Haunted Dolls ??
Jag svischade förbi några hemsidor häromdagen när jag googlade lite (i brist på något annat) om en historia efter en skräckfilm jag sett.
I VILKET FALL: råkade jag hamna på en hemsida med lite spooky saker,smått och gott, där dem bl.a. tog upp en lista och bilder på en mängd kända "haunted dolls". T.ex. Robert the doll,Mandy the doll, etc. etc.
Jag blev smått intresserad av detta och sökte endast på google efter detta och hamnade senare på en hemsida där en kvinna lagt upp en massa bilder på sina dockor, eller "spirit children" som hon väljer att kalla dem, och anser att de bor själar i dessa dockor. De flesta hade hon hittat på Ebay och, självklart som den nyfikna människan jag är, kollade jag även där och märkte till min förvåning att det finns en hel marknad för dessa dockor som då anses vara boning för andar.
Nu är då min fråga om ni hört talas om detta förut, om det finns en marknad för detta i Sverige, och om någon av er kanske t.o.m. har en sådan docka? Eller är det bara ren humbug?
Tack på förhand :)
Ch Ch Cherry Bomb!
Hej Zebraflicka,
Ja vad ska jag svara? Min filosofi är att det blir vad du skapar det till - däremot så tror inte jag att själar skulle "sitta" i dockorna, rena nonsens. Men vi är ju olika 
Som med allt annat så tänker jag tankens kraft/makt - det innebär att vi själva sänder ut vad saker ska betyda eller vad de ger oss för "krafter". Om jag tror att en docka ger mig tur, ja då lär den göra det eftersom jag tror på det.
Men det där är inget för mig 
Sajtvärd på Övernaturligt
Vill nog medge jag kan känna en viss respekt inför allt som har med den typen av material och äldre saker, på sätt & vis även bilder.
Man tjänar väl samtidigt inget på vara försiktig stup i kvarten, vem skulle ha ork & tid med de liksom men en respekt inför den avsikten dessa saker signalerar, det tror jag man bör ha som lite förebyggande.
Håller även med Fjärils resonemang, låter logiskt & rationellt 
Intressant :) Men om själar kan vara kvar i hus och på andra platser ("hemsökta hus") borde de inte isf även kunna finnas i andra fysiska objekt, så som dockor tex? Eller vara bundna till dem som till platser?
Hej Sara D, Min tro är inte att andar/själar sitter kvar i själva platsen/saken - däremot deras energi i såfall, deras "känslor". Sen finns det dem som är väldigt fästa vid sina föremål och kan "följa med" dessa. Själen är alltså (enligt min tro) inte i ett föremål. Det hoppas jag inte att jag kommer vara heller :)
Ok. Jag förstår Fjärl :) Men tror du inte att det finns vad som brukar kallas för "jorbundna andar"?. Ursäkta att jag är frågvis, men jag är nyfiken av mig ;)
#5 Du får fråga på :) Njaa, inte mer "bunden" än vad jag skrivit tidigare :) Det finns så många olika begrepp som vi människor skapar. Vad har du kommit fram till genom din forskning? Vad tror du?
Det vore ju förskräckligt om det skulle sluta så, nästan som en klaustrofobisk tanke.
Däremot tror jag själv väldigt starkt på försiktighet inför råka rubba & rucka på sånt som "vilar", att vara försiktig med frilägga krafter så dom inte hamnar i rörelse allt för mycket. Man kan ju jämföra detta på ett enklare sätt om man vill från skeenden i verkliga livet och konsekvenser som kan uppstå ifrån reaktioner som inte alltid behöver vara direkt "mänskligt" skapade utan då sånt som kan ligga latent ungefär som damm, så länge det ligger still där de ligger så besvärar det heller ingen.
Uppbrott från relationer, samarbeten, äktenskap m.m.
Gravfrid kan ju också hänföras till t.ex ismannen Ötzi
Vad bra :)
Oj! Jag kom fram till rätt mycket tycker jag, men samtidigt är det så väldigt mycket mer att undersöka och förstå om "Hemsökta platser".
