiden går snabbare här än på andra sidan, att upplevelsen blir att det känns som om tiden står still på andra sidan.
Och så som flera redan har beskrivit så tar en del farväl direkt, andra träffar man inte på några veckor och en del ta rlängre tid på sig eller kommer inte alls. Det ena fallet är inte det andra likt. men att vi ska kunna störa dem skulle vara på sin höjd att vi har osunda krav på att de ska stanna kvar och att de själva på andra sidan inte vågar lämna eller av andra anledningar känner sig tvingade/vill/ bundna till att stanna kvar.
Alis volat propriis