Men väldigt kort om vad jag kom fram till:
Platser med entitetkontinuitet (hemsökta platser), har något som jag kallar för grundstimuli. Grudstimuli kan beskrivas som en säregen atmosfär och är "gjut-formen" om man säger så, för något jag kallar för primära och sekundära upplevelser. Sekundära upplevelser är personliga liksom det man traditionellt kallade för "poltergeist". Hmm… jag märker att det blir lite svårt att förklara…
Jag bifogar ett tidigigare arbete (Lindsberg) om det som du kan kika i om du vill och har tid. Det är en undersökning i ett hemsökt hus som jag gjorde under ett par dagar med känsliga personer. Där skriver jag en del om mina teorier.
#8 Tack, det ska jag läsa! Ja, det är intressant och jag skulle själv vilja "forska" tillsammans med "vetenskapen" då jag tror att vi kan komma fram till fantastiska saker. Ett sätt att färdas/möta andra dimensioner. Vad gäller hem/prylar så är jag alldeles säker på att vi kan fånga upp den tidigare ägarens känslor, samt att vi kan "framkalla" energier i saker (det vi sänder ut kommer tillbaka) men jag är så knepig jag så det här med "hemsökta" platser tror jag inte riktigt på, mer än att vi själva skapar det - klart att det blir besök då ;) - men med det inte sagt att det inte är så. Det är roligt när man börjar fundera på vad man själv tror undertiden man svarar någon annan. Det dyker upp nya tankar/teorier hela tiden :)
Sara D, Jag har läst några sidor (fortsätter imorgon) men ville bara flika in med - väldigt intressant läsning och du förklarar saker på ett bra sätt. Det är roligt att ta del av andras upplevelser och iaktagelser. På något sätt går allt hand i hand. Jag får nog ta och skriva mig en bok ;) Godnatt!

de sitter inte i föremål men de kan följa med ett föremål eller stanna på en plats.
Jag tror detta med dockorna handlar om att det börjar med hemsökeri i ett hus. Dockan används i spökerierna. Om den blir behandlad som hemsökt och känd som hemsökt ökar vårt intresse för själva fenomenet. Iom vi är lättlästa, många gånger som öppna böcker så krävs det inte mycket för någon som vill djävlas att lägga i hop två plus två. Det är jätte tacksamt att använda något vi förväntar oss. Det ligger så mycket känslor o därmed så mycket energi i själva känslan (förväntan). Så det blir enkelt att missbruka det till spökeri.
Naturligtvis kan en dock vara en kär leksak till tex en flicka. Om flicka dessutom räds att gå över pga vuxnas skräckpropaganda om elaka barn och helvete så blir det mer tryggare att vända ryggen till "ljuset" och stanna kvar vid dockan, eller en plats där hon antingen gick bort eller där hon bott.
Men naturligtvis finns det många fler förklaringar. Jag upplevde dem inte "bebodda" utan snarare tacksamma leksaker att utnyttja för spökerier. De får liksom en synlig stämpel använd mig. Så det betyder inte att man köper en av dem att det kommer nödvändigtvis börja spöka men om det gör det beror det enligt min åsikt snarare på tillgängligheten och "stämplen" än att den bebos av en själ…
Jag respekterar Fjärils syn även om jag inte delar att det enbart är skuggan av de levande eller energierna av dem som finns kvar än att de kan användas till hemsökerier. Alla föremål kan man följa deras egna "livslinje". Visa episoder är starkare än andra (beroende på extrema känslor oavsett negativa eller positiva).
Alis volat propriis 
#9, 10
Vad roligt att du gillar den (än så länge) Fjäril :) Det tycker jag absolut att du ska göra (skriva en bok menar jag;)
Om du vill delta i min forskning på något sätt är du välkommen :)
Eller kanske kan vi starta upp ett nytt forskningsprojekt?
#12 Det tycker jag, det låter absolut intressant! :)